Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Must-read: waarom PC games nooit Universal "Apps" mogen worden

• Please log in to reply
259 replies to this topic

#1 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 6809 berichten

Posted 08 March 2016 - 20:15

Wie de nieuwsposts op de frontpage regelmatig leest, weet vast al wel dat Microsoft onlangs begonnen is met Xbox games uit te brengen in de Windows 10 Store. Rise of the Tomb Raider en de remake van Gears of War beten de spits af, en de komende maanden komen er nog heel wat titels bij waaronder Forza Apex en Quantum Break.

Hoewel het natuurlijk fantastisch is dat Microsoft voormalige Xbox exclusives naar de pc brengt, is er ook een addertje onder het gras. De games in kwestie worden immers enkel uitgebracht als Universal App, wat Microsoft beschouwt als opvolger van de klassieke Win32 exe. Voordeel van deze apps is dat ze werken op diverse toestellen (pc, xbox, windows phone, tablet enz...) maar helaas blijken er ook een aantal nadelen aan te kleven.

Universal Apps kunnen momenteel enkel na certificatie van Microsoft in de Windows 10 Store worden verkocht, en doordat ze in een afgeschermde sandbox draaien zijn een aantal features zoals modding en overlays niet mogelijk. Arstechnica schreef hier vorige week al een interessant artikel over en Tim Sweeney van Epic ging nog een stap verder door in een open brief te protesteren tegen de plannen van Microsoft.

Vandaag heeft ook Durante via een opiniestuk op PC Gamer zijn bezorgdheid uitgedrukt over het gesloten karakter van de Universal Apps. Voor wie Durante niet kent: dit is een van de meest befaamde modders, die er onder andere voor gezorgd heeft dat Dark Souls en andere slechte consoleports gemod en gespeeld kunnen worden in hoge resolutie en met onbeperkte framerate.

Hoewel het natuurlijk nog veel te vroeg is om te panikeren, lijkt het me sterk aanbevolen dat zoveel mogelijk pc-gamers zijn opiniestuk eens doorlezen. Daarin legt hij klaar en duidelijk uit wat de nadelige gevolgen kunnen zijn van een gesloten ecosysteem op pc. Vooral de tweede pagina is wat mij betreft  een must-read voor elke PC gamer, dus hier is de link:

Why PC games should never become universal 'apps'

• 1

#2 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12521 berichten

Posted 08 March 2016 - 20:26

Gears of War in de store heb ik eigenhandig mogen ervaren. Ugh.
  • 1

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#3 'Soul

'Soul

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2737 berichten

Posted 08 March 2016 - 20:35

Hoewel het natuurlijk nog veel te vroeg is om te panikeren, lijkt het me sterk aanbevolen dat zoveel mogelijk pc-gamers zijn opiniestuk eens doorlezen. Daarin legt hij klaar en duidelijk uit wat de nadelige gevolgen kunnen zijn van een gesloten ecosysteem op pc. Vooral de tweede pagina is wat mij betreft  een must-read voor elke PC gamer, dus hier is de link:

Why PC games should never become universal 'apps'

Als we nu nog niet panikeren of klagen zal het zeker slecht aflopen. Hoe luider we onze stem nu laten horen bij Microsoft, hoe groter de kans dat ze er wat aan gaan doen. Sowieso, vote with your wallet people, laat die Universal Apps links liggen tot er iets aan gedaan wordt.

Edited by 'Soul, 08 March 2016 - 20:36.

• 4

Amaducias, Lord of Darkness.

GW 2 ID: Soul.6572
3DS FC: 2191-7797-7252

#4 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 6809 berichten

Posted 08 March 2016 - 22:28

Als we nu nog niet panikeren of klagen zal het zeker slecht aflopen. Hoe luider we onze stem nu laten horen bij Microsoft, hoe groter de kans dat ze er wat aan gaan doen. Sowieso, vote with your wallet people, laat die Universal Apps links liggen tot er iets aan gedaan wordt.

Mee eens. Microsoft heeft herhaaldelijk gezegd dat ze bereid zijn om te luisteren (en op verschillende vlakken hebben ze dat ook al gedaan de voorbije twee jaar) dus ik hoop dat dit protest iets uithaalt. Ik koop in elk geval geen enkele Universal App alvorens Microsoft me overtuigd heeft dat ze niet de toer opgaan waarvoor Sweeney en Durante ons willen waarschuwen.

• 0

#5 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 09 March 2016 - 12:22

Ik ben benieuwd hoe de consument gaat reageren eigenlijk. Indien een dev of uitgever beslist mee hierin te stappen exclusief voor het Windows store platform te gaan lijkt me dat toch vrij dom. Zeker voor nieuwe reeksen.

Maar ben wel benieuwd wat er zou gebeuren indien games zoals age of empires 4 zouden uitkomen maar enkel via het Windows store platform en zonder mogelijkheid tot mods.

Eigenlijk doen EA en Ubisoft toch al hetzelfde? Hun games zijn bijna onmogelijk te midden, buiten skins etc, en ze verkopen hun titels ook enkel via hun eigen platform. (of ze zijn enkel speelbaar via hun eigen platform).

Mijn grootste zorg is vooral mods, stel u een fsx zonder mods voor, of een age of empires zonder mods... Ik begrijp niet dat MS niet ziet hoe hard ze zichzelf in voet zouden schieten. Hoewel ik hen langs de andere kant wel bewonder dat ze dit proberen. Waarom niet? De gamers stellen zich toch op als een bende idioten en kopen alles wat hen voorgeschoteld word, ookal zagen ze erover. Dus Who cares.
  • 1

#6 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6624 berichten

Posted 09 March 2016 - 13:31

Ik ben benieuwd hoe de consument gaat reageren eigenlijk. Indien een dev of uitgever beslist mee hierin te stappen exclusief voor het Windows store platform te gaan lijkt me dat toch vrij dom. Zeker voor nieuwe reeksen.

Maar ben wel benieuwd wat er zou gebeuren indien games zoals age of empires 4 zouden uitkomen maar enkel via het Windows store platform en zonder mogelijkheid tot mods.

Eigenlijk doen EA en Ubisoft toch al hetzelfde? Hun games zijn bijna onmogelijk te midden, buiten skins etc, en ze verkopen hun titels ook enkel via hun eigen platform. (of ze zijn enkel speelbaar via hun eigen platform).

Mijn grootste zorg is vooral mods, stel u een fsx zonder mods voor, of een age of empires zonder mods... Ik begrijp niet dat MS niet ziet hoe hard ze zichzelf in voet zouden schieten. Hoewel ik hen langs de andere kant wel bewonder dat ze dit proberen. Waarom niet? De gamers stellen zich toch op als een bende idioten en kopen alles wat hen voorgeschoteld word, ookal zagen ze erover. Dus Who cares.

Ik denk dat het veelal gaat zijn zoals bestaande franchises die nieuwe fans aanspreken. Denk aan een DOOM, dat is voor heel wat jonger volk eigenlijk een "nieuwe" franchise, net zoals vele ontwikkelingen binnen de gamesindustrie voor hen "nooit anders" zijn geweest.

Verder zijn er ook veel zaken die de gemiddelde gamer (en dan heb ik het niet over die hardcore gamer die online alles leest en op de hoogte is) gewoon niet in rekenschap neemt en gewoon accepteert als "zo wordt het aangeboden, zo aanvaard ik het", vrees ik.

• 1

#7 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 09 March 2016 - 14:23

Ik denk dat het veelal gaat zijn zoals bestaande franchises die nieuwe fans aanspreken. Denk aan een DOOM, dat is voor heel wat jonger volk eigenlijk een "nieuwe" franchise, net zoals vele ontwikkelingen binnen de gamesindustrie voor hen "nooit anders" zijn geweest.

Verder zijn er ook veel zaken die de gemiddelde gamer (en dan heb ik het niet over die hardcore gamer die online alles leest en op de hoogte is) gewoon niet in rekenschap neemt en gewoon accepteert als "zo wordt het aangeboden, zo aanvaard ik het", vrees ik.

Zeker waar.

• 0

#8 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6019 berichten

Posted 09 March 2016 - 18:35

Dus eigenlijk passen ze gewoon toe wat ze al jaren op console doen?

• 1

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#9 smitske

smitske

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4264 berichten

Posted 09 March 2016 - 18:37

Dus eigenlijk passen ze gewoon toe wat ze al jaren op console doen?

Pretty much, kvind het wel belachelijk dat ze dan toch durven te zeggen dat ze geleerd hebben van hun fouten omtrent pc gaming in het verleden, aangezien ze dezelfde weeral gaan maken: pc gamen een console ervaring willen maken.

• 3
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#10 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 6809 berichten

Posted 10 March 2016 - 10:06

Klopt. Origin (en in mindere mate) uPlay geven al een goed beeld wat ons te wachten staat: minder spelcontent voor méér geld, prijzen die pas na langere tijd dalen en massa's véél te dure DLC in plaats van mods en community content.

Microsoft zal vroeg of laat wel iets verzinnen om mods toe te laten. Maar dat zal dan ongetwijfeld door de devs moeten uitgewerkt worden zoals bij Fallout 4, zodat de mods ook naar de Xbox kunnen komen. Zoals Durante al schreef gebeurt het gros van modding gewoon via dll injection of het vervangen van databestanden. Kijk eens hoeveel mods er al zijn voor Fallout 4 terwijl de officiële ondersteuning nog steeds op zich laat wachten!

Ik zou het doodzonde vinden moest dit wegvallen. Vooral voor oudere games gebruik ik vaak mods om de graphics en gameplay te pimpen naar een modernere look & feel. Valkyria Chronicles ziet er bijvoorbeeld fantastisch uit met een paar mods voor high-res textures en interface. Mogelijk zelfs beter dan de officiële "remaster" waarvoor we op ps4 opnieuw moeten betalen...

Pretty much, kvind het wel belachelijk dat ze dan toch durven te zeggen dat ze geleerd hebben van hun fouten omtrent pc gaming in het verleden, aangezien ze dezelfde weeral gaan maken: pc gamen een console ervaring willen maken.

Inderdaad. 

• 0

#11 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12521 berichten

Posted 10 March 2016 - 10:11

Klopt. Origin (en in mindere mate) uPlay geven al een goed beeld wat ons te wachten staat: prijzen die even hoog zijn als op console en pas na lange tijd dalen, en massa's véél te dure DLC in plaats van mods en community content.

Het is niet dat er op Steam geen even hoge prijzen staan e :) Dat ligt niet aan de platformen. The Division, The Witcher 3 tot voor 12 februari 2016, GTA V staan daar ook bv. aan 59,99 om een kleine selectie te geven.

Valve vraagt bijvoorbeeld ook nog altijd 19,99 voor Left for Dead 1. Een spel vanuit 2008.

• 3

#12 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 6809 berichten

Posted 10 March 2016 - 10:34

Het is niet dat er op Steam geen even hoge prijzen staan e :) Dat ligt niet aan de platformen. The Division, The Witcher 3 tot voor 12 februari 2016, GTA V staan daar ook bv. aan 59,99 om een kleine selectie te geven.

Valve vraagt bijvoorbeeld ook nog altijd 19,99 voor Left for Dead 1. Een spel vanuit 2008.

Daar heb je volledig gelijk in, ik zal mijn post aanpassen. Bij de keysellers is er vaak wel een verschil, al valt dat de laatste tijd beter mee. Need for Speed staat bijvoorbeeld voor €36 op cdkeys.com.

Het is wel zo dat games op Steam sneller en vaker in promotie komen. GTA V en The Witcher 3 heb ik al meermaals aan >50% korting zien staan op Steam en L4D voor €1.99.

• 3

#13 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12521 berichten

Posted 10 March 2016 - 10:37

Daar heb je volledig gelijk in, ik zal mijn post aanpassen. Bij de keysellers is er vaak wel een verschil, al valt dat de laatste tijd beter mee. Need for Speed staat bijvoorbeeld voor €36 op cdkeys.com.

Het is wel zo dat games op Steam sneller en vaker in promotie komen. GTA V en The Witcher 3 heb ik al meermaals aan >50% korting zien staan op Steam en L4D voor €1.99.

Dat is waar. Ik zie bij Origin meer sales op de eigen titels dan op iedere titel in de store.

• 0

#14 TAFKAB

TAFKAB

x.x

• Banned
  • PipPipPip
  • 1454 berichten

Posted 10 March 2016 - 12:16

Dat is waar. Ik zie bij Origin meer sales op de eigen titels dan op iedere titel in de store.

En ze geven wel vaker gratis EA games weg ook. Ookal zijn het iets oudere titels.

Eigenlijk valt de Origin store van EA heus mee, het enigste klote is dat je als gamer tegenwoordig 50000 clients gaat moeten opendoen voor je games. Mocht dat er nu in resulteren dat er een prijzenslag was of de gamer meer voor zn geld zou krijgen zou ik blij zijn. Jammer genoeg is dit niet het geval.

Het is maar een mum van tijd voor Ubisoft ook zijn games enkel via Uplay gaat aanbieden.

Steam blijft, ondanks het vele gezaag daarop, voor mij het beste platform. Zowel voor mods als voor de community om online te spelen is dit voor mij by far de beste. Maar mocht ik morgen bvb FIFA 16 op Steam voor 50 euro zien en op Origin voor maar 30, dan koop ik het via origin en speel ik daar op. Nogmaals, jammer is dit niet het geval en halen uitgevers hun games offline van andere platformen om een monopoly te hebben op hun games. Zo heb ik al een hele hoop EA games niet meer gekocht omwille van de absurde hoge prijs op Origin of omdat de prijs te hoog is voor mij om het goed te praten een andere client te gebruiken.

• 0

#15 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12521 berichten

Posted 10 March 2016 - 12:25

Steam heeft geluk gehad dat het een lange tijd de enige speler was en dus gebruikers zonder problemen kon sprokkelen en features uitbrengen. 

Ik heb geen probleem dat iedere speler een eigen client wilt uitbrengen, maar er zou iets moeten komen waarbij je uw ID met allemaal kunt linken. Vriendenlijsten die worden gedeeld over elke client etc. 

• 0

#16 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 6809 berichten

Posted 10 March 2016 - 13:53

Ik heb geen probleem dat iedere speler een eigen client wilt uitbrengen, maar er zou iets moeten komen waarbij je uw ID met allemaal kunt linken. Vriendenlijsten die worden gedeeld over elke client etc. 

Dat was ik laatst ook aan 't denken. Dat zou mijn grootste ergernis over meerdere clients wegnemen en misschien ook voorkomen dat multiplayer games zo snel leeglopen.

• 0

#17 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 6809 berichten

Posted 11 March 2016 - 10:55

E ris gisteren opnieuw een interview gepubliceerd van Tim Sweeney. Daarin geeft hij aan dat Microsoft de term "open" nogal anders interpreteert dat hijzelf:

Epic’s Tim Sweeney: Here’s how to keep Windows an open platform

In dit interview beschrijft Tim de procedure die je moet volgen om een Universal App te mogen/kunnen maken:

"If you apply to become a Microsoft Registered Developer, and Microsoft accepts you, then you take a UWP app you have compiled and submit it to Microsoft. If Microsoft chooses to accept the app, then it will digitally sign the app using its DRM and return it to the developer, at which point the developer can distribute it to users, and users can manually install and run it on any machine with default Windows 10 Settings. Is this open? You be the judge."

"To make Microsoft the sole arbiter of which developers and apps are allowed on the Windows platform is a dramatic change in status quo. Once Microsoft is in that position, there is no limit to the power they can wield over all of us in the future."

Het lijkt me nogal duidelijk dat dit niet de toekomst voor pc-gaming is waar de meeste gamers achter staan. Ook Jim Sterling heeft zich onlangs uitgesproken tegen dit beleid:

Universal Windows Crap

Edit: zojuist is ook op gamesindustry.biz een artikel verschenen dat alles nog eens netjes op een rijtje zet en zich sterk uitspreekt tegen de beperkingen van Universal Windows Apps:

Microsoft needs to clearly articulate its vision for PC gaming

Op gamesindustry.biz zitten heel wat kaderleden en zelfs CEO's van zowel grote als kleine uitgevers en indies. Ik zou denken dat de boodschap nu wel is aangekomen.

• 1

#18 cobaltje

cobaltje

Member

• Member
  • Pip
  • 79 berichten

Posted 11 March 2016 - 11:55

Ik erger mij vooral aan die Uplay overlay in game, die trekt echt op niets hé.. ge krijgt melding dat ge een bericht hebt. Ge opent de overlay, en ge moogt nog beginnen zoeken wie er nu een bericht gestuurd heeft door iedereen eens aan te klikken..

• 0

#19 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6019 berichten

Posted 11 March 2016 - 12:56

Wat erg is, is dat je steam overlay niet meer werkt in games sinds origin/uplay.

In BF3 en AC kon je vroeger steam overlay hebben, sinds uplay en origin gaat dat niet meer

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#20 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 6809 berichten

Posted 11 March 2016 - 13:59

Wat erg is, is dat je steam overlay niet meer werkt in games sinds origin/uplay.

In BF3 en AC kon je vroeger steam overlay hebben, sinds uplay en origin gaat dat niet meer

Normaal kan je uPlay en Origin games toch toevoegen als niet-Steam game in Steam? In dat geval zou de overlay van Steam correct moeten werken, al lijken heel wat mensen daar problemen mee te hebben.

• 0

4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users