Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Het schaamtelijke-praktijken-van-gamedevs topic

dlc microtransaction paytowin ea ubisoft

• Please log in to reply
649 replies to this topic

#1 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:09

Aangezien velen hier nogal selectief geheugenverlies hebben wanneer het aankomt op games of bepaalde devs, heb ik besloten al dat gepeupel hier te helpen.

Zal ik wel bijhouden wat voor triestige praktijken worden uitgestoken door gamedevelopers doorheen het jaar, zodat men bij de volgende game release van die bepaalde dev, wel meer dan 20 keer nadenkt alvorens over te gaan tot de hype/fanboy mode.

We leven jammer genoeg in een tijd waarbij gamedevs en game uitgevers het belangrijker vinden fake screenshots en promotiefilmpjes op VTM in elkaar te steken, dan werkelijk CONTENT voor hun games te maken.

Voor velen hier alweer gaan afkomen met 'zagevent' of 'janker' ga ik wel al zeggen dat ik niet ga over de inhoud van games. Iedereen weet ondertussen dat ik zo goed als elke nieuwe Ubisoft game brol vind, dus geen rede om dat hier nog eens uit de doeken te doen.

Het topic zal hier dus wel degelijk gaan over bepaalde marketing strategien van uitgevers om hun games meer te laten opbrengen. Vaak gelinkt aan praktijken waar de consument (gamer) de dupe van is (minder content bij release, content opgedeeld in stukjes voor meer omzet, achterhouden van content, toevoegen van pay to win,...)

dlc.jpg

PS: wie zich na deze oproep geroepen vindt mee te strijden, ge moogt gerust altijd zelf interessante artikels linken.

Edited by Bl4ck, 17 December 2015 - 20:11.

• 0

#2 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Topic Starter
  • Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:15

En ik kan onmiddellijk al aan het werk:

http://www.gamespot....s/1100-6433123/

Weapons like the butterly knife and brass knuckles are joined by variant character heads, “epic rarity” camo, calling cards, and taunts.

As always, these items can be “earned-in game” as well as unlocked early for cash, but we’ve discussed in detail already why that excuse is complete and utter fucking bollocks.

Here are the prices for BLOPS‘ Monopoly money, as reported by GameSpot:

200 Call of Duty points — $2
1,100 Call of Duty points — $10
2,400 Call of Duty points — $20
5,000 Call of Duty points — $40

I’m especially disappointed in Call of Duty here, as it always seemed to be better at holding out on industry bullshit than other games. Yes, it had DLC, pre-order nonsense, and a lot of that guff, but it never went for online passes and it avoided some of the worst nickel-and-diming out there.
It was a move that exuded confidence – like Activision knew its game was hot shit, and didn’t need to scrape extra pennies for itself.
With this move, Call of Duty has just become yet another “AAA” game with the audacity to put freemium elements in a premium product. It’s a further sign that it’s becoming increasingly “okay” to pull such stunts – games media is less interested in covering it, customers are starting to grow accustomed to it as a fact of life, and companies show no care for any negative reaction they get.
The creeping banality of fee-to-pay games is a trend that I find thoroughly disheartening. Now that Call of Duty‘s all aboard the gravy train, it’s downhill from here.

http://www.thejimqui...p-tetris-again/

Edited by Bl4ck, 17 December 2015 - 20:18.

• 2

#3 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Topic Starter
  • Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:22

Natuurlijk kan Activision met Destiny niet achterblijven:

http://www.geek.com/...ontrol-1642198/

Wie betaalt kan zo naar level 25, al de rest mag grinden. Tof spel.
  • 0

#4 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Topic Starter
  • Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:34

Jim Sterling had het allemaal voorspeld.
  • 0

#5 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:35

Je mag hier gerust Rainbow Six: Siege bij zetten.

• 0

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe

#6 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Topic Starter
  • Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:46

Je mag hier gerust Rainbow Six: Siege bij zetten.

U vraagt, ik draai

http://gamerant.com/...ransaction-307/

http://www.destructo...rk-323569.phtml

Game releasen met 60% content => vraagprijs bij release: 60 euro
Ubisoft blijft z'n best doen zo te zien.
Natuurlijk zonder single player campaign (waar de Rainbow Six reeks zo bekend om staat).

Daarnaast ook de kans om gewoon nog meer te betalen en zaken te unlocken. Want stel u even voor dat men alles unlockt bij release of men werkelijk skill gaat vragen van de spelers om bepaalde zaken te unlocken.
Nee nee nee, gewoon los met de handjes die portemonnee in en graaien maar.

TLDR: game wordt verkocht tegen full price met MP only, classes zijn niet meteen allemaal beschikbaar, maar zijn te unlocken door t spelen (25 uur per class) of ge kunt 5 euro per class neertellen.
Er is, zoals het hoort bij AAA, wel al een schema opgesteld van de DLC fest die nog gaat komen.Voor die content hebben ze blijkbaar wel tijd en geld genoeg :')

Edited by Bl4ck, 17 December 2015 - 20:56.

• 0

#7 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:47

Dat van Tetris en Ubisoft is wel te hilarisch voor woorden.  :rofl:

Ook totaal niet van op de hoogte dat ze daar hun gat aan hadden geveegd omdat het nuja, tetris is... Ubisoft pls.

• 0

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17
Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming  AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb | Crucial MX300 525 Gb SSD | Seagate 1TB HDD | PS4

#8 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Topic Starter
  • Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 17 December 2015 - 20:58

Dat van Tetris en Ubisoft is wel te hilarisch voor woorden.  :rofl:
Ook totaal niet van op de hoogte dat ze daar hun gat aan hadden geveegd omdat het nuja, tetris is... Ubisoft pls.

Ik vind dat echt niet grappig eigenlijk. Eerder zeer bedroevend en zelfs triestig.
Dat Ubisoft er zelfs niet in slaagt een simpele game als Tetris op een normale manier te releasen tegen een normale prijs en zonder launch problemen.
Zelfs dat is te moeilijk voor Ubisoft.

15 euro voor Tetris (15!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) en de release was haast onspeelbaar.
En zelfs voor Tetris hebben ze hun DRM Uplay verplicht.

Kan toch niet anders dan dat er iemand bij Ubisoft zichzelf te pletter lacht met al die mensen die zulke games kopen ?
  • 7

#9 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 18 December 2015 - 10:12

Reeds gepost in het Battlefront topic, maar we gaan de discussie hier verder zetten:

Spot-on artikel over de manier waarop EA de Star Wars licentie vakkundig gebruikt als melkkoe...

http://www.gamersftw...o-new-extremes/

• 1

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#10 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:00

Kan toch niet anders dan dat er iemand bij Ubisoft zichzelf te pletter lacht met al die mensen die zulke games kopen ?

De vraag is op dat vlak (voor mij) dan eerder of de schuld bij de fabrikant (zelfs los van de gamesindustrie) gelegd moet worden of bij de consument dat die blijkbaar staat te springen om de zogenaamde "stront in een verpakking" te kopen. 

• 3

#11 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:25

De vraag is op dat vlak (voor mij) dan eerder of de schuld bij de fabrikant (zelfs los van de gamesindustrie) gelegd moet worden of bij de consument dat die blijkbaar staat te springen om de zogenaamde "stront in een verpakking" te kopen. 

Good point, hier kun je gewoon het principe van vraag & aanbod op plakken. Als het concept niet zou aanslaan, zou het ook niet verkopen natuurlijk. 

• 1

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe

#12 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:27

De consument wordt via allerhande marketingtrucs misleid om het toch te kopen. Het artikel dat ik hierboven gepost heb over de Star Wars licentie in combinatie met de film is één voorbeeld. Black Ops 3 aanvankelijk uitbrengen zonder microtransacties en ze na de release via een patch toevoegen is een ander voorbeeld.

Bovendien maken beide games deel uit van gevestigde franchises waar iedereen naar uitkijkt.In een nieuwe IP pakt zoiets niet, kijk maar naar Evolve.

• 1

#13 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:34

De consument wordt via allerhande marketingtrucs misleid om het toch te kopen. Het artikel dat ik hierboven gepost heb over de Star Wars licentie in combinatie met de film is één voorbeeld. Black Ops 3 aanvankelijk uitbrengen zonder microtransacties en ze na de release via een patch toevoegen is een ander voorbeeld.

Bovendien maken beide games deel uit van gevestigde franchises waar iedereen naar uitkijkt.In een nieuwe IP pakt zoiets niet, kijk maar naar Evolve.

Dan nog is het wel heel simpel om te zeggen dat het boze bedrijf gemanipuleerd heeft en misleid heeft. Als je nu BLOPS III (of Destiny) pakt: microtransacties toegevoegd na release en verkopen blijkbaar shitloads.

Dat ligt dan aan de arme, misleide consument die gedwongen wordt om zijn bankkaartgegevens in te vullen en op de "ik koop alles wat je wil, uitgever"-knop duwt? :-/

Ik hoor overal dat de consument de macht in handen heeft, dat bedrijven zich richten naar wat de consument wil en dat die genadeloos afgestraft wordt als de consument het niet wil enz., maar als blijkbaar nu de consument hapt en foie gras-gewijs zulke zaken slikt, dan is het plots misleiding van de kant van het bedrijf?

Consumenten moeten op dat vlak ook de hand op de knip houden en als ze zelf wél geld willen uitgeven, ligt dat ook bij hen.

Iemand die elke dag zichzelf volstampt met McDonald's en daardoor diabetes, zwaarlijvigheid en andere zaken op zijn gezondheidsbord krijgt, moet niet klagen dat de "lekkere advertenties van McDo" de oorzaak zijn. Iemand die bier ligt te kappen tot zijn lever zelf beslist om af te bollen, moet ook niet zeggen dat die Leffe Royal-reclame zo mooi is ingesproken dat hij niet anders dan geld kon neertellen. (ja, ik weet dat het een verschil is tussen een "volledig product" en "DLC" en al die zaken, maar de essentie van mijn reactie blijft wel dat de consument niet vrij is van schuld in wat hij of zij doet).

• 1

#14 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:42

Consumenten moeten op dat vlak ook de hand op de knip houden en als ze zelf wél geld willen uitgeven, ligt dat ook bij hen.

Daar ben ik het volledig mee eens. Dat is exact zoals ik redeneer en dat probeerde ik gisteren ook uit te leggen in onze discussie van gisteren over RoTR.

Maar ik heb het gevoel dat ik op dat gebied in de minderheid ben. De meeste mensen klagen, kopen het toch, en klagen dan verder. Op die manier zal er inderdaad niks veranderen.

• 1

#15 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:44

Daar ben ik het volledig mee eens. Dat is exact zoals ik redeneer en dat probeerde ik gisteren ook uit te leggen in onze discussie van gisteren over RoTR.

Maar ik heb het gevoel dat ik op dat gebied in de minderheid ben. De meeste mensen klagen, kopen het toch, en klagen dan verder. Op die manier zal er inderdaad niks veranderen.

Nja, bierkaai he :)

Ik doe niet mee met microtransacties en DLC, ik snap bedrijven echter wel die het aanbieden (want het verkoopt blijkbaar bijzonder goed), maar mijn geld krijgen ze niet

• 1

#16 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:46

Yep, dat gevoel heb ik ook (van in de minderheid te zijn). Stemmen met de portemonnee werkt nog steeds het beste. Maar hoe maak je die mensen dan bewust dat ze ook deel zijn van het probleem? Dat is de vraag.

• 2

#17 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:51

Yep, dat gevoel heb ik ook (van in de minderheid te zijn). Stemmen met de portemonnee werkt nog steeds het beste. Maar hoe maak je die mensen dan bewust dat ze ook deel zijn van het probleem? Dat is de vraag.

De vraag is of dat wel kan. Er zijn ontzettend veel mensen die klagen over de "onnozelaars" die Apple kopen omdat het schandalig veel duurder is, terwijl dezelfde zaken in een ander systeem veel en veel goedkoper zijn. Probeer die mensen maar eens te overtuigen, zal ook quasi niet lukken vrees ik

• 1

#18 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:54

Nja, bierkaai he :)

Ik doe niet mee met microtransacties en DLC, ik snap bedrijven echter wel die het aanbieden (want het verkoopt blijkbaar bijzonder goed), maar mijn geld krijgen ze niet

Microtransacties negeer ik volledig, DLC bekijk ik geval per geval of het de prijs waard is. De DLC voor Bloodborne is bijvoorbeeld een volwaardige expansie met nieuwe gebieden, NPC's, bossfights, vijanden en unieke wapens, dus dat koop ik graag. Maar ik heb gisteren in Destiny de Dark Below DLC-missies uitgespeeld en het is echt schandalig dat ze daar 20 euro voor durven vragen. Ik heb onlangs de Legendary Edition van Destiny aan €29.99 kunnen kopen, anders had ik er nooit geld aan uitgegeven.

• 0

#19 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 18 December 2015 - 11:58

De vraag is of dat wel kan. Er zijn ontzettend veel mensen die klagen over de "onnozelaars" die Apple kopen omdat het schandalig veel duurder is, terwijl dezelfde zaken in een ander systeem veel en veel goedkoper zijn. Probeer die mensen maar eens te overtuigen, zal ook quasi niet lukken vrees ik

Yep, true, dat is best vervelend, men kan alleen hopen dat het bewustzijn over tijd verandert. Overtuigen op zich gaat niet werken. Een controverse kan bijvoorbeeld de publieke opinie veranderen, men kan alleen maar hopen.

Edited by trakken, 18 December 2015 - 11:58.

• 2

#20 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 18 December 2015 - 12:05

Ik heb geen idee. Ik heb dat jarenlang geprobeerd op allerhande gamefora, maar ben er uiteindelijk mee gestopt omdat de reacties gewoonweg vijandig werden.

Enige wat je kan doen is enkel games kopen die wel nog een degelijke prijs-kwaliteitsverhouding bieden. Games waarbij dit niet het geval is koop ik in een sale, tweedehands of laat ik gewoon links liggen. AAA-games zeggen me sowieso niet meer zoveel, omdat ze hoe langer hoe meer de checklist-toer opgaan en populaire gameplay elementen uit oudere games recycleren. Er zijn genoeg alternatieven, maar dan moet je natuurlijk wel verder kijken dan de grote uitgevers.

• 0

Also tagged with one or more of these keywords: dlc, microtransaction, paytowin, ea, ubisoft

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users