Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Waterkoeling

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12903 berichten

Posted 20 August 2017 - 19:14

Ik ben aan het twijfelen voor waterkoeling wegens men pc die toch wat lawaai maakt (vooral de GPU). Is het nog steeds de beste oplossing of zijn er al tegenwoordig betere oplossingen. Ik wil hem quasi muisstil krijgen. 

Wat ik dacht: 

Hard tubing: iemand ervaring mee? Ik vind dit uber netjes, maar totaal geen ervaring mee.

Fractal Design R5 herbruiken (iets zoals deze build: http://www.overclock...box/user/78082)

Of is een andere case beter aan te raden? Beetje aan het bezien, want waterkoeling is uiteraard geen goedkope oplossing (en nogal slechte ervaring mee, toen paar jaar geleden men pomp stierf.. beetje schrik)

• 0

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#2 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 21 August 2017 - 05:35

Ik ben aan het twijfelen voor waterkoeling wegens men pc die toch wat lawaai maakt (vooral de GPU). Is het nog steeds de beste oplossing of zijn er al tegenwoordig betere oplossingen. Ik wil hem quasi muisstil krijgen.

Wat ik dacht:
Hard tubing: iemand ervaring mee? Ik vind dit uber netjes, maar totaal geen ervaring mee.
Fractal Design R5 herbruiken (iets zoals deze build: http://www.overclock...box/user/78082)

Of is een andere case beter aan te raden? Beetje aan het bezien, want waterkoeling is uiteraard geen goedkope oplossing (en nogal slechte ervaring mee, toen paar jaar geleden men pomp stierf.. beetje schrik)

Als stil en koel een vereiste is, is het zeker de moeite om te investeren in meer rads dan normaal. De fractal design gaat dan krap worden... de regel is 1 120mm per verbruiker (cpu, gpu, ram,...), maar hoe meer rads hoe trager de fans kunnen draaien, hoe stiller dus.
Pwm fans en pomp met goede controller zijn dan ook een aanrader.
Hardtubing is a bitch, vraagt veel tijd en geduld en enkele meters extra, voor wanneer het fout gaat.
Een pomp die sterft kan bijna niet meer en mocht het toch gebeuren, componenten zijn daar nu al beter tegen beschermt en in theorie zou het water moeten blijven ronddraaien, maar dat is niet altijd het geval...

Als ik straks tijd heb kijk ik eens wat er kan in die define R
  • 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#3 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 21 August 2017 - 06:07

Merci! Heb jij hardtubing liggen?
  • 0

#4 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 21 August 2017 - 06:14

Merci! Heb jij hardtubing liggen?

Np, en ja ik heb dat...
Straks even een pic zoeken

De moeilijkheid hangt ook af van het feit of je zelf de bochten wil maken of 90 graden adapters gebruikt
  • 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#5 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 21 August 2017 - 18:28

Np, en ja ik heb dat...
Straks even een pic zoeken

De moeilijkheid hangt ook af van het feit of je zelf de bochten wil maken of 90 graden adapters gebruikt

Dat is waar.. die adapters zijn zeer gemakkelijk, maar nu ook niet goedkoop en meer kans op lekken? Het ook enkel de CPU en GPU die moet gekoeld worden. 

Ik denk dat er wel een triple aan de bovenkant kan en een double aan de voorkant (men 240mm all in one zit daar nu).

• 0

#6 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 21 August 2017 - 18:33

Die lekken eigenlijk totaal niet :p

En die setup moet lukken en dan kunnen de ventilators stil draaien ;)

• 0

#7 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 21 August 2017 - 18:43

Met stil in de zomer en uit in de winter? :p

• 0

#8 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 21 August 2017 - 19:12

Met stil in de zomer en uit in de winter? :p

Hangt van de kamertemperatuur af, maar ja.

Max dat ik haal op actief (25%) is 40°C

Edited by Unexpected, 21 August 2017 - 19:13.

• 0

#9 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 21 August 2017 - 19:24

Enige aanraders of wegblijvers? 

Ik dacht EK voor alles en Bitspower voor de fittings.

Ik ga nog wel eens een lijst posten (mss straks) met wat ik opt oog had.

• 0

#10 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 21 August 2017 - 20:18

Enige aanraders of wegblijvers? 

Ik dacht EK voor alles en Bitspower voor de fittings.

Ik ga nog wel eens een lijst posten (mss straks) met wat ik opt oog had.

Dat is inderdaad een goede combo ;)

• 0

#11 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 22 August 2017 - 17:58

Spoiler

Spoiler

én je kan nooit genoeg rgb hebben  :cool:

Just kidding, maar die rgb is wel fijn met de smoked window van de 900D.

De fluid past zich aan qua kleur ^^

• 0

#12 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7067 berichten

Posted 23 August 2017 - 10:59

Maakt waterkoeling niet meer lawaai dan een goeie luchtkoeler?

• 0

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#13 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 23 August 2017 - 11:42

Meer lawaai dan mijn GPU zal het niet maken :p  Het is vooral de GPU waar ik me aan stoor.

• 0

#14 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7067 berichten

Posted 23 August 2017 - 12:31

Meer lawaai dan mijn GPU zal het niet maken :p  Het is vooral de GPU waar ik me aan stoor.

Da's wat anders :p

Welk merk heb je? Ik heb nu een EVGA GPU en die hoor je totaal niet, zelfs op volle belasting. Als ik niet intensief aan 't gamen ben dan staan de fans zelfs gewoon stil.

• 0

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#15 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 23 August 2017 - 14:50

Welk merk heb je? Ik heb nu een EVGA GPU en die hoor je totaal niet, zelfs op volle belasting. Als ik niet intensief aan 't gamen ben dan staan de fans zelfs gewoon stil.

Vroeger was dat het geval omdat de pompen best veel lawaai maakten en fans niet geoptimaliseerd waren voor lucht door die rads te duwen/trekken. Nu is alles bij mij muisstil.

• 1

#16 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 24 August 2017 - 07:19

Hetzelfde hier qua fans stil, maar vanaf het moment dat ik begin te gamen, worden ze echt luid (Gigabyte G1 Gaming). In de winter valt het mee, maar dan hoor je ze toch ook wat. 

Ik zoek nu een winter/zomer oplossing. Ik upgrade nu ook niet meer om de x maand, dus waterkoeling is nu wel een oplossing :p

• 1

#17 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 24 August 2017 - 08:09

Hetzelfde hier qua fans stil, maar vanaf het moment dat ik begin te gamen, worden ze echt luid (Gigabyte G1 Gaming). In de winter valt het mee, maar dan hoor je ze toch ook wat. 

Ik zoek nu een winter/zomer oplossing. Ik upgrade nu ook niet meer om de x maand, dus waterkoeling is nu wel een oplossing :p

Linustechtips manier een whole room waterkoeling? 

• 0

#18 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 24 August 2017 - 12:15

Spoiler

Dit gaat men doel worden :p Ik heb wel een R5 ipv een S, maar zal wel moeten lukken. Wat ik lees is vooral dat de R5 meer bays heeft, maar voor de rest quasi hetzelfde.

Ik vermoed dat ik met een 1x 360 + 1x 240 rad wel stil kan draaien? ^_^ 

• 0

#19 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 24 August 2017 - 19:25

Spoiler

Dit gaat men doel worden :p Ik heb wel een R5 ipv een S, maar zal wel moeten lukken. Wat ik lees is vooral dat de R5 meer bays heeft, maar voor de rest quasi hetzelfde.

Ik vermoed dat ik met een 1x 360 + 1x 240 rad wel stil kan draaien? ^_^ 

En al een kleur in gedachten of geen window?

En als je alles uit die r5 kan slopen mag het geen probleem zijn hé ;)

• 0

#20 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12903 berichten

Posted 24 August 2017 - 19:29

En al een kleur in gedachten of geen window?

En als je alles uit die r5 kan slopen mag het geen probleem zijn hé ;)

Geen window, dus kleurtjes en LEDs zijn niet nodig.

Alles kan eruit aan de voorkant.. ik heb een enkel een SSD en dit zit aan de achterzijde. Ik was aan het twijfelen voor een 3x 360 rad, maar dan moet ik eerst men kast eens nameten.

• 0

3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users