Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Landbouwgrond kopen als tuin

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 dapura

dapura

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1129 berichten

Posted 25 September 2017 - 14:34

Hoi hoi, 

In augustus vorig jaar heb ik me een huis gekocht in Aalst.

Nu verkoopt de persoon naast me landbouwgrond (2 aparte percelen) en heeft me aangesproken of ik geïnteresseerd ben om deze te kopen als tuin. (Indien ik geen interesse heb, verkoopt hij deze samen met de bouwgrond - zie plan: s2e2p5.png )

Ik heb me zelf al op meerdere plaatsen geïnformeerd en heb volgende info gekregen: 

1) van bank (waar lening loopt): Zou ik niet meer mogen geven dan de prijs voor landbouwgrond.
Prijs van landbouwgrond komt in de streek tussen 3 - 6 euro/m². 
Indien hij hem samen met de bouwgrond verkoopt zou hij niet meer kunnen vragen volgens mijn bankier.

2) Immokantoor: Kan/mag hij zoveel vragen als ik er voor over heb.

Vanuit het eerste gesprek heb ik precies wel afgeleid dat hij de landbouwgrond niet zou verkopen voor 6 euro/m².

Maar volgens mij gaat het hem "voordeliger" uitkomen om de percelen "uit de hand" te verkopen aangezien hij geen % aan het immokantoor dient af te staan.

Ik ben vervolgens eens gaan opzoeken wat de prijs is voor "tuingrond" en de prijs hiervan komt tussen 10 - 15 euro/m².

Hij wenst niet goedkoop te verkopen aan mij aangezien mijn woning meer waarde krijgt.
Ik begrijp dat principe, maar ik kan niet meer vragen dan wat de grond waart is. 

Volgens mij kan de verkoper geen rekening houden met toekomstige prijsstijgingen van gronden?

Hij heeft gezegd dat ik eerst een bod mag doen, maar ik weet niet hoe groot de percelen zijn.

Volgens mijn broer kan ik best een bod doen voor de volledige percelen (geen prijs /m²) en hem de rekensom laten maken...

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Gratz, 

Dapura

• 0

All that is necessary for the triumph of evil is,
that good men do nothing...

3DS friendcode: 4098-2759-5026 / PSN: Dapura

#2 hatetn

hatetn

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3556 berichten

Posted 25 September 2017 - 16:22

de grootte x de prijs van de grond(die het echt waard is). ik zou niet weten waarom je pakken meer zou betalen omdat hij ervan uitgaat dat uw huis meer waard zal zijn. je mag er trouwens ook vanuit gaan dat met zo'n stuk grond erbij je minder potentiële kopers gaat hebben want niet iedereen wil een grote tuin. reken dan ook nog eens dat je enorm beperkt bent in wat je met die grond mag doen. 

• 0

#3 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6361 berichten

Posted 25 September 2017 - 21:17

Mag je dan nog landbouwgrond kopen als tuin? Waren er geen wetten rond die de boeren moest beschermen?
  • 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#4 sergej4164

sergej4164

Impressive man...

• Clan Hero
  • 1396 berichten

Posted 26 September 2017 - 04:18

Mag je dan nog landbouwgrond kopen als tuin? Waren er geen wetten rond die de boeren moest beschermen?

Dacht da da mag zolang ge der geen zaken als tuinhuis, garage, zwembad ofz opzet. Ma da 't wel is toegestaan vo weide, moestuin,...
  • 0

#5 hatetn

hatetn

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3556 berichten

Posted 26 September 2017 - 04:31

Dacht da da mag zolang ge der geen zaken als tuinhuis, garage, zwembad ofz opzet. Ma da 't wel is toegestaan vo weide, moestuin,...

het enige dat je er in principe op mag bouwen zijn hokken voor dieren. binnen bepaalde grenzen natuurlijk. je moet gewoon uitgaan van het principe dat als het onder landbouw valt dat het mag. dus bos, boomgaard, veeteelt, moestuin, akkerbouw, grasveld, ... allemaal geen probleem. 

maak er wel geen voetbalveld van want dan ga je ook problemen krijgen. 

• 0

#6 dapura

dapura

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1129 berichten

Posted 26 September 2017 - 08:22

Dit (zie onderstaande link) heb ik gevonden op het internet.

http://www.bouwenwon...tuin-gebruiken?

• 0

#7 hatetn

hatetn

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3556 berichten

Posted 26 September 2017 - 15:57

mss wel nog een belangrijke vraag. is er toegang tot dat stuk tuingrond buiten zijn grond of de uwe? indien niet zal het voor hem ook al moeilijker zijn om het te verkopen en kun je dus mss de prijs naar beneden halen. 

• 0

#8 dapura

dapura

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1129 berichten

Posted 26 September 2017 - 16:32

mss wel nog een belangrijke vraag. is er toegang tot dat stuk tuingrond buiten zijn grond of de uwe? indien niet zal het voor hem ook al moeilijker zijn om het te verkopen en kun je dus mss de prijs naar beneden halen. 

Het stuk grond komt uit aan een straat. De straat staat ook niet vermeld op de plannen van het kadaster...

Maar de "tuin" is zeker bereikbaar zonder over iemand ander zijn domein te moeten lopen.

• 0

#9 Tomba

Tomba

Crew

• Crew
  • 1073 berichten

Posted 26 September 2017 - 16:54

Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Jij moet kijken wat het voor jou waard zou zijn. En als dat niet genoeg is voor de verkoper zal hij het wel kwijtraken aan de koper van de bouwgrond. Hij mag vragen wat hij wil, jij mag bieden wat je wil. Hij zou maar dom zijn om het aan de prijs van landbouwgrond te verkopen als hij weet dat het jouw huis meer waard gaat maken. Mensen betalen nu eenmaal voor een grote tuin. Een stuk grond heeft geen intrinsieke waarde waar iemand om één of andere reden rekening mee moet houden. 

Uit de hand is uiteraard goedkoper voor hem, want dan moet hij niets betalen aan het immokantoor, er is geen reden om het wel via een immokantoor te doen want dat zijn over het algemeen parias. Hoewel het immokantoor het in dit geval dus wel bij het rechte eind heeft als ze zeggen dat hij mag vragen wat hij wil.

Een prijs voor de hele percelen, of een prijs per m² maakt toch niets uit? Ik neem aan dat iedereen een oppervlakte kan bereken? De juiste afmetingen kan je trouwens wel via de site van het kadaster te weten komen.

• 0

#10 dapura

dapura

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1129 berichten

Posted 27 September 2017 - 11:37

1) En als dat niet genoeg is voor de verkoper zal hij het wel kwijtraken aan de koper van de bouwgrond. Hij mag vragen wat hij wil, jij mag bieden wat je wil. Hij zou maar dom zijn om het aan de prijs van landbouwgrond te verkopen als hij weet dat het jouw huis meer waard gaat maken.

2) Uit de hand is uiteraard goedkoper voor hem, want dan moet hij niets betalen aan het immokantoor, er is geen reden om het wel via een immokantoor te doen want dat zijn over het algemeen parias. Hoewel het immokantoor het in dit geval dus wel bij het rechte eind heeft als ze zeggen dat hij mag vragen wat hij wil.

3) Een prijs voor de hele percelen, of een prijs per m² maakt toch niets uit? Ik neem aan dat iedereen een oppervlakte kan bereken? De juiste afmetingen kan je trouwens wel via de site van het kadaster te weten komen.

1) Hij mag inderdaad vragen wat hij wilt. Maar als hij niet zegt wat hij wilt, kan ik het niet weten. Ik dien met een bod af te komen. Dan is het maar aan hem om te zeggen wat hij wil. Maar als hij 30 euro/m² vraagt voor landbouwgrond gaat hij daar moeilijk (of zelfs niet) vanaf geraken OMDAT het landbouwgrond blijft. En de eigenaars beperkt zijn wat ze er mee mogen doen.

2) Ik weet niet hoeveel tijd die mens er zelf voor vrij wil maken. Indien hij er niet veel tijd wil insteken, lijkt een Immokantoor een goeie oplossing.

3) Ik heb hem gisteren opgebeld en gevraagd hoe groot de percelen zijn en dat weet hij niet eens. de oppervlakte (of hij wil ze niet zeggen). Dus is het voor mij moeilijk om uit te rekenen (tenzij ik iets uit mijn mouw schud), uitrekenen via CadGis reeds gedaan. Maar is ook niet "correct", zet je cursor op een andere plaats en je krijgt al direct een andere oppervlakte. Er is een landmeter geweest om zijn percelen op te meten, dan moet hij die oppervlakte toch hebben?!

Naar aanleiding van telefoon gisteren blijft hij aanhouden dat mijn woning(/grond) MEER waart gaat worden. Hij gaat er vanuit dat de landbouwgrond in de toekomst bouwgrond gaat worden en in waarde gaat stijgen en ik daarvan ga "profiteren".
Via deze link (http://www.logic-imm...aken-27148.html) kan je zien dat de kans zeldzaam is dat landbouwgrond nog bouwgrond wordt.

Indien ik de grond nu koop aan bv. 10 euro/m² en ik moet hem later terug verkopen (als landbouwgrond) kan het goed zijn dat ik er die prijs niet eens van krijg.

Hij went gewoon het onderste uit de kan te halen en denkt dat het hem nog zal lukken aangezien ik nog "jong" ben en hij ervan uit gaat dat ik me daardoor zal laten doen.

Als een echte koper wil ik zo weinig mogelijk betalen en zal ik er de argumentatie nog bijgeven ook!

Ik merk nu zelfs nog dat er een voorkooprecht is voor: Waterwegen & zeekanaal NV.
Als ik het goed begrijp dienen zij het perceel dan aan dezelfde prijs/voorwaarden te kopen als ik zou besproken hebben met de kandidaat-koper?

https://www.vlaander...ht-van-voorkoop

Edited by dapura, 27 September 2017 - 11:37.

• 0

#11 Tomba

Tomba

Crew

• Crew
  • 1073 berichten

Posted 27 September 2017 - 13:06

1) Hij mag inderdaad vragen wat hij wilt. Maar als hij niet zegt wat hij wilt, kan ik het niet weten. Ik dien met een bod af te komen. Dan is het maar aan hem om te zeggen wat hij wil. Maar als hij 30 euro/m² vraagt voor landbouwgrond gaat hij daar moeilijk (of zelfs niet) vanaf geraken OMDAT het landbouwgrond blijft. En de eigenaars beperkt zijn wat ze er mee mogen doen.

2) Ik weet niet hoeveel tijd die mens er zelf voor vrij wil maken. Indien hij er niet veel tijd wil insteken, lijkt een Immokantoor een goeie oplossing.

3) Ik heb hem gisteren opgebeld en gevraagd hoe groot de percelen zijn en dat weet hij niet eens. de oppervlakte (of hij wil ze niet zeggen). Dus is het voor mij moeilijk om uit te rekenen (tenzij ik iets uit mijn mouw schud), uitrekenen via CadGis reeds gedaan. Maar is ook niet "correct", zet je cursor op een andere plaats en je krijgt al direct een andere oppervlakte. Er is een landmeter geweest om zijn percelen op te meten, dan moet hij die oppervlakte toch hebben?!

Naar aanleiding van telefoon gisteren blijft hij aanhouden dat mijn woning(/grond) MEER waart gaat worden. Hij gaat er vanuit dat de landbouwgrond in de toekomst bouwgrond gaat worden en in waarde gaat stijgen en ik daarvan ga "profiteren".
Via deze link (http://www.logic-imm...aken-27148.html) kan je zien dat de kans zeldzaam is dat landbouwgrond nog bouwgrond wordt.

Indien ik de grond nu koop aan bv. 10 euro/m² en ik moet hem later terug verkopen (als landbouwgrond) kan het goed zijn dat ik er die prijs niet eens van krijg.

Hij went gewoon het onderste uit de kan te halen en denkt dat het hem nog zal lukken aangezien ik nog "jong" ben en hij ervan uit gaat dat ik me daardoor zal laten doen.

Als een echte koper wil ik zo weinig mogelijk betalen en zal ik er de argumentatie nog bijgeven ook!

Ik merk nu zelfs nog dat er een voorkooprecht is voor: Waterwegen & zeekanaal NV.
Als ik het goed begrijp dienen zij het perceel dan aan dezelfde prijs/voorwaarden te kopen als ik zou besproken hebben met de kandidaat-koper?

https://www.vlaander...ht-van-voorkoop

1) Doe dan gewoon een bod dat je zelf redelijk vindt. De prijs van landbouwgrond is nu eenmaal te laag, maar maak er bvb 8-10 euro/m² van. Dan moet hij maar een tegenbod doen als hij dat te laag vindt. Aan bouwgrondprijzen gaat hij het ook niet kwijtraken, dat weet hij zelf ook wel.

2) Als hij zèlf voorstelt om het uit de hand te doen (of toch aan jou) dan zou ik het zo gewoon doen.

3) Lijkt me vreemd dat hij die oppervlakte niet kent, maar via CadGis kan je het toch redelijk goed inschatten? Op 10m² gaat het ook niet aankomen denk ik hé?

Jouw woning gaat meer waard worden omdat er een grotere tuin bij gaat zitten. De kans dat het ooit bouwgrond wordt is klein, maar niet onbestaande. Dat is afhankelijk van de andere grond die er nog in de buurt ligt, politieke situatie,...

Als je die grond ooit apart terug als landbouwgrond verkoopt, ga je er inderdaad verlies aan doen, maar ik neem aan dat dat je bedoeling niet is? Als je ooit je huis verkoopt met die extra "tuin", ga je er meer geld voor krijgen.

Hij zal van jou waarschijnlijk wel meer geld kunnen lospeuteren dan van de kopers van de andere bouwgrond, aangezien zij al een redelijk grote tuin lijken te hebben. Daarom wil hij vermoedelijk liever aan jou kopen, maar je kan van hem ook niet verwachten dat hij cadeaus gaat uitdelen.

Dat er een voorkooprecht is, maakt niet zoveel uit voor jouw bod. Als ze dat uitoefenen heb je nog niets verloren. 

• 0

#12 dapura

dapura

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1129 berichten

Posted 27 September 2017 - 13:27

1) Doe dan gewoon een bod dat je zelf redelijk vindt. De prijs van landbouwgrond is nu eenmaal te laag, maar maak er bvb 8-10 euro/m² van. Dan moet hij maar een tegenbod doen als hij dat te laag vindt. Aan bouwgrondprijzen gaat hij het ook niet kwijtraken, dat weet hij zelf ook wel.

2) Als hij zèlf voorstelt om het uit de hand te doen (of toch aan jou) dan zou ik het zo gewoon doen.

3) Lijkt me vreemd dat hij die oppervlakte niet kent, maar via CadGis kan je het toch redelijk goed inschatten? Op 10m² gaat het ook niet aankomen denk ik hé?

4) Jouw woning gaat meer waard worden omdat er een grotere tuin bij gaat zitten. De kans dat het ooit bouwgrond wordt is klein, maar niet onbestaande. Dat is afhankelijk van de andere grond die er nog in de buurt ligt, politieke situatie,...

Als je die grond ooit apart terug als landbouwgrond verkoopt, ga je er inderdaad verlies aan doen, maar ik neem aan dat dat je bedoeling niet is? Als je ooit je huis verkoopt met die extra "tuin", ga je er meer geld voor krijgen.

Hij zal van jou waarschijnlijk wel meer geld kunnen lospeuteren dan van de kopers van de andere bouwgrond, aangezien zij al een redelijk grote tuin lijken te hebben. Daarom wil hij vermoedelijk liever aan jou kopen, maar je kan van hem ook niet verwachten dat hij cadeaus gaat uitdelen.

Dat er een voorkooprecht is, maakt niet zoveel uit voor jouw bod. Als ze dat uitoefenen heb je nog niets verloren. 

1) De prijs die ik in gedachten heb zit tussen 8-9 euro/m²

3) Ik heb berekend via CadGis en kwam uit op +- 750m². Voor de zekerheid heb ik gerekend op een perceel van 800m². Is het kleiner, daalt de prijs per m²...

4) blijft voor mij toch een struikelpunt. Iedereen gaat er vanuit dat dit tuingrond wordt, maar het is en blijft ingekleurd als landbouwgrond.

Ja, het wordt gebruikt als tuin.. Maar is het eigenlijk niet. 

Landbouwgrond als tuin: conclusie

Kortom: je kunt aanpalende landbouwgrond makkelijk gebruiken als het verlengde van je tuin wanneer je de grond extensief gebruikt, als speelweide met lang gras of als een gezellige boomgaard met een verplaatsbaar voetbaldoel, bijvoorbeeld. Zolang je het landbouwkarakter en de landelijke uitstraling bewaart, is er geen probleem. (*edit: zichtbaar gemaakt)

Dus stel dat ik een gezellige tuin inricht en buren gaan klagen, dien ik deze terug te brengen naar de staat van het landbouwkarakter (als ik het goed begrepen heb).

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil zeker (iets) meer betalen voor de grond. Maar het is niet de bedoeling dat hij er ridicuul veel van vraagt met zijn (imo) "onnozele" argumenten. En vraagt hij voor mij toch te veel mag hij het verkopen aan anderen. 

Ik heb in elk geval al contact opgenomen met de gemeente met de vraag hoe groot de kans is dat de agrarische grond landbouwgrond kan worden. Indien dit niet het geval is, blijft de grond "niets" waart.

Vanavond bel ik hem normaal terug. Ik houd jullie zeker op de hoogte!

Edited by dapura, 27 September 2017 - 13:28.

• 0

#13 dapura

dapura

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1129 berichten

Posted 04 October 2017 - 12:26

De aankoop v/d grond zal toch niet doorgaan (voor mij).

1) De situatie voor verkoop is anders dan ik dacht (grotere opp).
Hij verkoopt en deel van de bouwgrond (dat achter mijn woning ligt) samen met de landbouwgrond en niet in "aparte" delen.
Zijn mening is: "mensen willen meer en groter", echter heb ik geen last van grootheidswaanzin...

2) Geeft geen richtprijs na zelf een voorstel te hebben gedaan.
Hij zegt enkel "ik weet het zelf niet (goed)" 
Hij laat wel vallen dat hij gelezen had dat tuingrond voor 50 % v/d prijs van bouwgrond KAN gaan

3) heeft geen oren naar de landbouwgrond, blijft volhouden dat dit tuingrond is voor mij.
Wat voor mij nog steeds niet verandert dat ik er geen gebouwen/volwaardige afsluiting mag plaatsen.
Zijn tegenargument: "ik mag in mijn tuin ook geen gebouw (tuinhuis) plaatsen. Waarop ik antwoord dat zijn bebouwbare opp. waarschijnlijk opgebruikt is. Vervolgens effe stilte aan de lijn.

4) Hij zegt dat hij het mij gunt, maar daar merk ik niets van.
Al van meerdere personen in de omgeving gehoord dat het ne moeilijke/ambetante mens is.

Spijtig, maar helaas

• 0

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users