Springen naar inhoud

4gamers.be


Foto

3D models


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 InFerNo

InFerNo

    Crew

  • Crew
  • 2479 berichten

Posted 23 July 2011 - 16:11

Ik heb een paar jaar geleden mij eens bezig gehouden met lowpoly 3D modelling. Het programma dat ik daar voor gebruikte was Milkshape 3D, of soms Misfit Model 3D. Skinning deed ik met LithUnwrap. Animeren is mij nooit gelukt :(

Dit was mijn allereerste model
Geplaatste afbeelding

http://i.imgur.com/CFo6l.jpg

Daarna volgden wapens:
Geplaatste afbeelding

http://i.imgur.com/QSynF.png
http://i.imgur.com/FTDod.png
http://i.imgur.com/4a66t.png
http://i.imgur.com/QBUQC.png
http://i.imgur.com/ujPmL.png
http://i.imgur.com/8fi1Z.png
http://i.imgur.com/aTbOY.png
http://i.imgur.com/xWzfN.png

Mijn enigste model dat actief gebruikt wordt in een game:
Geplaatste afbeelding

Van de B30 heb ik nog veel detail moeten wegschaven :p Het uiteindelijk resultaat mag er wel wezen.
http://i.imgur.com/xHxEZ.png

ingame:
http://img21.imagesh...4035/egl037.jpg
http://img14.imagesh...2404/egl022.jpg

En wat "random stuff":
Geplaatste afbeelding

http://i.imgur.com/qdP5a.png


Dit is een van mijn mislukkingen:
http://users.telenet...mages/hand1.PNG

Een hand heb ik nooit gekunnen :D

Van sommige models ben ik zeer blij met het resultaat, maar soms door het feit dat er een limiet is van x-aantal tris kon het ook ni echt beter :(


edit: de prefix is wss weggegaan omdat ik preview post gedaan heb :dry:
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#2 papfles

papfles

    Crew

  • Administrator
  • 6638 berichten

Posted 23 July 2011 - 16:25

Is dit niet verschrikkelijk moeilijk en vergt dit niet ontzettend veel tijd? Ik vind het in elk geval cool om te zien ^^
  • 0

#3 InFerNo

InFerNo

    Crew

  • Topic Starter
  • Crew
  • 2479 berichten

Posted 23 July 2011 - 16:40

Vliegtuigje heb ik de eerste keer een paar uur aan gezeten, nu zou ik da gemakkelijk in een half uurtje kunnen :)

Valt goe mee, vooral als ge uw eigen zowa opwerkt van simpele dingen naar moeilijkere, na nen tijd begint ge trucskes te leren om snel aan een resultaat te geraken.

Bij de PPSh had ik het probleem dat ik de ronde drum gemaakt had en die model was eigenlijk af, tot iemand zei "I hope you didn't forget to leave the hole where the drum should fit, I know I did". Raad eens :p Ik was dat ook vergeten, easy fix dacht ik, maar als ge 1 puntje delete kan het zijn dat ge daarmee ook alle triangles aan de zijkant van u wapen delete omdat die allemaal op dat puntje zaten.

Het basic shapen vind ik nog vlot vooruitgaan, maar het detailleren daarna is tijdrovend.

Het lastigste aan lowpoly modellen is het feit dat het low poly is :p Soms hebt ge een prachtig resultaat en moet ge beginnen snoeien..
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#4 Mutte

Mutte

    Crew

  • Crew
  • 646 berichten

Posted 24 July 2011 - 01:00

Ziet er wel goed uit. Zelf heb ik eens Blender willen uitproberen ... met weinig succes. Om hieraan te beginnen moet je je toch al sterk gaan verdiepen in bepaalde tutorials en zo, als je het mij vraagt.
  • 0

#5 InFerNo

InFerNo

    Crew

  • Topic Starter
  • Crew
  • 2479 berichten

Posted 24 July 2011 - 12:18

Blender heb ik ook eens gehad maar dat staat bekend om moeilijk te zijn, als ge iets gebruikt als Milkshape 3D dan gaat het vele makkelijker gaan omdat de interface beperkt is tot wat ge nodig hebt, en Milkshape wordt vaak (enkel) gebruikt voor lowpoly modelling dwz dat er niet veel detail kan/mag zijn.

Het is veel gemakkelijker dan ge denkt :)

Ik begin altijd met een basic shape, een kubus of cylinder en die "kneed" ge dan in de vorm dat ge wilt :)

Hier toon ik hoe ik een model maak:
http://users.telenet...fy/ms3dtut2.php

en skin
http://users.telenet...nfy/lithtut.php
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#6 LunchBox

LunchBox

    Trial Moderator

  • Trial
  • PipPip
  • 226 berichten

Posted 24 July 2011 - 14:29

Kheb zelf weinig ervaring met lowpoly modeling, want dat werkt niet zo goed voor fotorealistische renders :) maar ik zie wel heel veel gradients in je screenshots. Dat komt voornamelijk omdat je polygonen niet helemaal planar liggen. (evenwijdig in hetzelfde vlak)

Bij deze screenshot zie je bijvoorbeeld duidelijk een gradient op het zijvlak:
http://i.imgur.com/xHxEZ.png

Die ook in je ingame screen duidelijk opvalt:
http://img21.imagesh...4035/egl037.jpg

Dat komt eigenlijk omdat als je de polygoon met 4 punten bekijkt en deze gaat omvormen naar tris, je nadien nog één of meerdere punten hebt versleept. Dan krijg je een quad-polygoon die niet langer planar is en vervorming gaat geven op de afzonderlijke normals van de tris. Zijn er in milkshape geen goeie tools om de punten nadien mooi terug te aligneren?

Geplaatste afbeelding

Om het effect even te overdrijven zie je in volgende screenshot dat de normals (groene lijnen) niet meer evenwijdig lopen met mekaar. Vanaf dat niet het geval is krijg je dus zo'n ongewenste lijn doorheen de polygoon te zien en die is in sommige gevallen te maskeren ahv texturing, maar dus niet altijd.

Geplaatste afbeelding

Jammer dat de kogels ingame een plat vlak zijn met een alpha-map op, maar voor de rest vind ik je texturing wel goed, want in uv-ing en texturing kruipt ook wel wat tijd in eens je model af is.

Een programma dat ik een paar jaar heel tof vond om te modelen (nog altijd maar ik heb er geen licentie meer voor gekocht) is Luxology Modo. Niet overweldigend duur (in vergelijking met 3dsmax of maya) en met een superbehulpzame en toffe community:
http://www.luxology.com/

Zeker eens een kijkje waard.
  • 0

#7 Dropkick

Dropkick

    Impressive man...

  • Member
  • PipPipPip
  • 1099 berichten

Posted 24 July 2011 - 14:35

Iemand uit mijn klas aan de hogeschool heeft daar een diploma in (geen idee hoe de richting precies heet) en die kerel doet echt geschifte dingen, zoals volledige ruimteschepen maken "op schaal", en allemaal met zelfgemaakte textures. Er kruipt wel enorm veel tijd in.

Dat terzijde, ik heb me er ook eens op toegelegd maar ik erger me aan het modelleren van een 3D object in een 2D omgeving (je scherm dus). Ik heb er gewoon niet genoeg ruimtelijk inzicht voor :p

Edited by Dropkick, 24 July 2011 - 14:36.

  • 0
Reviews, Previews, Playthroughs and more: http://www.youtube.c...er/MinishGaming
Twitter:@MinishGaming

#8 LunchBox

LunchBox

    Trial Moderator

  • Trial
  • PipPip
  • 226 berichten

Posted 24 July 2011 - 14:47

Die richting zal DAE noemen waarschijnlijk: Digital Arts & Entertainment. (te volgen op Hogeschool West-Vlaanderen) Daar zit inderdaad heel wat talent bijeen.

Op zich heb je wel wat ruimtelijk inzicht nodig, maar je moet vooral over het feit geraken dat je de mesh goed moet kunnen beoordelen. (van waar bekijk ik het object en waarmee moet als volgende stap beginnen) De orthografische front/side/top views helpen daar wel bij als je de dingen in shaded-view bekijkt. (en eventueel met beeld-referenties werkt waarop je de punten kan juist-zetten)

Zie je alles enkel in transparante wireframe dan kan het wel eens een wirwar aan lijnen worden, maar uiteindelijk moet je ook gewoon veel meten en met eenvoudige vormen beginnen (cubussen, cilinders) om nadien pas te gaan detailleren. Eerst moet je globale schaal goed zitten, en dan werk je dus element per element verder uit.

Feit dat je het op een 2D beeldscherm maakt zou eigenlijk geen beperking mogen zijn, want je kan in die 2D omgeving nog altijd wel volledig rond je object draaien.

Heb je ook al met NURBS gewerkt InFerNo? Een enorme aanrader daar is MOI (moment of inspiration) gemaakt door een hoofd-programmeur van Rhino3D. Geweldig goed instap-programma, met een uitstekend nurbs-to-polygon conversie-algoritme om later je objecten verder te texturen als polygonen. http://moi3d.com/
  • 0

#9 InFerNo

InFerNo

    Crew

  • Topic Starter
  • Crew
  • 2479 berichten

Posted 24 July 2011 - 15:39

Kheb zelf weinig ervaring met lowpoly modeling, want dat werkt niet zo goed voor fotorealistische renders :) maar ik zie wel heel veel gradients in je screenshots. Dat komt voornamelijk omdat je polygonen niet helemaal planar liggen. (evenwijdig in hetzelfde vlak)

Bij deze screenshot zie je bijvoorbeeld duidelijk een gradient op het zijvlak:
http://i.imgur.com/xHxEZ.png

Die ook in je ingame screen duidelijk opvalt:
http://img21.imagesh...4035/egl037.jpg

Dat komt eigenlijk omdat als je de polygoon met 4 punten bekijkt en deze gaat omvormen naar tris, je nadien nog één of meerdere punten hebt versleept. Dan krijg je een quad-polygoon die niet langer planar is en vervorming gaat geven op de afzonderlijke normals van de tris. Zijn er in milkshape geen goeie tools om de punten nadien mooi terug te aligneren?

Geplaatste afbeelding

Om het effect even te overdrijven zie je in volgende screenshot dat de normals (groene lijnen) niet meer evenwijdig lopen met mekaar. Vanaf dat niet het geval is krijg je dus zo'n ongewenste lijn doorheen de polygoon te zien en die is in sommige gevallen te maskeren ahv texturing, maar dus niet altijd.

Geplaatste afbeelding

Jammer dat de kogels ingame een plat vlak zijn met een alpha-map op, maar voor de rest vind ik je texturing wel goed, want in uv-ing en texturing kruipt ook wel wat tijd in eens je model af is.

Een programma dat ik een paar jaar heel tof vond om te modelen (nog altijd maar ik heb er geen licentie meer voor gekocht) is Luxology Modo. Niet overweldigend duur (in vergelijking met 3dsmax of maya) en met een superbehulpzame en toffe community:
http://www.luxology.com/

Zeker eens een kijkje waard.

Ja dat zijn die smoothing groups in milkshape, ik zie niet goed in de ingame model waar gij die lijn ziet, er staat wel een lange lijn op de zijkant, maar dat is de texture, deze heb ik wel zelf niet getextured (ik zou het wel kunnen fyi). Ik vond het ook spijtig dat de kogels plat zijn, ik had nog een ammobox gemaakt met kogels, dit icm het wapen kwam op 4000tris, wat net iets te veel was voor die game :p

Daarnet nog een model aangepast en ik zag dat ik op 1 punt 2 vertex' had staan, ff snap en weld en die kleuring zoals ge laat tonen zijn dan onmiddellijk veel mooier. Het is soms ni zo gemakkelijk om zo'n kleine dinge recht te trekken :(


edit: nog nooit met NURBS gewerkt, ik heb daar een paar dingen rond opgezocht en vondt het wel maf hoe ge daarmee vloeiende lijnen kunt maken, maar zelf nog niet mee gewerkt.
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#10 LunchBox

LunchBox

    Trial Moderator

  • Trial
  • PipPip
  • 226 berichten

Posted 24 July 2011 - 15:49

Deze lijn bedoel ik: (net boven de rode)

Geplaatste afbeelding
  • 0

#11 InFerNo

InFerNo

    Crew

  • Topic Starter
  • Crew
  • 2479 berichten

Posted 24 July 2011 - 15:53

Dat is deel van de texture vziw, straks eens ff opendoen.
De verkleuring in het model begint van de linkerkant van uw rode lijn, tot de linkse vijs in die rij vijzen onderaan (boven de 5 op de screenshot). Dat was misschien niet zo koosjer, maar die lijn dat ge aanduid leek mij in het model zelf wel ok te zijn (als je de gradients daarvan bekijkt)

Geplaatste afbeelding

Den ene kant was copy paste van de andere kant afaik
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#12 spastikelastik

spastikelastik

    Gettin warmed up?

  • Member
  • PipPip
  • 180 berichten

Posted 24 July 2011 - 17:15

Dit heb ik gemaakt in 2006 voor mijn werk. Wij doen custom projecten op het gebied van machinesturing. Soms wordt er vertrokken van een 3D-model om de bewerkingen te realiseren. Deze potentiële klant wou een unieke GSM voor zijn vrouw, bestaande uit massief goud en platina en nog belegd met edelstenen (niet aanwezig in de render). Ik ben toen vertrokken van een papieren technische tekening. Tekening diende eigenlijk gewoon als demo. Poject is uiteindelijk niet doorgegaan. Getekend en gerenderd met TurboCAD.

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding
  • 0

#13 InFerNo

InFerNo

    Crew

  • Topic Starter
  • Crew
  • 2479 berichten

Posted 24 July 2011 - 18:41

wow nice :D

Ik wist ni da ze da deden, zo custom gsm's... van goud. :p
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#14 FurtiveDuck

FurtiveDuck

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 464 berichten

Posted 27 July 2011 - 17:15

Mooi werk. Geen karakters om te tonen of begin je daar nog niet aan?
  • 0

#15 Incognyto

Incognyto

    Member

  • Member
  • Pip
  • 56 berichten

Posted 27 July 2011 - 17:56

Mooie resultaten al

Echt uitgebreide dingen heb ik nog niet gemaakt, heb er helaas geen tijd voor wegens de studies, maar een jaartje geleden toen de studies minder tijd innam heb ik wat geëxperimenteerd met Cinema 4D.

Een vaasje met behulp van een tutorial
Geplaatste afbeelding

Enkele snooker ballen (normaal moest dit in photoshop, maar aangezien ik toen met 3D bezig was heb ik dit als leidraad genomen)
Geplaatste afbeelding

Een random landschapje op tools te testen :p
Geplaatste afbeelding


Ben onlangs met 3ds max begonnen, maar herexamens zijn in aantocht dus het is momenteel gedaan met de pret :(

Edited by Incognyto, 27 July 2011 - 17:57.

  • 0

#16 Napke

Napke

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 552 berichten

Posted 27 July 2011 - 18:08

Hier zijn een paar renders van toen ik mijn opleiding Industriëel Product Ontwerpen in Kortrijk volgde:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
  • 0

psn: tpalmans
PS4 - PS3 - PSvita


#17 LunchBox

LunchBox

    Trial Moderator

  • Trial
  • PipPip
  • 226 berichten

Posted 28 July 2011 - 19:49

Met Rhino gemaakt Napke? Kheb hier nog heel wat productie-renders liggen, maar helaas laat de NDA me niet toe om ze online te zetten :/ We zullen eens een meetingske moeten organiseren binnen een paar maanden dan kan'k ze zo laten zien :)

@threadstarter: Is het trouwens een POST-thread (waar iedereen z'n 3d werk in kan zetten) want dan pas ik de prefix even aan?

Dit kan'k wel laten zien:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

En een paar animaties:

http://showme.prosit...pt-3d-animation
http://showme.prosit...t-wery-3d-ident
http://showme.prosit...recura-3d-ident
  • 0

#18 Napke

Napke

    On a roll

  • Member
  • PipPip
  • 552 berichten

Posted 29 July 2011 - 10:11

De mijne zijn vooral in Inventor en Solidworks getekend. Alleen die slijpschijf is in 3DS Max getekend.
  • 0

psn: tpalmans
PS4 - PS3 - PSvita


#19 bertenburny

bertenburny

    Impressive man...

  • Member
  • PipPipPip
  • 1329 berichten

Posted 29 July 2011 - 11:32

welcome to my daily life
ben Mechanical design engineer dus dit doe ik elke dag:


ik werk met Solid Works
dit is een Visie module gebruikt voor het controleren van wafers voor zonnepanelen
camera's, belichtingen, electronica, optica, mechanica, ... alles moet tot op 100ste van een mm afgregeld kunnen worden ndergelijke

Edited by bertenburny, 11 July 2012 - 22:51.

  • 0

ESO: Haze Ramoran Dunmer Dragonknight Tank/Dps - Smoked-Da-Herb Saxheel Templar Dps/Healer

GW2: Shiva Snowblade (Norn Thief) - Haze Hawkeye (Asura Warrior) - Mashira Barbarois (Charr Engi) - Glau Northrenlight (Norn Guard)
'http://bertenburny.d...ntart.com/'


#20 LunchBox

LunchBox

    Trial Moderator

  • Trial
  • PipPip
  • 226 berichten

Posted 29 July 2011 - 18:08

Nice bertenburny, komt inderdaad wat bij kijken als't voor technische toepassingen is. Fascinerend wel al dat precisiewerk.
  • 0




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users