Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Media center setup - Chromecast vs. Miracast

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Member
  • Pip
  • 12 berichten

Posted 05 April 2017 - 16:33

Iemand ervaring met casting/streaming?

Ik ben hierin leek, dus daarom een vraag wat de beste optie gaat zijn.

Momenteel beschik ik over:

• een "dumb" Samsung TV, die ik smart wil maken
  • een NAS met films, foto's en muziek op (Zyxel NSA320)
  • een verouderde Media-speler met HDD (Asus O!Play 2), ook met foto's en films op - via HDMI aangesloten op m'n TV, wel aangesloten op de LAN.

Wat de bedoeling zou zijn:

• Filmpjes van oa. Youtube kunnen casten van (android) tablet en smartphone naar TV
  • Ook mijn films / muziek kunnen streamen rechtstreeks vanop de NAS naar TV
  • Smartphone of tablet mogen dienen als afstandsbediening

De media-speler kan aan de NAS, dus daarin had ik 't tweede puntje wel al voorzien, maar hij hapert wel meer en meer (soms moet 'm 4x opnieuw booten vooraleer de software werkt), dus ik vrees dat die niet lang meer gaat leven  :) Kan nog wel dienen als externe schijf, of zelfs als NAS.

Dus begon ik te denken richting casten/streamen dat m'n media-speler zou kunnen vervangen. Als ik rondkijk, bestaan er 2 principes:

• Chromecast (vb. Chromecast 2) voor een 35€-40€
  • Miracast (vb. EZCast, Chinese alternatieven, Microsoft Wireless Display Adapter, ...) verschillend tussen de 15€ en 70€

Enig idee welk systeem de voorkeur draagt voor het doel dat ik voor ogen heb? Of maakt dit totaal niet uit?

Is er ook een groot verschil tussen de verschillende Miracast alternatieven? Het prijsverschil is soms groot, dus geen idee op wat ik moet letten.

Andere optie is dat ik beter gewoon uitkijk naar een nieuwere media-speler en het cast-gedeelte gewoon laat vallen?

Ik weet dat Chromecast gebruik maakt van uw wifi als "client" en je beperkt bent tot een aantal apps, terwijl Miracast een eigen wifi-netwerk opstelt waar je met uw tablet/smartphone op moet connecten, maar over wat juist de verschillen zijn in mogelijkheden vind ik vaak een te vage uitleg terug, zeker als het gaat over streaming.

Ook iets wat ik weet is dat bij het casten (youtube etc.) je beter voor Chromecast kan gaan (omdat die de verwerking overlaat aan de dongle) terwijl je bij Miracast gewoon je scherm dupliceert (en dus de verwerking gebeurt op je telefoon/tablet) en je daardoor je device dus niet kan gebruiken. Bij grotere bestanden op de SD-kaart van je device kan dit dan weer soms problemen opleveren.

Ook weet ik niet goed hoe ik de software pakketten zoals Kodi / Plex / Stremio hier ergens in het verhaal moet plaatsen, of is dit eerder irrelevant of voor een andere discussie?

• 0

#2 demon326

demon326

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 516 berichten

Posted 06 April 2017 - 15:13

Ik denk dat in jouw geval een ChromeCast wel goed is en voldoende.. De nas hangt aan je telenet/andere router met wifi? Dan kan je daar wel aan met de Chrome Cast, althans dat denk ik.

Voor Kodi / Plex heb je een media player nodig die dit aanbieden of zelf eentje 'maken', dan heb je enkel een intel nuc + geheugen + usb stick nodig :)

• 0

#3 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 12 berichten

Posted 07 April 2017 - 14:59

Dat was idd optie 3... een nieuwe mediaplayer. Dacht aan Raspberry Pi 3 hiervoor, maar indien het puur via Smartphone / tablet zou lukken zonder mediaplayer lijkt dit mij interessanter...

On the bright side... blijkbaar hebben ze op't werk hier een Chromecast liggen (geen idee of het een v1 of v2 is) maar ik mag die even lenen om eens te testen.

De NAS hangt idd aan een netwerk met wifi.

• 0

#4 demon326

demon326

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 516 berichten

Posted 08 April 2017 - 08:50

Dat was idd optie 3... een nieuwe mediaplayer. Dacht aan Raspberry Pi 3 hiervoor, maar indien het puur via Smartphone / tablet zou lukken zonder mediaplayer lijkt dit mij interessanter...

On the bright side... blijkbaar hebben ze op't werk hier een Chromecast liggen (geen idee of het een v1 of v2 is) maar ik mag die even lenen om eens te testen.

De NAS hangt idd aan een netwerk met wifi.

Probeer het dan eens met de Chromecast van het werk, als de verbinding te slecht is, kan je nog altijd een Raspberry Pi 3 nemen die aan je kabelnetwerk vasthangt ;).

Met wifi moet je wel niet verwachten BD25/50 te kunnen streamen, tenzij  de modem net naast je device staat :)

• 0

#5 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 12 berichten

Posted 25 April 2017 - 13:10

Mijn camera is maar een 720p dus BD streamen is (voorlopig) niet de bedoeling.

De films op de Asus O!Play zijn ook geen BD kwaliteit.

De Chromecast van't werk was de komende tijd reeds uitgeleend (zonder toestemming :rolleyes: ), dus ik kon 'm niet meepakken.

Ondertussen heb ik ook een EZCast besteld en gisteren binnengekregen.

Op zich nog redelijk gemakkelijk om in te stellen:

• EZCast TV stick in TV pluggen, en aansluiten op micro-USB-lader (aangezien 5GHz werd aangeraden om aparte voeding te gebruiken, en niet aan te sluiten op de USB-poort van de TV)
  • SSID en paswoord komen op TV scherm, dus verbinden met de tablet hierop.
  • EZCast app downloaden/installen (gedaan vanop Android tablet)
  • Via EZCast app instellingen aanpassen: laten verbinden met uw eigen (wifi) netwerk, en instellen dat de communicatie ook vanop de router kan komen (zodat je niet met je GSM/tablet/PC moét verbinden met deze EZCast SSID)

Via m'n vaste PC (Win10) ging het casten prima: zowel Youtube als Stremio leken vlot te werken. Kodi wel nog niet getest, maar hier verwacht ik ook geen problemen.

Via de tablet (Android 6) ging het casten wat vreemder: Om Youtube te streamen stelde de EZCast voor om een aparte app bij te installeren (EZ Channels ofzoiets). Uiteindelijk ga je beter via deze app en gebruik je de "ingebouwde" Youtube-app binnen deze applicatie. Meermaals geprobeerd om Stremio aan de praat te krijgen, zonder succes  :sad:

Stremio: Bij het delen van scherm, kreeg ik standaard al geen "TV" of "EZ Cast" te zien. Na wat prullen kon ik de optie "EZCast" wel selecteren, met 2 keuzes: browser (werkte niet - er werd een witte webpagina gemirrored van tablet naar TV) of toevoegen aan EZChannels (vervolgens daar dat opgezocht, ook niet zo geweldig uitgewerkt, maar ook dat werkte niet).

Via VLC op de Android lukte het ook niet direct om dingen door te sturen naar de TV - wel nog niet lang naar gezocht.

Via de Windows Phone kreeg ik ook de vraag om die EZ Channels te installeren, die dan weer niet bestaat voor Windows Phone. Nog niet veel mee gespeeld. Stremio is niet beschikbaar op Windows Phone.

Via de andere Smartphone (Android 6) ging het (zoals verwacht) vergelijkbaar aan de tablet.

Conclusie: Hetgene ik nu dus nog mis, is een goeie app om m'n films/foto's te beheren (die de Asus O!Play dus wel had) én te kunnen streamen. Had gehoopt dat die Stremio dit ging doen (met als bonus dat ik via een gratis plugin andere films/series gewoon vanop internet kon bekijken - geen idee of dit legaal is t.b.h., heb er alleszinds m'n twijfels bij :p )

Via de GSM aanmelden op NAS, doorklikken naar de filebrowser webinterface, vervolgens naar pagina 26 gaan om de juiste film te zien, dan de juiste applicatie zoeken om de film/foto mee open te doen om dan dit te streamen naar TV is enorm omslachtig en tijdrovend.

Via de Windows Phone gaat die zelfs eerst de film downloaden van de NAS naar de GSM en dan pas afspelen i.p.v. de flim vanop de NAS af te spelen.

Volgende dingen moet ik dus nog uittesten:

• Op Win10-PC de Plex Media Server software installeren. Vervolgens Plex clients installeren op WinPhone / Android devices
  • Kodi installeren op PC. Vervolgens Kodi Kore (xbmc remote control app) installeren op Android devices en hopen dat er ook een app bestaat voor Window Phone  ^^

Eens de Chromecast van het werk beschikbaar is, ga ik deze misschien toch nog testen, om het verschil te zien.

Ofwel ineens investeren in een nieuwe Smart TV :D  Dit heb ik vorig weekend aan't werk gezien bij een kameraad. Het handige was dat die van TV automatisch verspringt naar stream, zonder dat je zelfs maar van zender moet veranderen én je afstandsbediening die dan hier ook op werkt om je stream te pauzeren etc.

• 0

#6 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 12 berichten

Posted 30 April 2017 - 10:15

Update:

Ik ga mezelf een Chromecast aanschaffen :(

Ondertussen is het gelukt op die EZ cast stick om:

• Van Kodi (PC) naar Library op NAS/O!Play en naar TV te casten
  • Van Stremio (PC) naar TV te casten
  • Van Kodi (Android) naar Library van Kodi (PC) / rechtstreeks naar NAS/O!Play en naar TV te casten
  • Van Stremio (Android) via middleware app BubbleUPnP naar TV te casten

Wat echter niet lukt, en dit ligt bij die EZ Cast stick: subtitles.

Voor mij op zich niet zo'n probleem, maar de vriendin wil deze absoluut hebben, dus moet ik toch andere opties verkennen.

Volgens EZ Cast support is dit in ontwikkeling, maar dat wordt al enige tijd gezegd, zonder een timeframe te geven, dus reken er niet op.

Ik "gok" erop dat dit bij Chromecast wel gaat werken... Uiteindelijk kan ik de Chromecast van't werk toch niet lenen, deze is permanent in gebruik ergens.

• 0

#7 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12536 berichten

Posted 30 April 2017 - 11:06

Update:

Ik ga mezelf een Chromecast aanschaffen :(

Ondertussen is het gelukt op die EZ cast stick om:

• Van Kodi (PC) naar Library op NAS/O!Play en naar TV te casten
  • Van Stremio (PC) naar TV te casten
  • Van Kodi (Android) naar Library van Kodi (PC) / rechtstreeks naar NAS/O!Play en naar TV te casten
  • Van Stremio (Android) via middleware app BubbleUPnP naar TV te casten

Wat echter niet lukt, en dit ligt bij die EZ Cast stick: subtitles.

Voor mij op zich niet zo'n probleem, maar de vriendin wil deze absoluut hebben, dus moet ik toch andere opties verkennen.

Volgens EZ Cast support is dit in ontwikkeling, maar dat wordt al enige tijd gezegd, zonder een timeframe te geven, dus reken er niet op.

Ik "gok" erop dat dit bij Chromecast wel gaat werken... Uiteindelijk kan ik de Chromecast van't werk toch niet lenen, deze is permanent in gebruik ergens.

Subtitles via chromecast als ze eronder gebrand zijn. Losse subtitles lukt denk ik niet.

• 0

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#8 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 12 berichten

Posted 08 May 2017 - 09:21

Subtitles via chromecast als ze eronder gebrand zijn. Losse subtitles lukt denk ik niet.

Hmm thanks... waarschijnlijk zou ik dan tegen dezelfde frustraties zijn gelopen als bij die EZ Cast als ik mij zo'n Chromecast zou gekocht hebben. :facepalm:

Uiteindelijk is het wel gelukt om subtitles te zien via die EZ Cast, maar 't is bijna niet werkbaar.

Via de EZCast app is het mogelijk om (losse) subtitles af te spelen op TV (voorwaarde = zelfde naam).

Maar die EZCast app kan enkel lokale bestanden afspelen, en geen files vanop 't netwerk / NAS.

Andere optie om subtitles op TV te krijgen is via mirascreen om mijn scherm te dupliceren, en dan via eendert welke player de film gewoon af te spelen op de tablet én tegelijk op TV.

Maar da's zo laggy dat het niet te aanzien is (zowel geluid als beeld).

Zal dus uitkijken naar een Raspberry Pi, dan ben ik ineens van alle zever van af  :)

Merci voor alle hulp / tips in ieder geval !

• 0

#9 DethStryke

DethStryke

Newbie

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 12 berichten

Posted 20 May 2017 - 01:35

Final update:

@rafbanaan:

Een kameraad had blijkbaar een Chromecast (model 2015). Veel tijd om te testen was er niet, maar ben er dus wel langsgeweest met m'n tablet. Subtitles werkte daar perfect (via verschillende apps geprobeerd, zowel lokale .SRT's als on-the-fly gedownloade subtitles) dus het zal wel degelijk aan de EZCast liggen. Chromecast kan er dus wel degelijk goed mee om.

Ondanks dat, heb ik me toch net een Raspberry Pi 3 besteld. Vermoedelijk in Q3 toch een nieuwe (smart) TV kopen, en dan ben ik toch nog iets met de aankoop (DYI ideeën genoeg :cool: )

Edited by DethStryke, 20 May 2017 - 01:35.

• 0

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users