Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Verenigd Koninkrijk verlaat EU #Brexit

• Please log in to reply
40 replies to this topic

#1 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12898 berichten

Posted 24 June 2016 - 06:02

De UK verlaat de Europese Unie.

http://www.standaard...160623_02354439

• 0

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#2 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 24 June 2016 - 07:07

Ik denk dat de UK hiermee zichzelf enorm in de voet schiet eigenlijk. Niet geheel onlogisch aangezien het gewoon een campagne van leugens was in plaats van feiten.

• 1

#3 smitske

smitske

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4298 berichten

Posted 24 June 2016 - 07:12

Kben is benieuwd wanneer het in gang gaat schieten het daadwerkelijke leaven.

• 1
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#4 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1866 berichten

Posted 24 June 2016 - 07:21

Ik denk dat de UK hiermee zichzelf enorm in de voet schiet eigenlijk. Niet geheel onlogisch aangezien het gewoon een campagne van leugens was in plaats van feiten.

Ik weet het nog zo niet. Mensen die pro-remain zijn, spreken altijd maar over de economische gevolgen alsof de EU plots niet meer bestaat voor de UK (en ook omgekeerd). Het lijkt me een logisch gevolg dat er wel handelsakkoorden gaan komen. Initieel zal de markt wel terugzakken ja, maar ik denk persoonlijk dat ze beter af zijn zonder de EU. Het "Remain" kamp had eigenlijk veel meer op de economie moeten inspelen volgens analisten. Maar er zijn volgens mij maar weinig échte argumenten die je daarover kan hard maken. Niet dat ik heel het dossier ken, maar heb hier en daar economen aan het woord gezien die ook zeggen dat de Brexit waarschijnlijk veel minder economische gevolgen gaat hebben voor beide partijen dan dat iedereen zegt.

Los daarvan vind ik dat de EU al jaren een draak van een organisatie die ze al jaren geleden aan banden hadden moeten leggen... Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Edited by Zobator, 24 June 2016 - 07:24.

• 0

#5 YoniVL

YoniVL

Crew

• Crew
  • 4424 berichten

Posted 24 June 2016 - 07:50

Het grappige is dat die van het 'leave' kamp roepen dat ze nu eindelijk hun eigen regels kunnen maken, maar om met de EU handel te drijven, zullen ze nog steeds alle regels van de EU moeten volgen. Anders sluiten ze zich volledig af qua export. Daarnaast zal het niet lang duren voor Schotland weer de onafhankelijkheid wil nu. Blijkbaar stemden ook vooral ouderen om te vertrekken en jongeren om te blijven. Toch ook wel weer een gevalletje van de oudere generatie die bepaalt waar de jonge generatie mee gaat moeten leven.

• 4
Suit up!

#6 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12898 berichten

Posted 24 June 2016 - 07:58

Wat stats:

Spoiler

For the lulz:

Spoiler

• 1

#7 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1866 berichten

Posted 24 June 2016 - 08:02

Het grappige is dat die van het 'leave' kamp roepen dat ze nu eindelijk hun eigen regels kunnen maken, maar om met de EU handel te drijven, zullen ze nog steeds alle regels van de EU moeten volgen. Anders sluiten ze zich volledig af qua export. Daarnaast zal het niet lang duren voor Schotland weer de onafhankelijkheid wil nu. Blijkbaar stemden ook vooral ouderen om te vertrekken en jongeren om te blijven. Toch ook wel weer een gevalletje van de oudere generatie die bepaalt waar de jonge generatie mee gat moeten leven.

Ja, de handelsverdragen gaan moeten heronderhandeld worden. Dus de UK gaat wel toegevingen moeten doen op dat vlak inderdaad. Aan de andere kant krijgt de UK wel een gigantisch extra budget ter beschikking om hun eigen economie weer aan te zwengelen. Wat ze nu ieder jaar wegpompten naar de EU schommelde tussen 9 en 18 miljard! Daar kunt ge al het een en het ander mee doen natuurlijk.

Wat me trouwens wel opvalt steeds als het over socio-economische zaken gaat is dat de jongeren die vaak nog studeren veel socialer stemmen dan een paar jaar later. Dat is vaak een stem puur uit ideologie, eerder dan uit ervaring of kennis. Als het over zulke thema's gaat onder studenten van mijn leeftijd merk ik vaak dat ze voor de linkse optie  gaan, maar die keuze niet hard kunnen maken met sterke argumenten. Die 64% zou ik dus wel in perspectief plaatsen...

Edited by Zobator, 24 June 2016 - 08:11.

• 0

#8 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 24 June 2016 - 08:25

Het grappige is dat die van het 'leave' kamp roepen dat ze nu eindelijk hun eigen regels kunnen maken, maar om met de EU handel te drijven, zullen ze nog steeds alle regels van de EU moeten volgen. Anders sluiten ze zich volledig af qua export. Daarnaast zal het niet lang duren voor Schotland weer de onafhankelijkheid wil nu. Blijkbaar stemden ook vooral ouderen om te vertrekken en jongeren om te blijven. Toch ook wel weer een gevalletje van de oudere generatie die bepaalt waar de jonge generatie mee gat moeten leven.

Yup.

Ik las al een artikel van de buitenlandminister over hoe ze bij de onderhandelingen er het beste uit moeten halen en dat the City the financiële hart van de EU moet blijven. Excuseer? Ik hoop dat Europa de onderhandelingen zo hard mogelijk voert en ze niks toegeeft. 

Schotland zal inderdaad weer onafhankelijk willen zijn en dat is wel grappig eigenlijk. Ze doen afbreuk aan de Europese EN hun eigen unie. Nice job UK. Sebiet wil Noord- Ierland weer bij Ierland.

"The SNP warned during the campaign that if - as has happened - the UK overall votes to leave the EU but Scots vote to remain, Scotland would be taken out of the EU "against its will" and this could be the trigger for another independence vote."

"Sinn Fein, which has MPs on both sides of the border, has called for vote on whether Northern Ireland should remain part of the UK or should become part of a united Ireland. But that is unlikely to be a priority for the Irish government, which does not believe a vote for a united Ireland is likely to get enough support."

En natuurlijk komen er nu draken zoals Marine Le Pen en ander gespuis (Wilders) opdraven met de eis dat de Fransen en andere lidstaten ook moeten kunnen kiezen... 

Ik vind zulke referenda gewoon belachelijk hoe je het ook draait of keert. 52 procent was voor en dus gaat 48 procent tegen zijn zin eruit. Of omgekeerd. Het zou imo bij zoiets tenminste 2/3 of 3/4 moeten zijn.

Edited by Dr.Gordon, 24 June 2016 - 08:36.

• 0

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17
Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming  AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb | Crucial MX300 525 Gb SSD | Seagate 1TB HDD | PS4

#9 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12898 berichten

Posted 24 June 2016 - 08:30

David Cameron heeft ontslag genomen.

http://www.bbc.com/n...litics-36615028

• 2

#10 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 24 June 2016 - 08:31

David Cameron heeft ontslag genomen.

http://www.bbc.com/n...litics-36615028

Good. In verkiezingsbeloften een referendum beloven voor een brexit en dan zelf pro EU pleiten om dan het onderspit te delven...

Edited by Dr.Gordon, 24 June 2016 - 08:32.

• 0

Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming  AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb | Crucial MX300 525 Gb SSD | Seagate 1TB HDD | PS4

#11 YoniVL

YoniVL

Crew

• Crew
  • 4424 berichten

Posted 24 June 2016 - 08:35

Ja, de handelsverdragen gaan moeten heronderhandeld worden. Dus de UK gaat wel toegevingen moeten doen op dat vlak inderdaad. Aan de andere kant krijgt de UK wel een gigantisch extra budget ter beschikking om hun eigen economie weer aan te zwengelen. Wat ze nu ieder jaar wegpompten naar de EU schommelde tussen 9 en 18 miljard! Daar kunt ge al het een en het ander mee doen natuurlijk.

Wat me trouwens wel opvalt steeds als het over socio-economische zaken gaat is dat de jongeren die vaak nog studeren veel socialer stemmen dan een paar jaar later. Dat is vaak een stem puur uit ideologie, eerder dan uit ervaring of kennis. Als het over zulke thema's gaat onder studenten van mijn leeftijd merk ik vaak dat ze voor de linkse optie  gaan, maar die keuze niet hard kunnen maken met sterke argumenten. Die 64% zou ik dus wel in perspectief plaatsen...

Die sommen die ze weggeven aan de EU, daar krijgen ze ook iets voor terug hoor. Op dat vlak zou alles redelijk status quo blijven. Ja, ze moeten minder geld aan de EU geven, maar ze moeten in andere zaken weer meer geld pompen.

• 2
Suit up!

#12 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 24 June 2016 - 08:50

Wat stats:

Spoiler

Daarom zag je ook héél veel jongeren van 16 en 17 jaar zeggen dat het een schande is dat ze niet mochten stemmen over iets dat HUN toekomst zwaar zal veranderen, terwijl bompa lawaai bij wijze van spreken morgen doodvalt en er geen last van heeft, maar wel met een glimlach kan gaan rusten "omdat hij zijn UK heeft bevrijd".

Dat is ook wat hier en in andere landen te zien is, namelijk die generatiebotsing waarbij de jongere generatie X en Y wel wil doen omdat het nu eenmaal moet en de ouderen vastklampen aan andere zaken.

@Zobator: ik betwijfel dat het een financieel voordeel zal worden. Hun munt gaat klappen krijgen, hun export en import zal daarom al een verlieslatend punt worden op dit moment. Ze moeten sowieso betalen (zoals Noorwegen / Zwitserland) om de EU te mogen gebruiken als markt en die landen hebben net méér immigratie. Ze krijgen ook geen subsidies meer, dus hetgeen ze "winnen" moeten ze zelf ook ergens anders in proppen en die subsidies (zeker landbouw) waren behoorlijk pittig.

• 1

#13 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 24 June 2016 - 08:56

En met de aankomende vergrijzing zal dat niet verbeteren.  :rolleyes:

• 0

#14 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1866 berichten

Posted 24 June 2016 - 09:03

Die sommen die ze weggeven aan de EU, daar krijgen ze ook iets voor terug hoor. Op dat vlak zou alles redelijk status quo blijven. Ja, ze moeten minder geld aan de EU geven, maar ze moeten in andere zaken weer meer geld pompen.

Ja, die miljarden gaan natuurlijk niet netto terug kunnen vloeien naar de Britse economie, maar plusminus 10 miljard per jaar aan kosten om de functie van de EU in de UK te compenseren? Dat geloof ik nooit. De EU is een enorm logge en inefficiënte organisatie geworden die eigenlijk écht veel kost voor wat het eigenlijk doet. De West-Europese landen halen daar volgens mij sowieso een stevige netto kostenbesparing uit die ze dan wel terug in hun economie zullen moeten pompen natuurlijk. Daar zit volgens mij de status-quo. Ik ben geen econoom, dus ik kan fout zitten he :p

• 0

#15 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12898 berichten

Posted 24 June 2016 - 09:16

Hij is al aan het backtracken de Nigel met hun beloftes: https://twitter.com/...218028195426305

• 1

#16 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 24 June 2016 - 09:21

Ja, die miljarden gaan natuurlijk niet netto terug kunnen vloeien naar de Britse economie, maar plusminus 10 miljard per jaar aan kosten om de functie van de EU in de UK te compenseren? Dat geloof ik nooit. De EU is een enorm logge en inefficiënte organisatie geworden die eigenlijk écht veel kost voor wat het eigenlijk doet. De West-Europese landen halen daar volgens mij sowieso een stevige netto kostenbesparing uit die ze dan wel terug in hun economie zullen moeten pompen natuurlijk. Daar zit volgens mij de status-quo. Ik ben geen econoom, dus ik kan fout zitten he :p

Heel snelle Google search levert me dit op:

It is a widely held belief that farmers are creaming in a fortune through European subsidies. UK farmers received almost £2.6 billion in subsidies under the Common Agricultural Policy (CAP) in 2002.[16]

Dat bedrag zal waarschijnlijk wel hoger liggen nu, dus daar zit al een héééééééééle hap van dat budget.

Olieprijzen (aangezien hun pond klappen krijgt) zijn in dollars, dus die gaan ze nu duurder moeten aankopen waardoor mensen eigenlijk meer betalen voor hun benzine, dus daar ook weer geld kwijt.

Ik las daarnet ook dat bv. Cornwall 60 miljoen pond per jaar kreeg van Europa om diens economie aan te zwengelen en nu al zekerheid wil dat de UK dat geld blijft geven. Ongetwijfeld is Cornwall niet het zwakste gebied uit de UK, dus er zullen er ook nog wel een heleboel andere zijn.

Ze zullen al snel hun geld mogen beginnen tellen hoor :)

• 1

#17 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 24 June 2016 - 09:32

Hij is al aan het backtracken de Nigel met hun beloftes: https://twitter.com/...218028195426305

Hilarisch wel 

Artikeltje: http://www.telegraph...-was-a-mistake/

Laatste stukje is ook wel frappant. 'Maybe reengage with the commonwealth'

Farage is er blijkbaar nog niet over dat de UK al lang geen wereldmacht meer is. Halstarrig aan hun oude wereld vastklampen.

De commonwealth is trouwens een unie van ex-kolonies van de UK. Zo een unie kan geen kwaad precies.  :p

Edited by Dr.Gordon, 24 June 2016 - 09:36.

• 0

#18 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5011 berichten

Posted 24 June 2016 - 09:39

Ik denk dat je een heel klein beetje onderschat wat de EU doet voor lidstaten. In het beste geval zal het voor de UK een nul-operatie zijn. Zie het filmpje met Farage, die houdt de mensen een leugen voor door te zeggen dat ze nu 10 miljard hebben om mee te doen wat ze willen. Goeie grap eigenlijk. Net zoals hun 'belofte' om 350 miljoen in de NHS te pompen.

Paar dagen geleden was er een filmpje met Farage en vissers. Ze zijn tegen de opgelegde visvangstquota's van de EU (gebaseerd op het feit dat vissenpopulaties tijd nodig hebben om te herstellen).  Wel jongens, ga je eigen wateren maar gaan leegvissen.  :rofl: Zo gatachterlijk dat die mannen zijn. En dan verbaasd zijn dat er 10 jaar na de brexit geen vis meer te bespeuren is.

Edited by Dr.Gordon, 24 June 2016 - 09:44.

• 0

#19 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1866 berichten

Posted 24 June 2016 - 09:39

Heel snelle Google search levert me dit op:

Dat bedrag zal waarschijnlijk wel hoger liggen nu, dus daar zit al een héééééééééle hap van dat budget.

Olieprijzen (aangezien hun pond klappen krijgt) zijn in dollars, dus die gaan ze nu duurder moeten aankopen waardoor mensen eigenlijk meer betalen voor hun benzine, dus daar ook weer geld kwijt.

Ik las daarnet ook dat bv. Cornwall 60 miljoen pond per jaar kreeg van Europa om diens economie aan te zwengelen en nu al zekerheid wil dat de UK dat geld blijft geven. Ongetwijfeld is Cornwall niet het zwakste gebied uit de UK, dus er zullen er ook nog wel een heleboel andere zijn.

Ze zullen al snel hun geld mogen beginnen tellen hoor :)

Let wel op, die ±10 miljard waar ik over spreek is de netto investering van UK in de EU. In 2015 betaalden ze dacht ik 13.5 en er werd een dikke 4 rechtstreeks terug in de UK gepompt. Nu ben ik niet 100% zeker dat die landbouwsubsidies en dergelijke subsidies in die 4 miljard zitten, maar als de cijfers die ik had gezien iet of wat degelijk waren opgesteld dan zal dat daar wel in zijn gerekend?

Ik vraag me wel af hoe lang en hoe diep die pond-daling gaat zijn. Dat zijn van die typische schrikreacties op de beurs die we nu zien, dus ik zou daar nog even mee wachten tot dat terug wat stabiliseert om een slotsom te maken hoe erg die initiële duik eigenlijk is. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de pond voor de moment aan waarde is aan het verliezen inderdaad.

We zullen wel zien :p

Edited by Zobator, 24 June 2016 - 09:51.

• 0

#20 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 6638 berichten

Posted 24 June 2016 - 09:52

Let wel op, die ±10 miljard waar ik over spreek is de netto investering van UK in de EU. In 2015 betaalden ze dacht ik 13.5 en er werd een dikke 4 rechtstreeks terug in de UK gepompt. Nu ben ik niet 100% zeker dat die landbouwsubsidies en dergelijke subsidies in die 4 miljard zitten, maar als de cijfers die ik had gezien iet of wat degelijk waren opgesteld dan zal dat daar wel in zijn gerekend?

Ik vraag me wel af hoe lang en hoe diep die pond-daling gaat zijn. Dat zijn van die typische schrikreacties op de beurs die we nu zien, dus ik zou daar nog even mee wachten tot dat terug wat stabiliseert om een slotsom te maken hoe erg die initiële duik eigenlijk is.

Telegraph spreekt over 6,5 miljard "netto" aan de EU (en daarin zitten dan bedragen om structuren gaande te houden, maar ook om internationale zaken te regelen en te bespreken, zaken die de UK zelf dus niet meer zelf moet doen bv.). Andere bron spreekt over 8 miljard. Nog altijd minder dan wat je zelf aanhaalt.

Ik betwijfel dat de alles-zelf-doen optie goedkoper gaat uitdraaien, enkel en alleen al voor de blijvende schade van de zwakkere pond (ongeacht of die nu heel laag staat en nog wat hoger gaat staan in de toekomst).

Volgens Bloomberg zou het om 370 miljard dollar verloren handel gaan tussen de UK en EU per jaar... Veel succes om - zelfs als het 1/10e van dat bedrag is - dat in te halen met de zelfs 10 miljard die jij aanhaalt. 

• 0

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users