Springen naar inhoud

4gamers.be


Foto

Het schaamtelijke-praktijken-van-gamedevs topic

dlc microtransaction paytowin ea ubisoft

  • Please log in to reply
649 replies to this topic

#21 Hybride Zalm

Hybride Zalm

    Unstoppable

  • Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 18 December 2015 - 12:15

Het is op zich wel ietsje te gemakkelijk om alles door te schuiven naar de consumer. Publishers doen ook hun best om ervoor te zorgen dat hun game alleen goede reclame krijgt. Reviewcopies die op het laatste moment verstuurd worden. Reviewers die te kritisch zijn blacklisten, en ondertussen anderen omkopen door hun game/dlc/console te promoten. Je moet ook het idee van reclame niet onderschatten. Ik koop geen microtransactions maar soms eens DLC(onlangs age of charlemagne gekocht) maar als je dit 6 jaar geleden probeerde zou ik u die dlc in u gat steken. 

 

Het ligt inderdaad aan de consument om te beslissen. Niets doen of zeggen "als je het niet wilt kopen, koop het dan niet" is geen oplossing. Want nu wordt iedereen DLC/microtransactions gewoon(zeker de generatie die recent games speelt) en hoe meer mensen dit gewoon worden hoe meer publishers het verder zullen pushen. Maar probeer het dan eens te boycotten. Dat's makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet iedereen kunnen aanspreken die het gaat/wilt kopen. Mochten alle reviewers/twitchers/etc.. samenwerken zou dit kunnen lukken. In kleine mate gebeurt dit maar verre van iedereen doet dit aangezien anders hun exclusiviteit verdwijnt. De vakbonden zijn er pas ook gekomen door zoveel mogelijk mensen te informeren en op te roepen. 'Koop het dan niet' is nu niet een oplossing. 


  • 2

死んでください


#22 papfles

papfles

    Crew

  • Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 12:28

Het is op zich wel ietsje te gemakkelijk om alles door te schuiven naar de consumer. Publishers doen ook hun best om ervoor te zorgen dat hun game alleen goede reclame krijgt. Reviewcopies die op het laatste moment verstuurd worden. Reviewers die te kritisch zijn blacklisten, en ondertussen anderen omkopen door hun game/dlc/console te promoten. Je moet ook het idee van reclame niet onderschatten. Ik koop geen microtransactions maar soms eens DLC(onlangs age of charlemagne gekocht) maar als je dit 6 jaar geleden probeerde zou ik u die dlc in u gat steken. 

 

Het ligt inderdaad aan de consument om te beslissen. Niets doen of zeggen "als je het niet wilt kopen, koop het dan niet" is geen oplossing. Want nu wordt iedereen DLC/microtransactions gewoon(zeker de generatie die recent games speelt) en hoe meer mensen dit gewoon worden hoe meer publishers het verder zullen pushen. Maar probeer het dan eens te boycotten. Dat's makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet iedereen kunnen aanspreken die het gaat/wilt kopen. Mochten alle reviewers/twitchers/etc.. samenwerken zou dit kunnen lukken. In kleine mate gebeurt dit maar verre van iedereen doet dit aangezien anders hun exclusiviteit verdwijnt. De vakbonden zijn er pas ook gekomen door zoveel mogelijk mensen te informeren en op te roepen. 'Koop het dan niet' is nu niet een oplossing. 

 

Uiteraard doen uitgevers alles om enkel positieve zaken toe te lichten, daarvoor zijn het natuurlijk bedrijven. Volkswagen wou ook goed overkomen met zijn uitstoot om de verkoop te kunnen bestendigen en gaat ook enkel maar op de blaren zitten omdat ze betrapt zijn he :)

 

 

Ik wou enkel zeggen dat het niet enkel "de consument wordt misleid" is, maar ook wel degelijk vervolgens de consument die zelf ook geld op tafel moet leggen, zeker bij de voorbeelden van microtransacties bij BLOPS III en Destiny bv.

 

Over de huidige generatie gesproken: die vinden zaken als popcorntime ook de gewoonste zaak van de wereld en betalen voor iets vinden die ook onzin. Ik zie daar toch amper reactie op komen, terwijl zulke tendensen ook bijzonder schadelijk en verwerpelijk zijn. Waarom hoor en lees ik daar quasi nooit iets over vanwege de "consument"?

 

Vakbonden erbij slepen lijkt me niet meteen het beste voorbeeld, aangezien héél wat mensen daar nu een afkeer van hebben :p 

 

 

Nogmaals, ik heb er alle begrip voor dat kwalijke praktijken aan de kaak gesteld moeten worden, dat consumenten niet over zich heen mogen laten lopen, maar diezelfde consument moet ook wel de hand in eigen boezem durven steken en dan ook op andere vlakken consistent zijn en niet wanneer het uitkomt (zoals ik YouTubers al heb zien klagen over exclusiviteit en plots niks meer zie zeggen als een andere game exclusief is voor hun geliefde platform). De vinger wordt te gemakkelijk ook naar de andere partij gericht.

 

 

@Ge0: de vijandigheid komt imho omdat (en dan heb ik het niet op u persoonlijk, maar op velen die anderen proberen te overtuigen van hun gelijk / visie / mening) 1° mensen maar tot op een bepaalde graad tegenkanting willen horen 2° mensen niet steeds hetzelfde willen lezen of horen (zeker niet als het niet in hun kraam past) 3° er soms ook over de schreef gegaan wordt met zaken als "Stom of wa?" en "Enkel mensen met *vul zelf in* zouden dit kopen", waardoor de aangesproken partij sowieso zijn hielen in het zand zet.


  • 3

#23 trakken

trakken

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 18 December 2015 - 12:58

Het grote probleem volgens mij (en dat hoor je game developers trouwens ook zeggen) is dat er altijd de vraag is "gaat het een grote hit worden die veel geld in het laatje brengt". Het gevolg is dat developers die bvb vroeger high end complex games maakten voor PC, nu het niet meer kunnen/willen doen, omdat ze zich moeten schikken naar de wil van publishers (EA, Ubisoft, Activision,...). 

 

Publishers willen zoveel mogelijk volk bereiken en willen dus ook investeren in games die dat publiek gaan kopen, waardoor gamedevs beperkt zijn met wat ze kunnen doen met hun games qua complexiteit. Die shift is er gekomen rond de eeuwwisseling. En dat is alleen maar geëvolueerd naar constante rehash van dezelfde games (Call of Duty is daar een sprekend voorbeeld van). Men durft niet meer afwijken van de "conventie". Veel gamedevs van de jaren 90 zijn afgehaakt omwille van deze reden. Als je als dev jaren spendeert aan een game om dan te horen "Ja sorry, maar je game gaat niet opbrengen" dan kan ik heel goed begrijpen dat je geen games meer wil maken.

 

Games moeten opbrengen om de kosten van het maken ervan te dekken of hopelijk zelfs winst te boeken. Dat op zich al heeft een negatieve invloed op de game-kwaliteit. Dat is geen mening trouwens, dat is een feit. En nu kom ik bij DLC en de praktijken die men nu aanhoudt. Het draait allemaal om "projected sales". Als de sales projecties slecht zijn gaan de publishers niet investeren in de game ontwikkeling. Dat is ook de reden bijvoorbeeld dat voor zoveel mogelijk platformen wordt ontwikkeld (PC, Xbox, PS, Wii,..) En het platform met de laagste specs bepaalt de kwaliteit van de game. Met andere woorden, games worden door de eenheidsworstmachine gedraaid, waardoor we aan diversiteit en kwaliteit inboeten.


  • 1

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe


#24 smitske

smitske

    Wannabe-Spambear

  • Member
  • PipPipPip
  • 4298 berichten

Posted 18 December 2015 - 13:02

Daarom wacht ik meestal dat Jay de games is speelt om te beslissen of het een ja of nee wordt, er is veel reclame maar vaak zijn de games verre van wat ze uitgemaakt worden te zijn in die reclames.


  • 0
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#25 papfles

papfles

    Crew

  • Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 13:07

Het grote probleem volgens mij (en dat hoor je game developers trouwens ook zeggen) is dat er altijd de vraag is "gaat het een grote hit worden die veel geld in het laatje brengt". Het gevolg is dat developers die bvb vroeger high end complex games maakten voor PC, nu het niet meer kunnen/willen doen, omdat ze zich moeten schikken naar de wil van publishers (EA, Ubisoft, Activision,...). 

 

Publishers willen zoveel mogelijk volk bereiken en willen dus ook investeren in games die dat publiek gaan kopen, waardoor gamedevs beperkt zijn met wat ze kunnen doen met hun games qua complexiteit. Die shift is er gekomen rond de eeuwwisseling. En dat is alleen maar geëvolueerd naar constante rehash van dezelfde games (Call of Duty is daar een sprekend voorbeeld van). Men durft niet meer afwijken van de "conventie". Veel gamedevs van de jaren 90 zijn afgehaakt omwille van deze reden. Als je als dev jaren spendeert aan een game om dan te horen "Ja sorry, maar je game gaat niet opbrengen" dan kan ik heel goed begrijpen dat je geen games meer wil maken.

 

Games moeten opbrengen om de kosten van het maken ervan te dekken of hopelijk zelfs winst te boeken. Dat op zich al heeft een negatieve invloed op de game-kwaliteit. Dat is geen mening trouwens, dat is een feit. En nu kom ik bij DLC en de praktijken die men nu aanhoudt. Het draait allemaal om "projected sales". Als de sales projecties slecht zijn gaan de publishers niet investeren in de game ontwikkeling. Dat is ook de reden bijvoorbeeld dat voor zoveel mogelijk platformen wordt ontwikkeld (PC, Xbox, PS, Wii,..) En het platform met de laagste specs bepaalt de kwaliteit van de game. Met andere woorden, games worden door de eenheidsworstmachine gedraaid, waardoor we aan diversiteit en kwaliteit inboeten.

 

De grootste kutzooi bij uitgevers is dat die op de beurs zitten imho. Logisch om zo geld in het laatje te brengen, maar daarna altijd de strijd tegen investeerders om meer, meer, meer te verdienen, want het moet altijd meer en beter zijn dan het jaar ervoor.

 

Partijen die dat niet hebben, lijken ook meer immuun te zijn voor de noodzaak om mee te gaan in de microtransactie / DLC hype, heb ik de indruk. 

 

@smitske: dat is ook de bedoeling om aan te scherpen in 2016: sneller en vaker nieuwe games spelen via livestream, zodat mensen gewoon zelf kunnen kijken en uitmaken of de game hun "meuk" is

 

 


  • 2

#26 eXistenZ

eXistenZ

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 335 berichten

Posted 18 December 2015 - 13:19

Twas toch allemaal een pak beter in 1985 waar je de keuze had uit 4 games, die nog tesamen op een floppydisk pasten en inflatiegewijs duurder waren dan vandaag.....

 

Er is keus genoeg, en mensen ambeteren en beledigen omdat hun keus jou niet aanstaat en absoluut geen invloed heeft op jou, tja, wat kan je daar op zeggen.... Dat zijn mensen die meer tijd steken in games die het niet aanstaan dan games die ze wel leuk vinden (als die er al zijn). Dan kan je beter een andere hobby gaan zoeken, want gamen doe je dan duidelijk verkeerd


  • 0

#27 Dr.Gordon

Dr.Gordon

    Wannabe-Spambear

  • Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 18 December 2015 - 13:21

Twas toch allemaal een pak beter in 1985 waar je de keuze had uit 4 games, die nog tesamen op een floppydisk pasten en inflatiegewijs duurder waren dan vandaag.....

 

Er is keus genoeg, en mensen ambeteren en beledigen omdat hun keus jou niet aanstaat en absoluut geen invloed heeft op jou, tja, wat kan je daar op zeggen.... Dat zijn mensen die meer tijd steken in games die het niet aanstaan dan games die ze wel leuk vinden (als die er al zijn). Dan kan je beter een andere hobby gaan zoeken, want gamen doe je dan duidelijk verkeerd

 

Blijkbaar, want Ubisoft kan zelfs geen tetris meer maken zonder framedrops, slecht design, dlc shop en andere problemen.  :cool:


Edited by Dr.Gordon, 18 December 2015 - 13:22.

  • 2

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17
Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming  AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb | Crucial MX300 525 Gb SSD | Seagate 1TB HDD | PS4

 


#28 eXistenZ

eXistenZ

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 335 berichten

Posted 18 December 2015 - 13:28

Blijkbaar, want Ubisoft kan zelfs geen tetris meer maken zonder framedrops, slecht design, dlc shop en andere problemen.  :cool:

 

Tja, wie koopt er nu tetris nog.... Is iets wat mij, en heel wat echte gamers niet aanbelangt. Serieus, wie hier zou dit gekocht hebben?

 

Of Destiny dat maar micro transacties blijft uitmpompen, dat is iets dat je van ver zag aankomen. Stemmen met je portemonnee, das nog altijd duizend keer effectiever dan klagen tegen mensen die oftewel het toch al met  je eens zijn, of zich gewoon willen amuseren. Ik vind de dlc prijzenpolitiek van paradox laag bij de gronds, zeker als ze al amper  korting geven tijdens steamsales. (-33% voor dlc uit juni, tegenover bijvoorbeeld -66% voor de laatste dlc van andere strategy games zoals Endless legend met expansies in september). Dus krijgen ze van mij amper geld, ik ga wel naar keystores.

 

Heb ik met Ubisoft ook gedaan: Unity was niet goed, dus de opvolger heb ik elders aan -50% gekocht. Dat zien ze veel beter in hun statistieken dan zelfbeklag


  • 0

#29 trakken

trakken

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 18 December 2015 - 13:48

Twas toch allemaal een pak beter in 1985 waar je de keuze had uit 4 games, die nog tesamen op een floppydisk pasten en inflatiegewijs duurder waren dan vandaag.....

 

Er is keus genoeg, en mensen ambeteren en beledigen omdat hun keus jou niet aanstaat en absoluut geen invloed heeft op jou, tja, wat kan je daar op zeggen.... Dat zijn mensen die meer tijd steken in games die het niet aanstaan dan games die ze wel leuk vinden (als die er al zijn). Dan kan je beter een andere hobby gaan zoeken, want gamen doe je dan duidelijk verkeerd

 

Sorry ze, maar het interesseert mij geen bal als iemand zich beledigd voelt omwille van constructieve kritiek. Kzal nog veel op teentjes trappen dan als het zo zit.

 

Ik speel persoonlijk enkel maar spellen die mij interesseren en er is idd keuze genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen kritiek ga leveren op de gang van zaken bij de AAA games industry. Degene die zegt dat ik men mond moet houden krijgt van mij de volle laag, dubbel en dik. Al hou ik voor mezelf de regel dat ik nooit het respect verlies voor de ander als het over diens mening gaat.


  • 6

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe


#30 Hybride Zalm

Hybride Zalm

    Unstoppable

  • Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 18 December 2015 - 13:59

Als ik 140 euro uitgeef aan een game zal'k er ook wel plezier mee hebben en aan iedereen zeggen dat het een goed spel is. Het is niet abnormaal dat sommige niet willen toegeven dat ze massa's geld hebben uitgegeven aan een baggerspel.


  • 3

死んでください


#31 Ge0force

Ge0force

    Nieuwe Man

  • Crew
  • 7068 berichten

Posted 18 December 2015 - 14:19

Er is keus genoeg, en mensen ambeteren en beledigen omdat hun keus jou niet aanstaat en absoluut geen invloed heeft op jou, tja, wat kan je daar op zeggen.... Dat zijn mensen die meer tijd steken in games die het niet aanstaan dan games die ze wel leuk vinden (als die er al zijn). Dan kan je beter een andere hobby gaan zoeken, want gamen doe je dan duidelijk verkeerd

 

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Doordat zoveel andere mensen zonder morren toegeven aan geldklopperij zoals in dit topic beschreven staat, worden zulke praktijken na een tijdje de standaard in de gamesindustrie en daar heb ik wèl last van. Meer betalen om nog steeds hetzelfde te krijgen als vroeger brengt mij niks op, maar zorgt er wel voor dat ik minder games kan kopen die ik wil spelen.

 

Daarnaast heeft de aanwezigheid van overpriced (day 1) DLC, microtransacties of andere geldklopperij geen directe invloed op hoe leuk een spel is. Tot nu toe hebben deze praktijken vooral nadelen met zich meegebracht, zoals het verdelen van de community, minder content in het basisspel en pay-to-win. Om mensen die daar kritiek op hebben te adviseren om een andere hobby te zoeken vind ik wel héél straf.


  • 0

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008


#32 papfles

papfles

    Crew

  • Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 14:31

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Doordat zoveel andere mensen zonder morren toegeven aan geldklopperij zoals in dit topic beschreven staat, worden zulke praktijken na een tijdje de standaard in de gamesindustrie en daar heb ik wèl last van. Meer betalen om nog steeds hetzelfde te krijgen als vroeger brengt mij niks op, maar zorgt er wel voor dat ik minder games kan kopen die ik wil spelen.

 

Daarnaast heeft de aanwezigheid van overpriced (day 1) DLC, microtransacties of andere geldklopperij geen directe invloed op hoe leuk een spel is. Tot nu toe hebben deze praktijken vooral nadelen met zich meegebracht, zoals het verdelen van de community, minder content in het basisspel en pay-to-win. Om mensen die daar kritiek op hebben te adviseren om een andere hobby te zoeken vind ik wel héél straf.

 

Daar heb je gelijk in en daarom vind ik het ook logisch om mensen te zien klagen en te zien porren om niet toe te geven aan die DLC / microtransacties. Op dat vlak is het inderdaad zo dat andermans acties wel invloed hebben op de eigen gaming toekomst.

 

Als ik 140 euro uitgeef aan een game zal'k er ook wel plezier mee hebben en aan iedereen zeggen dat het een goed spel is. Het is niet abnormaal dat sommige niet willen toegeven dat ze massa's geld hebben uitgegeven aan een baggerspel.

 

Da's wel vaker zo natuurlijk. Dat is ook bij het voorbeeld van Apple he. Mensen die dat geld wel willen leggen, gaan dat verdedigen. Mensen die dan gewoon rustig proberen uit te leggen, krijgen veelal geen backlash, maar mensen die (zoals ik hieronder zeg) met "Lol, Apple-mongool" enz. afkomen, nja... hoe zou het komen dat die geen positieve respons krijgen? :p

 

Sorry ze, maar het interesseert mij geen bal als iemand zich beledigd voelt omwille van constructieve kritiek. Kzal nog veel op teentjes trappen dan als het zo zit.

 

Ik speel persoonlijk enkel maar spellen die mij interesseren en er is idd keuze genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen kritiek ga leveren op de gang van zaken bij de AAA games industry. Degene die zegt dat ik men mond moet houden krijgt van mij de volle laag, dubbel en dik. Al hou ik voor mezelf de regel dat ik nooit het respect verlies voor de ander als het over diens mening gaat.

 

Er is een verschil tussen constructieve kritiek en "Lol, ben jij echt zo lomp om niet in te zien dat ..." en ik denk dat eXistenZ eerder zo'n commentaar aanstipt.


  • 3

#33 Hybride Zalm

Hybride Zalm

    Unstoppable

  • Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 18 December 2015 - 14:43

Tja, wie koopt er nu tetris nog.... Is iets wat mij, en heel wat echte gamers niet aanbelangt. Serieus, wie hier zou dit gekocht hebben?

 

Of Destiny dat maar micro transacties blijft uitmpompen, dat is iets dat je van ver zag aankomen. Stemmen met je portemonnee, das nog altijd duizend keer effectiever dan klagen tegen mensen die oftewel het toch al met  je eens zijn, of zich gewoon willen amuseren. Ik vind de dlc prijzenpolitiek van paradox laag bij de gronds, zeker als ze al amper  korting geven tijdens steamsales. (-33% voor dlc uit juni, tegenover bijvoorbeeld -66% voor de laatste dlc van andere strategy games zoals Endless legend met expansies in september). Dus krijgen ze van mij amper geld, ik ga wel naar keystores.

 

Heb ik met Ubisoft ook gedaan: Unity was niet goed, dus de opvolger heb ik elders aan -50% gekocht. Dat zien ze veel beter in hun statistieken dan zelfbeklag

 

Dus ge toont uw beklag door het spel te kopen? Denk jij nu echt dat het iets zal uitmaken of je nu het spel koopt voor 100% of 50%? Het is niet dat die publishers zullen denken van. 'Goh, plots kopen mensen het goedkoper op keystores. Misschien moeten we het goedkoper maken'. De prijzen zullen hetzelfde blijven, ze zullen de keystores proberen aanpakken en de paar die het kopen bij de keystores zal hen verder niet echt interesseren. 

Tenzij als iedereen dat doet. Maar hoe ga jij het aan iedereen zeggen zonder anderen te 'ambeteren'. Ambeteren in aanhalingstekens aangezien een beetje kritiek voor sommigen al genoeg is om het te bestempelen als irritatie.


  • 2

死んでください


#34 papfles

papfles

    Crew

  • Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 14:58

Dus ge toont uw beklag door het spel te kopen? Denk jij nu echt dat het iets zal uitmaken of je nu het spel koopt voor 100% of 50%? Het is niet dat die publishers zullen denken van. 'Goh, plots kopen mensen het goedkoper op keystores. Misschien moeten we het goedkoper maken'. De prijzen zullen hetzelfde blijven, ze zullen de keystores proberen aanpakken en de paar die het kopen bij de keystores zal hen verder niet echt interesseren. 

Tenzij als iedereen dat doet. Maar hoe ga jij het aan iedereen zeggen zonder anderen te 'ambeteren'. Ambeteren in aanhalingstekens aangezien een beetje kritiek voor sommigen al genoeg is om het te bestempelen als irritatie.

 

Ge0force koopt ook Destiny pak later aan verlaagde prijs. Is hij nu verkeerd bezig? :p Er wordt wel degelijk een teken gegeven als je pas koopt aan prijs X he. De analyse die eraan gekoppeld wordt, kunnen we niet weten aangezien we niet in die bedrijven zitten, maar om dan meteen ervan uit te gaan dat "kopen aan lagere prijs" betekent dat de ontvanger keystores enz. wil blokkeren... mwoah ...

 

Nogmaals, groot verschil tussen "ambeteren" en mensen uitschelden, schofferen en sneren uitdelen. Dat mag ook wel eens doordringen. Als ik Justin Bieber leuk vind en bereid ben om zijn muziek te kopen, dan ben ik geen "toondove debiel", maar gewoon iemand met een andere smaak. Als ik het tweede deel van elk van zijn nummer koop aan 5 euro per minuut, dan kan dat ook worden duidelijk gemaakt zonder schofferen, sneren en uitschelden. Dat lijkt me nu echt niet zo moeilijk om te vatten.

 

 

PS: ik vind dit wel een bijzonder interessant topic :)


  • 2

#35 Hybride Zalm

Hybride Zalm

    Unstoppable

  • Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 18 December 2015 - 15:10

Uiteraard doen uitgevers alles om enkel positieve zaken toe te lichten, daarvoor zijn het natuurlijk bedrijven. Volkswagen wou ook goed overkomen met zijn uitstoot om de verkoop te kunnen bestendigen en gaat ook enkel maar op de blaren zitten omdat ze betrapt zijn he :)

 

 

Ik wou enkel zeggen dat het niet enkel "de consument wordt misleid" is, maar ook wel degelijk vervolgens de consument die zelf ook geld op tafel moet leggen, zeker bij de voorbeelden van microtransacties bij BLOPS III en Destiny bv.

 

Over de huidige generatie gesproken: die vinden zaken als popcorntime ook de gewoonste zaak van de wereld en betalen voor iets vinden die ook onzin. Ik zie daar toch amper reactie op komen, terwijl zulke tendensen ook bijzonder schadelijk en verwerpelijk zijn. Waarom hoor en lees ik daar quasi nooit iets over vanwege de "consument"?

True, hoewel de industrie daar zelf deels de schuld van heeft('k wil het niet goedpraten). Hoe langt het niet duurde om sommige series van de VS in België te bekijken. De consumenten zou dat niet moeten doen maar de markt zou zich ook moeten aanpassen aan de noden van de consument. 

 

Vakbonden erbij slepen lijkt me niet meteen het beste voorbeeld, aangezien héél wat mensen daar nu een afkeer van hebben :p

(Laten we aub de vakbonden van de NMBS niet veralgemenen met alle vakbonden :p)

 

Nogmaals, ik heb er alle begrip voor dat kwalijke praktijken aan de kaak gesteld moeten worden, dat consumenten niet over zich heen mogen laten lopen, maar diezelfde consument moet ook wel de hand in eigen boezem durven steken en dan ook op andere vlakken consistent zijn en niet wanneer het uitkomt (zoals ik YouTubers al heb zien klagen over exclusiviteit en plots niks meer zie zeggen als een andere game exclusief is voor hun geliefde platform). De vinger wordt te gemakkelijk ook naar de andere partij gericht.

Daar heb je gelijk in, alleen heb ik er gewoon een probleem mee dat de publishers op zich 'vrijgesproken' worden(weet dat jij dat niet bedoelt) van al hun daden aangezien de consument het toch maar toelaat. Nu heb je op zich de publisher en de consument. Daartussen zitten alle reviewers/YouTubers/twitchers/etc... Maar aangezien sommigen doen wat de publishers willen, anderen inconsistent zijn en de laatste groep van wat ik eerder heb gezegd toebehoren maken die niet zoveel uit. De publishers nemen dan de laatste jaren graag de positie van de reviewer over door massaal aan marketing te doen. De link tussen de publisher en consumer is dichter dan vroeger en zonder een tussenlink die het relativeert is het moeilijker om het product te bevragen en vooral om zich deftig te organiseren tegen dat product. Het organiseren is ook al moeilijk door de schaal waarmee het moet gebeuren en het product zelf. Ik denk dat de wetten voor fysieke producten meer consumentsvriendelijker is dan digitale producten.

 

Punt is gewoon dat het inderdaad aan de consument ligt, maar dat het verdomd moeilijk en eerlijk gezegd oneerlijk is om het alleen aan de individu over te laten.

 


  • 0

死んでください


#36 Hybride Zalm

Hybride Zalm

    Unstoppable

  • Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 18 December 2015 - 15:21

Ge0force koopt ook Destiny pak later aan verlaagde prijs. Is hij nu verkeerd bezig? :p Er wordt wel degelijk een teken gegeven als je pas koopt aan prijs X he. De analyse die eraan gekoppeld wordt, kunnen we niet weten aangezien we niet in die bedrijven zitten, maar om dan meteen ervan uit te gaan dat "kopen aan lagere prijs" betekent dat de ontvanger keystores enz. wil blokkeren... mwoah ...

 

Nogmaals, groot verschil tussen "ambeteren" en mensen uitschelden, schofferen en sneren uitdelen. Dat mag ook wel eens doordringen. Als ik Justin Bieber leuk vind en bereid ben om zijn muziek te kopen, dan ben ik geen "toondove debiel", maar gewoon iemand met een andere smaak. Als ik het tweede deel van elk van zijn nummer koop aan 5 euro per minuut, dan kan dat ook worden duidelijk gemaakt zonder schofferen, sneren en uitschelden. Dat lijkt me nu echt niet zo moeilijk om te vatten.

 

 

PS: ik vind dit wel een bijzonder interessant topic :)

 

Als Geo zijn doel was om de dev/publisher van Destiny een lesje te leren door het goedkoper te kopen dan denk ik dat hij inderdaad verkeerd bezig is :p. Men moet consequent blijven, klagen over een game/microtransacties/dlc/season pass om ze dan later minder geld te geven zal niets uithalen. Waarom zou het? Er zullen anderen zijn die het aan de volle prijs hebben gekocht, en x maand later krijgen ze iets minder geld maar weliswaar nog altijd geld.

 

Ik bedoel hier niet mee dat andere hypocriet zijn en dat ge over alles hardcore moet zijn. Wil gewoon maar zeggen dat het de publishers minder maalt dat mensen het goedkoper kopen dan helemaal niet kopen.


Edited by Hybride Zalm, 18 December 2015 - 15:23.

  • 0

死んでください


#37 papfles

papfles

    Crew

  • Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 15:21

"De link tussen de publisher en consumer is dichter dan vroeger en zonder een tussenlink die het relativeert is het moeilijker om het product te bevragen en vooral om zich deftig te organiseren tegen dat product."


Puur over dit punt: Dat is wat elk bedrijf (los van gaming) ook gaat proberen of al doet. Autofabrikanten verkopen rechtstreeks via websites enz., omdat het gewoon geld bespaart van de "middle man". Bij gaming, waar je misschien wel eerst andermans oordeel wil zien of lezen, is dat gewoon een pijnlijkere zaak, omdat er nu eenmaal héél veel mensen gewoon op dag 1 naar de winkel hollen en ze daardoor dus misschien een kat in de zak kopen. Door op dat vlak meer rechtstreeks te werken, haal je als uitgever ook enige vorm van mogelijke kritiek al weg, want je gaat over je eigen product niks dan lovends spreken natuurlijk. 


  • 1

#38 trakken

trakken

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 18 December 2015 - 15:57

Nogmaals, groot verschil tussen "ambeteren" en mensen uitschelden, schofferen en sneren uitdelen. Dat mag ook wel eens doordringen. Als ik Justin Bieber leuk vind en bereid ben om zijn muziek te kopen, dan ben ik geen "toondove debiel", maar gewoon iemand met een andere smaak. Als ik het tweede deel van elk van zijn nummer koop aan 5 euro per minuut, dan kan dat ook worden duidelijk gemaakt zonder schofferen, sneren en uitschelden. Dat lijkt me nu echt niet zo moeilijk om te vatten.

 

Justin Bieber, je maakt het nu wel heel moeilijk é :D. Anyway, akkoord dat je niet moet schelden enzo, maar als iemand echt dom doet, dan mag dat wel gezegd worden imo. Daarbij duidelijk maken dat de persoon niet dom is, maar wel dom gedrag stelt. Ik heb ook al domme dingen gedaan in men leven en als ik daarop aangesproken wordt, dan is dat terecht in dat geval. Men moet ook niet al te braafjes gaan zijn tegen mekaar om de zieltjes te sparen. Conflict op een gezonde manier kan zeker werken naar mijn mening. Als ik vind dat het dom is dat je dit of dat doet en ik zeg "ik ga niet akkoord" dan klinkt dat zo ... neutraal. Ik wil niet neutraal klinken, ik wil hebben dat hetgeen ik zeg ook overkomt met emoties erbij. Je kan ook zo verschrikkelijk voorzichtig zijn dat we bijna robots zijn die tegen mekaar spreken. Dat is niet ideaal imo. Mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens.

 

Om een review bijvoorbeeld te nemen van COD: Advanced Warfare van Mack met Worth a Buy.

Die kerel geeft heel goed weer met wat voor frustraties ik zit als het over AAA games gaat.


  • 0

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe


#39 papfles

papfles

    Crew

  • Administrator
  • 6638 berichten

Posted 18 December 2015 - 16:15

Justin Bieber, je maakt het nu wel heel moeilijk é :D. Anyway, akkoord dat je niet moet schelden enzo, maar als iemand echt dom doet, dan mag dat wel gezegd worden imo. Daarbij duidelijk maken dat de persoon niet dom is, maar wel dom gedrag stelt. Ik heb ook al domme dingen gedaan in men leven en als ik daarop aangesproken wordt, dan is dat terecht in dat geval. Men moet ook niet al te braafjes gaan zijn tegen mekaar om de zieltjes te sparen. Conflict op een gezonde manier kan zeker werken naar mijn mening. Als ik vind dat het dom is dat je dit of dat doet en ik zeg "ik ga niet akkoord" dan klinkt dat zo ... neutraal. Ik wil niet neutraal klinken, ik wil hebben dat hetgeen ik zeg ook overkomt met emoties erbij. Je kan ook zo verschrikkelijk voorzichtig zijn dat we bijna robots zijn die tegen mekaar spreken. Dat is niet ideaal imo. Mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens.

 

Als je stelt dat je met emotie moet kunnen reageren, fine by me. Echter, aan de andere kant van het gesprek zit vaak iemand die ook met emotie reageert en dan is het "Dat was dom dat je X deed" veelal de aanleiding voor (zoals ik eerder zei) "hielen in het zand zetten".

 

Ik heb al mensen in mijn omgeving met elkaar zien bikkelen over een punt waarin ze lijnrecht tegenover elkaar stonden, ik  5 minuten met beide apart heb gesproken en ze gaven elkaar plots op punten gelijk waar ze net weigerden op toe te geven. Manier van aanpak is wel degelijk van belang dan. 

 

Ook moet je soms gewoon de strijd opgeven omdat je ziet en merkt dat de andere op manier 1 denkt en NOOIT manier 2 zal aanvaarden. Dat is in vele politieke situaties al het geval bijvoorbeeld en zal ook in vele subjectieve zaken zo zijn. De ene vindt spel X absolute brol qua gameplay en de andere kan het niet neerleggen. Dat zijn zaken waar je gewoon niet over kan of hoeft spreken, want dat gaat nooit veranderen.

De discussie over DLC enz. is op dat vlak veel meer op feiten gebaseerd, veel minder subjectief en dus ook veel interessanter (en "mogelijker") als discussie-onderwerp (en ook de reden waarom ik dit wel een bijzonder intrigerend onderwerp vind :) ).

 

 

Even heel snel die video bekeken, maar om zo insinuerend bij elke andere review "amai, die hebben reclame van de game" te gaan zeggen (nadat je beweert om volledig neutraal aan je eigen review te beginnen), is gewoon flauw :)


  • 0

#40 trakken

trakken

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 18 December 2015 - 16:21

Als je stelt dat je met emotie moet kunnen reageren, fine by me. Echter, aan de andere kant van het gesprek zit vaak iemand die ook met emotie reageert en dan is het "Dat was dom dat je X deed" veelal de aanleiding voor (zoals ik eerder zei) "hielen in het zand zetten".

 

Ik heb al mensen in mijn omgeving met elkaar zien bikkelen over een punt waarin ze lijnrecht tegenover elkaar stonden, ik  5 minuten met beide apart heb gesproken en ze gaven elkaar plots op punten gelijk waar ze net weigerden op toe te geven. Manier van aanpak is wel degelijk van belang dan. 

 

Ook moet je soms gewoon de strijd opgeven omdat je ziet en merkt dat de andere op manier 1 denkt en NOOIT manier 2 zal aanvaarden. Dat is in vele politieke situaties al het geval bijvoorbeeld en zal ook in vele subjectieve zaken zo zijn. De ene vindt spel X absolute brol qua gameplay en de andere kan het niet neerleggen. Dat zijn zaken waar je gewoon niet over kan of hoeft spreken, want dat gaat nooit veranderen.

De discussie over DLC enz. is op dat vlak veel meer op feiten gebaseerd, veel minder subjectief en dus ook veel interessanter (en "mogelijker") als discussie-onderwerp (en ook de reden waarom ik dit wel een bijzonder intrigerend onderwerp vind :) ).

 

Yep, als ik zie dat het niet werkt, ga ik niet blijven doorbomen ook. Is logisch, want dat is dan verloren moeite. Soms wil de andere partij gewoon niet luisteren, dan sta je daar ook voor spek en bonen. En dat is het probleem met velen tijdens discussies. Ze willen niet luisteren en blijven zo ter plaatse trappelen. Nen keer wat emotie in de discussie steken kan dat nog veranderen. Maar goed, niet iedereen gaat daar op in, das ook mijn doel niet.

 

En true, hoe meer feiten er zijn, hoe meer je effectief argumenten kunt gebruiken ipv op smaak te gaan spelen.


  • 0

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe






Also tagged with one or more of these keywords: dlc, microtransaction, paytowin, ea, ubisoft

4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users