Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

(Point 'n Click) Adventure Games

• Please log in to reply
45 replies to this topic

#1 Staticated

Staticated

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1403 berichten

Posted 27 March 2016 - 19:57

Vandaag "The Vanishing of Ethan Carter" uitgespeeld, én MAN wat heb ervan genoten.

Deed me terugdenken aan het cultische Myst, en IMO een soort van spirituele opvolger.

Dit helaas op de achtergrond getrokken type adventure game krijgt IMO te weinig aandacht.
Jaren is het stil geweest rond dit type game(s), er kwam hoogst waarschijnlijk hier en daar eentje uit maar dit vliegt altijd zoo laag onder de radar... :'-(

Ik weet dat ik niet de enige ben, hier op 4gamers en elders, dat verzot is van dit type game(play).
Daarom dacht ik, een topicje maken waarin dit type nichegame kan gecatologiseerd worden. Goed, er is zoiets als wikipedia, maar dan nog.
Het zijn de indy-developpers die er nu en afgelopen jaren er volop mee bezig zijn, en spijtig genoeg krijgt niet elk van deze indy's even veel of voldoende persaandacht... >:-(

Wat me motiveerd om dit te starten is dat ik het een schande van alle toppers van dit, voor mij lievelings, genre dat ik pas zo laat heb gekocht: Telltale's Game of Trones, Tales of the Borderlands, Life is Strange, The Vanishing of Ethan Carter. Zo zit ik nu nog met de vraag of ik "Kholat" zou pakken voor €20 op PS4. Hij was €5 op steam met een sale, maar de dreiging is dat het niet zou draaien op men laptop. Dus ik dacht ik wil die kickstart mannen best wel steunen, maar met men zware backlog dan maar toch niet gedaan.

Als de games uitkomen lijkt met "naast je gedacht te geven", releasedate/jaar, platform, prijs, early acces, belangrijk te vermelden hoe vlot de game speelt en hoe lang de game in kwestie is. Wat is dat toch met die games, op console dan, dat deze altijd te kampen hebben met framerate problemen. Vanishing of Ethan Carter kan je op console, na een patch, kiezen tussen "losse framerate" en locked 30fps. Speelduur, IMO toch belangrijk in verhouding met de prijs. €20 voor bv Firewatch en The Vanishing of... vragen, terwijl je die game op een halve dag uit hebt, je vind het oké of niet maar dat weet je pas als iemand de game effectief het gespeeld en het je kan zeggen.

Om er gewoon al wat op te sommen die uit zijn, en waar je je gedacht over kan zeggen of over navragen:
Iedere "Telltale Games" game ^-^, Life is Strange, Kholat, The Vanishing of Ethan Carter, elke Frictional Games game, het repertorium van "Lucasarts", elke "The Chinese Room" game, The Park, alle "Microids" games, The Town of Light, Dreadout, Fatal Frame-reeks, Daylight, Slender: The Arrival, Outlast, Master Reboot, elke "Quantic Dreams" game, The Witness, Firewatch, de "Cyan" games, Tex Murphy reeks, Police Quest reeks, Space Quest reeks, King's Quest reeks, Republique, The eXperiment, King's Quest (2015), Alien: Isolation, Broken Age, The Longest Journey reeks,...

Titel: "Shadows Peak"
Platform: Steam
Release: 19 maart 2016, early acces
Scores: 79% positief (Steam)
Prijs: €7,99
Comment:
Draait gewoon voor geen meter op men laptop, minder dan 1fps... :'-(

Edited by Staticated, 27 March 2016 - 22:44.

• 0

#2 Marginal0

Marginal0

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 237 berichten

Posted 06 April 2016 - 22:06

Verzot ben ik er niet op, maar het is een uitstekend genre om te spelen als je niet veel tijd hebt en wat moe bent na't werk.

De recente versies van Sam & Max zijn geweldig. Alles wat Telltale maakt is zeker de moeite. De remakes van Monkey Island zijn goed. Van Life is Strange heb ik ep1 gespeeld en dat was veelbelovend dus die zal ik met de sales ook eens kopen.

De prijs lijkt idd vaak veel, omdat je er rap mee klaar bent, maar tegenwoordig ben ik met sommige AAA games nog rapper klaar (en daarmee bedoel ik niet dat ze completed zijn :p).

• 0

#3 hatetn

hatetn

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3557 berichten

Posted 07 April 2016 - 04:47

Verzot ben ik er niet op, maar het is een uitstekend genre om te spelen als je niet veel tijd hebt en wat moe bent na't werk.

De recente versies van Sam & Max zijn geweldig. Alles wat Telltale maakt is zeker de moeite. De remakes van Monkey Island zijn goed. Van Life is Strange heb ik ep1 gespeeld en dat was veelbelovend dus die zal ik met de sales ook eens kopen.

De prijs lijkt idd vaak veel, omdat je er rap mee klaar bent, maar tegenwoordig ben ik met sommige AAA games nog rapper klaar (en daarmee bedoel ik niet dat ze completed zijn :p).

het verhaal van de meeste zit rond de 8 uur. dat zit op dezelfde lijn met een groot deel van de games tegenwoordig dus kort zou ik ze niet noemen. ze voelen wel kort aan als je vanaf het begin speelt en moet wachten op de volgende episode. om de 3-4 maand eens een kleine 2 uur is niets. 

• 0

#4 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7074 berichten

Posted 07 April 2016 - 08:07

De meeste games die je opnoemt (Telltale's Game of Trones, Tales of the Borderlands, Life is Strange etc) zijn eerder interactieve verhalen (of "light" adventures als je het zo wil noemen), omdat er weinig tot geen puzzels inzitten waarbij je effectief moet nadenken. Dit in tegenstelling tot de klassieke point & click adventures zoals Day of the Tentacle, Gabriel Knight en Broken Sword, waar soms echte hersenkrakers inzitten.

Vroeger speelde ik redelijk veel van die point & click adventures. Indiana Jones & The Fate of Atlantis, Full Throttle en Gabriel Knight 3 zijn m'n favorieten. De laatste tijd speel ik ze minder omdat ze te "traag" vooruit gaan naar mijn goesting. Ik kies dan ook eerder voor "light" adventures zoals Life is Strange (ben ik momenteel aan 't spelen, topper!), maar vanwege de beperkte gameplay hooguit 2 à 3 per jaar.

Wil je adventures met wat denkwerk, dan zijn de games van Daedalic wel een aanrader, bv. Anna's Quest. Ook zijn er HD remakes van Grim Fandango, Monkey Island (niet de Telltale reeks) en Day of the Tentacle.

• 1

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#5 smitske

smitske

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4299 berichten

Posted 07 April 2016 - 09:52

Ge vergeet freddy fish!

• 1
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#6 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6363 berichten

Posted 07 April 2016 - 09:59

Ge vergeet freddy fish!

Petson en findus!!

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#7 Staticated

Staticated

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1403 berichten

Posted 07 April 2016 - 13:00

Ge vergeet freddy fish!

LMAO!!! XD
Got me by the balls there. :'-)

Ironie aan de zaak is wel dat ik Freddy Fish zot veel gespeeld hebt vroeger omdat ik het "gameplayconcept", dat van point 'n click puzzles opzoeken/doen, zo fantastisch vond. :-)
Ik had eenmaal alleen dat en Caesar III op de desktop van men pa.

En dan leende ik eens "Myst" uit bij men locale bib, nieuwe wereld ging letterlijk voor me open. ^-^
[En toen kwam er een PSOne & N64 in huis, en de PC hapte stof om te gamen. Buiten Warcraft II, Diablo 1 en Starcraft 1 (Een van beste aankopen OOIT! IMO die "Blizzard Battlechest" :-D )]

• 0

#8 Caliber

Caliber

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1451 berichten

Posted 07 April 2016 - 13:14

Verschiet ervan dat ik nergens Grim Fandango zie staan, uitstekende game en runt op elke potato :p

• 0

PSN: WookieSandwich - Steam ID: guzzlemysack

Q5wRaPu.png

#9 valies

valies

Crew

• Crew
  • 8825 berichten

Posted 07 April 2016 - 13:56

Verschiet ervan dat ik nergens Grim Fandango zie staan, uitstekende game en runt op elke potato :p

Ook zijn er HD remakes van Grim Fandango, Monkey Island (niet de Telltale reeks) en Day of the Tentacle.

:p

• 3

PSN valies - 3DS 1908-2322-5163 - twitter @valies
As long as people continue to pursue the meaning of freedom, they will never cease to be o/
Baka!

#10 Caliber

Caliber

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1451 berichten

Posted 07 April 2016 - 15:28

:p

Kheb niks gezegd :x

• 0

Q5wRaPu.png

#11 Hybride Zalm

Hybride Zalm

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2722 berichten

Posted 07 April 2016 - 19:30

Tellen de Ace Attorney games ook bij point n click? ^^

• 0

死んでください

#12 Staticated

Staticated

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1403 berichten

Posted 07 April 2016 - 20:31

Tellen de Ace Attorney games ook bij point n click? ^^

hmm, dunno.
Prof. Layton anders zou ik sowieso bij "puzzle game" "klasseren.

De meeste games die je opnoemt (Telltale's Game of Trones, Tales of the Borderlands, Life is Strange etc) zijn eerder interactieve verhalen (of "light" adventures als je het zo wil noemen), omdat er weinig tot geen puzzels inzitten waarbij je effectief moet nadenken. Dit in tegenstelling tot de klassieke point & click adventures zoals Day of the Tentacle, Gabriel Knight en Broken Sword, waar soms echte hersenkrakers inzitten.

Vroeger speelde ik redelijk veel van die point & click adventures.

...

Ik wou er nog uitgebreid, in een positieve zin, op reageren.

Maar kort al zeggen dat "point 'n click" bewust tussen haakjes geplaatst werd bij de topic-naam. :-)

• 0

#13 Marginal0

Marginal0

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 237 berichten

Posted 08 April 2016 - 18:40

Grim Fandango is zo'n culthit en ik heb de HD gekocht, maar het gaat idd traag. Het is ook een beetje afwegen: 'grappig' vs eindeloos zoeken naar de oplossing van die onlogische puzzels. In Monkey Island zitten ook zo van die rare puzzels die ik moet gaan opzoeken en uiteindelijk ook niet echt 'snap' (maar dat kan aan mij liggen :p)

• 0

#14 Staticated

Staticated

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1403 berichten

Posted 09 April 2016 - 20:54

Als iemand zen vet wil geven over Kholat, Dear Esther, Gone Home, Minecraft: Story Mode en Firewatch.

Please, want voor mij zijn het allemaal twijfelgevallen waar ik op afprijsing voor wacht.

• 0

#15 hatetn

hatetn

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3557 berichten

Posted 09 April 2016 - 21:25

Als iemand zen vet wil geven over Kholat, Dear Esther, Gone Home, Minecraft: Story Mode en Firewatch.

Please, want voor mij zijn het allemaal twijfelgevallen waar ik op afprijsing voor wacht.

bij minecraft stroy mode zijn er nog 3 extra episodes aangekondigd die niet bij de huidige season pass zitten. ik zou bij deze dus zeker wachten tot hij eens goedkoper is en volledig. 

• 0

#16 Caliber

Caliber

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1451 berichten

Posted 10 April 2016 - 02:37

Firewatch was een enorme teleurstelling voor mij, enorm zware anticlimax. In het algemeen zijn geld niet waard. Minecraft Story Mode heeft zn goede momenten, maar vind het toch een van de mindere Telltale games. 

Ik raad ook Ether One aan. Ik kan het niet echt uitleggen, het leert je eigenlijk om dementie te begrijpen. Allesinds een hele mooie game met een paar emotionele momenten.

Trailertje:

Edited by Caliber, 10 April 2016 - 02:40.

• 0

Q5wRaPu.png

#17 Staticated

Staticated

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1403 berichten

Posted 10 April 2016 - 16:17

Ik raad ook Ether One aan. Ik kan het niet echt uitleggen, het leert je eigenlijk om dementie te begrijpen. Allesinds een hele mooie game met een paar emotionele momenten.

Gratis met PS+ gehad :-)
Gespeeld tot de "mijnen", en ik had het wat van: "pffffff, iets anders spelen".
'k Ga em zeker nog is opstarten, mss moet ik wat langer spelen om er echt ingetrokken te geraken.
Ik zou anders "The Vanishing of Ethan Carter" aanraden als tegen... bod?, tegenbod? (ik vind even geen beter woord). Desnoods met de HTC Hive, hij zou daarmee te spelen zijn ^-^ .

• 0

#18 Eveliciouz

Eveliciouz

Unstoppable

• Clan Rookie
  • 2922 berichten

Posted 11 April 2016 - 17:10

Ik vond volgende games wel steeds leuk om te spelen op PC:

* Dreamfall: The Longest Journey

* Still Life

* Syberia (alle versies - zijn wel al redelijk oud)

* Broken Sword (zalige games ^^)

• 0

Live. Love. Laugh.

PSN Evilienn .:. Twitter evelienn .:. Twitch Eveliciouz

#19 Staticated

Staticated

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1403 berichten

Posted 13 April 2016 - 23:39

• 0

#20 Dead_Stop

Dead_Stop

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 37 berichten

Posted 21 April 2016 - 00:44

Groot fan

Speel Beneath A Steel Sky 

Bedank later. Topspel voor into cyberpunk/mystery point 'n click i

Vroeger speelde ik redelijk veel van die point & click adventures. Indiana Jones & The Fate of Atlantis, Full Throttle en Gabriel Knight 3 zijn m'n favorieten. De laatste tijd speel ik ze minder omdat ze te "traag" vooruit gaan naar mijn goesting. Ik kies dan ook eerder voor "light" adventures zoals Life is Strange (ben ik momenteel aan 't spelen, topper!), maar vanwege de beperkte gameplay hooguit 2 à 3 per jaar.

Wil je adventures met wat denkwerk, dan zijn de games van Daedalic wel een aanrader, bv. Anna's Quest. Ook zijn er HD remakes van Grim Fandango, Monkey Island (niet de Telltale reeks) en Day of the Tentacle.

Amen

Ooit Beneath a Steel Sky gespeeld

Lijkt me volledig je ding. Old school mid jaren '90 point & click klassieker!

Aanrader!

en geef Blade Runner een kans!

ER komen nog een pak games in dit genre uit. Geen AAA meer, maar nog steeds veel games.

Check Aventuregaming.com

Hou van dit genre, ik zou een heel artikel kunnen schrivjen :D

Edited by Dead_Stop, 21 April 2016 - 00:40.

• 1

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users