Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Waarom heeft Sony geen blockbusters zoals MS?

sony flops games resistance littlebigplanet motorstorm killzone god of war gran turismo uncharted

• Please log in to reply
69 replies to this topic

#61 Gemini

Gemini

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 107 berichten

Posted 13 October 2011 - 10:32

Ik zou denken dat de mainstream gamer juist niet liever wil. Black Ops, AC Brotherhood, Gears of War 3, Fallout New Vegas... al die games zijn qua gameplay zowat een kopie van hun voorganger, maar verkopen toch miljoenen exemplaren. Infamous 2 doet in feite hetzelfde en verbetert het origineel op zowat elk vlak, maar haalt toch geen monsterverkopen. Er moet toch duidelijk wel iets schorten aan de marketing van Sony, ondanks de kwaliteit van hun games slagen ze er niet in om het grote publiek te overtuigen.

1 groot verschil. De titels die je in het begin opnoemt hadden allemaal voorgangers die als toppers konden worden gerekend (allen boven de 90% op metacritic). Motorstorm is nooit de middelmaat overstegen (84, 82, 77%). Infamous 2 was beter maar scoorde "slechts" 83%.

Sony's grootste naam (GT5) is de uitzondering hierop maar voor de rest zijn het enkel de 90+ games van Sony die boven de 4 miljoen verkopen op PS3. God of War, Uncharted 2, Littlebigplanet, Killzone 2.

Edited by Gemini, 13 October 2011 - 10:40.

• 3

http://www.blackmax.be/ - retro games en consoles

#62 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 13 October 2011 - 10:57

Goed punt Gemini. De invloed van score-sites als Metacritic is inderdaad niet te onderschatten.
  • 0

Steam: Ge0force

PSN: Ge0force2008

#63 skywarior

skywarior

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 120 berichten

Posted 19 October 2011 - 19:55

Metacritic is inderdaad iets wat best verschil uitmaakt in verkoop. Maar ik denk ook dat het gebied verschil uit maakt.
In Japan bv zie je heel veel bepaalde types games die worden verkocht terwijl dat juist de kas van playstation is. Maar die zie je toch langer na niet alle mainstream games kopen heb ik het idee.

Amerika als kas van microsoft is een landje wat lekker houd van de actie. Dus daar zit je met xbox wel goed, het is niet voor niets dat ze dat wel eens de grote mannen console noemen. En met die grote populatie die daar woont tikt dat lekker aan.

Europa is de tussenweg, maar als ik kijk naar reclames dan zie ik toch vaker xbox reclames voorbij komen heb ik het idee. Dus de promotie daar is ook groter.

Verder ja, i'm not sure. Het zal iets te maken hebben met spreiding van wat mensen willen.
  • 0

#64 SirRobinII

SirRobinII

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 148 berichten

Posted 19 October 2011 - 21:23

Uncharted toch of niet ?
  • 0

Geplaatste afbeelding

#65 Enzime

Enzime

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 750 berichten

Posted 19 October 2011 - 23:24

Soz voor OT

Cool, nu ben 'k ook al debiel omdat 'k een 4-tal euro per maand uitgeef voor Gold. Gierig ventje.

Niet willen betalen voor iets wat altijd gratis is geweest (en nog steeds is op PC/PS3) komt niet echt in de geburen van gierig. Eerst betalen ze voor Xbox Live, nu volgens de FP koopt 51% al DLC. Toekomst ziet er rooskleurig uit voor gamers. :wub:

Edited by Enzime, 19 October 2011 - 23:24.

• 0

#66 Gemini

Gemini

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 107 berichten

Posted 20 October 2011 - 14:23

Op PC kunnen ze het gewoon niet meer maken want dan zet iedereen z'n eigen servers op (die trouwens ook ni gratis zijn voor diegene die ze opzet dacht ik :-p). Er zijn trouwens anderzijds wel een aantal MMO's die je een abo vragen om te mogen gamen. Blizzard maakt ondertussen papieren hoedjes met hun geld op die manier.

Op PS3 kan je het ook niet meer maken want dat was 1 van hun troeven. Het Plus-abo laat echter zien dat ook Sony moet toegeven dat het onderhouden van hun netwerk een financiƫle aderlating is waar ze geld op moeten proberen terug te verdienen.

Zelf een netwerk opzetten en onderhouden zonder de gebruiker te laten meebetalen is gewoon een slecht buisness-model lijkt mij. (en ja ik vind gratis ook tof, begrijp me niet verkeerd)

Edited by Gemini, 20 October 2011 - 14:39.

• 0

#67 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 20 October 2011 - 15:05

Zelf een netwerk opzetten en onderhouden zonder de gebruiker te laten meebetalen is gewoon een slecht buisness-model lijkt mij. (en ja ik vind gratis ook tof, begrijp me niet verkeerd)

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Via advertenties en partnership is het perfect mogelijk om een prima online service af te leveren, zeker in combinatie met een goed draaiende store. Ik denk dat Steam daar het perfecte voorbeeld van is, en die dienst hoeft bijlange niet onder te doen voor Xbox Live.

Voor alle duidelijkheid: zowat alle x360-games zijn p2p en hebben dus geen dedicated servers (in tegenstelling tot MMO's, en - ironisch genoeg - heel wat ps3 exclusives). Bijkomende servers voor stats of voor Autolog van EA moeten nog steeds door de uitgever zelf voorzien worden, die geen cent ziet van wat je betaalt voor Xbox Live. Het is vooral de store die de meeste opslagruimte en traffiek vereist, maar daar betaalt 1) de uitgever voor om games en updates op de store te mogen aanbieden, en 2) van elke game die jij in de marketplace of in de winkel koopt gaat nog eens 30% naar Microsoft. Daarnaast zijn er ook nog eens advertenties op je dashboard en zo, dus ik denk dat Microsoft wel inkomsten genoeg heeft om servers te onderhouden om je gamertag, achievements en friendlist op te slaan.
  • 0

#68 Gemini

Gemini

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 107 berichten

Posted 20 October 2011 - 16:01

pfff, weer een goed onderbouwd argument waar ik niet tegenop kan :-)

Bijkomende servers voor stats of voor Autolog van EA moeten nog steeds door de uitgever zelf voorzien worden, die geen cent ziet van wat je betaalt voor Xbox Live.

Was het niet de keuze van EA om alles zelf in handen te houden?
  • 0

#69 Ge0force

Ge0force

Nieuwe Man

• Crew
  • 7073 berichten

Posted 20 October 2011 - 16:46

pfff, weer een goed onderbouwd argument waar ik niet tegenop kan :-) Was het niet de keuze van EA om alles zelf in handen te houden?

Ja klopt, maar ze hadden geen keuze aangezien de features die zij nodig hadden voor autolog niet voorzien waren in Live. Ze hebben zelfs behoorlijk moeten onderhandelen om toestemming daarvoor te krijgen, maar uiteindelijk kon Microsoft niet anders dan toegeven omdat hun betalende online-systeem anders minder mogelijkheden zou hebben dan het gratis PSN. Om die reden verwacht ik ook wel dat Microsoft vroeg of laat Steamworks gaat toelaten op Live.

Volgens mij gaat het de volgende generatie nog interessant worden, als Sony bij de PS4 wél van begin af aan een deftige online integratie voorziet zoals bij de Vita. Ik ben erg benieuwd of ze dan nog steeds gaan vasthouden aan gratis online gaming met optioneel PSN+ abonnement. Maar zelfs al zouden ze dat doen (wat ik betwijfel), dan gaan ze (zeker in de VS) Microsoft nog niet van de troon kunnen stoten vrees ik.
  • 0

#70 DiZX3

DiZX3

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 671 berichten

Posted 20 October 2011 - 19:08

Hopelijk blijven ze daar wel aan vasthouden. :/
  • 0

Also tagged with one or more of these keywords: sony, flops, games, resistance, littlebigplanet, motorstorm, killzone, god of war, gran turismo, uncharted

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users