Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Wat Ben Je Nu Aan Het Lezen?

• Please log in to reply
423 replies to this topic

#21 Kenshee

Kenshee

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1155 berichten

Posted 28 December 2010 - 02:52

ik las dernet de krant

straks in het boekje kijken voor een zomerse bestemming dan nog wat opm's doorlezen en wat boekjes van de mediamarkt :sarcasm:
  • 0

- 4Gamers Chief 4Sale - | Like !! => https://www.facebook...oviesGamesMusic

#22 mistic

mistic

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 588 berichten

Posted 28 December 2010 - 09:06

Geplaatste afbeelding

deze heb ik de afgelopen 2 jaar gelezen, nu bezig aan "Space Wolf: The Second Omnibus" :-)
  • 0

--- Mijn zelfgebouwde race-bureau --- 3DS-friendscode: 2964-9805-8644 ( pm if added pls so I can add you too )

#23 jersy

jersy

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1223 berichten

Posted 28 December 2010 - 11:51

dernet "oei, ik groei" gelezen
volgens mijn zit mijn dochter in het "15 maanden aka peuterpubertijd" sprongetje

al gans de ochtend om de 5 seconden NEE aant roepen, dan gaat ze naar het volgende waar ze niet moet aankomen

*joy*

Edited by jersy, 28 December 2010 - 11:52.

• 0
PSN-id = jersyi

#24 valies

valies

Crew

• Crew
  • 8825 berichten

Posted 28 December 2010 - 13:34

dernet "oei, ik groei" gelezen
volgens mijn zit mijn dochter in het "15 maanden aka peuterpubertijd" sprongetje

al gans de ochtend om de 5 seconden NEE aant roepen, dan gaat ze naar het volgende waar ze niet moet aankomen

*joy*

Lol, sterkte :unsure:
  • 0

PSN valies - 3DS 1908-2322-5163 - twitter @valies
As long as people continue to pursue the meaning of freedom, they will never cease to be o/
Baka!

#25 heusnoorn

heusnoorn

Member

• Member
  • Pip
  • 95 berichten

Posted 28 December 2010 - 13:45

robert harris - pompeii

een fictieverhaal over de laatste 48h voor de vulkaanuitbarsting
  • 0

#26 Lifen

Lifen

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 603 berichten

Posted 28 December 2010 - 14:32

Bankroet - Pieter Aspe
Mediocre. :x
  • 0

#27 Carnivorious

Carnivorious

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1187 berichten

Posted 29 December 2010 - 22:43

Mannen die vrouwen haten van Stieg Larsson ^^ Niet mijn gebruikelijke genre, maar wel een behoorlijk vet boek! :-)
  • 0
Blog: Carnivorious | Exploration of the Universe!

#28 Mimmels

Mimmels

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 543 berichten

Posted 29 December 2010 - 22:46

Oudste - Christopher Paolini http://www.4gamers.b...tyle_emoticons/default/xmas_biggrin.gif
  • 0

#29 YoniVL

YoniVL

Crew

• Crew
  • 4424 berichten

Posted 29 December 2010 - 22:47

Mannen die vrouwen haten van Stieg Larsson ^^ Niet mijn gebruikelijke genre, maar wel een behoorlijk vet boek! :-)

fantastische reeks.

Ik ga nog eens What a carve up! van Jonathan Coe lezen
  • 0
Suit up!

#30 koen0s

koen0s

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 526 berichten

Posted 29 December 2010 - 23:31

boeken zijn voor sukkels
kijk de film ^^
  • 0

#31 Dieter_91

Dieter_91

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 671 berichten

Posted 30 December 2010 - 15:13

Net de helaasheid der dingen voor de 2e keer gelezen, het boek blijft toch stukken beter dan de film.
  • 0
"You hear me talkin', hillbilly boy? I ain't through with you by a damn sight. I'm gonna get medieval on your ass." Marcellus Wallace
PSN: Dieter91

#32 Pudish

Pudish

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4769 berichten

Posted 30 December 2010 - 17:10

boeken zijn voor sukkels
kijk de film :)

:laugh:
  • 0
Al schudt men nog zo kloek, de laatste druppel valt toch altijd in de broek.
Twitter

#33 Carnivorious

Carnivorious

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1187 berichten

Posted 30 December 2010 - 17:23

boeken zijn voor sukkels
kijk de film :laugh:

De favoriete uitspraak van de simpele mens :-) Elke film heeft een geschreven script nodig he vriend ;D Lezen is 'tha shit' !
  • 0
Blog: Carnivorious | Exploration of the Universe!

#34 heusnoorn

heusnoorn

Member

• Member
  • Pip
  • 95 berichten

Posted 30 December 2010 - 18:03

boeken zijn voor sukkels
kijk de film :laugh:

jongeman, sta mij toe een pleidooi voor het lezen te houden. En dit pleidooi zal het klassieke discours van "lezen is klassiek en beter en elitair gewoon omdat het ouder is en omdat het zoveel eeuwen cultuur bevat terwijl de film maar een flauw afkooksel is" overstijgen. Mijn discours zal gaan over geletterdheid, in de ruime zin van het woord, want geletterd zijn is meer dan alleen maar kunnen lezen of schrijven...

Het is waar dat de nieuwe media de nieuwe zin- en betekenisgevers zijn en dat ze meer en meer invloed krijgen. Maar met deze ontwikkeling verandert ook de invulling van geletterdheid. Geletterd zijn is ondertussen al veel meer dan enkel kunnen lezen en schrijven. Tegenwoordig is er sprake van meervoudige geletterdheid, men kan lezen en schrijven, maar men is ook geletterd op het vlak van film, het internet, het omgaan met de nieuwe informatietechnologie.... Men kan geletterd zijn in het éne discours maar ongeletterd in het andere.

De media zijn producenten van meningen, wereldbeelden en lifestyles, ze contrueren een wereldbeeld. Het is zo dat de audiovisuele media inderdaad domaninanter worden, maar het is niet zo dat oude media vervangen worden door nieuwe media, lezen door kijken. Het belang van het lezen kan niet los gezien worden van de mediageletterdheid, zoals hier al gezegd heeft elke film een script nodig, en staat het internet vol tekst (helemaal niet audiovisueel). Men kan de huidige mediacultuur dus niet recht tegenover de vroegere boekencultuur plaatsen. Literatuur is immers meer dan alleen de boeken, het is de woordkunst an sich, de taalvirtuositeit die je ook in films vindt. De media krijgen de schuld van het feit dat het lezen bedreigd wordt (wat volgens mij trouwens twijfelachtig is, het is alleen getransformeerd) maar eigenlijk zijn het gebruikers van die media zoals jij die verantwoordelijk zijn voor die zogenaamde bedreiging.

De culturele geletterdheid is geëvolueerd naar een mediageletterdheid waarin alle media een rol spelen, daardoor ontstaat een behoefte aan vaardige lezers voor ALLE genres en media. We hebben een kritische geletterdheid nodig. Geletterdheid is namelijk een symbolisch kapitaal. Zoals eerder gezegd verwerf je er namelijk meningen en wereldbeelden mee, en daar koop je dingen mee! Hoe meer je op de hoogte bent van alle media, hoe meer je meervoudig geletterd bent, hoe meer symbolisch kapitaal je bezit en hoe meer je gewapend bent in deze wereld.

Dus jongeman, lezen helpt weldegelijk. Het is een symbolisch kapitaal!

(heeft hij even pech dat ik net aan het studeren ben voor een vak rond cultuur, geletterdheid en de evoluties ervan :))

Edited by heusnoorn, 30 December 2010 - 18:23.

• 5

#35 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 30 December 2010 - 18:18

Bereid je een rechtzaak voor ofzo, heusnoorn?
  • 0

#36 heusnoorn

heusnoorn

Member

• Member
  • Pip
  • 95 berichten

Posted 30 December 2010 - 18:23

toevallig liggen taal en literatuur me nauw aan het hart :). En zoals ik al zei, taalvaardig zijn is een symbolisch kapitaal, als je het goed kan uitleggen, kan je daar dingen mee kopen/bereiken. Dus wat denk je, bent ik geletterd genoeg als het komt op mijn meningen verkondigen? :p

(maar ik geef toe dat ik wel hier en daar wat gepikt heb uit de syllabus die ik net geblokt heb, hoewel ik niet had gedacht dat die kennis zo snel van pas ging komen :p)
  • 0

#37 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 30 December 2010 - 18:29

toevallig liggen taal en literatuur me nauw aan het hart :). En zoals ik al zei, taalvaardig zijn is een symbolisch kapitaal, als je het goed kan uitleggen, kan je daar dingen mee kopen/bereiken. Dus wat denk je, bent ik geletterd genoeg als het komt op mijn meningen verkondigen? :p

(maar ik geef toe dat ik wel hier en daar wat gepikt heb uit de syllabus die ik net geblokt heb, hoewel ik niet had gedacht dat die kennis zo snel van pas ging komen :p)

Je hebt gelijk, maar je moet ook niet zover gaan dat je de dikke nek begint uit te hangen en je jezelf belangrijker vindt dan anderen.. Anders gaan mensen je duiden op elk klein foutje dat je maakt, bijvoorbeeld in de tekst hierboven.. :p
  • 0

#38 heusnoorn

heusnoorn

Member

• Member
  • Pip
  • 95 berichten

Posted 30 December 2010 - 18:34

:)

even terug met beide voetjes op de grond :p. Ik ben geen dikkenek en verre van foutloos hoor, maar ik kan soms een beetje doordraven :p .

Maar ik ben niet inherent overtuigd van mijn eigen kwaliteit, koen0s mag me altijd op mijn plaats zetten met goeie argumenten. Eigenlijk discussieer ik ook gewoon graag :p

OT: Harry Potter en de halfbloed prins
(het hoeft niet altijd literatuur te zijn, soms mag een mens eens de massa volgen en iets luchtigers lezen gewoon omdat het een aangenaam ontspannend boek is :p)
  • 0

#39 Cuore Giallorosso

Cuore Giallorosso

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1948 berichten

Posted 30 December 2010 - 20:23

jongeman, sta mij toe een pleidooi voor het lezen te houden. En dit pleidooi zal het klassieke discours van "lezen is klassiek en beter en elitair gewoon omdat het ouder is en omdat het zoveel eeuwen cultuur bevat terwijl de film maar een flauw afkooksel is" overstijgen. Mijn discours zal gaan over geletterdheid, in de ruime zin van het woord, want geletterd zijn is meer dan alleen maar kunnen lezen of schrijven...

Het is waar dat de nieuwe media de nieuwe zin- en betekenisgevers zijn en dat ze meer en meer invloed krijgen. Maar met deze ontwikkeling verandert ook de invulling van geletterdheid. Geletterd zijn is ondertussen al veel meer dan enkel kunnen lezen en schrijven. Tegenwoordig is er sprake van meervoudige geletterdheid, men kan lezen en schrijven, maar men is ook geletterd op het vlak van film, het internet, het omgaan met de nieuwe informatietechnologie.... Men kan geletterd zijn in het éne discours maar ongeletterd in het andere.

De media zijn producenten van meningen, wereldbeelden en lifestyles, ze contrueren een wereldbeeld. Het is zo dat de audiovisuele media inderdaad domaninanter worden, maar het is niet zo dat oude media vervangen worden door nieuwe media, lezen door kijken. Het belang van het lezen kan niet los gezien worden van de mediageletterdheid, zoals hier al gezegd heeft elke film een script nodig, en staat het internet vol tekst (helemaal niet audiovisueel). Men kan de huidige mediacultuur dus niet recht tegenover de vroegere boekencultuur plaatsen. Literatuur is immers meer dan alleen de boeken, het is de woordkunst an sich, de taalvirtuositeit die je ook in films vindt. De media krijgen de schuld van het feit dat het lezen bedreigd wordt (wat volgens mij trouwens twijfelachtig is, het is alleen getransformeerd) maar eigenlijk zijn het gebruikers van die media zoals jij die verantwoordelijk zijn voor die zogenaamde bedreiging.

De culturele geletterdheid is geëvolueerd naar een mediageletterdheid waarin alle media een rol spelen, daardoor ontstaat een behoefte aan vaardige lezers voor ALLE genres en media. We hebben een kritische geletterdheid nodig. Geletterdheid is namelijk een symbolisch kapitaal. Zoals eerder gezegd verwerf je er namelijk meningen en wereldbeelden mee, en daar koop je dingen mee! Hoe meer je op de hoogte bent van alle media, hoe meer je meervoudig geletterd bent, hoe meer symbolisch kapitaal je bezit en hoe meer je gewapend bent in deze wereld.

Dus jongeman, lezen helpt weldegelijk. Het is een symbolisch kapitaal!

(heeft hij even pech dat ik net aan het studeren ben voor een vak rond cultuur, geletterdheid en de evoluties ervan :p)

tl,dr :)
  • 0

#40 Wazzipi

Wazzipi

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1608 berichten

Posted 30 December 2010 - 20:40

De lijfwacht
van John Lawton
  • 0