Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Pensioensparen of stopzetten?

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Tyrannix

Tyrannix

Newbie

• Member
  • Pip
  • 3 berichten

Posted 29 April 2016 - 11:24

Hey boys en girls,

ik had een vraagje omtrent het nut en rendement van pensioensparen.

Ik doe nu zo'n 3 jaar aan pensioensparen en heb zo'n 3500 europ opgespaard nu, maar op m'n werk zeggen er nu veel dat ze het hebben stopgezet ondanks de boete van 33% op het totale gespaarde bedrag.

Ik vroeg me nu af of ik dit ook niet beter zou stopzetten, omdat ik graag aan m'n geld kan wanneer ik dat zelf wil, en omdat ik in deze tijden niet weet of ik de 65 wel haal. Ik zou dan zelf het geld opzij zetten apart op een rekening dat ik er aan kan wanneer ik wil en dat ik het opspaar voor mezelf later en natuurlijk ook belastingen want dat voordeel ben ik dan ook kwijt. Is het belastingsvoordeel trouwens zo groot? En kan je zomaar het pensioensparen stopzetten of moet dit via aangetekende brief en dergelijke?

Alvast bedankt voor reacties!

Edited by Tyrannix, 29 April 2016 - 11:25.

• 0

#2 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6637 berichten

Posted 29 April 2016 - 11:32

Over de regels rond stopzetten ben ik niet op de hoogte, maar ik dacht dat het belastingsvoordeel nog best relatief deftig was. (hangt ook van andere factoren af dacht ik). 

Over "ik wil over mijn geld beschikken wanneer ik wil": je werkgever betaalt nu ook al "extra" zodat jouw pensioen opgebouwd kan worden bij de staat. Ga je dat geld ook opeisen? :p

De denkpiste van "Wat als ik de 65 niet haal?" vind ik wat kort door de bocht. Hetzelfde kan je zeggen met "Wat als ik die wel haal en ver overschrijd", wil je dan op een miezerig pensioentje zitten of geld extra opzij hebben staan door pensioensparen?

• 0

#3 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 29 April 2016 - 11:57

Niet weten of je de 65 zal halen kan ook andere oorzaken hebben hé papfles. Iemand bij wie kanker is vastgesteld bv.
  • 0

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17
Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming  AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb | Crucial MX300 525 Gb SSD | Seagate 1TB HDD | PS4

#4 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6637 berichten

Posted 29 April 2016 - 12:05

Niet weten of je de 65 zal halen kan ook andere oorzaken hebben hé papfles. Iemand bij wie kanker is vastgesteld bv.

Uiteraard, maar als hij zegt "omdat ik in deze tijden niet weet of ik de 65 wel haal", dan lees ik daar niet in dat er kanker of iets anders in het spel zit, maar eerder een "Gho, het zou maar eens moeten voorvallen" eigenlijk.

Als je weet dat je komt te overlijden vanwege een lange, slepende ziekte, dan is dat een totaal andere situatie uiteraard

• 0

#5 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6348 berichten

Posted 29 April 2016 - 12:27

Hangt toch een serieus belastingvoordeel aan vast hoor. Doe het nu zelf ook al zo lang en het is niet dat het beter af is op een spaarboekje :')

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#6 Varengas

Varengas

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 678 berichten

Posted 29 April 2016 - 12:40

Vorig jaar was het belastingsvoordeel 282 euro bij het maximum van 940 euro/jaar. Het jaar daarvoor was dat rond de 300.

Source: site moeten maken van een verzekeringskantoor.

EDIT: bedrag is voor 2016 (aanslagjaar 2017) nog steeds 282 euro.

Edited by Varengas, 29 April 2016 - 12:41.

• 0

#7 tomke009

tomke009

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1852 berichten

Posted 29 April 2016 - 17:19

Waarom nu stopzetten? Waarom laat je het niet gewoon staan en als je het dan effectief nodig hebt kun je nog altijd laten stopzetten.

Hangt er natuurlijk vanaf welke job je doet en welk bedrag in je andere 2 pijlers hebt.

Als je effectief leeft tot je 90 jaar bent ben je toch al bijna 25j op pensioen, als je dan moet rondkomen met praktisch het minimum zal het een zure appel zijn. Je moet ook rekening houden met het feit dat hoe ouder je wordt hoe duurder de gezondheids- en ziektekosten zullen worden.

Ik beschouw het gewoon als een spaarpot waar ik later mijn deugd van heb, als ik geld over heb dat ik niet nodig heb vliegt een deel daarvan in mijn pensioensparen. En als ik morgen doodval ben ik toch niks met mijn geld, of dat nu op een pensioenspaarrekening staat of op een gewone spaarrekening. Bekijk als de kosten voor uw begrafenis, zodat de nabestaanden dat niet moeten betalen.

• 0
PSN/steam/xblive/twitch:
Tomke009

#8 Jurgen.D

Jurgen.D

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 203 berichten

Posted 30 April 2016 - 08:00

Ik doe zelf bewust geen pensioensparen.
Sparen is voor wannabe kapitalisten.

Ok, je hebt een buffer nodig. Die voorzie ik. Maar voor de rest moet je profiteren van de tijd die je op deze aardkluit rond loopt.

waarom ga je werken?
Om uw comfort te kunnen betalen en op regelmaat iets leuks te doen? Of om af te staan aan multinationals die beleggen met uw kapitaal om je ze u dan terug te geven met een paar procentjes bij op een leeftijd waar je eigenlijk afgeschreven bent?
En het is een terechte opmerking. velen halen de 65 niet.
Geld is voor mij een middel, geen doel.

Eens op pensioen na een voltijdse loopbaan heb je 1250€. Dat is welgeteld 500€ minder dan wat ik nu bruto heb.
Als ik mijn afbetaling van mijn huis en de kosten van mijn kinderen die ik nu moet onderhouden af trek zal ik dan meer overhouden als nu.
Dan praten we nog niet over de voordelen die 65 plussers hebben en de lagere belastingschijven waarin je terecht komt.

De magere pensioentjes waar ze nu over spreken zijn pensioenen van mensen die nooit gewerkt hebben. In de meeste gevallen weduwen die een overlevingspensioen krijgen.

Dalen zullen de pensioenbedragen ook niet meteen gezien we nu al bij de laagste van Europa zitten. Het kan eigenlijk enkel maar stijgen.

• 0

#9 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 8007 berichten

Posted 30 April 2016 - 09:08

Dat belastingsvoordeel is  relatief gezien je op het eind 'voorlopig' 8% van je totale spaarpot terug mag afgeven aan de staat, de zogenaamde eindbelasting. Daarnaast is niet elke formule even defensief, waardoor je aan het einde van de rit zelfs met minder geld kan komen te zitten.

Ik ben niet zo'n fan om je geld verplicht langtijdig vast te zetten, de overheid kan de regels naar goodwill aanpassen en aanscherpen. Het lijkt me niet ondenkbaar dat in begrotingsgesprekken de eindbelastinv bvb van 8 naar 10% gaat en de belastingsaftrek bvb naar 25% gaat. Via een systeem als pensioensparen leg je je vertrouwen bij de overheid.

Dat gezegd zijnde, ikzelf doe het bewust nog niet. Ik hou dat bedrag momenteel liever over om te sparen voor een woning, ik kan dat geld met andere woorden nu beter gebruiken dan dat het nog 40 jaar ergens op een fonds vaststaat.

• 0

- 4Gamers Forum Administrator -

#10 Booka

Booka

Crew

• Clan Legend
  • 4463 berichten

Posted 30 April 2016 - 09:33

Ik doe het ook en heb geen defensieve formule. Dus ik kan achteraf ook fameus gekloot zijn :)

• 0
<p>Mama always said life was like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

#11 Tyrannix

Tyrannix

Newbie

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 3 berichten

Posted 04 May 2016 - 13:46

thx voor de antwoorden, nogal gemengde reacties, ik denk gewoon zoals in vorige reacties werd vermeld: ik kan het geld nu beter gebruiken dan binnen 40 jaar, en het is niet dat ik alles gewoon ga opdoen aan futiliteiten, ik hou ook een buffer over voor de belastingsom die ik moet betalen, daarom lijkt het mij mss handiger om het stop te zetten.

Plus als ik dan toch inderdaad de 65 haal, en ik heb voor mezelf een pensioenspaarpotje opzij gehouden, moet ik hier niets op betalen.

Edited by Tyrannix, 04 May 2016 - 13:47.

• 0

#12 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6637 berichten

Posted 04 May 2016 - 14:33

Dat belastingsvoordeel is  relatief gezien je op het eind 'voorlopig' 8% van je totale spaarpot terug mag afgeven aan de staat, de zogenaamde eindbelasting. Daarnaast is niet elke formule even defensief, waardoor je aan het einde van de rit zelfs met minder geld kan komen te zitten.

Ik ben niet zo'n fan om je geld verplicht langtijdig vast te zetten, de overheid kan de regels naar goodwill aanpassen en aanscherpen. Het lijkt me niet ondenkbaar dat in begrotingsgesprekken de eindbelastinv bvb van 8 naar 10% gaat en de belastingsaftrek bvb naar 25% gaat. Via een systeem als pensioensparen leg je je vertrouwen bij de overheid.

Dat gezegd zijnde, ikzelf doe het bewust nog niet. Ik hou dat bedrag momenteel liever over om te sparen voor een woning, ik kan dat geld met andere woorden nu beter gebruiken dan dat het nog 40 jaar ergens op een fonds vaststaat.

In dezelfde mate dat er beslissingen genomen kunnen worden waardoor geld op de bank zetten geld kost in plaats dat het opbrengt, toch? De overheid (en de banken) kan je kloten, op eender welke manier, op eender welke plek tbh.

Verder spreek je over "nu gebruiken voor een woning". Zoals Varengas zegt, gaat het daarbij om 940 euro per jaar maximaal. Als je dat bv. 8 jaar opzij zet om je rond je 30 of zo een woning wil gaan kopen (ik ga even uit van studies tot je 22), dan zit je met ocharme 7500 euro. Dat gaat het verschil echt niet maken bij een woning lijkt me

• 2

#13 dapura

dapura

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1085 berichten

Posted 04 May 2016 - 14:56

Hoi, 

Nekeer iets waarover ik behoorlijk wat weet (tewerkgesteld in de verzekeringssector).

Indien je niet meer wenst te sparen, kan je altijd een aanvraag tot premievrij zetting aanvragen.

De polis blijft bestaan (en opbrengen - aan het % van de gestorte premie). Indien je terug wat financiële ruimte hebt, kan je deze terug actief zetten.

Het contract volledig afkomen zou IK nooit doen! Dat is omdat je inderdaad het belastingvoordeel (tbv 30 %) moet terugbetalen.

Waarom ook niet?

1) Hoeveel brengen spaarboekjes op? (Momenteel B-post beste rekeningen = 1.1%)

2) Zoals reeds gezegd op de gestorte premie BLIJFT het rendement van de storting
  BV: ik stort vandaag 940 euro (fiscaal maximum), rendement (bij AG Insurance) = 1.5% --> Voor de hele duur van het contract blijft deze percent 1.5! Ook al daalt de interestvoet naar 0.25 %

Hopelijk was dit een beetje duidelijk!

Indien je nog vragen hebt, aarzel zeker niet me dit te vragen! :)

Gratz

• 0

All that is necessary for the triumph of evil is,
that good men do nothing...

3DS friendcode: 4098-2759-5026 / PSN: Dapura

#14 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 8007 berichten

Posted 04 May 2016 - 15:11

In dezelfde mate dat er beslissingen genomen kunnen worden waardoor geld op de bank zetten geld kost in plaats dat het opbrengt, toch? De overheid (en de banken) kan je kloten, op eender welke manier, op eender welke plek tbh.

Verder spreek je over "nu gebruiken voor een woning". Zoals Varengas zegt, gaat het daarbij om 940 euro per jaar maximaal. Als je dat bv. 8 jaar opzij zet om je rond je 30 of zo een woning wil gaan kopen (ik ga even uit van studies tot je 22), dan zit je met ocharme 7500 euro. Dat gaat het verschil echt niet maken bij een woning lijkt me

Bij een bank zijn er nooit beloftes van 15-25% gedaan en moet je je geld meestal ook geen tientallen jaren vastzetten tegen een onbepaald rendement. Bij een bank weet je ook dat je onderhevig bent aan de wisselkoersen, bij de overheid weet je helemaal niets. Zij doen wat hen het beste uitkomt.

940 euro per jaar is ook een bedrag dat niet vrijkomt om een lening af te betalen. Je hebt dus het verlies van die 7500 euro die je stelt + maandelijks 78 euro die je niet kan gebruiken om een hypothecaire lening af te betalen. En 78 euro per maand kan (afhankelijk van je lening) makkelijk 10-15k schelen. Dan spreken we dus al over een verlies van 17 - 22k en dat is slechts berekend op één persoon. Een gezin met tweeverdieners mag je dit bedrag dus maal twee doen.

• 0

- 4Gamers Forum Administrator -

#15 Tyrannix

Tyrannix

Newbie

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 3 berichten

Posted 05 May 2016 - 03:16

Hoi, 

Nekeer iets waarover ik behoorlijk wat weet (tewerkgesteld in de verzekeringssector).

Indien je niet meer wenst te sparen, kan je altijd een aanvraag tot premievrij zetting aanvragen.

De polis blijft bestaan (en opbrengen - aan het % van de gestorte premie). Indien je terug wat financiële ruimte hebt, kan je deze terug actief zetten.

Het contract volledig afkomen zou IK nooit doen! Dat is omdat je inderdaad het belastingvoordeel (tbv 30 %) moet terugbetalen.

Waarom ook niet?

1) Hoeveel brengen spaarboekjes op? (Momenteel B-post beste rekeningen = 1.1%)

2) Zoals reeds gezegd op de gestorte premie BLIJFT het rendement van de storting
  BV: ik stort vandaag 940 euro (fiscaal maximum), rendement (bij AG Insurance) = 1.5% --> Voor de hele duur van het contract blijft deze percent 1.5! Ook al daalt de interestvoet naar 0.25 %

Hopelijk was dit een beetje duidelijk!

Indien je nog vragen hebt, aarzel zeker niet me dit te vragen! :)

Gratz

Het gaat me momenteel eigenlijk meer om het geld dat er reeds opstaat dan wat er verder nog zal op komen te staan.

U bedoelt wrs dat ik mijn maandelijkse storting nu even kan stopzetten en later weer kan verderzetten als ik het goed begrijp?

Het is meer omdat ik het geld dat er reeds opstaat op dit moment goed zou kunnen gebruiken vandaar.

grts

• 0

#16 Tomba

Tomba

Crew

• Crew
  • 1073 berichten

Posted 06 May 2016 - 09:29

thx voor de antwoorden, nogal gemengde reacties, ik denk gewoon zoals in vorige reacties werd vermeld: ik kan het geld nu beter gebruiken dan binnen 40 jaar, en het is niet dat ik alles gewoon ga opdoen aan futiliteiten, ik hou ook een buffer over voor de belastingsom die ik moet betalen, daarom lijkt het mij mss handiger om het stop te zetten.

Plus als ik dan toch inderdaad de 65 haal, en ik heb voor mezelf een pensioenspaarpotje opzij gehouden, moet ik hier niets op betalen.

Als je het geld nu ècht goed kan gebruiken (dus niet voor een nieuwe TV ofzo...), is het zinnig om je geld eventueel nu terug te halen ja, ondanks de boete. Maar ik zou wel eens uitrekenen of je gewoon geen lening kan aangaan met de huidige lage rentes? Als de intrest die je krijgt op je pensioenssparen hoger is dan de rente op de lening kan je beter lenen.

En jouw laatste opmerking klopt ook niet echt. Als je zèlf een pensioenspaarpot aanlegt heb je daar al 45 à 50% belastingen op betaald omdat het van je inkomen afgegaan is. Het voordeel van het pensioensparen is net dat je er veel minder op belast wordt.

• 2

#17 dapura

dapura

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1085 berichten

Posted 06 May 2016 - 11:00

Het gaat me momenteel eigenlijk meer om het geld dat er reeds opstaat dan wat er verder nog zal op komen te staan.

U bedoelt wrs dat ik mijn maandelijkse storting nu even kan stopzetten en later weer kan verderzetten als ik het goed begrijp?

Het is meer omdat ik het geld dat er reeds opstaat op dit moment goed zou kunnen gebruiken vandaar.

grts

Dit is exact wat ik bedoel. Je kan het dus tijdelijk stop zetten en binnen 10 (of 20) jaar terug verder "sparen".

En als er nu 3500 euro opstaat en je hebt dat nodig, kan je eventueel niet effe lenen van Uw ouders en hen geleidelijk aan terug betalen? Ik doe dat zo altijd en voor "lage" bedragen willen ze dat nog doen ook.

Indien je de 3500 afkoopt hou je ongeveer 2600 over...

Als je het geld nu ècht goed kan gebruiken (dus niet voor een nieuwe TV ofzo...), is het zinnig om je geld eventueel nu terug te halen ja, ondanks de boete. Maar ik zou wel eens uitrekenen of je gewoon geen lening kan aangaan met de huidige lage rentes? Als de intrest die je krijgt op je pensioenssparen hoger is dan de rente op de lening kan je beter lenen.

En jouw laatste opmerking klopt ook niet echt. Als je zèlf een pensioenspaarpot aanlegt heb je daar al 45 à 50% belastingen op betaald omdat het van je inkomen afgegaan is. Het voordeel van het pensioensparen is net dat je er veel minder op belast wordt.

Hier kan ik me ook nog in vinden...

• 0

All that is necessary for the triumph of evil is,
that good men do nothing...

3DS friendcode: 4098-2759-5026 / PSN: Dapura

3 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users

Bing (1)