Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

Boeken lezen

literatuur lezen boeken fictie non-fictie

• Please log in to reply
85 replies to this topic

Poll: Boeken lezen (78 member(s) have cast votes)

Lezen jullie boeken?

1. Ja, frequent (39 votes [50.00%])

Percentage of vote: 50.00%

2. Ja, maar slechts af en toe (17 votes [21.79%])

Percentage of vote: 21.79%

3. Ja, maar ik lees enkel mijn favoriete reeks (bijv. Harry Potter) (7 votes [8.97%])

Percentage of vote: 8.97%

4. Nee, boeken zijn niets voor mij (10 votes [12.82%])

Percentage of vote: 12.82%

5. Andere (zie reactie) (5 votes [6.41%])

Percentage of vote: 6.41%

Vote Guests cannot vote

#1 Dropkick

Dropkick

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1089 berichten

Posted 09 June 2011 - 21:07

Beste 4gamers,

De laatste jaren zijn er veel mensen die zeer negatief staan tegenover boeken lezen. Ik merk dit vooral als ik les geef in het secundair ("bah boeken zijn saai"), maar ook velen van mijn eigen leeftijd delen een negatieve visie op boeken.

Ik ben zelf een grote fan van een goed geschreven boek, zo heb ik net "the cellist of Sarajevo" gelezen (zeker een aanrader, wel in het Engels) en lees ik toch wel minstens 1 boek per maand.

Mijn vraag is nu, wat denken jullie? Zijn boeken een achterhaald medium? Of zijn boeken nog steeds enorm belangrijk? Waarom heb je die mening?

Alvast bedankt voor de reacties!

Let op: ik heb het hier nu wel over fictie, niet over cursussen en dergelijke, dat is natuurlijk heel andere materie.
Reviews, Previews, Playthroughs and more: http://www.youtube.c...er/MinishGaming
Twitter:@MinishGaming

#2 Carnivorious

Carnivorious

Crew

• Crew
  • 1184 berichten

Posted 09 June 2011 - 21:14

Bericht bekijkenDropkick, op 09 June 2011 - 21:07, zei:

Beste 4gamers,

De laatste jaren zijn er veel mensen die zeer negatief staan tegenover boeken lezen. Ik merk dit vooral als ik les geef in het secundair ("bah boeken zijn saai"), maar ook velen van mijn eigen leeftijd delen een negatieve visie op boeken.

Ik ben zelf een grote fan van een goed geschreven boek, zo heb ik net "the cellist of Sarajevo" gelezen (zeker een aanrader, wel in het Engels) en lees ik toch wel minstens 1 boek per maand.

Mijn vraag is nu, wat denken jullie? Zijn boeken een achterhaald medium? Of zijn boeken nog steeds enorm belangrijk? Waarom heb je die mening?

Alvast bedankt voor de reacties!

Let op: ik heb het hier nu wel over fictie, niet over cursussen en dergelijke, dat is natuurlijk heel andere materie.
Ik lees en zal het altijd blijven doen, voor mij is een boek prachtig en hoe dikker hij is, hoe liever. Ik haat het als boeken snel eindigen :-)
Blog: Carnivorious | A spicy view on the world!

#3 YoniVL

YoniVL

Crew

• Crew
  • 3232 berichten

Posted 09 June 2011 - 21:17

Boeken zijn zeker en vast niet achterhaald. Het kan nog altijd emoties oproepen op een manier die bv niet kan bij films. Ik lees zelf zoveel mogelijk boeken. Ok, ik heb dan ook taal- en letterkunde gestudeerd, dus ik ben mss een raar geval, maar toch. Meeste mensen die er iets tegen hebben, die hebben volgens mij nog niet het juiste boek gevonden voor hen. Iedereen heeft wel iets dat hij graag leest.

Zelf heb ik net Misdaad en Straf van Dostojewski gelezen (zware kost, maar verdomd goed) en ben momenteel bezig aan Kafka on the shore van Murakami. Voor daarna heb ik er nog een stuk of 6-7 klaarliggen. (vandaag nog 3 gekocht, een mens moest is zonder vallen)
Suit up!

#4 Yurf

Yurf

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1424 berichten

Posted 09 June 2011 - 22:15

Ik denk niet dat boeken een achterhaald medium zijn, maar ik vrees wel dat ze minder en minder gebruikt zullen worden. Ik denk dat een groot deel van onze ouders boeken leest en dat onze generatie een overgangsfase is. Ik denk dat we gemiddeld gezien minder boeken lezen dan de vorige generatie, omdat we meer en gemakkelijkere alternatieven hebben als ontspanning (film, series, games).

Persoonlijk heb ik een haat-liefde verhouding met fictieboeken. In de meeste gevallen vind ik er niks aan, maar een aantal uitzonderingen heb ik werkelijk verslonden en lees ik dan heel snel uit. Het was in het middelbaar zelfs zo erg dat ik op den duur de boeken gewoon niet meer las (hoofdzakelijk omdat we geen keuze uit een boekenlijst kregen).

Voorbeelden die nu in me opkomen, die ik met veel plezier gelezen heb:

Michael Crichton - Jurassic Park
Multatuli - Max Havelaar
J. Bernlef - Hersenschimmen

Momenteel ben ik Game of Thrones aan het lezen en dat bevalt me ook prima. Ik ben gestopt met het kijken naar de reeks, omdat ik vermoedde dat je zo heel wat details mist. Dat vind ik dan ook het grootste voordeel aan boeken, het is allemaal veel gedetailleerder omschreven. Verder vind ik ook dat het lezen van boeken (of kranten) de taal van de lezer verrijkt. Ik vind het vreselijk om te zien hoe weinig mensen uit mijn omgeving nog kranten of boeken lezen.

Non-fictieboeken en meer specifiek geschiedenisboeken met betrekking tot oorlogsvoering, architectuur en beeldhouwkunst lees ik vaak.

Edited by Yurf, 09 June 2011 - 22:20.

#5 iRase

iRase

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 497 berichten

Posted 10 June 2011 - 05:20

Toen ik vroeger een boek moest lezen voor school was ik meestal wel blij dat ik er een had uitgelezen. En had ik zin om er nog enen te lezen, maar de dag erna was het veer van "Meh, geen zin".

Als ik de opties "Gamen" of "Lezen" krijg, is voor mij de keuze heel snel gemaakt :)

#6 jorim

jorim

Member

• Member
  • Pip
  • 52 berichten

Posted 10 June 2011 - 08:23

ik heb vroeger vaak boeken tegen mijn zin gelezen (in't frans les miserables en consoorten), maar wanneer we zelf de vrijheid kregen een boek te kiezen (aldanniet uit een vooraf bepaald lijst) vond ik het wel fijn.

Dan kon ik een genre uitkiezen die mij lag (satirische en cynische  boeken zoals Herman Brusselmans of "Hekkenbouwers", "helaasheid der dingen" ..), en dat vond ik echt fijn om te lezen.

Ik doe het nu wel niet meer (teveel bezig met andere dingen), maar zou in de toekomst wel graag nog eens wat in de bib rondhangen.

Secundair is ook wel een moeilijke leeftijd waarop boeken niet echt als "cool" beschouwd worden.

Ik kan je misschien aanraden hen uit een aantal boeken te laten kiezen, of geheel vrij laten in hun keuze (dit creëert wel een risico op plagiaat (een boek waarvan veel samenvattingen op internet zijn) of risico dat ze een boek nemen dat ze vroeger al eens gelezen hebben)

Edited by jorim, 10 June 2011 - 08:24.

#7 dumo

dumo

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2006 berichten

Posted 10 June 2011 - 08:36

Als ik nog eens een boek opensla zijn het meestal humoristische werken bv blijf thuis van Pdw en de Guggenheimer trilogie van Brusselmans. Fantasy lees ik ook graag maar het ontbreekt mij wat aan tijd om volledige reeksen uit te lezen omdat ze zo groot zijn bv lied van ijs en vuur.
When in doubt, use a hammer.
Drie billn es een gat nalf

#8 Silly Walker

Silly Walker

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 663 berichten

Posted 10 June 2011 - 12:06

Je sprak over fictie, maar ik vond het altijd vreemd dat we enkel fictie voorgeschoteld kregen in de humaniora. Zelf was ik altijd geïnteresseerd in boeken over filosofie, cultuur, antropologie,... Boeken die dus eerder non-fictie zijn, maar wel lezen als fictie (vooral filosofische werken). Auteurs als Plato, Hobbes, Hume, Rousseau, Voltaire, Kant, Schopenhauer, Nietzsche,... zijn literaire genieën, en worden te vaak over het hoofd gezien omdat ze niet passen in de schoolse 'roman-traditie'. Terwijl ik denk dat veel jongeren juist heel erg geïnteresseerd zijn hierin (of toch zeker naar mijn ervaring). Ik zou zeggen: zet eens een groot denker op de boekenlijst, en kader die eventueel wat aangezien het niet altijd even gemakkelijke lectuur betreft.

#9 Carnivorious

Carnivorious

Crew

• Crew
  • 1184 berichten

Posted 10 June 2011 - 12:53

Bericht bekijkenSilly Walker, op 10 June 2011 - 12:06, zei:

Je sprak over fictie, maar ik vond het altijd vreemd dat we enkel fictie voorgeschoteld kregen in de humaniora. Zelf was ik altijd geïnteresseerd in boeken over filosofie, cultuur, antropologie,... Boeken die dus eerder non-fictie zijn, maar wel lezen als fictie (vooral filosofische werken). Auteurs als Plato, Hobbes, Hume, Rousseau, Voltaire, Kant, Schopenhauer, Nietzsche,... zijn literaire genieën, en worden te vaak over het hoofd gezien omdat ze niet passen in de schoolse 'roman-traditie'. Terwijl ik denk dat veel jongeren juist heel erg geïnteresseerd zijn hierin (of toch zeker naar mijn ervaring). Ik zou zeggen: zet eens een groot denker op de boekenlijst, en kader die eventueel wat aangezien het niet altijd even gemakkelijke lectuur betreft.
Een kleine toevoeging: Humaniore en de hele gedachtegang er rond, stamt van het humanisme. Hier wou men de ontwikkeling en de opvoeding bevorderen en kinderen kennis laten maken met de wetenschap... Waarom dan inderdaad geen non-fictie?

#10 smitske

smitske

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2680 berichten

Posted 10 June 2011 - 13:14

Vroeger verslond ik makkelijk een boek of 2/3 in de week, nu echter lees ik nog amper omdat er zoveel andere dingen zijn om me mee bezig te houden.

het lezen van boeken op school vond ik meestal wel saai gewoon omdat de meeste boeken zulke saaie boeken waren.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."
Albert E.

#11 tomke009

tomke009

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1462 berichten

Posted 10 June 2011 - 15:01

Ik lees veel te graag, als ik eerlijk ben lees ik misschien wel iets te veel. Ter info: Ik ben kben vorige week maandag begonnen met "the hitchhiker's guide to the galaxy" en kzit momenteel al in het derde deel :) .
Maar dan enkel fictie, als ik non-fictie lees moet het zijn dat het mij wel degelijk interesseert anders maakt het geen kans bij mij :) . Non-fictie is gewoon not my cup of tea, dan kijk ik bvb liever een docu over dat onderwerp dan dat ik een heel boek moet verslinden.
Als ik een half uurtje tijd heb, vul ik dat meestal met lezen ipv gamen.
....hallo...?

#12 Carnivorious

Carnivorious

Crew

• Crew
  • 1184 berichten

Posted 10 June 2011 - 15:27

Bij mij is het zo dat ik in mijn vrije tijd gigantisch veel lees, maar als ik het voor school doe het bijna nooit doe... is dit bij jullie ook zo?

#13 Pudish

Pudish

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3380 berichten

Posted 10 June 2011 - 20:32

Ik lees boeken uit eigen beweging, maar ook verplicht voor school. Meestal vind ik die boeken niet zo tof, maar soms ontdek je wel eens een mooi boek.
Al schudt men nog zo kloek, de laatste druppel valt toch altijd in de broek.

#14 Sproetje

Sproetje

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1091 berichten

Posted 10 June 2011 - 20:45

Ik twijfel een beetje over wat ik moet antwoorden in de poll. Op vakantie heb ik gewoonlijk 5 boeken mee die na 1 week (helaas) uit zijn (en das skivakantie, dus van 8u30 tot 16u30 niet beschikbaar en na 't skien ga ik ook nog sauna/zwemmen :mellow:), thuis komt lezen er de laatste tijd weer niet meer van, maar als ik lees dan is't dus in 1 trok door.

Ben verslaafd aan boeken en vind t dus heel spijtig da ik nog zo weinig lees met 't werk enzo.
~Memento Mori~

#15 DB Ries

DB Ries

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 407 berichten

Posted 10 June 2011 - 20:48

Ik lees elke dag al is het maar een halve bladzij, tis een levensbehoefte. Ik ben nu bezig met boeken van Adrian Goldsworthy (Caesar en Carthago)

#16 ThaMofo

ThaMofo

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 44 berichten

Posted 10 June 2011 - 22:52

Enkele jaren terug las ik eigenlijk wel vrij veel, maar tegenwoordig vaak geen zin meer in (vaak andere dingen te doen enz). Een tijdje terug heb ik wel eens de boeken van warcraft gelezen (kwestie van eens gameboeken te spelen) en het zijn best wel goeie fantasyboeken. Vaak ook door bekende fantasyschrijvers geschreven :)

#17 Curze

Curze

Crew

• Crew
  • 835 berichten

Posted 10 June 2011 - 22:55

Ik lees alleen boeken als dat nodig is voor school.  :)
A good friend will come bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying: "Damn that was fun!"

#18 Yurf

Yurf

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1424 berichten

Posted 11 June 2011 - 08:26

Bericht bekijkenCarnivorious, op 10 June 2011 - 15:27, zei:

maar als ik het voor school doe het bijna nooit doe... is dit bij jullie ook zo?

In het middelbaar heb ik drie jaar na elkaar 'Jurassic Park' van Michael Crichton besproken. :) Ik deed werkelijk alles om zo weinig mogelijk voor school te moeten lezen. :) :)

#19 Dropkick

Dropkick

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1089 berichten

Posted 11 June 2011 - 09:35

Bericht bekijkenCarnivorious, op 10 June 2011 - 15:27, zei:

Bij mij is het zo dat ik in mijn vrije tijd gigantisch veel lees, maar als ik het voor school doe het bijna nooit doe... is dit bij jullie ook zo?

Inderdaad :) ik heb net een mondeling examen afgelegd over een boek dat ik zelfs niet gelezen had, gelukkig was het een Engelse klassieker dus kon ik gewoon een volledige analyse per hoofdstuk online vinden.

Internet, you saved me again :)

edit: en natuurlijk kun je ook non-fictie lezen, sorry voor de "discriminatie" :)

Edited by Dropkick, 11 June 2011 - 09:36.

Reviews, Previews, Playthroughs and more: http://www.youtube.c...er/MinishGaming
Twitter:@MinishGaming

#20 Silly Walker

Silly Walker

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 663 berichten

Posted 11 June 2011 - 09:44

Bericht bekijkenDropkick, op 11 June 2011 - 09:35, zei:

edit: en natuurlijk kun je ook non-fictie lezen, sorry voor de "discriminatie" :)

Wat ik bedoelde was dat er op boekenlijsten in het middelbaar nooit non-fictie opstond, was niet specifiek tegen jou gericht :). Maar jij bent dus een leerkracht, of heb ik dat verkeerd begrepen? Kan misschien een kans zijn om het eens te testen he :)

Nog iets: ben ik de enige die boeken redelijk duur vindt? De pulp is goedkoop, maar de bekendere of 'betere' literatuur, daar betaal je al gauw meer dan €30 voor per boek (zeker als het hardcovers zijn).

Also tagged with one or more of these keywords: literatuur, lezen, boeken, fictie, non-fictie

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users