Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Nieuwe voeding of niet?

psu

• Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 Mass

Mass

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 13:50

Tijdens gamen crasht pc en reboot hij. De reden zou zijn dat mijn psu onstabiel zou zijn en te hoge pieken zou genereren. PSU is nog maar 3jaar oud cooler master VS650M. Valt dit nog op te lossen of beter nieuwe psu kopen?

• 0

Love is like a fart ... If you have to force it, it's probably crap.

#2 demon326

demon326

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 536 berichten

Posted 01 March 2017 - 13:59

Tijdens gamen crasht pc en reboot hij. De reden zou zijn dat mijn psu onstabiel zou zijn en te hoge pieken zou genereren. PSU is nog maar 3jaar oud cooler master VS650M. Valt dit nog op te lossen of beter nieuwe psu kopen?

Zonder specificaties kunnen we je moeilijk helpen ;).

Een tip: koop/leen even een multimeter en meet even de spanning als je aan het gamen bent(of gebruik een software tool, maar minder betrouwbaar) om te zien wat de voltages doen tot nét voor de crash...

• 0

#3 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 15:01

Zonder specificaties kunnen we je moeilijk helpen ;).

Een tip: koop/leen even een multimeter en meet even de spanning als je aan het gamen bent(of gebruik een software tool, maar minder betrouwbaar) om te zien wat de voltages doen tot nét voor de crash...

Multimeter heb ik niet en weet ook niemand wie dit zou kunnen hebben (en zou ook niet weten hoe ik het zou moeten gebruiken tbh  :mellow: ). Welke softwaretool zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp  :p

• 0

#4 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 01 March 2017 - 15:17

welke crash melding krijg je?

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#5 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 15:40

Ik krijg geen bsod of loopt ook niet vast ... pc reboot meteen en krijg dan de melding bij opstarten  > Asus anti-surge was triggered to protect system from unstable power supply. 

Nu ben al op andere fora ook gaan zien en zeggen ze van anti-surge af te zetten, maar volgens mij zit dat wel op mijn mobo voor een reden en zorgt dat ervoor dat je niet alles fried (denk ik dan toch).

Edited by Mass, 01 March 2017 - 15:43.

• 0

#6 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 15:58

Heb ondertussen ook al een biosupdate en pc volledig ontstoft, maar probleem blijft.

• 0

#7 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 01 March 2017 - 16:10

Jup, zet die surge maar uit.

Bekijk eens of het dan beter is. 

Als je in event viewer in windows gaat kijken veronderstel ik dat je een kernel 41 error gaat hebben. 

Voor zover ik weet kan dit aan verschillende dingen liggen:

- Voeding

- Overclock

- Software (Heel vaak, vooral nvidia drivers!)

- moederbord (als in -> slechte spanning/stroom levering aan CPU door defect of bijna defect)

Ik krijg geen bsod of loopt ook niet vast ... pc reboot meteen en krijg dan de melding bij opstarten  > Asus anti-surge was triggered to protect system from unstable power supply. 

Nu ben al op andere fora ook gaan zien en zeggen ze van anti-surge af te zetten, maar volgens mij zit dat wel op mijn mobo voor een reden en zorgt dat ervoor dat je niet alles fried (denk ik dan toch).

Die surge is vooral voor bij blikseminslag, je mobo kan wel tegen wat extra voltage en de zekeringen in uw voeding gaan sneller defect gaan dan uw mobo volgens mij ;)

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#8 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 16:27

Jup, zet die surge maar uit.

Bekijk eens of het dan beter is. 

Als je in event viewer in windows gaat kijken veronderstel ik dat je een kernel 41 error gaat hebben. 

Voor zover ik weet kan dit aan verschillende dingen liggen:

- Voeding

- Overclock

- Software (Heel vaak, vooral nvidia drivers!)

- moederbord (als in -> slechte spanning/stroom levering aan CPU door defect of bijna defect)

Die surge is vooral voor bij blikseminslag, je mobo kan wel tegen wat extra voltage en de zekeringen in uw voeding gaan sneller defect gaan dan uw mobo volgens mij ;)

Ok thx voor de info ... kan je in event viewer zien waar juist het probleem zit? Het is idd kernel 41 error en heb er ondertussen al aardig wat van opgespaard precies  :mellow:

• 0

#9 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 16:50

Anti-surge afgezet en na enkele minuten terug reboot  :dry:

• 0

#10 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 01 March 2017 - 18:15

Anti-surge afgezet en na enkele minuten terug reboot  :dry:

Eens kijken of alle drivers up to date zijn ;)

Anti surge mag je dan weer aanzetten als je dat wil 

Nee, dit is al wat event viewer je kan geven

Gewoon alles updaten, overclocks weghalen en als je kan eens memtest doen om te zien of het daar niet aan zou liggen

• 0

#11 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 20:19

Eens kijken of alle drivers up to date zijn ;)'60

Anti surge mag je dan weer aanzetten als je dat wil 

Nee, dit is al wat event viewer je kan geven

Gewoon alles updaten, overclocks weghalen en als je kan eens memtest doen om te zien of het daar niet aan zou liggen

Nvidia drivers update gegeven en dacht even dat het opgelost was, maar niets was minder waar.

Overclocks staan er niet op, dus daar kan het probleem niet liggen denk ik.

Ben nu memtest aan het doen, maar voorlopig is daar ook niets abnormaal te merken.

Kan een oud elektriciteitsnetwerk hier ook de oorzaak van zijn? Maar ik zou denken dat er dan al zekeringen gesprongen moeten zijn. Aan de andere kant, de elektriciteit die hier ligt is nog nooit vervangen geweest sinds de jaren '60.

• 0

#12 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 01 March 2017 - 21:03

Nvidia drivers update gegeven en dacht even dat het opgelost was, maar niets was minder waar.

Overclocks staan er niet op, dus daar kan het probleem niet liggen denk ik.

Ben nu memtest aan het doen, maar voorlopig is daar ook niets abnormaal te merken.

Kan een oud elektriciteitsnetwerk hier ook de oorzaak van zijn? Maar ik zou denken dat er dan al zekeringen gesprongen moeten zijn. Aan de andere kant, de elektriciteit die hier ligt is nog nooit vervangen geweest sinds de jaren '60.

En andere drivers? Want als ik deze heb is er ergens wel een programma dat niet up to date is.

Realtek is hier ook zo een bitch.

Dat zou kunnen, maar is heel onwaarschijnlijk ;)

Dit is of voeding of hard/software

• 0

#13 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 01 March 2017 - 21:31

En andere drivers? Want als ik deze heb is er ergens wel een programma dat niet up to date is.

Realtek is hier ook zo een bitch.

Dat zou kunnen, maar is heel onwaarschijnlijk ;)

Dit is of voeding of hard/software

Ik denk als het de drivers zouden zijn, dat het probleem al veel eerder zou zijn voorgekomen. Tot slot staan die drivers er al maanden op en zouden ze nu pas problemen geven. Lijkt mij wel wat bizar, niet? Dat dit dan zou gebeuren bij nieuwe drivers lijkt me veel logischer. 

Memtest ondertussen afgelopen en niks gevonden.

Zijn er nog andere testen dat ik kan uitproberen?

• 0

#14 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 01 March 2017 - 21:32

Ik denk als het de drivers zouden zijn, dat het probleem al veel eerder zou zijn voorgekomen. Tot slot staan die drivers er al maanden op en zouden ze nu pas problemen geven. Lijkt mij wel wat bizar, niet? Dat dit dan zou gebeuren bij nieuwe drivers lijkt me veel logischer. 

Memtest ondertussen afgelopen en niks gevonden.

Zijn er nog andere testen dat ik kan uitproberen?

Dit is toch logisch? Er zijn nu nieuwe drivers beschikbaar die jij nog niet hebt die ervoor zorgen dat er dingen niet meer werken...

Andere dingen die toevallig het apparaat van die driver gebruiken die wel up to date zijn, geven nu wel problemen waar dat vroeger niet was

• 0

#15 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 02 March 2017 - 08:45

Dit is toch logisch? Er zijn nu nieuwe drivers beschikbaar die jij nog niet hebt die ervoor zorgen dat er dingen niet meer werken...

Andere dingen die toevallig het apparaat van die driver gebruiken die wel up to date zijn, geven nu wel problemen waar dat vroeger niet was

Allright, that makes sense ... Ondertussen alle drivers update gegeven en uit voorzorg ook de zware games qua settings teruggeschroefd en tot hiertoe geen problemen. Sebiet settings terug eens opvoeren en zien wat dat geeft.

Alleszins bedankt voor alle hulp Unexpected :p

Edited by Mass, 02 March 2017 - 08:46.

• 0

#16 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 02 March 2017 - 12:25

Allright, that makes sense ... Ondertussen alle drivers update gegeven en uit voorzorg ook de zware games qua settings teruggeschroefd en tot hiertoe geen problemen. Sebiet settings terug eens opvoeren en zien wat dat geeft.

Alleszins bedankt voor alle hulp Unexpected :p

Geen probleem, heb lange tijd dezelfde idiote crash gehad.

Toen ik erachter kwam dat het de driver was van een externe dvd lezer, had ik bijna alles op de container gesmeten.

Als is het ook wel al geweest omwille van nvidia drivers en realtek.

Vooral nvidia doet het hem eigenlijk. Bij mij was dit altijd bij dezelfde game, gewoon bij het opstarten. Driver herinstalleren/nieuwste driver deed het hem dan

• 0

#17 demon326

demon326

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 536 berichten

Posted 02 March 2017 - 12:52

http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Gewoon eens de voltages uitlezen met die tool in idle en stressed...

Bekijk deze tabel voor de marges:

https://www.lifewire...erances-2624583

Komen ze (serieus) onder de marge bij het stressen? PSU eens vervangen

• 0

#18 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 03 March 2017 - 11:46

http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Gewoon eens de voltages uitlezen met die tool in idle en stressed...

Bekijk deze tabel voor de marges:

https://www.lifewire...erances-2624583

Komen ze (serieus) onder de marge bij het stressen? PSU eens vervangen

Eerst met prime getest > voltages bleven allemaal redelijk stabiel, amper fluctuaties en zeker geen grote.

Ook een furmark test gedaan ... 1ste keer op 1080p fullscreen na een paar seconden al meteen reboot, dus geen voltages gezien. Daarna heb ik nog een paar testen gedaan terug op 1080p 8x msaa windowed en fullscreen en toen geen reboot gekregen met melding dat voeding instabiel was. Bij de windowed test ook niets abnormaal gezien bij de voltages. 

Maar toch bizar dat hij bij de eerste test toch crashte.

Thx demon voor de hulp.

• 0

#19 Mass

Mass

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1250 berichten

Posted 03 March 2017 - 11:57

Geen probleem, heb lange tijd dezelfde idiote crash gehad.

Toen ik erachter kwam dat het de driver was van een externe dvd lezer, had ik bijna alles op de container gesmeten.

Als is het ook wel al geweest omwille van nvidia drivers en realtek.

Vooral nvidia doet het hem eigenlijk. Bij mij was dit altijd bij dezelfde game, gewoon bij het opstarten. Driver herinstalleren/nieuwste driver deed het hem dan

Na driver updates toch nog problemen. Bij low settings geen problemen, maar vanaf dat ik ze opschroef naar high settings wil hij niet meer meewerken. :huh:

Begin toch te twijfelen of het geen  hardware probleem is mobo of graka.

• 0

#20 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 03 March 2017 - 12:01

Eerst met prime getest > voltages bleven allemaal redelijk stabiel, amper fluctuaties en zeker geen grote.

Ook een furmark test gedaan ... 1ste keer op 1080p fullscreen na een paar seconden al meteen reboot, dus geen voltages gezien. Daarna heb ik nog een paar testen gedaan terug op 1080p 8x msaa windowed en fullscreen en toen geen reboot gekregen met melding dat voeding instabiel was. Bij de windowed test ook niets abnormaal gezien bij de voltages. 

Maar toch bizar dat hij bij de eerste test toch crashte.

Thx demon voor de hulp.

Dan lijkt het probleem eerder aan je GPU of voeding naar gpu te liggen :S

Delete je nvidia drivers eens en doe een clean install met de laatste nieuwe op de site.

En verwijder geforce experience ook maar direct, die zorgt ook voor best wat problemen...

• 0

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users