Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Transgenders / Genderdysforie

• Please log in to reply
32 replies to this topic

#21 Zobator

Zobator

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1868 berichten

Posted 31 January 2018 - 20:20

(2) Natuurlijk is er een hulpvraag vanuit de patiënt zelf. Maar je vergeet wel handig genoeg om de maatschappij hun verantwoordelijkheid weg te laten. Omgeving & individu zijn 1 geheel. Het ene beïnvloedt het andere. Als het individu zich nu beter zou kunnen aanvaard voelen binnen de maatschappij dan zou er veel minder een probleem zijn dan dat er nu sommige mensen van maken. Het individu moet van zichzelf aanvaarden dat ze zijn wie ze zijn, maar de maatschappij moet dat eveneens van hun kant doen, anders wordt de hulp zinloos. It works both ways. Ik begrijp echt niet het standpunt van de nadruk op het anders zijn, dat leidt nergens toe. Dat leidt alleen maar tot meer vervreemding en dat is nu net het tegenovergestelde van wat nodig is. Integratie en aanvaardig is wat men wil, niet de nadruk op het "anders zijn". Het uiteindelijke doel is dat de persoon in kwestie niet meer hoeft stil te staan bij wie hij/zij is, maar dat de persoon gewoon gelukkig door het leven kan gaan, zonder angst te hebben om niet aanvaard te worden.

Maatschappelijke aanvaarding is juist hetgene waarover ik mij in de eerste plaats erger: the harder the media pushes, the harder the hardliners push back. Het KVHV om maar één voorbeeld te geven.

Abnormaal zijn, anders zijn, jezelf zijn, uniek zijn, eigenzinnig zijn. Het is hoe je het noemt. Wat me opvalt is dat je 'anders zijn' en 'integratie en aanvaarding' als twee tegenovergestelden ziet die niet samen gaan. Ik dacht dat we daar sinds de jaren '40 al wat voorbij aan het waren geraken (oh, no this time I went there).

Okay, en dit is nu echt het laatste wat ik er over zeg :ph34r:

Edited by Zobator, 31 January 2018 - 20:23.

• 0

#22 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 31 January 2018 - 21:03

Maatschappelijke aanvaarding is juist hetgene waarover ik mij in de eerste plaats erger: the harder the media pushes, the harder the hardliners push back. (1) Het KVHV om maar één voorbeeld te geven.

Abnormaal zijn, anders zijn, jezelf zijn, uniek zijn, eigenzinnig zijn. Het is hoe je het noemt. Wat me opvalt is dat je 'anders zijn' en 'integratie en aanvaarding' als twee tegenovergestelden ziet die niet samen gaan. (2) Ik dacht dat we daar sinds de jaren '40 al wat voorbij aan het waren geraken (oh, no this time I went there).

Okay, en dit is nu echt het laatste wat ik er over zeg :ph34r:

(1) Ja sorry, maar ik heb maar weinig begrip voor die "hardliners". Het probleem ligt dan bij hen, niet het feit dat de media er aandacht aan geeft. Wie is er hier nu het kwetsbaarste? De hardliners of de transgenders? De hardliners moeten maar wa begrip leren hebben ipv op hun teentjes getrapt te zijn vanaf dat er een onderwerp wordt aangesneden waar ze niks willen over horen...

(2) Tochwel, ik zei in men eerdere post al dat het argumenteren van het normaal zijn of niet en non-issue is in deze discussie. Het probleem ligt bij de aanvaardig vanuit de maatschappij naar het individu. De persoon zelf moet door het leven kunnen gaan zonder dat er vanuit de maatschappij een veroordeling komt juist omdat de persoon afkwijkt van de norm.

• 1

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe

#23 smitske

smitske

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4298 berichten

Posted 31 January 2018 - 21:13

Ik begrijp je frustratie met de media wanneer ze zaken zoals dit overdreven veel aandacht geven, maar tot nu toe lijkt het dat de media redlijk kalm is met Bo. Caitlyn Jenner, dat was inderdaad hysterie tot in het belachelijke, maar uiteindelijk is dat toch ook gepasseerd. En ja, persoonlijk ben ik akkoord met jouw interpretatie over wat wel en niet "normaal" te noemen is, maar wat kan het kwaad dat transgenders als "normaal" worden beschouwd? Heeft toch geen effect op ons?

De hele pro heisa draagt er echter niets toe bij. (en zeg nu niet van die is er niet, een artikel en interview tot daar aan toe maar het gaat wel wat verder dan dat en met Jenner ging het nog belachelijk veel verder)

Kijk hoe normaal je bent hier een prijs omdat je normaal bent, wow zo normaal je bent een held.

Mijn insziens is het net de pro zijde die er het hardste toe bedraagt dat het niet als normaal wordt gezien.

Boudewijn is nu Bo, so what. Maar al dat activisme er rond en al die kleingeestigheid van beide kanten (Zowel van die gasten van de studentvereniging als de pro reacties erop en prijzen zoals woman of the year) gaat er toch wat over.

(1) Ja sorry, maar ik heb maar weinig begrip voor die "hardliners". Het probleem ligt dan bij hen, niet het feit dat de media er aandacht aan geeft. Wie is er hier nu het kwetsbaarste? De hardliners of de transgenders? De hardliners moeten maar wa begrip leren hebben ipv op hun teentjes getrapt te zijn vanaf dat er een onderwerp wordt aangesneden waar ze niks willen over horen...

(2) Tochwel, ik zei in men eerdere post al dat het argumenteren van het normaal zijn of niet en non-issue is in deze discussie. Het probleem ligt bij de aanvaardig vanuit de maatschappij naar het individu. De persoon zelf moet door het leven kunnen gaan zonder dat er vanuit de maatschappij een veroordeling komt juist omdat de persoon afkwijkt van de norm.

Misschien omdat je zelf een hardliner van de andere kant bent, die zelf ook totaal geen begrip toont voor iedereen die ideologisch afwijkt.

Edited by smitske, 31 January 2018 - 21:22.

• 0
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#24 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 31 January 2018 - 21:28

Misschien omdat je zelf een hardliner van de andere kant bent, die zelf ook totaal geen begrip toont voor iedereen die ideologisch afwijkt.

Spijtig dat je dit zo ziet, het is nochtans niet zo. Ik kan best standpunten begrijpen, indien men op een agressieve manier discussie voert, dan ga ik idd in de tegenaanval, maar ik doe dat nooit uit mezelf.

Ik zie mezelf niet als links, niet als rechts. Ik ben gewoon een mens die wil de realiteit te begrijpen (al weet ik ook dat dat nooit te bereiken valt, maar het is het wel waard om ernaar te streven.

• 0

"vi veri veniversum vivus vici": By the power of truth, I, while living, have conquered the universe

#25 smitske

smitske

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4298 berichten

Posted 31 January 2018 - 21:40

Spijtig dat je dit zo ziet, het is nochtans niet zo. Ik kan best standpunten begrijpen, indien men op een agressieve manier discussie voert, dan ga ik idd in de tegenaanval, maar ik doe dat nooit uit mezelf.

Ik zie mezelf niet als links, niet als rechts. Ik ben gewoon een mens die wil de realiteit te begrijpen (al weet ik ook dat dat nooit te bereiken valt, maar het is het wel waard om ernaar te streven.

Het is niet omdat jij dat niet denkt dat het de waarheid is (omgekeerde is ook waar ik heb de waarheid ook niet in pacht), echter dat is wel mijn impressie aan de hand van eerdere uitspraken. De godwin van eerder en de 'ik vind het zorgwekkenddat mensen die zo denken in de zorgsector terecht komen', wat er toch op wijst dat je serieuze problemen hebt met mensen die anders denken.

• 1
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#26 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 31 January 2018 - 21:45

Het is niet omdat jij dat niet denkt dat het de waarheid is (omgekeerde is ook waar ik heb de waarheid ook niet in pacht), echter dat is wel mijn impressie aan de hand van eerdere uitspraken. De godwin van eerder en de 'ik vind het zorgwekkenddat mensen die zo denken in de zorgsector terecht komen', wat er toch op wijst dat je serieuze problemen hebt met mensen die anders denken.

Goh ja, het is een beetje te zien wat de inhoud is van het denken natuurlijk. Ik mag toch problemen hebben met wat mensen denken? Omgekeerd mogen mensen ook problemen hebben met wat ik denk hoor. Ik vind ook niet van mezelf dat ik "de waarheid" ken, al ben ik daar wel naar op zoek en dat kan ook maar door blootgesteld te worden met dingen waar ikzelf ook ongemakkelijk van word. Nee, ik sta echt wel open voor andere ideeen! Ik hoop bij deze dat dit misverstand uit de wereld is geholpen  :)  

• 0

#27 Snertie

Snertie

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 974 berichten

Posted 01 February 2018 - 01:24

(1)  Er zullen altijd wel mensen zijn die "afwijken" van de populatie. Ik zou zelf durven zeggen dat dat normaal is... Neem nu de evolutie theorie: doordat wezens afwijken van hun soort kan het soms zijn dat ze beter overleven net door hun afwijken, waardoor hun soort verandert over tijd. Ik wil maar zeggen dat het woord "normaal" een relatief begrijp is. Het verandert over tijd.

(2) Nu, afgezien van dat is het argumenteren van wat normaal is en wat niet, niet relevant in deze discussie want uiteindelijk gaat het gewoon over het feit dat men transgenders aanvaardt in de maatschappij, dat is alles. We kunnen toch nie zeggen tegen die mensen: "hey, ik kan uw kop nie zien, ik vind u raar, misschien is het beter dat je uw kop niet laat zien op tv of op straat, want ik voel er mij ongemakkelijk bij".

Het is psychologisch gezien een zeer kwetsbare groep (de zelfmoordcijfers zijn zeer hoog voor transgenders), dus ik vind het echt wel een goede zaak dat daar aandacht voor wordt gegeven.

In uw redenering vind ik eigenlijk een dubbele standaard: je zegt dat het ok is dat ze ervoor uitkomen dat ze transgender zijn, maar tegelijkertijd vindt je het niet ok dat ze ervoor uitkomen in de media. Dat zijn 2 zaken die niet samengaan.

(3) Kijk, ik vind het best zorgwekkend dat iemand zoals jij (die gaat werken in de gezondheidssector) op zo'n manier denkt. Zeggen aan iemand "hey, je bent niet normaal" gaat die mens echt niet helpen, integendeel zelfs. Eigenlijk zeg je dan: "je bent afvallig, je hoort er niet bij..." en dat soort dingen, en dat kan echt niet de bedoeling zijn. En dat is op zich zeer gevaarlijk want als je dat doortrekt naar andere minderheden die anders zijn op andere vlakken leidt dat tot het soort excessen zoals we die gezien hebben in de jaren '40... 

(1) Zo werkt de evolutietheorie helemaal niet. Ik snap de link ook niet echt.

(2) Er is een verschil tussen het doorzien van een georchestreerde mediashow en het letterlijk beledigen van die personen. Ik trek mij er nu niet veel van aan, maar kende je die persoon daarvoor? Oke dat het nieuws is, maar elk praatprogramma moest het daarover hebben. Kijk naar de sketch van De Ideale Wereld. Het is gewoon een beetje komisch dus ik snap dat mensen er ook mee verveeld zijn.

(3) In één post naar persoonlijke belediging gaan en eindigen met een nazi-verwijzing. Sterk :p. Nogal raar als je een inhoudelijk debat wilt voeren.

• 0

#28 Limskaya

Limskaya

Event Manager

• Crew
  • 2481 berichten

Posted 01 February 2018 - 07:32

Ik moet bij heel deze discussie denken aan een quote uit 'Een schitterend gebrek' van Arthur Japin.

“Tolerantie is iets heel anders dan acceptatie, ja eerder het tegenovergestelde, een slim middel tot onderdrukking. Iemand die je als gelijke aanneemt, omarm je onvoorwaardelijk, voor eens en voor altijd. Maar door iemand te laten weten dat je hem verdraagt, suggereer je in dezelfde adem dat hij eigenlijk een last is, als een zeurende pijn of een onaangename stank, waar je desnoods voor een keer wel even overheen wilt stappen. Onder tolerantie schuilt dreiging: de stemming kan ieder moment omslaan zodra je gedrag tekortschiet bij de verwachting of die overschrijdt.”

• 5

#29 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7068 berichten

Posted 01 February 2018 - 09:25

Waar ik me aan erger is dat dingen als genderdysforie als 'normaal' moeten beschouwd worden. Hoe je het ook draait of keert, genderdysforie wijkt af van de norm, net als bijvoorbeeld depressie of iets somatisch als kleurenblindheid. Door zo een dingen ben je zeker niet minderwaardig. Einstein kon je nu ook niet meteen normaal noemen he. Maar je bent gewoon anders dan de modale/normale mens. Zolang de meerderheid van de samenleving niet genderdysfoor/depressief/kleurenblind/wiskundig genie is, zijn zo een dingen gewoon niet iets wat je als normaal kunt beschouwen. Neem er gewoon vrede mee dat je wat anders bent dan anderen. Daar is toch niks mis mee?..

Er is volgens mij een verschil tussen "afwijken van de norm" en iets wat normaal is. Mensen met genderdysforie wijken af van de norm omdat ze in de minderheid zijn. Maar dat kan je evengoed zeggen van mensen met rood haar. Net zoals het perfect normaal is dat er roodharigen zijn, is het ook normaal dat er mensen met genderdysforie zijn, ook al is dit niet de norm.

• 1

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#30 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 01 February 2018 - 11:18

(1) Zo werkt de evolutietheorie helemaal niet. Ik snap de link ook niet echt.

(2) Er is een verschil tussen het doorzien van een georchestreerde mediashow en het letterlijk beledigen van die personen. Ik trek mij er nu niet veel van aan, maar kende je die persoon daarvoor? Oke dat het nieuws is, maar elk praatprogramma moest het daarover hebben. Kijk naar de sketch van De Ideale Wereld. Het is gewoon een beetje komisch dus ik snap dat mensen er ook mee verveeld zijn.

(3) In één post naar persoonlijke belediging gaan en eindigen met een nazi-verwijzing. Sterk :p. Nogal raar als je een inhoudelijk debat wilt voeren.

(1) Zo werkt de evolutietheorie deels (is by no means een volledige definitie)

Uit wiki: De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven en voor de verscheidenheid aan soorten op Aarde. Ze beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismenveranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

En de link: het punt was dat wat als "normaal" wordt beschouwd, niet vaststaat en dus ook maar een relatief begrip is.

(2) Heb jij bewijzen dat het georchestreerd is? Wat wil je nu zeggen, dat het een conspiracy is? Het is niet omdat iets meer in de media komt, dat het daarom massa manipulatie is hoor... dat is mijn insziens toch net iets te ver gezocht. Zo kun je alles dat extra media aandacht krijgt voor manipulatie aanzien. Dat is een straatje zonder einde.

(3) Was geen persoonlijke belediging maar een waarschuwing naar wat dat soort gedachtengoed kan leiden. Verdraagzaamheid is een van de hoekstenen van een veilige en stabiele samenleving. Dat was mijn punt. Ik begrijp ook niet goed waarom er na een nazi verwijzing plots geen inhoudelijk debat meer gevoerd zou kunnen worden.

• 0

#31 Snertie

Snertie

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 974 berichten

Posted 01 February 2018 - 13:00

(1) Zo werkt de evolutietheorie deels (is by no means een volledige definitie)

Uit wiki: De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven en voor de verscheidenheid aan soorten op Aarde. Ze beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismenveranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

En de link: het punt was dat wat als "normaal" wordt beschouwd, niet vaststaat en dus ook maar een relatief begrip is.

(2) Heb jij bewijzen dat het georchestreerd is? Wat wil je nu zeggen, dat het een conspiracy is? Het is niet omdat iets meer in de media komt, dat het daarom massa manipulatie is hoor... dat is mijn insziens toch net iets te ver gezocht. Zo kun je alles dat extra media aandacht krijgt voor manipulatie aanzien. Dat is een straatje zonder einde.

(3) Was geen persoonlijke belediging maar een waarschuwing naar wat dat soort gedachtengoed kan leiden. Verdraagzaamheid is een van de hoekstenen van een veilige en stabiele samenleving. Dat was mijn punt. Ik begrijp ook niet goed waarom er na een nazi verwijzing plots geen inhoudelijk debat meer gevoerd zou kunnen worden.

Buiten dat het in de evolutietheorie gaat over generaties, overleven, heel vaak sterven en natuurlijke selectie. Of bedoel je dat er maar een deel van de "speciale" "normaal" wordt en al de andere sterven? Natuurlijk is "normaal" een relatief begrip, maar evolutietheorie lijkt me niet echt een argument.

Ik zeg nergens dat het een conspiracy is want zie daar niet echt het nut van in. Gewoon dat het nogal opvalt hoe het allemaal in één vlotte beweging naar buiten wordt gebracht. Je kan nu toch niet zeggen dat het geen slimme zet is van de VTM. Het is een hele week nieuws en niemand kende die mens. Ik ben niet tegen emancipatie hoor, maar als je dat zo groots doet dan moet je toch niet verbaasd zijn door gemengde reacties? Dat mensen het niet "normaal" vinden is toch ergens te verwachten? Moet het antwoord dan zijn: "Nee, jullie zijn niet normaal en dit is het nieuwe normaal! Kijk maar!"?

Omdat in de verste verte het begin van een discussie nog niet eens in de buurt komt van nazi gedachtegoed en je de andere partij al direct in een hok duwt. Dan kan je de emancipatie/discussie al door het raam gooien.

• 0

#32 trakken

trakken

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 734 berichten

Posted 01 February 2018 - 13:17

Buiten dat het in de evolutietheorie gaat over generaties, overleven, heel vaak sterven en natuurlijke selectie. Of bedoel je dat er maar een deel van de "speciale" "normaal" wordt en al de andere sterven? Natuurlijk is "normaal" een relatief begrip, maar evolutietheorie lijkt me niet echt een argument.

Ik zeg nergens dat het een conspiracy is want zie daar niet echt het nut van in. Gewoon dat het nogal opvalt hoe het allemaal in één vlotte beweging naar buiten wordt gebracht. Je kan nu toch niet zeggen dat het geen slimme zet is van de VTM. Het is een hele week nieuws en niemand kende die mens. Ik ben niet tegen emancipatie hoor, maar als je dat zo groots doet dan moet je toch niet verbaasd zijn door gemengde reacties? Dat mensen het niet "normaal" vinden is toch ergens te verwachten? Moet het antwoord dan zijn: "Nee, jullie zijn niet normaal en dit is het nieuwe normaal! Kijk maar!"?

Omdat in de verste verte het begin van een discussie nog niet eens in de buurt komt van nazi gedachtegoed en je de andere partij al direct in een hok duwt. Dan kan je de emancipatie/discussie al door het raam gooien.

Goh ja, ik wou ook maar zeggen dat het veranderen van het normale ... een normaal gegeven is in de natuur en dus ook in onze maatschappij.

Het nieuws heeft 1 dag gedomineerd, ik vind dat echt helemaal niet "groots" tbh. Het is ook een medewerkster van de VTM zelf, ik vind dat ook logisch dan. Er zijn voorbeelden genoeg van andere soorten nieuws waar je een persoon niet kent en dan plots wel net door dat nieuws. Mocht er geen nieuws komen over Kabila in den Congo, zou je ook niet weten wie het is. Het antwoord moet zijn trouwens: "iedereen is normaal, of je nu transgender, holebi, jood, moslim, [insert minorities] ... bent, dat maakt helemaal niet uit, je bent een deel van de maatschappij"

Op dat laatste punt ga ik echt niet akkoord! Why? Ik heb het gevoel dat er verdoken onverdraagzaamheid in het spel is. Men wil het gewoon niet met zoveel woorden gezegd hebben. Nieuws over transgenders? "WOAH PROPAGANDA!" Sorry hoor, maar mij hou je niet voor de gek.

Edited by trakken, 01 February 2018 - 13:19.

• 0

#33 Tomba

Tomba

Crew

• Crew
  • 1073 berichten

Posted 01 February 2018 - 16:51

Normaal/Normaliseren is in deze discussie zodanig vaag dat het volgens mij alleen maar gebruikt wordt om aan te tonen dat we zo'n mensen moeten enkel maar moeten 'tolereren'.

Blank zijn is relatief gezien uitzonderlijk, dus dat is ook niet normaal? Alle haarkleuren buiten zwart zijn abnormaal, enzovoor enzoverder.

Moeten we zo iemand als held bestempelen hierom? Misschien niet, maar men kan moeilijk ontkennen dat dit best wel wat moed vergt. Meer moed dan de meeste mensen bezitten. Maar als ik kijk naar de BV's die elke dag met aandacht gaan lopen en door velen bewonderd worden, zie ik daar ook weinig objectieve reden toe, sterker nog; de gemiddelde BV heeft een netto negatief effect op het menselijke ras.

• 1

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users