Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Media center setup - Chromecast vs. Miracast

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Member
  • Pip
  • 12 berichten

Posted 05 April 2017 - 16:33

Iemand ervaring met casting/streaming?

Ik ben hierin leek, dus daarom een vraag wat de beste optie gaat zijn.

Momenteel beschik ik over:

• een "dumb" Samsung TV, die ik smart wil maken
  • een NAS met films, foto's en muziek op (Zyxel NSA320)
  • een verouderde Media-speler met HDD (Asus O!Play 2), ook met foto's en films op - via HDMI aangesloten op m'n TV, wel aangesloten op de LAN.

Wat de bedoeling zou zijn:

• Filmpjes van oa. Youtube kunnen casten van (android) tablet en smartphone naar TV
  • Ook mijn films / muziek kunnen streamen rechtstreeks vanop de NAS naar TV
  • Smartphone of tablet mogen dienen als afstandsbediening

De media-speler kan aan de NAS, dus daarin had ik 't tweede puntje wel al voorzien, maar hij hapert wel meer en meer (soms moet 'm 4x opnieuw booten vooraleer de software werkt), dus ik vrees dat die niet lang meer gaat leven  :) Kan nog wel dienen als externe schijf, of zelfs als NAS.

Dus begon ik te denken richting casten/streamen dat m'n media-speler zou kunnen vervangen. Als ik rondkijk, bestaan er 2 principes:

• Chromecast (vb. Chromecast 2) voor een 35€-40€
  • Miracast (vb. EZCast, Chinese alternatieven, Microsoft Wireless Display Adapter, ...) verschillend tussen de 15€ en 70€

Enig idee welk systeem de voorkeur draagt voor het doel dat ik voor ogen heb? Of maakt dit totaal niet uit?

Is er ook een groot verschil tussen de verschillende Miracast alternatieven? Het prijsverschil is soms groot, dus geen idee op wat ik moet letten.

Andere optie is dat ik beter gewoon uitkijk naar een nieuwere media-speler en het cast-gedeelte gewoon laat vallen?