Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Trage SSD

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7074 berichten

Posted 22 September 2016 - 08:18

Ik heb gisteren deze SSD toegekregen en geïnstalleerd. De specs zijn als volgt:

Random read (4KB) 97000 IOPS
Random write (4KB) 88000 IOPS
Schrijfsnelheid 520 MB/s
Leessnelheid 540 MB/s

Ik heb de SSD verbonden met een sata3 poort via een sata-kabel. Bij benchmarks haal ik echter slechts 2/3de van de hierboven genoemde snelheid.

Mijn andere SSD (een Samsung Evo 120GB) haalt dan weer véél hogere snelheden (tot over de 1000 MB/s) maar daar is Rapid Mode op toegepast vanuit Samsung Magician.

Ik heb al eens de kabel en/of poort van mijn andere ssd gebruikt, maar geen verschil. Waar zou het probleem kunnen liggen?

• 0

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#2 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1868 berichten

Posted 22 September 2016 - 09:13

Driver-update?

Misschien dat rommelen in uw BIOS-settings iets veranderd?

En welke benchmark-tool hebt ge gebruikt?

• 0

#3 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 7074 berichten

Posted 22 September 2016 - 10:08

Driver-update?

Misschien dat rommelen in uw BIOS-settings iets veranderd?

En welke benchmark-tool hebt ge gebruikt?

De firmware van m'n ssd en mobo zijn up-to-date. Ik heb getest met de benchmarktool van Samsung zelf (samsung magician) en een freeware ssd benchmarktool die ik op internet vond.

• 0

#4 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1868 berichten

Posted 22 September 2016 - 10:15

De firmware van m'n ssd en mobo zijn up-to-date. Ik heb getest met de benchmarktool van Samsung zelf (samsung magician) en een freeware ssd benchmarktool die ik op internet vond.

Vergelijk misschien eens met benchmarks die ze bij review-websites zelf hebben gedaan? Misschien zijn het redelijk verbloemde specs? En als ge het echt niet vind, Samsung Support eens contacteren?

• 0

#5 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 7074 berichten

Posted 23 September 2016 - 10:15

Dankzij een Tweaker de oplossing gevonden:

Specs van mijn moederbord:
- 1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75, supports NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions

Alleen de Intel poort komt dicht bij de beloofde prestaties. SSD hing aan een ASMedia poort.
  • 0

#6 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6363 berichten

Posted 23 September 2016 - 11:17

Dankzij een Tweaker de oplossing gevonden:

Specs van mijn moederbord:
- 1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75, supports NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions

Alleen de Intel poort komt dicht bij de beloofde prestaties. SSD hing aan een ASMedia poort.

Oplossing is om eenventueel een sata controller te plaatsen?

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#7 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 7074 berichten

Posted 23 September 2016 - 12:37

Oplossing is om eenventueel een sata controller te plaatsen?

Voorlopig heb ik gewoon de grootste ssd aan de intel-poort gehangen. Op mijn systeem-ssd is RAPID geactiveerd, dus die presteert voldoende dankzij de RAM-caching.

Ik ga mijn cpu trouwens upgraden als de kaby lakes er zijn, dus dan heb ik sowieso een nieuw mobo nodig. De Z170 chipset kan zes sata schijven aan, daarmee is het probleem hopelijk voor beide ssd's opgelost.

• 0

#8 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12906 berichten

Posted 23 September 2016 - 13:31

Spitjig dat Ram caching niet veel uitmaakt in dagelijkse applicaties. Er toen ook naar liggen kijken een jaar terug en het heeft enkel voordeel in artificiële benchmarks. Anandtech of tomshardware had er eens een artikel over dacht ik.

Je hebt nu ook een kleine kans om data te verliezen dat in u ram zat als je stroom verliest.

• 0

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#9 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Topic Starter
  • Crew
  • 7074 berichten

Posted 23 September 2016 - 15:18

Spitjig dat Ram caching niet veel uitmaakt in dagelijkse applicaties. Er toen ook naar liggen kijken een jaar terug en het heeft enkel voordeel in artificiële benchmarks. Anandtech of tomshardware had er eens een artikel over dacht ik.

Je hebt nu ook een kleine kans om data te verliezen dat in u ram zat als je stroom verliest.

Geeft RAPID ook geen verschil bij het opstarten van Windows? Anders schakel ik het liever uit om RAM te besparen. Alle game-gerelateerde dingen (inclusief steam, uplay etc) staan nu op de 500GB SSD.

• 0

#10 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12906 berichten

Posted 23 September 2016 - 15:49

Geeft RAPID ook geen verschil bij het opstarten van Windows? Anders schakel ik het liever uit om RAM te besparen. Alle game-gerelateerde dingen (inclusief steam, uplay etc) staan nu op de 500GB SSD.

Kan ik niet meteen zeggen. Zal eens kijken of ik dat artikel terugvind. 

• 1

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#11 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Member
  • Pip
  • 16 berichten

Posted 14 March 2017 - 16:54

Ik heb een soortgelijk probleem in het verleden opgelost door de Intel SATA AHCI Controller driver te installeren en de BIOS naar AHCI te zetten.

Een ander soortgelijk probleem heb ik anders opgelost, maar de oplossing hiervan ontglipt me...

Edit: ander probleem was achterliggend unrelated... ik heb toen liggen kijken om de superfetch service uit te schakelen, maar er was iets mis met de Win10 image die ik gebruikt had, en heb ik dus kunnen oplossen door een nieuwe image usb-stick te maken.

Edited by DethStryke, 14 March 2017 - 17:09.

• 0

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users