Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Wat Ben Je Nu Aan Het Lezen?

• Please log in to reply
423 replies to this topic

#41 Carnivorious

Carnivorious

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1187 berichten

Posted 30 December 2010 - 21:24

Iemand die de reeks van Percy Jackson heeft gelezen?
  • 0
Blog: Carnivorious | Exploration of the Universe!

#42 Sound_Of_Stereo

Sound_Of_Stereo

Member

• Member
  • Pip
  • 58 berichten

Posted 30 December 2010 - 21:50

de vliegeraar van khaled hosseini http://www.4gamers.b...tyle_emoticons/default/xmas_biggrin.gif
  • 0

#43 mastinator

mastinator

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 958 berichten

Posted 31 December 2010 - 12:57

ik heb juist Ulysses van James Joyce gelezen, een fantastisch boek vond ik zelf.
Nu ga ik beginnen aan Wolf Hall van Hilary Mantel met een veelbelovend begin.
  • 0

#44 heusnoorn

heusnoorn

Member

• Member
  • Pip
  • 95 berichten

Posted 31 December 2010 - 13:29

ik heb juist Ulysses van James Joyce gelezen, een fantastisch boek vond ik zelf.
Nu ga ik beginnen aan Wolf Hall van Hilary Mantel met een veelbelovend begin.

eeuwig respect! Ooit doorworstel ik die ook eens, maar ik vrees dat ik er voornamelijk hoofdpijn van krijg ...
  • 0

#45 mastinator

mastinator

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 958 berichten

Posted 31 December 2010 - 14:39

eeuwig respect! Ooit doorworstel ik die ook eens, maar ik vrees dat ik er voornamelijk hoofdpijn van krijg ...

ja ik moe toegeven, het begin was moeilijk, maar eens je er aan gewend bent valt et nog wel mee :p
zeker nu dat we bij literatuurwetenschap het boek geanalyseerd hebben, wel ja toch een klein fragmentje :p
  • 0

#46 heusnoorn

heusnoorn

Member

• Member
  • Pip
  • 95 berichten

Posted 31 December 2010 - 17:21

ja ik moe toegeven, het begin was moeilijk, maar eens je er aan gewend bent valt et nog wel mee :)
zeker nu dat we bij literatuurwetenschap het boek geanalyseerd hebben, wel ja toch een klein fragmentje :)

toch niet dat fragmentje met die twee neukende vliegen op het raam? :D

de analyse van dat fragment heeft me namelijk doen besluiten het boek niet te lezen :wub:
  • 0

#47 YoniVL

YoniVL

Crew

• Crew
  • 4424 berichten

Posted 31 December 2010 - 17:39

toch niet dat fragmentje met die twee neukende vliegen op het raam? :)

de analyse van dat fragment heeft me namelijk doen besluiten het boek niet te lezen :)

Wij hebben het boek ook geanalyseerd in Modernism. Serieus afgezien toen, al lag dat voor een groot stuk aan de prof (grr, Van Hulle). Eigenlijk zou ik het nu eens zonder druk moeten lezen, mss dat ik het dan wel kan appreciëren. Maar eerst What a carve up! nog eens lezen. Serieuze aanrader btw. Heel grappig boek.
  • 0
Suit up!

#48 Pudish

Pudish

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4769 berichten

Posted 31 December 2010 - 18:17

jongeman, sta mij toe een pleidooi voor het lezen te houden. En dit pleidooi zal het klassieke discours van "lezen is klassiek en beter en elitair gewoon omdat het ouder is en omdat het zoveel eeuwen cultuur bevat terwijl de film maar een flauw afkooksel is" overstijgen. Mijn discours zal gaan over geletterdheid, in de ruime zin van het woord, want geletterd zijn is meer dan alleen maar kunnen lezen of schrijven...

Het is waar dat de nieuwe media de nieuwe zin- en betekenisgevers zijn en dat ze meer en meer invloed krijgen. Maar met deze ontwikkeling verandert ook de invulling van geletterdheid. Geletterd zijn is ondertussen al veel meer dan enkel kunnen lezen en schrijven. Tegenwoordig is er sprake van meervoudige geletterdheid, men kan lezen en schrijven, maar men is ook geletterd op het vlak van film, het internet, het omgaan met de nieuwe informatietechnologie.... Men kan geletterd zijn in het éne discours maar ongeletterd in het andere.

De media zijn producenten van meningen, wereldbeelden en lifestyles, ze contrueren een wereldbeeld. Het is zo dat de audiovisuele media inderdaad domaninanter worden, maar het is niet zo dat oude media vervangen worden door nieuwe media, lezen door kijken. Het belang van het lezen kan niet los gezien worden van de mediageletterdheid, zoals hier al gezegd heeft elke film een script nodig, en staat het internet vol tekst (helemaal niet audiovisueel). Men kan de huidige mediacultuur dus niet recht tegenover de vroegere boekencultuur plaatsen. Literatuur is immers meer dan alleen de boeken, het is de woordkunst an sich, de taalvirtuositeit die je ook in films vindt. De media krijgen de schuld van het feit dat het lezen bedreigd wordt (wat volgens mij trouwens twijfelachtig is, het is alleen getransformeerd) maar eigenlijk zijn het gebruikers van die media zoals jij die verantwoordelijk zijn voor die zogenaamde bedreiging.

De culturele geletterdheid is geëvolueerd naar een mediageletterdheid waarin alle media een rol spelen, daardoor ontstaat een behoefte aan vaardige lezers voor ALLE genres en media. We hebben een kritische geletterdheid nodig. Geletterdheid is namelijk een symbolisch kapitaal. Zoals eerder gezegd verwerf je er namelijk meningen en wereldbeelden mee, en daar koop je dingen mee! Hoe meer je op de hoogte bent van alle media, hoe meer je meervoudig geletterd bent, hoe meer symbolisch kapitaal je bezit en hoe meer je gewapend bent in deze wereld.

Dus jongeman, lezen helpt weldegelijk. Het is een symbolisch kapitaal!

(heeft hij even pech dat ik net aan het studeren ben voor een vak rond cultuur, geletterdheid en de evoluties ervan :o)

^2 :cool:
  • 0
Al schudt men nog zo kloek, de laatste druppel valt toch altijd in de broek.
Twitter

#49 GoldenNathan

GoldenNathan

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1193 berichten

Posted 01 January 2011 - 11:23

Ik vind de lotr boeken niks aan het is veel te goed omschreven er staat dan bijv.

Ze kwamen in een bos met grote bomen en in die bomen bla bla bla.

Dat vind ik dus niks aan.

En ik lees nu niks :p
  • 0

#50 Pudish

Pudish

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4769 berichten

Posted 01 January 2011 - 12:27

Ik vind de lotr boeken niks aan het is veel te goed omschreven er staat dan bijv.

Details die zeer uitgebreid worden neergepend zijn soms wel moeilijk om door te lezen, maar bij Tolkien is dat echt niet het geval bij mij!
  • 0
Al schudt men nog zo kloek, de laatste druppel valt toch altijd in de broek.
Twitter

#51 Carnivorious

Carnivorious

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1187 berichten

Posted 01 January 2011 - 12:50

Tolkien is inderdaad een zware pil, maar die 'gedetailleerde beschrijving' is juist wat het zo kunstig maakt. Hij slaagt er in om een wereld op ons netvlies te branden zodat we de avonturen zo echt mogelijk kunnen beleven. Daarom zijn het zo'n gerenomeerde boeken denk ik.
  • 0

#52 Ernaldaes

Ernaldaes

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 365 berichten

Posted 01 January 2011 - 13:27

Tolkien is inderdaad een zware pil, maar die 'gedetailleerde beschrijving' is juist wat het zo kunstig maakt. Hij slaagt er in om een wereld op ons netvlies te branden zodat we de avonturen zo echt mogelijk kunnen beleven. Daarom zijn het zo'n gerenomeerde boeken denk ik.

Volledig mee eens, al haalt dit feit niet weg dat het een zware brok is om doorheen te bijten maar toch de moeite waard. Een harde rots langs buiten maar eens dat je daar door bent is het een pareltje.
  • 0

#53 jersy

jersy

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1223 berichten

Posted 01 January 2011 - 14:27

heb lord of the rings in het engels gelezen, veel beter dan de vertaling
niet alle woorden ken je, maar door de context begrijp je wel alles
  • 0
PSN-id = jersyi

#54 Carnivorious

Carnivorious

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1187 berichten

Posted 01 January 2011 - 14:39

heb lord of the rings in het engels gelezen, veel beter dan de vertaling
niet alle woorden ken je, maar door de context begrijp je wel alles

Hmm... je brengt me op een idee! Miss. weer eens bij Waterstone langs gaan :-)

Edited by Carnivorious, 01 January 2011 - 14:40.

• 0

#55 Phate

Phate

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1694 berichten

Posted 01 January 2011 - 19:24

Is imho toch wel een enorme meerwaarde om boeken in hun oorspronkelijke taal te lezen, indien je deze machtig bent.

In mijn geval wilt dat zeggen dat ik Engelstalige boeken liefst ook in het engels lees, andere talen ben ik (jammer genoeg!) niet zo goed in.
  • 0

#56 mastinator

mastinator

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 958 berichten

Posted 01 January 2011 - 21:33

toch niet dat fragmentje met die twee neukende vliegen op het raam? :(

de analyse van dat fragment heeft me namelijk doen besluiten het boek niet te lezen :(

haha nee het was een fragmentje waar 1 pervert zit te loeren naar een meisje en uiteindelijk is er een vuurwerkscène die ja symbool staat voor de seksuele handeling.
Dit fragment was gebaseerd op de Nausica-legende uit Griekenland :)
  • 0

#57 trab007

trab007

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 498 berichten

Posted 01 January 2011 - 22:31

chemometrie Karel Strijckmans UGent
  • 0

#58 Tibokio

Tibokio

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 199 berichten

Posted 01 January 2011 - 22:55

De Verborgen Geschiedenis van Donna Tartt.

Geweldig gewoon hoe haar personages die Grieks en Latijn studeren toch zó hard gelijken op sommige Grieken en Latinisten die ik goed ken :blink:
  • 0

#59 Carnivorious

Carnivorious

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1187 berichten

Posted 01 January 2011 - 23:17

Is imho toch wel een enorme meerwaarde om boeken in hun oorspronkelijke taal te lezen, indien je deze machtig bent.

In mijn geval wilt dat zeggen dat ik Engelstalige boeken liefst ook in het engels lees, andere talen ben ik (jammer genoeg!) niet zo goed in.

Ik heb een keer frans geprobeerd... Na de eerste zin gaf ik het op :blink: Ik waag me later wel aan Emile ou de l’éducation van Rousseau :')
  • 0

#60 mastinator

mastinator

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 958 berichten

Posted 02 January 2011 - 11:16

Ik heb een keer frans geprobeerd... Na de eerste zin gaf ik het op ^^ Ik waag me later wel aan Emile ou de l’éducation van Rousseau :')

lol nog niet geprobeerd, Rousseau is niet echt mijn favo filosofie-schrijver, ik heb het meer voor Voltaire of Montequieu of eventueel Sartre ook nog wel.
Voor de rest probeer Zola eens, vond ik persoonlijk erg goed, al gaat er niets boven goude oude Proust :laugh:
  • 0

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users