Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

(Problemen met) het Belgische rechtsysteem

recht misdadigers schulden straf

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6637 berichten

Posted 30 November 2015 - 14:16

Ik heb absoluut geen problemen met het feit dat mensen een tweede kans moeten krijgen en ben ook niet echt te vinden voor het Amerikaanse systeem van 3-strikes-and-you're-out, maar soms krijg ik het toch op mijn heupen van het Belgische (en waarschijnlijk elders ook te vinden) rechtssysteem...

Een paar jaar geleden werd er ingebroken in de wagen van mijn ouders en werd er voor zowat 3k schade aangericht. De dader werd gevat en werd ook veroordeeld tot terugbetalen van de schade + 1 jaar cel (die niet werd uitgevoerd vanwege het vernieuwde beleid dat gevangenisstraffen van X aantal tijd niet meer effectief worden uitgevoerd). 

Schuldbemiddeling werd dan ook ingeschakeld om de kosten terug te vorderen door middel van een tussenpersoon die de inkomsten van de dader moest verdelen over alle mensen die schade hadden geleden.

Nu blijkt dat die kerel beslist heeft om niks van zich te laten horen, bij zijn vriendin in te wonen en gewoon niks te storten op de rekening die ervoor bedoeld was. 

Conclusie van de rechtbank: "Hij kan niet terugbetalen, dus alle schulden worden kwijtgescholden". 

Ik snap niet dat zoiets eigenlijk kan... hoe kan je nu in een situatie terechtkomen waarin de dader uiteindelijk kan doen en laten wat 'ie wil, terwijl de slachtoffers gewoon geld over de balk mogen smijten om de schade te herstellen die is aangericht.

Zucht...

• 0

#2 GeneralAjAx

GeneralAjAx

Impressive man...

• Clan Brother
  • 1588 berichten

Posted 30 November 2015 - 14:47

Zucht...

België in een notendop!

• 0
Een ajacied ben je niet voor even, dat ben je voor het leven!

#3 smitske

smitske

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4298 berichten

Posted 30 November 2015 - 14:49

Tjah dat is hoe het in de "recht" staat België gaat. Slachtoffers blijven meestal in de kou staan. Wat mij hoe langer hoe meer opvalt is dat het in de politiek en justitie zo is dat je niet noodzakelijk iets er van moet kennen om er in die takken te geraken (niets natuurlijk niet te letterlijk nemen, maar het is niet alsof je echt goed moet zijn in je vak), maar vooral de juiste mensen moet kennen, niet verwonderlijk ook dat veel mensen de combinatie van deze 2 takken doen. Het zijn ook die 2 takken die zowat de regels opstellen dus zelf gewin staat bovenaan, niet wat rechtvaardig is. Als vriendjespolitiek het hoogste criterium is kan je moeilijk verwachten dat er enige kwaliteit is, en als er iets is waar we in Belgie op elk vlak in uitblinken is het dat wel.

Edited by smitske, 30 November 2015 - 14:52.

• 1
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#4 Hybride Zalm

Hybride Zalm

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 30 November 2015 - 14:57

Ik heb absoluut geen problemen met het feit dat mensen een tweede kans moeten krijgen en ben ook niet echt te vinden voor het Amerikaanse systeem van 3-strikes-and-you're-out, maar soms krijg ik het toch op mijn heupen van het Belgische (en waarschijnlijk elders ook te vinden) rechtssysteem...

Een paar jaar geleden werd er ingebroken in de wagen van mijn ouders en werd er voor zowat 3k schade aangericht. De dader werd gevat en werd ook veroordeeld tot terugbetalen van de schade + 1 jaar cel (die niet werd uitgevoerd vanwege het vernieuwde beleid dat gevangenisstraffen van X aantal tijd niet meer effectief worden uitgevoerd). 

Schuldbemiddeling werd dan ook ingeschakeld om de kosten terug te vorderen door middel van een tussenpersoon die de inkomsten van de dader moest verdelen over alle mensen die schade hadden geleden.

Nu blijkt dat die kerel beslist heeft om niks van zich te laten horen, bij zijn vriendin in te wonen en gewoon niks te storten op de rekening die ervoor bedoeld was. 

Conclusie van de rechtbank: "Hij kan niet terugbetalen, dus alle schulden worden kwijtgescholden". 

Ik snap niet dat zoiets eigenlijk kan... hoe kan je nu in een situatie terechtkomen waarin de dader uiteindelijk kan doen en laten wat 'ie wil, terwijl de slachtoffers gewoon geld over de balk mogen smijten om de schade te herstellen die is aangericht.

Zucht...

Hij kan niet terugbetalen? Wat is de logica daarachter? Is hij een plant geworden ofzo? Hoe belachelijk zou het niet zijn moest iedereen hun schulden die ze niet onmiddelijk kunnen betalen worden kwijtgescholden.

Edited by Hybride Zalm, 30 November 2015 - 14:58.

• 0

死んでください

#5 papfles

papfles

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 6637 berichten

Posted 30 November 2015 - 15:07

Hij kan niet terugbetalen omdat er blijkbaar rekening gehouden wordt met verschillende aspecten:

1° als hij met zijn inkomen onder bepaalde grenzen zit (zoals leefloon bv.), dan mag men niet meer afpakken dan hetgeen je sowieso nodig hebt om te overleven

2° hij leeft nu blijkbaar bij zijn vriendin en ze zouden alle spullen kunnen opeisen en verkopen, maar zoals de advocaat zegt: "als hij zo slim is om alles op haar naam te zetten, kan de staat niks doen".

3° de schuldbemiddelaar moet een oplossing zoeken, maar ik heb ook wel medelijden met die persoon. Die moet namelijk een schema uitschrijven waaraan gewerkt kan worden (het is eigenlijk een "gunstmaatregel van de rechtbank"), maar die kerel vertikt het om ook maar 1 euro op de gevraagde rekening te storten. Hij kan dus niks doen, dus moet hij terug naar de rechtbank gaan om te melden dat zijn positie als schuldbemiddelaar eigenlijk afgelopen is. Resultaat is vaak dat de rechtbank dan zegt "dan worden de schulden kwijtgescholden" (omdat men er dan eigenlijk vanuit gaat dat men alles heeft gedaan om het geld toch nog terug te krijgen).

Geld via een of ander slachtofferfonds (wat ik al echt grof vind, want dan draaien andere mensen op voor de fouten en schulden van de dader) gaat ook niet, want dat is enkel mogelijk als er ook lichamelijke schade is geleden.

• 0

#6 Hybride Zalm

Hybride Zalm

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 30 November 2015 - 15:28

Maar als ik het gewoon zo lees zie ik dat hij het op het moment(of zeer nabije toekomst) niet kan terugbetalen en daardoor worden zijn schulden voor altijd kwijtgescholden, maar op lange termijn wordt het gewoon genegeerd. Nu kan hij gerust terug voltijds werken zonder die schuld ooit te moeten betalen.

De enigste reden om de schuld kwijt te schelden is gewoon om geen middelen meer te investeren in het opvolgen daarvan. Hoewel dit toch moeilijk zal zijn doordat de IT van onze justitie op niets trekt.

Edited by Hybride Zalm, 30 November 2015 - 15:29.

• 0

死んでください

#7 Hybride Zalm

Hybride Zalm

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 30 November 2015 - 19:57

Even alles opnieuw bekeken. Hij is veroordeeld tot 1 jaar + schadevergoeding maar later zegt de rechtbank dat de schuld is kwijtgescholden? Als hij veroordeeld is kan de schuld toch niet kwijtgescholden worden tenzij er een nieuw vonnis is? De schuldbemiddelaar had gelijk dat de schuldenaar op het moment niets kon terugbetalen, maar dat neemt niet weg dat je later terug naar een gerechtsdeurwaarder kan gaan met je vonnis.

• 1

死んでください

#8 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 30 November 2015 - 20:16

Is het niet zo, dat meneer op een zwarte lijst komt te staan en van zodra hij een rotte frank verdient ze komen aankloppen ?

Hij zal ook geen uitkering of iets krijgen, want dan had ge zo altijd uw geld kunnen terug krijgen.

Als die persoon alles verkocht heeft wat hij had, geen bezittingen heeft, geen inkomen heeft en ook geen uitkering heeft, kunnen ze weinig doen.

In sommige landen krijgt ge in zo'n geval de keuze: ofwel betalen ofwel de som in celstraf uitzitten. Lijkt mijj nog een vrij goed systeem (mits genoeg plek in de cellen natuurlijk).

Edited by Bl4ck, 30 November 2015 - 20:16.

• 0

#9 papfles

papfles

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 6637 berichten

Posted 01 December 2015 - 09:04

Is het niet zo, dat meneer op een zwarte lijst komt te staan en van zodra hij een rotte frank verdient ze komen aankloppen ?

Hij zal ook geen uitkering of iets krijgen, want dan had ge zo altijd uw geld kunnen terug krijgen.

Als die persoon alles verkocht heeft wat hij had, geen bezittingen heeft, geen inkomen heeft en ook geen uitkering heeft, kunnen ze weinig doen.

In sommige landen krijgt ge in zo'n geval de keuze: ofwel betalen ofwel de som in celstraf uitzitten. Lijkt mijj nog een vrij goed systeem (mits genoeg plek in de cellen natuurlijk).

Nope, schulden kwijtgescholden is schulden kwijtgescholden...

Uitkering heeft hij al, maar hij moet geld doorstorten op een neutrale rekening en als hij dat niet doet, heeft de schuldbemiddelaar geen middelen om op te eisen. Sowieso mag men niks "pakken" als hij aan minimumloon zit enz., dus als hij alles zodanig "schaalt" dat hij niks doet enz., dan kan hij ook niks kwijtspelen. Vermits hij sowieso criminele activiteiten niet schuwt, kan hij op die manier zijn inkomen "aandikken" zonder dat de staat er beslag op kan leggen, want hij "heeft niks".

@Hybride: de rechtbank zou dan omwille van de schuldbemiddelaar zeggen "ah, je kan blijkbaar niks betalen. Allez dan, dan kan je niks betalen he" ...

• 0

#10 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7024 berichten

Posted 01 December 2015 - 10:52

Mijn ouders hebben een gelijkaardige situatie meegemaakt na een woninginbraak. Strafste van al is dat die persoon reeds voor soortgelijke feiten gekend was bij het gerecht. Die kerel doet gewoon vrolijk verder, want hij heeft blijkbaar toch niks te verliezen.

Ik begrijp die straffeloosheid hier in België echt niet. Leuven wordt geplaagd door zakkenrollers, maar telkens als ze die daders oppakken krijgen ze enkel het bevel "om het land te verlaten". De volgende dag lopen ze opnieuw op straat.

Maar oh wee als ik mijn flitsboete niet op tijd betaal, dan weet het gerecht mij wel te vinden...

• 0

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#11 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 01 December 2015 - 10:55

Zijn dan ook mensen die leven zonder bezittingen op hun naam, geen bankaccount hebben, geen werk hebben, etc

Wie niets 'officieel' heeft, kunt ge ook niets afnemen hé.

Imo zou men gerust meer gemeenschapsdienst of andere zaken mogen invoeren. Ik kan begrijpen dat er dieven zijn die niets hebben, maar dan betalen ze hun straf of slachtoffers terug op een andere manier (gevangenis, gemeenschapswerk,...).

Indien er schade is die onverzekerd is, en het gerecht doet niets; zou ik zelf mijn geld wel gaan 'innen' bij die persoon.

• 0

#12 papfles

papfles

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 6637 berichten

Posted 01 December 2015 - 12:51

Zijn dan ook mensen die leven zonder bezittingen op hun naam, geen bankaccount hebben, geen werk hebben, etc

Wie niets 'officieel' heeft, kunt ge ook niets afnemen hé.

Imo zou men gerust meer gemeenschapsdienst of andere zaken mogen invoeren. Ik kan begrijpen dat er dieven zijn die niets hebben, maar dan betalen ze hun straf of slachtoffers terug op een andere manier (gevangenis, gemeenschapswerk,...).

Indien er schade is die onverzekerd is, en het gerecht doet niets; zou ik zelf mijn geld wel gaan 'innen' bij die persoon.

Ik heb dat ook geopperd bij de advocaat, dat ik nog liever heb dat die mens verplicht wordt om gemeenschapsdienst te doen, al dan niet ergens opgesloten. Dat hij toch een steentje bijdraagt aan de maatschappij, in plaats van enkel maar schade te veroorzaken.

Heb zelfs gevraagd om mij op de hoogte te houden van de volgende stappen bij het gerecht, want dat ik best bereid ben om bij de rechter zelf mijn beklag te doen.

• 3

#13 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 01 December 2015 - 13:43

trouwens, de grootste problemen met ons juridisch systeem zijn van politieke oorsprong...

• 0

#14 papfles

papfles

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 6637 berichten

Posted 01 December 2015 - 13:45

trouwens, de grootste problemen met ons juridisch systeem zijn van politieke oorsprong...

Maakt me eigenlijk niet uit waar de problemen zitten, ik wil gewoon niet met de gebakken peren zitten aan het einde van de rit :p

Rechter mag mij ook het recht geven om voor dezelfde waarde schade te doen bij hem, kan ik ook mee leven en zou waarschijnlijk nog opluchten :p

• 2

#15 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 01 December 2015 - 14:05

Maakt me eigenlijk niet uit waar de problemen zitten, ik wil gewoon niet met de gebakken peren zitten aan het einde van de rit :p

Rechter mag mij ook het recht geven om voor dezelfde waarde schade te doen bij hem, kan ik ook mee leven en zou waarschijnlijk nog opluchten :p

hahaha :p

Begrijpelijk, maar de frustratie wordt ook gedeeld door vele rechters en advocaten. Zolang de politiek niet durft of wil, kunnen rechters jammer genoeg niet meer doen dan wettelijk is vastgelegd.

Als er morgen een rechter zo'n uitspraak zou doen (of bvb geldboete laten uitzitten in gevangenisstraf) dan zou die sancties kunnen krijgen of zou de uitspraak sowieso rechtsongeldig verklaard worden, gezien in strijd met het wetboek in ons land.

Vrijheden van een rechter zijn vrij beperkt hoor.

• 0

#16 papfles

papfles

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 6637 berichten

Posted 01 December 2015 - 15:56

True, had nog advocaat aan de lijn die ook een vonnis had gekregen waarin haar klanten 10.000 euro schadevergoeding zouden krijgen.

Dader "kon niet betalen" en de rechter heeft dan de kleinste schulden kwijtgescholden, waardoor die 10.000 dus ook verdwenen. Moet leuk zijn om dan tegen uw klanten te zeggen "zo zit de wet nu eenmaal in elkaar" ... :-/

• 0

#17 Tomba

Tomba

Crew

• Crew
  • 1062 berichten

Posted 01 December 2015 - 17:58

Geld via een of ander slachtofferfonds (wat ik al echt grof vind, want dan draaien andere mensen op voor de fouten en schulden van de dader) gaat ook niet, want dat is enkel mogelijk als er ook lichamelijke schade is geleden.

Het slachtofferfonds wordt gespijsd door verplichte stortingen van iedereen die schuldig bevonden wordt aan onder andere ongevallen en andere ernstigere overtredingen. Dus het zijn niet bepaald onschuldige mensen die er voor opdraaien.

En de redenering van de rechter om schulden bij onvermogendheid kwijt te schelden is meestal dat iemand die weet dat hij de eerste jaren toch niets zal hebben aan een inkomen, geneigd zal zijn om gewoon zijn criminele verleden verder te zetten. Als hij de kans heeft om zijn leven terug op poten te zetten en een inkomen te verdienen, zal hij minder geneigd zijn om andere mensen te bestelen. Maar dat is de theorie natuurlijk, in de praktijk zullen het meestal gewoon beroepscriminelen zijn. Zolang kortere straffen niet uitgevoerd worden, hebben rechters ook eigenlijk gewoon geen manier om dergelijke figuren te straffen.

• 0

#18 majorphilippe

majorphilippe

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 472 berichten

Posted 01 December 2015 - 20:12

CSR is trouwens een onderdeel dat aangepakt zal worden in de potpourri-wetgeving van minister Geens. Al is dat natuurlijk een schrale troost, en zoals altijd binnen justitie te laat. :p

Voorlopig kan je denk ik alleen maar hopen dat hij  de lotto wint of een dikke erfenis krijgt want pas na vijf jaar is die totale kwijtschelding verworven. 

Edited by majorphilippe, 01 December 2015 - 20:12.

• 0
GW2: Sanguin.1052

#19 GoldenNathan

GoldenNathan

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1192 berichten

Posted 08 November 2018 - 01:35

nvm

Edited by GoldenNathan, 08 November 2018 - 01:36.

• 0

Also tagged with one or more of these keywords: recht, misdadigers, schulden, straf

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users