Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Transgenders / Genderdysforie

• Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1865 berichten

Posted 30 January 2018 - 18:26

De kwestie "Bo Van Spilbeeck" brengt nog maar eens aan het licht hoe ver de slinger is doorgeslagen naar het absurde toe. "Dit moet bijdragen aan het normaliseren van  transgenders". Just no...

Accepteren en die mensen laten zijn wat/hoe ze willen zijn? Uiteraard. Een agenda pushen waarin dat soort dingen als 'normaal' moeten worden beschouwd? Neen. Aanvaarding en normalisering is iets totaal verschillends. Dat geforceerd proberen op te dringen zorgt alleen maar dat die slinger gewoon des te harder terug schiet als ze er te hard mee blijven doordrammen. Jezus man... [let the discussion begin...]

• 0

#2 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 5009 berichten

Posted 30 January 2018 - 19:53

De kwestie "Bo Van Spilbeeck" brengt nog maar eens aan het licht hoe ver de slinger is doorgeslagen naar het absurde toe. "Dit moet bijdragen aan het normaliseren van  transgenders". Just no...

Accepteren en die mensen laten zijn wat/hoe ze willen zijn? Uiteraard. Een agenda pushen waarin dat soort dingen als 'normaal' moeten worden beschouwd? Neen. Aanvaarding en normalisering is iets totaal verschillends. Dat geforceerd proberen op te dringen zorgt alleen maar dat die slinger gewoon des te harder terug schiet als ze er te hard mee blijven doordrammen. Jezus man... [let the discussion begin...]

Toen ze er op het werk over begonnen merkte ik dat er nog wat werk aan de winkel was. Net als met de bekende 'ik ben geen racist maar...' staken ze van wel met 'ik vind dat niet erg maar ...' en er wat lacherig over beginnen doen of ronduit beledigend. Ik vraag mij echt af hoe zoiets opgedrongen wordt? Komt het in de media? Uiteraard, het gaat over een BV/Journalist. Als Jef van de om de hoek een vrouw wordt of doodvalt zal het uiteraard niet in de media komen. 

• 0

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17
Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming  AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb | Crucial MX300 525 Gb SSD | Seagate 1TB HDD | PS4

#3 Caliber

Caliber

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1423 berichten

Posted 30 January 2018 - 20:10

Toen ze er op het werk over begonnen merkte ik dat er nog wat werk aan de winkel was. Net als met de bekende 'ik ben geen racist maar...' staken ze van wel met 'ik vind dat niet erg maar ...' en er wat lacherig over beginnen doen of ronduit beledigend. Ik vraag mij echt af hoe zoiets opgedrongen wordt? Komt het in de media? Uiteraard, het gaat over een BV/Journalist. Als Jef van de om de hoek een vrouw wordt of doodvalt zal het uiteraard niet in de media komen. 

"Everything before the word "but" is horse shit." - Eddard Stark

• 0

PSN: WookieSandwich - Steam ID: guzzlemysack

Q5wRaPu.png

#4 Xagneto

Xagneto

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 630 berichten

Posted 30 January 2018 - 21:12

Goh, ik denk niet dat een agenda wordt gepushed met Bo Van Spilbeeck. Tot nu toe gaan alle nieuwsberichten over zijn keuze om vanaf nu als vrouw door het leven te gaan, wat op zich niet meer zo nieuwswaardig is maar hij/zij is wel een uitzondering door zijn/haar beroep als VTM-journalist, dus hij/zij komt zowiezo al veel voor in nieuwsberichten. Moest hij/zij binnen een paar maanden een prijs krijgen voor 'held van het jaar' puur omdat hij/zij transgender, ok, dan is er een agenda

• 2

Earth. Fire. Air. Water. Only the Avatar can master all four elements and bring balance to the world.

#5 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1865 berichten

Posted 31 January 2018 - 00:59

Dat het in de media komt lijkt me logisch natuurlijk. De manier waarmee er wordt omgegaan en hoe het wordt gebracht in sommige media is iets anders. Eigenlijk meteen een parallel met acceptabel vs normaal.

Goh, ik denk niet dat een agenda wordt gepushed met Bo Van Spilbeeck. Tot nu toe gaan alle nieuwsberichten over zijn keuze om vanaf nu als vrouw door het leven te gaan, wat op zich niet meer zo nieuwswaardig is maar hij/zij is wel een uitzondering door zijn/haar beroep als VTM-journalist, dus hij/zij komt zowiezo al veel voor in nieuwsberichten. Moest hij/zij binnen een paar maanden een prijs krijgen voor 'held van het jaar' puur omdat hij/zij transgender, ok, dan is er een agenda

Throwback naar Caitlyn Jenner die meteen werd gebombardeerd tot Woman of the  year 2015...

• 1

#6 valies

valies

Crew

• Crew
  • 8824 berichten

Posted 31 January 2018 - 08:51

Als je met jezelf in de knoop zit met het transgender zijn, dan is het erg aangenaam dat er zo'n publieke transgenders zoals Bo zijn. Dan voel je je toch iets minder alleen op de wereld of raar. Trust me, 't is enorm lastig om zelf met iets om te gaan dat niet als "normaal" wordt beschouwd, maar dat wel zo natuurlijk als maar zijn kan aanvoelt. Het gaat hier niet alleen maar om Bo, het gaat ook om het in de picture zetten van iemand zoals Bo, zodat er hopelijk andere transgenders die in de kast zitten, zo hopelijk wat meer moed vinden om eindelijk eens gewoon zichzelf te kunnen zijn. Leven met een masker op en constant doen alsof is geen fijn leven. Ik denk dat jullie nog niet half zo goed beseffen hoeveel moed hiervoor nodig is. Dus damn ja het is aanvaardbaar dat Caitlyn Jenner tot Woman of the Year geroepen is. Het is een signaal dat aangeeft dat transgender zijn ok is, en dat zo hopelijk nog heel veel mensen zich eindelijk eens "ok" durven voelen bij dat gevoel dat als abnormaal wordt aanschouwd. Zo'n mensen openen wegen, doen hopelijk bv. de familie en vrienden van een transgender-in-de-kast al eens nadenken over het concept. Zo zijn ze hopelijk wat beter bestand bij het uit de kast komen van hun familielid/vriend en gaat het allemaal ietsje makkelijker.

• 6

PSN valies - 3DS 1908-2322-5163 - twitter @valies
As long as people continue to pursue the meaning of freedom, they will never cease to be o/
Baka!

#7 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7053 berichten

Posted 31 January 2018 - 09:14

Accepteren en die mensen laten zijn wat/hoe ze willen zijn? Uiteraard. Een agenda pushen waarin dat soort dingen als 'normaal' moeten worden beschouwd? Neen. 

Ik begrijp niet goed wat ge hiermee wilt zeggen. Bo is een vrouwelijke persoonlijkheid die geboren werd in een mannenlichaam. Ze kleed en gedraagt zich nu zoals ze werkelijk is. Ik vind daar niks abnormaals aan eerlijk gezegd.

Zoals Valies al zei is het voor mensen die met soortgelijke gevoelens worstelen een enorme steun als een bekend persoon hiermee naar buiten komt. 

• 2

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#8 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1865 berichten

Posted 31 January 2018 - 09:43

Ik begrijp niet goed wat ge hiermee wilt zeggen. Bo is een vrouwelijke persoonlijkheid die geboren werd in een mannenlichaam. Ze kleed en gedraagt zich nu zoals ze werkelijk is. Ik vind daar niks abnormaals aan eerlijk gezegd.

Zoals Valies al zei is het voor mensen die met soortgelijke gevoelens worstelen een enorme steun als een bekend persoon hiermee naar buiten komt. 

Dat Bo zich zo voelt en dat doet, en dat lotgenoten daar steun uit putten begrijp ik zeker. Dat mensen zoals haar daar steun in zoeken is wel normaal. Genderdysforie is nu eenmaal zeker niet makkelijk om mee om te gaan, begrijp me niet verkeerd.

Waar ik me aan erger is dat dingen als genderdysforie als 'normaal' moeten beschouwd worden. Hoe je het ook draait of keert, genderdysforie wijkt af van de norm, net als bijvoorbeeld depressie of iets somatisch als kleurenblindheid. Door zo een dingen ben je zeker niet minderwaardig. Einstein kon je nu ook niet meteen normaal noemen he. Maar je bent gewoon anders dan de modale/normale mens. Zolang de meerderheid van de samenleving niet genderdysfoor/depressief/kleurenblind/wiskundig genie is, zijn zo een dingen gewoon niet iets wat je als normaal kunt beschouwen. Neem er gewoon vrede mee dat je wat anders bent dan anderen. Daar is toch niks mis mee?

Met andere woorden: heb ik er een probleem mee dat Boudewijn nu Bo is of Jos nu Josianne? Neen, wees wie je bent. Ga ik toch even vreemd of verrast opkijken als Bo of Josianne langs loopt? Ja. Kan je mij dat kwalijk nemen? Zolang er niet iedere dag 10 Bo's en Josiannes voorbij lopen, lijkt me dat een normale reactie...

• 0

#9 YoniVL

YoniVL

Crew

• Crew
  • 4424 berichten

Posted 31 January 2018 - 12:34

https://www.hln.be/n...worden~ac789584

En ergeren is dan heel zacht uitgedrukt

• 1
Suit up!

#10 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1865 berichten

Posted 31 January 2018 - 12:52

Ja, had hun artikel ook gelezen. Is wel erg fundamentalistisch en religieus geïnspireerd, amai.

• 0

#11 Xagneto

Xagneto

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 630 berichten

Posted 31 January 2018 - 13:50

Jawadde, ik begrijp niet veel van dat hele transgender gedoe, maar zulke reacties zijn toch een paar stappen te ver. Als iedereen elkaar met rust laat dan is iedereen toch content?

• 0

Earth. Fire. Air. Water. Only the Avatar can master all four elements and bring balance to the world.

#12 Franneke

Franneke

On a roll

• Clan Rookie
  • 365 berichten

Posted 31 January 2018 - 14:59

Dat Bo zich zo voelt en dat doet, en dat lotgenoten daar steun uit putten begrijp ik zeker. Dat mensen zoals haar daar steun in zoeken is wel normaal. Genderdysforie is nu eenmaal zeker niet makkelijk om mee om te gaan, begrijp me niet verkeerd.

Waar ik me aan erger is dat dingen als genderdysforie als 'normaal' moeten beschouwd worden. Hoe je het ook draait of keert, genderdysforie wijkt af van de norm, net als bijvoorbeeld depressie of iets somatisch als kleurenblindheid. Door zo een dingen ben je zeker niet minderwaardig. Einstein kon je nu ook niet meteen normaal noemen he. Maar je bent gewoon anders dan de modale/normale mens. Zolang de meerderheid van de samenleving niet genderdysfoor/depressief/kleurenblind/wiskundig genie is, zijn zo een dingen gewoon niet iets wat je als normaal kunt beschouwen. Neem er gewoon vrede mee dat je wat anders bent dan anderen. Daar is toch niks mis mee?

Met andere woorden: heb ik er een probleem mee dat Boudewijn nu Bo is of Jos nu Josianne? Neen, wees wie je bent. Ga ik toch even vreemd of verrast opkijken als Bo of Josianne langs loopt? Ja. Kan je mij dat kwalijk nemen? Zolang er niet iedere dag 10 Bo's en Josiannes voorbij lopen, lijkt me dat een normale reactie...

Hoe weet jij nu hoeveel Bo's of Josiannes je voorbij loopt, bij velen ga je het niet eens merken. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen dus ja.

• 0

#13 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 733 berichten

Posted 31 January 2018 - 16:24

Niemand pusht een agenda... dat is alleen jij die dat zo ziet. Als men zou doen wat jij zegt (het uit de aandacht weghouden) dan verandert er ook niets. Men moet er op een keer mee geconfronteerd worden.

Ik denk dat daar het grootste probleem zit: dat men er niet mee wenst geconfronteerd te worden en dat suggereert dat men ook niet geconfronteerd wil worden met transgenders in het algemeen, omdat het een gevoel van ongemakkelijkheid met zich meebrengt. En net DAAROM moet het in de media komen, omdat men die ongemakkelijkheid moet proberen wegnemen.

Imho is het een essentieel onderdeel van het aanvaardingsproces. Media is nu eenmaal een krachtig machtsmiddel en ik vind het in ieder geval een goede zaak dat men het probeert uit de taboesfeer te halen.

• 3

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe

#14 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1865 berichten

Posted 31 January 2018 - 16:37

Hoe weet jij nu hoeveel Bo's of Josiannes je voorbij loopt, bij velen ga je het niet eens merken. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen dus ja.

Laten we zeggen dat ik in het kader van mijn studies redelijk wat Bo's en Josiannes ben tegengekomen. En ja, bij de meesten zie je toch wel duidelijk dat er iets anders is. Nu heb je natuurlijk ook mannen met een minder uitgesproken morfologie waarbij je het minder tot zelfs niet gaat zien.
Maar hoe ze er nu precies uitzien is eigenlijk naast de kwestie. Al had Bo een paarse paardenstaart van 2m lang. I don't care. Maar feit is, zolang je een kleine subgroep blijft die afwijkt van de rest van de populatie dan kan je dat moeilijk als normaal beschouwen.

Een afsluitend voorbeeld om mijn mening over de kwestie nog te illustreren: een jongen met 6 vingers aan iedere hand wordt hierdoor gepest op school. Wat doe je? Zeggen dat 12 vingers hebben normaal is en dat zijn handen er hetzelfde uitzien als die van de andere kinderen? Aan elke hand een vinger weghalen? Neen, je zet de pesters op hun plaats en legt hen uit wat het is en dat het geen reden is om te pesten en te veroordelen. Akkoord, dat heeft tijd nodig, maar toch. Die jongen gaat door het normaal te noemen niet plots net als alle andere kinderen 10 vingers hebben. Hoe je het ook draait of keert, zijn handen zullen altijd anders blijven dan die van de kinderen met normale handen. Dat hij daarom gepest wordt, dat is hetgene dat je moet aanpakken.

Om OT te blijven: het regent binnen bij mij op kot >:(
  • 0

#15 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1865 berichten

Posted 31 January 2018 - 16:49

Niemand pusht een agenda... dat is alleen jij die dat zo ziet. Als men zou doen wat jij zegt (het uit de aandacht weghouden) dan verandert er ook niets. Men moet er op een keer mee geconfronteerd worden.

Ik denk dat daar het grootste probleem zit: dat men er niet mee wenst geconfronteerd te worden en dat suggereert dat men ook niet geconfronteerd wil worden met transgenders in het algemeen, omdat het een gevoel van ongemakkelijkheid met zich meebrengt. En net DAAROM moet het in de media komen, omdat men die ongemakkelijkheid moet proberen wegnemen.

Imho is het een essentieel onderdeel van het aanvaardingsproces. Media is nu eenmaal een krachtig machtsmiddel en ik vind het in ieder geval een goede zaak dat men het probeert uit de taboesfeer te halen.

Ik zeg helemaal niet dat het moet doodgezwegen worden he. Het op een sokkel plaatsen van mensen die die stap zetten heb ik dan weer wel mijn bedenkingen bij. Het is zeker nog steeds een taboe, maar om zulke dingen uit dat taboe te halen doe je als maatschappij meer kwaad dan goed door zo te overreageren. De initiële berichtgeving was IMO goed. Gewoon informatieve artikels over het feit dat vanaf nu niet Boudewijn maar Bo soms op tv passeert. Niet breed uitgesmeerd over hoe moedig en dapper het allemaal wel niet is. Maar dat ophemelen en de hysterie errond dat er op volgde om het toch maar normaal te kunnen maken doet meer kwaad dan goed voor iedereen volgens mij. Als men dan toch zo goed mogelijk de normaal wilt benaderen, ga dan om met dat nieuws als was het de headliner 'sabine stapt over naar de vtm' (al denk ik dat bij die headliner de heisa in Vlaanderen nog 10 keer groter zou zijn :p)
  • 2

#16 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 733 berichten

Posted 31 January 2018 - 16:58

Laten we zeggen dat ik in het kader van mijn studies redelijk wat Bo's en Josiannes ben tegengekomen. En ja, bij de meesten zie je toch wel duidelijk dat er iets anders is. Nu heb je natuurlijk ook mannen met een minder uitgesproken morfologie waarbij je het minder tot zelfs niet gaat zien.
Maar hoe ze er nu precies uitzien is eigenlijk naast de kwestie. Al had Bo een paarse paardenstaart van 2m lang. I don't care. Maar feit is, zolang je een kleine subgroep blijft die afwijkt van de rest van de populatie dan kan je dat moeilijk als normaal beschouwen.

Een afsluitend voorbeeld om mijn mening over de kwestie nog te illustreren: een jongen met 6 vingers aan iedere hand wordt hierdoor gepest op school. Wat doe je? Zeggen dat 12 vingers hebben normaal is en dat zijn handen er hetzelfde uitzien als die van de andere kinderen? Aan elke hand een vinger weghalen? Neen, je zet de pesters op hun plaats en legt hen uit wat het is en dat het geen reden is om te pesten en te veroordelen. Akkoord, dat heeft tijd nodig, maar toch. Die jongen gaat door het normaal te noemen niet plots net als alle andere kinderen 10 vingers hebben. Hoe je het ook draait of keert, zijn handen zullen altijd anders blijven dan die van de kinderen met normale handen. Dat hij daarom gepest wordt, dat is hetgene dat je moet aanpakken.

Om OT te blijven: het regent binnen bij mij op kot >:(

Er zullen altijd wel mensen zijn die "afwijken" van de populatie. Ik zou zelf durven zeggen dat dat normaal is... Neem nu de evolutie theorie: doordat wezens afwijken van hun soort kan het soms zijn dat ze beter overleven net door hun afwijken, waardoor hun soort verandert over tijd. Ik wil maar zeggen dat het woord "normaal" een relatief begrijp is. Het verandert over tijd.

Nu, afgezien van dat is het argumenteren van wat normaal is en wat niet, niet relevant in deze discussie want uiteindelijk gaat het gewoon over het feit dat men transgenders aanvaardt in de maatschappij, dat is alles. We kunnen toch nie zeggen tegen die mensen: "hey, ik kan uw kop nie zien, ik vind u raar, misschien is het beter dat je uw kop niet laat zien op tv of op straat, want ik voel er mij ongemakkelijk bij".

Het is psychologisch gezien een zeer kwetsbare groep (de zelfmoordcijfers zijn zeer hoog voor transgenders), dus ik vind het echt wel een goede zaak dat daar aandacht voor wordt gegeven.

In uw redenering vind ik eigenlijk een dubbele standaard: je zegt dat het ok is dat ze ervoor uitkomen dat ze transgender zijn, maar tegelijkertijd vindt je het niet ok dat ze ervoor uitkomen in de media. Dat zijn 2 zaken die niet samengaan.

Kijk, ik vind het best zorgwekkend dat iemand zoals jij (die gaat werken in de gezondheidssector) op zo'n manier denkt. Zeggen aan iemand "hey, je bent niet normaal" gaat die mens echt niet helpen, integendeel zelfs. Eigenlijk zeg je dan: "je bent afvallig, je hoort er niet bij..." en dat soort dingen, en dat kan echt niet de bedoeling zijn. En dat is op zich zeer gevaarlijk want als je dat doortrekt naar andere minderheden die anders zijn op andere vlakken leidt dat tot het soort excessen zoals we die gezien hebben in de jaren '40... 

Edited by trakken, 31 January 2018 - 17:00.

• 0

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe

#17 Xagneto

Xagneto

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 630 berichten

Posted 31 January 2018 - 17:27

Ik zeg helemaal niet dat het moet doodgezwegen worden he. Het op een sokkel plaatsen van mensen die die stap zetten heb ik dan weer wel mijn bedenkingen bij. Het is zeker nog steeds een taboe, maar om zulke dingen uit dat taboe te halen doe je als maatschappij meer kwaad dan goed door zo te overreageren. De initiële berichtgeving was IMO goed. Gewoon informatieve artikels over het feit dat vanaf nu niet Boudewijn maar Bo soms op tv passeert. Niet breed uitgesmeerd over hoe moedig en dapper het allemaal wel niet is. Maar dat ophemelen en de hysterie errond dat er op volgde om het toch maar normaal te kunnen maken doet meer kwaad dan goed voor iedereen volgens mij. Als men dan toch zo goed mogelijk de normaal wilt benaderen, ga dan om met dat nieuws als was het de headliner 'sabine stapt over naar de vtm' (al denk ik dat bij die headliner de heisa in Vlaanderen nog 10 keer groter zou zijn :p)

Ik begrijp je frustratie met de media wanneer ze zaken zoals dit overdreven veel aandacht geven, maar tot nu toe lijkt het dat de media redlijk kalm is met Bo. Caitlyn Jenner, dat was inderdaad hysterie tot in het belachelijke, maar uiteindelijk is dat toch ook gepasseerd. En ja, persoonlijk ben ik akkoord met jouw interpretatie over wat wel en niet "normaal" te noemen is, maar wat kan het kwaad dat transgenders als "normaal" worden beschouwd? Heeft toch geen effect op ons?

• 0

#18 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1865 berichten

Posted 31 January 2018 - 19:49

Er zullen altijd wel mensen zijn die "afwijken" van de populatie. Ik zou zelf durven zeggen dat dat normaal is... Neem nu de evolutie theorie: doordat wezens afwijken van hun soort kan het soms zijn dat ze beter overleven net door hun afwijken, waardoor hun soort verandert over tijd. Ik wil maar zeggen dat het woord "normaal" een relatief begrijp is. Het verandert over tijd.

Nu, afgezien van dat is het argumenteren van wat normaal is en wat niet, niet relevant in deze discussie want uiteindelijk gaat het gewoon over het feit dat men transgenders aanvaardt in de maatschappij, dat is alles. We kunnen toch nie zeggen tegen die mensen: "hey, ik kan uw kop nie zien, ik vind u raar, misschien is het beter dat je uw kop niet laat zien op tv of op straat, want ik voel er mij ongemakkelijk bij".

Het is psychologisch gezien een zeer kwetsbare groep (de zelfmoordcijfers zijn zeer hoog voor transgenders), dus ik vind het echt wel een goede zaak dat daar aandacht voor wordt gegeven.

In uw redenering vind ik eigenlijk een dubbele standaard: je zegt dat het ok is dat ze ervoor uitkomen dat ze transgender zijn, maar tegelijkertijd vindt je het niet ok dat ze ervoor uitkomen in de media. Dat zijn 2 zaken die niet samengaan.

Kijk, ik vind het best zorgwekkend dat iemand zoals jij (die gaat werken in de gezondheidssector) op zo'n manier denkt. Zeggen aan iemand "hey, je bent niet normaal" gaat die mens echt niet helpen, integendeel zelfs. Eigenlijk zeg je dan: "je bent afvallig, je hoort er niet bij..." en dat soort dingen, en dat kan echt niet de bedoeling zijn. En dat is op zich zeer gevaarlijk want als je dat doortrekt naar andere minderheden die anders zijn op andere vlakken leidt dat tot het soort excessen zoals we die gezien hebben in de jaren '40... 

Eerst en vooral: 'normaal' is inderdaad relatief. Ja het is normaal dat mensen afwijken van elkaar op bepaalde punten, anders waren we clone troopers. Maar zijn daardoor de afwijkingen op zich normaal? Het antwoord zit in de betekenis van het woord 'afwijken'.

Laat ik je vervolgens toch even (sterk) nuanceren. Normaal veranderd inderdaad over de tijd. Tijdens een periode in de Oudheid hadden oudere mannen vaak een relatie met een jongere (tot zelfs puberale) jongen. Dat was toen normaal. Nu is er slechts een klein deel van de bevolking dat regelmatige liefdesrelaties heeft  met hetzelfde geslacht. Ik zeg dan ook niet dat transgenders en genderdysforie moet doodgezwegen worden, ik zeg dat er minder heisa moet rond worden gemaakt om het principe door te drukken. Hoe harder men dat probeert te pushen, des te harder gaan mensen die dat niet willen terugduwen. Als er wat minder over heldendaden en WoTY-awards zou worden gesproken, zou de integratie van het concept veel vlotter gaan IMO. Als je iets op normale manier behandeld wordt het ook normaler. ("Boudewijn is nu Bo." "K" vs "OMG Bo(udewijn) is een held. Superdapper. #WoTY" "WTF?")

Dan over je laatste paragraaf: wat denk je nu zelf dat patiënten denken? Ik denk dat Bo zelf ook wel verstandig genoeg is om te weten dat hij anders is dan de meeste mensen op vlak van genderidentiteit. Uit verschillende gesprekken die ik ondertussen toch al  heb gehad met patiënten met verschillende (al dan niet psychische) pathologieën en afwijkingen komt heel vaak de aanzet vanuit de patiënt zelf dat ze "niet normaal" of "anders" zijn. Dit soort uitingen zijn dan vaak een vraag naar bevestiging of erkenning van hun vraag of probleem. Voor dingen zoals genderdysforie is het dan juist van belang om te accepteren wie je bent aangezien behandelen gewoon niet nodig is (in Amerika denken sommigen daar anders over jammer genoeg). Je anders zijn accepteren, er mee leren omgaan, en zo verder groeien tot de persoon die voor jou persoonlijk als normaal/natuurlijk aanvoelt. Er op blijven hameren dat je normaal bent binnen de maatschappij heeft weinig nut, want in het dagelijkse leven stuit je toch nog steeds op dingen die je 'anders' maken (neem nu bijvoorbeeld de onmogelijkheid om moeder te worden, of mensen die je toch nog met meneer aanspreken omdat ze gewoon niet weten wat ze precies moeten zeggen, de nood voor een pruik wegens androgene kaalheid, etc). Het is niet doordat genderdysforie gevierd wordt, dat Bo nooit Boudewijn is geweest. Doen alsof dat niet zo is helpt echt niemand. Je bent anders, maar dat wilt niet zeggen dat je er niet bij hoort. Een maatschappij kan je ook accepteren als je anders bent. (Een mening die enkele psychiaters met wie ik het genoegen heb gehad samen te werken deelden btw.)

En ten slotte: Dit door trekken naar het Nazisme? Really?

Maar goed. Grote onenigheid over het topic Bo(udewijn) zo blijkt. Eventuele reacties zal ik nog met alle plezier lezen om anderen hun mening/repliek te leren. Maar ik zal stoppen met deze thread te hijacken :p

Edited by Zobator, 31 January 2018 - 20:12.

• 0

#19 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 733 berichten

Posted 31 January 2018 - 20:10

Laat ik je daar toch even (sterk) nuanceren. Normaal veranderd inderdaad over de tijd. Tijdens een periode in de Oudheid hadden oudere mannen vaak een relatie met een jongere (tot zelfs puberale) jongen. Dat was toen normaal. Nu is er slechts een klein deel van de bevolking dat regelmatige liefdesrelaties heeft  met hetzelfde geslacht.
Ik zeg dan ook niet dat transgenders en genderdysforie moet doodgezwegen worden, ik zeg dat er minder heisa moet rond worden gemaakt om het principe door te drukken (1). Hoe harder men dat probeert te pushen, des te harder gaan mensen die dat niet willen terugduwen. Als er wat minder over heldendaden en WoTY-awards zou worden gesproken, zou de integratie van het concept veel vlotter gaan.

Dan over je laatste paragraaf: wat denk je nu zelf dat patiënten denken? Ik denk dat Bo zelf ook wel verstandig genoeg is om te weten dat hij anders is dan de meeste mensen op vlak van genderidentiteit. Uit verschillende gesprekken die ik ondertussen toch al  heb gehad met patiënten met verschillende (al dan niet psychische) pathologieën en toestanden komt heel vaak de aanzet vanuit de patiënt zelf dat ze "niet normaal" of "anders" zijn. (2) Dit soort uitingen zijn dan vaak een vraag naar bevestiging of erkenning van hun vraag of probleem. Voor dingen zoals genderdysforie is het dan juist van belang om te accepteren wie je bent aangezien behandelen gewoon niet nodig is (in Amerika denken sommigen daar anders over jammer genoeg). Je anders zijn accepteren, er mee leren omgaan, en zo verder groeien tot de persoon die voor jou persoonlijk als normaal/natuurlijk aanvoelt. Er op blijven hameren dat je normaal bent binnen de maatschappij heeft weinig nut, want in het dagelijkse leven stuit je toch nog steeds op dingen die je 'anders' maken (neem nu bijvoorbeeld de onmogelijkheid om moeder te worden, of mensen die je toch nog met meneer aanspreken omdat ze gewoon niet weten wat ze precies moeten zeggen, etc). Het is niet doordat genderdysforie gevierd wordt, dat Bo nooit Boudewijn is geweest. Doen alsof dat niet zo is helpt echt niemand. Je bent anders, maar dat wilt niet zeggen dat je er niet bij hoort. (Een mening die enkele psychiaters met wie ik het genoegen heb gehad samen te werken deelden btw.)

En ten slotte: Dit door trekken naar het Nazisme? Really? (3)

(1) Voor de een is het heisa, de ander heeft er geen probleem mee. Persoonlijk vind ik helemaal niet dat er "heisa" is. Dat is wat jij er van maakt. Het nieuwsfeit over Bo kun je moeilijk heisa noemen, dat is eerder hyperbool dan wat anders...

(2) Natuurlijk is er een hulpvraag vanuit de patiënt zelf. Maar je vergeet wel handig genoeg om de maatschappij hun verantwoordelijkheid weg te laten. Omgeving & individu zijn 1 geheel. Het ene beïnvloedt het andere. Als het individu zich nu beter zou kunnen aanvaard voelen binnen de maatschappij dan zou er veel minder een probleem zijn dan dat er nu sommige mensen van maken. Het individu moet van zichzelf aanvaarden dat ze zijn wie ze zijn, maar de maatschappij moet dat eveneens van hun kant doen, anders wordt de hulp zinloos. It works both ways. Ik begrijp echt niet het standpunt van de nadruk op het anders zijn, dat leidt nergens toe. Dat leidt alleen maar tot meer vervreemding en dat is nu net het tegenovergestelde van wat nodig is. Integratie en aanvaardig is wat men wil, niet de nadruk op het "anders zijn". Het uiteindelijke doel is dat de persoon in kwestie niet meer hoeft stil te staan bij wie hij/zij is, maar dat de persoon gewoon gelukkig door het leven kan gaan, zonder angst te hebben om niet aanvaard te worden.

(3) Dat was niet per se op jou bedoeld, maar ik wil wel er even op duiden dat het niet aanvaarden van minderheden tot haat kan leiden vanuit sommige groepen mensen binnen de maatschappij. Er is een duidelijk verband tussen te 2, vandaar dat ik dat dus zei.

• 2

#20 Caliber

Caliber

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1423 berichten

Posted 31 January 2018 - 20:19

Holy walls of text Batman(s)
  • 0

PSN: WookieSandwich - Steam ID: guzzlemysack

Q5wRaPu.png

0 user(s) are reading this topic