Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Waterkoeling

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#21 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 25 August 2017 - 07:32

Geen window, dus kleurtjes en LEDs zijn niet nodig.

Alles kan eruit aan de voorkant.. ik heb een enkel een SSD en dit zit aan de achterzijde. Ik was aan het twijfelen voor een 3x 360 rad, maar dan moet ik eerst men kast eens nameten.

3x 360? Waar ga je die allemaal steken?

Vooraan kan er al maar maximum een 240, of je moet een zeer dun nemen en dan nog zal het nipt zijn. 

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#22 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12905 berichten

Posted 25 August 2017 - 12:39

2x 360.. typo op de phone. De S ging met een 2x 360, maar tzal idd eerder een 1x 360 en 1x 240 worden.
  • 0

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#23 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 25 August 2017 - 13:03

Oké, ik zou als ik jou was gaan voor:

CPU en GPU blok van EKWB

EK RES D5 pomp/res combo

PE radiators in combinatie met vardar fans (PE is 40mm dik, XE is 60mm dik, mocht XE lukken en je hebt er het geld voor, kan dat ook)

Fittings zijn dan compressie ACF en kijk ook voor hoeken van 45° of 90°. Uiteraard zelfde afmetingen als de tubing...

Tubing kan je zelf kiezen, gewoon clear of zwart of wat dan ook. Daar mogen gewoon geen knikken in zitten. 

Vloeistof liefst met additieven en probeer voor de blokken en radiators zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken, zodat er geen corrosie ontstaat door tegenwerkende materialen.

EKWB heeft een configurator voor het juiste blok te vinden btw ;)

https://www.ekwb.com/configurator/

• 1

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#24 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12905 berichten

Posted 25 August 2017 - 17:26

Merci! Ik had op Highflow al een wenslijst met idd die componenten. Voor ik bestel zal ik het hier nog eens plaatsen.

• 0

#25 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 25 August 2017 - 20:30

Merci! Ik had op Highflow al een wenslijst met idd die componenten. Voor ik bestel zal ik het hier nog eens plaatsen.

Top!

En nog enkele tips:

Op je pomp heb je drie of vier openingen normaal. Zoals je kan zien op mijn foto komt één van de leidingen boven toe. Dit is niet aan te raden aangezien je dan geen vent/fillport meer hebt.

Als het kan liefst die vrij laten. 

Teken je loop ook eens uit, volgorde van componenten maakt niet uit, maar een logische loop is gewoon mooier en makkelijker.

Indien je echt passief wil draaien, dus geen airflow, hou dan wel rekening met chipset en andere dingen die koel gehouden worden op je mobo door de airflow die er normaal wel zou zijn.

Het kan zijn dat volledig passief die dingen goed warm worden. 

Was alles uit met eerst warm water en daarna gedemineraliseerd water , of gewoon enkel met dat demi water maar dat dan opwarmen (reken op een 15l). dit zal er voor zorgen dat alle koper resten weg zijn uit de radiator bijvoorbeeld. Water in, goed schudden en uitgieten.

Eventueel de loop enkele dagen laten draaien ook en dan al eens verversen, omdat er al veel los kan zijn.

• 0

#26 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7068 berichten

Posted 25 September 2017 - 08:24

Effe deze thread hijacken, want ik heb dezelfde vraag: ik ga volgende week eindelijk mijn pc upgraden, en wil een 8700k in combinatie met een goed geïsoleerde Fractal Design Define C. Ik ben aan 't twijfelen tussen luchtkoeling (Scythe Mugen 5 PCGH) of waterkoeling (Be Quiet Silent Loop 240). Mijn pc staat in de woonkamer, dus hoe stiller hoe liever.

Ik zie in benchmarks dat waterkoeling tot 10 graden beter koelt dan luchtkoeling. Maar om m'n pc stil te houden moet ik de radiator vooraan monteren ipv bovenaan de case. Gaat dit er niet voor zorgen dat mijn GPU veel warmer wordt dan normaal? Vanwege de geluidsisolatie is de Fractal Design Define C sowieso al wat warmer dan open cases. Ik vraag me dan ook af of ik het niet beter bij een (beduidend goedkopere) luchtkoeling hou?

• 0

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#27 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 25 September 2017 - 15:01

Effe deze thread hijacken, want ik heb dezelfde vraag: ik ga volgende week eindelijk mijn pc upgraden, en wil een 8700k in combinatie met een goed geïsoleerde Fractal Design Define C. Ik ben aan 't twijfelen tussen luchtkoeling (Scythe Mugen 5 PCGH) of waterkoeling (Be Quiet Silent Loop 240). Mijn pc staat in de woonkamer, dus hoe stiller hoe liever.

Ik zie in benchmarks dat waterkoeling tot 10 graden beter koelt dan luchtkoeling. Maar om m'n pc stil te houden moet ik de radiator vooraan monteren ipv bovenaan de case. Gaat dit er niet voor zorgen dat mijn GPU veel warmer wordt dan normaal? Vanwege de geluidsisolatie is de Fractal Design Define C sowieso al wat warmer dan open cases. Ik vraag me dan ook af of ik het niet beter bij een (beduidend goedkopere) luchtkoeling hou?

Het belangrijkste blijft een goede airflow behouden in de case. Waterkoeling heeft het voordeel dat je de fans relatief traag kan laten draaien tov een luchtkoeler die voor hetzelfde koelvermogen veel meer luchtverplaatsing nodig heeft. Wens je stil dan ga je best voor zowel CPU als GPU, omdat je dan met wat meer radiators kan werken en de fans stil laten draaien. De instapkost is duur, maar je kan alles blijven gebruiken. Mijn waterblok van mijn first gen i7 kan ook op mijn huidige i7 en radiators/pomp/fans/reservoir kan je blijven gebruiken.

• 1

#28 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12905 berichten

Posted 21 November 2017 - 16:02

https://www.dropbox....ng2017.pdf?dl=0

Dit had ik nu samengesteld.

Heeft iemand ervaring met hard tubing? Zou me besparen op een aantal 90's (heb er nu al wat zonder gedaan) :p

• 0

#29 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 21 November 2017 - 18:39

https://www.dropbox....ng2017.pdf?dl=0

Dit had ik nu samengesteld.

Heeft iemand ervaring met hard tubing? Zou me besparen op een aantal 90's (heb er nu al wat zonder gedaan) :p

Wat bedoel je met besparen? Door ze zelf te plooien? 

Geen sinecure, wel mooi als het goed lukt :)

Ik gebruik een combinatie van de twee, zeker als je driedimensioneel moet beginnen plooien...

• 0

#30 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12905 berichten

Posted 21 November 2017 - 20:08

Wat bedoel je met besparen? Door ze zelf te plooien? 

Geen sinecure, wel mooi als het goed lukt :)

Ik gebruik een combinatie van de twee, zeker als je driedimensioneel moet beginnen plooien...

Door ze zelf te plooien.

• 0

#31 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 21 November 2017 - 21:38

Door ze zelf te plooien.

Je kan alles plooien, je moet alleen goed kijken dat er niet al te veel spanningen zijn...

• 0

#32 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12905 berichten

Posted 06 June 2019 - 22:01

Om hier nog eens over te starten.. 

Ik heb nu wat nieuwe hardware en ik vraag me af of een enkele quad voldoende is om eigenlijk geluidloos te kunnen gamen. Kzou eigenlijk de fans zo laag mogelijk willen.

Ryzen 2700X en een 2080 Ti moeten gekoeld worden.

• 0

#33 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 07 June 2019 - 22:23

Om hier nog eens over te starten.. 

Ik heb nu wat nieuwe hardware en ik vraag me af of een enkele quad voldoende is om eigenlijk geluidloos te kunnen gamen. Kzou eigenlijk de fans zo laag mogelijk willen.

Ryzen 2700X en een 2080 Ti moeten gekoeld worden.

Een degelijk merk en dikke quad is zeker voldoende. Welke case?

• 0

#34 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12905 berichten

Posted 08 June 2019 - 08:41

Een degelijk merk en dikke quad is zeker voldoende. Welke case?

1000D

• 0

#35 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 08 June 2019 - 13:04

1000D

Dayum
Moet zeker lukken qua airflow dus moet zeker gaan
  • 0

#36 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 12905 berichten

Posted 08 June 2019 - 17:23

Dayum
Moet zeker lukken qua airflow dus moet zeker gaan

Qua merk had ik gewoon Corsair hun nieuwe Hydro X in gedachten. Prachtig samen en wat easy om te installeren voor de noob als mij :p (En paar leuke extraatjes: flow meter in de gpu block en temp sensors in de blocks.)

Had nu 1 quad rad (CORSAIR Radiator XR7 480) met dan ML120 fans ervoor, maar daarmee twijfel ik dus of ik daar wel genoeg mee kan koelen met dan quasi fans op low/af.

• 0

#37 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 10 June 2019 - 17:25

Qua merk had ik gewoon Corsair hun nieuwe Hydro X in gedachten. Prachtig samen en wat easy om te installeren voor de noob als mij :p (En paar leuke extraatjes: flow meter in de gpu block en temp sensors in de blocks.)

Had nu 1 quad rad (CORSAIR Radiator XR7 480) met dan ML120 fans ervoor, maar daarmee twijfel ik dus of ik daar wel genoeg mee kan koelen met dan quasi fans op low/af.

Voor zover ik kan zien is Corsair eigenlijk bitspower met hun naam op...

Kan je niets mis mee doen :D  

Meestal rekent men 1x 120mm per te koelen stuk. Dus zit wel goed dan ;) 

• 1

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users