Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

Het probleem 'NMBS'

NMBS spoorwegen

• Please log in to reply
240 replies to this topic

#1 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 6179 berichten

Posted 19 October 2011 - 22:08

De Belgische spoorwegen draaien niet 100%, na de vertragingen en technische problemen worden nu ook bijna 200 treinen geschrapt. Dit omdat deze treinen laten rijden handenvol geld kost (aan energie, personeel, rijpaden en materiaalslijtage).

De Belgische spoorwegen hebben duidelijk niet de beste jaren achter de rug, maar het momentum zou binnenkort moeten kantelen. Er is namelijk gigantisch veel nieuw materiaal op komst (300 nieuwe treinen Desiro en 120 locomotieven Type 18) en het oude materiaal wordt gemoderniseerd om betrouwbaarder te zijn. Kan dat de spoorwegen terugbrengen naar de oude glorietijden?

- 4Gamers Forum Administrator -

#2 Black Mass

Black Mass

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 516 berichten

Posted 19 October 2011 - 22:30

Het enige wat de NMBS kan redden is een faire prijs bieden voor een faire dienstverlening.
De treinen zijn nog nooit zoveel te laat geweest in al die jaren en toch worden de prijzen van de biljetten constant omhooggetrokken zonder dat de reiziger, de klant daar enige evolutie in ziet, in tegendeel.
Er mag dan ook wel gigantisch veel nieuw materiaal op komst zijn, ik zou zeggen eindelijk, want het werd eigenlijk wel ferm tijd, maar als ik dan hoor hoeveel van die nieuwe tuigen worden afgeschaft door technische mankementen, dan doet dat ook niet echt de hoop toenemen.
Naast de gebrekkige dienstverlening blijft dan ook constant de vraag, zal de trein wel rijden of niet door een staking? Stakingen zijn schering en inslag (alhoewel de laatste maanden niet, maar ik zie met die schrappingen weer een fijne periode tegemoet komen voor de vakbondsdélegés), de macht die zelfs de kleinste vakbond heeft binnen het bedrijf zorgt er voor dat het bedrijf ziek geworden is vanaf de basis. Door al die acties heeft iedere NMBS medewerker een fantastische job die héél mooi betaald is met héél veel verlof en een gegarandeerd bediendestatuut. Als je dan nog eens statutair bent, kunnen ze je gewoon niet meer buitengooien, wat je ook doet (of je zou iemand moeten vermoorden en zelfs dan nog)

Van zodra de spoorwegen geprivatiseerd worden, zal er een sociaal bloedbad dreigen en zal de holding ten onder gaan aan de concurrentie, dat is wat ik voorspel. Jammerlijk, maar helaas.

#3 switchblade

switchblade

Crew

• Supermoderator
  • 1611 berichten

Posted 20 October 2011 - 09:18

Als men zou beginnen met het snoeien in ambtenaren en statutaire contracten zou dat al een goede stap zijn. De bureaucratie en het conservatisme zal dan automatisch minderen waardoor het bedrijf efficiënter zal draaien.

Zoals Black Mass zei, zou een betrouwbaarder NMBS ook wel positiever zijn... Persoonlijk heb ik gezworen dat, hoewel ik graag in IC treinen zit, ik nooit meer met de trein wegga en dit omdat je er gewoonweg geen staat kan op maken. De laatste keer dat ik meeging ben ik 3 uur onderweg geweest van Oostende naar Antwerpen centraal, als ik diezelfde reistijd neem met de auto zat ik al in Duitsland (ja, incl files en wegenwerken).
De NMBS mag beginnen met hun kop uit hun gat te halen en eens spieken bij landen die wél op tijd kunnen zijn met hun treinen (cfr Japan).
PSN/Steam: tngninja

#4 Hybride Zalm

Hybride Zalm

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1718 berichten

Posted 20 October 2011 - 09:49

Bericht bekijkenswitchblade, op 20 October 2011 - 09:18, zei:

Als men zou beginnen met het snoeien in ambtenaren en statutaire contracten zou dat al een goede stap zijn. De bureaucratie en het conservatisme zal dan automatisch minderen waardoor het bedrijf efficiënter zal draaien.

Zoals Black Mass zei, zou een betrouwbaarder NMBS ook wel positiever zijn... Persoonlijk heb ik gezworen dat, hoewel ik graag in IC treinen zit, ik nooit meer met de trein wegga en dit omdat je er gewoonweg geen staat kan op maken. De laatste keer dat ik meeging ben ik 3 uur onderweg geweest van Oostende naar Antwerpen centraal, als ik diezelfde reistijd neem met de auto zat ik al in Duitsland (ja, incl files en wegenwerken).
De NMBS mag beginnen met hun kop uit hun gat te halen en eens spieken bij landen die wél op tijd kunnen zijn met hun treinen (cfr Japan).
Push ALL the people inside trains. ^^

死んでください

#5 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 6179 berichten

Posted 20 October 2011 - 12:01

Japan is idd misschien stipt, maar de manier hoe daar gereden wordt... Als je weet dat een bestuurder daar ontslagen wordt als hij een meter te ver stopt op het perron :/

#6 Bloodywolf

Bloodywolf

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 256 berichten

Posted 20 October 2011 - 12:25

Ge mag zeggen wa ge wilt, mor ik wil nie in de soort treinen van Japan reizen, ik krijg nu al een aanval als er teveel mensen op de trein zitten, in Japan worden er letterlijk gewoon mensen in gepusht om elke millimeter aan ruimte te kunnen benutten, dat vrouwen daar niet gewoon zwanger uit komen is me een raadsel.

En jah de vakbonden, mss komt het omdat mijn vader een zelfstandige is, maar van wat ik van vakbonden weet is dat het een ouderwetse maffiapraktijken iets is dat beter gewoon afgeschaft word, het systeem grondig herzien en veel functies doorschuiven naar andere systemen/overheids services.

#7 smitske

smitske

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2774 berichten

Posted 20 October 2011 - 12:43

Je bent niet de enige die dat denkt hoor, de vakbonden maken de latste paar jaren echt een slechte beurt, ze hebben vroeger veel goeds gedaan voor de werkende mens, maar dat is nu het doel niet meer lijkt me want ze zijn meer bezig met hun eigen positie te versterken en te kunnen doorwegen op de politiek e.d. Komt nog hun bescherming bij die ze genieten op de werkvloer, waar ze ook wel eens misbruik van durven maken.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."
Albert E.

#8 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2654 berichten

Posted 20 October 2011 - 13:19

Bij het personeel van de NMBS heerst er precies het idee dat de reizigers een noodzakelijk kwaad zijn, een soort van kudde idioten die betalen en voor de rest niet bestaan.
Al meermaals afgeblaft door lompe, onbeleefde en incompetente stationchefs en treinbegeleiders.
Enige oplossing om te beginnen is de afschaffing van de statutaire contracten zoals al een paar hier gezegd hebben. Daardoor zullen zeker (hopelijk) de rotte appels al verdwijnen. Er hangt natuurlijk ook dat typisch ambtenaren sfeertje bij de nmbs waardoor het inefficientië troef is zoals in zoveel overheidsbedrijven. er zouden er veel verschieten moesten ze plotseling in de prive sector werken.
Steam ID: [SPECTRE]Dr. Gordon Xbox Live gamertag: MCReetmann666
TankFest 2012 photo album :D http://imgur.com/a/858ir

#9 Black Mass

Black Mass

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 516 berichten

Posted 20 October 2011 - 18:20

Bericht bekijkenBloodywolf, op 20 October 2011 - 12:25, zei:

Ge mag zeggen wa ge wilt, mor ik wil nie in de soort treinen van Japan reizen, ik krijg nu al een aanval als er teveel mensen op de trein zitten, in Japan worden er letterlijk gewoon mensen in gepusht om elke millimeter aan ruimte te kunnen benutten, dat vrouwen daar niet gewoon zwanger uit komen is me een raadsel.

Dat valt allemaal wel mee hoor, wat je te zien krijgt zijn momenten op spitsuurtreinen. Iedereen in Tokio moet immers naar hun werk met de trein en aangezien iedereen zeer punctueel denkt, gaan jammer genoeg heel veel mensen op hetzelfde moment de trein nemen.
Om de 3 minuten is er op de Yamanote-lijn een nieuwe trein, je baseert je op filmpjes zonder context. Het is waar dat ze soms overvol zitten, maar dat is op een tijdspanne van een half uur en over vrouwen: die hebben op veel treinen zelfs een aparte wagon ter beschikking.
Over dat te ver stoppen: dat ze ontslagen worden is er idd misschien over, maar in Japan weet je ten minste waar je zal moeten opstappen en kun je een rij maken voor als de trein stopt en meteen opstappen in een ordelijke manier. Het is zelfs zo dat bij het kopen van een Shinkansen-biljet je de plaats op het perron meekrijgt waar je het best opstapt. Als je Daar wacht, dan stopt de trein met de juiste deur ook vlak voor je neus. Het is een service die de Japanse spoorwegen aanbiedt en daar betaal je uiteindelijk ook voor, want Japan heeft een van de duurste spoorwegen ter wereld, daarom ook dat ze er zo streng op zijn waarschijnlijk.
Bij de NMBS is zoiets blijkbaar onhaalbaar, je weet nooit waar de trein gaat stoppen en soms gaan de wagons zelfs ver over een overdekte zone, waardoor je lekker in de regen naar je wagon mag lopen, hoewel er afdaken voorzien zijn.

#10 Cuore Giallorosso

Cuore Giallorosso

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1948 berichten

Posted 22 October 2011 - 02:44

Bericht bekijkenDr.Gordon, op 20 October 2011 - 13:19, zei:

Bij het personeel van de NMBS heerst er precies het idee dat de reizigers een noodzakelijk kwaad zijn, een soort van kudde idioten die betalen en voor de rest niet bestaan.
Al meermaals afgeblaft door lompe, onbeleefde en incompetente stationchefs en treinbegeleiders.
Ik had een paar dagen terug nochtans een geweldig meiske als treinbegeleider, ondanks het ongelooflijke rot-uur (4AM) was die al vrolijk lachend in de weer.

En verder: natuurlijk hebben de vakbonden het te ver gedreven bij de nmbs, natuurlijk moet er daar flink bespaard worden (en dan vooral aan de top, lijkt me) en natuurlijk mogen de vakbonden geen reizigers gijzelen. Dat is allemaal evident - behalve voor de betrokkenen blijkbaar.

#11 Roald

Roald

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 505 berichten

Posted 25 October 2011 - 13:41

Zolang de NMBS niet serieus vernieuwt, neem ik zo weinig mogelijk de trein. Vorige week nog van Hasselt tot Antwerpen-Centraal moeten gaan met de trein. Ik moest overstappen in Aarschot, maar onze eerste trein was te laat waardoor ik de tweede trein had gemist. Dan komt uiteindelijk een volgende trein richting Antwerpen voorbij en stap ik daar op, maar deze komt aan met 35 min. vertraging... Het resultaat is dat ik ongeveer een uur later aan kom als voorzien en ik op tijd in Antwerpen had moeten zijn. Ik vind dat de reiziger in zo'n geval gewoon zijn geld terug moet krijgen. Het ergste is dat dit geen uitzondering is (en zelfs nog niet echt erg, als ik andere verhalen hoor). Geen wonder dat de meeste mensen hun auto liever gebruiken. Dan heb ik liever het Japanse systeem.

Wat vriendelijkheid betreft, moet ge gewoon geluk hebben. Op de terug weg van Antwerpen hadden we een heel vriendelijke vrouw die ons ticket controleerde en op de heenweg hadden we een norse, oudere man...

Posted Image

#12 Anneleen

Anneleen

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1162 berichten

Posted 27 October 2011 - 21:44

De vertragingen zijn een ding, maar het totale gebrek aan communicatie stoort mij nog meer.
"See if we keep them silent then they'll resort to violence
And that's how we criminalize change"

#13 Phazon

Phazon

Crew

• Crew
  • 7526 berichten

Posted 27 October 2011 - 22:12

Bericht bekijkenAnneleen, op 27 October 2011 - 21:44, zei:

De vertragingen zijn een ding, maar het totale gebrek aan communicatie stoort mij nog meer.

En efficiënte. Mijn oom werkt bij de spoorwegen en moet daar de treinen onderhouden enzo. Er staan over de grens doodleuk ettelijke nieuwe gekochte treintoestellen te wachten om in gebruik genomen te worden. Ondertussen al een paar jaar oud en dus weer wat verouderd :p

Guild Wars 2: Calista Arganan (Guardian, 80), Lady Calista (Warrior, 80), Adept Jenna (Elementalist, 80)

3DS-friendcode: 5026-4413-7898 / Wii U ID: Phazon4G / PSN: Phazon_4G

Wii (U) | PS3 | XBOX360 Elite + Kinect | 3DS | PSV | Dingoo A-320 | LG Optimus 2X (Jelly Bean) | iPod Classic 80GB

#14 SenZ

SenZ

Crew

• Crew
  • 1966 berichten

Posted 27 October 2011 - 23:57

Het Japans systeem heeft inderdaad ook zijn fouten. Dagelijks kom ik in Brussel Noord aan (meestal toch ^^) en die trein moet daar vertrekken om 8u11; wel ik ben het al gewoon dat ik uitstap om 8u20, en dan gaat het nog goed..
Je bent het ondertussen al gewoon en zoiets heet geen vertraging meer :)

Ze sluiten loketten en haltes, en als je dan het ticket op de trein koopt (want automaten werken vaak niet) dan kost het meer; go figure. Het is een log apparaat dat dringend wat overtollige zaken moet wegsnijden, en andere dan weer hervormen. De reizigers kunnen niet zonder, en jammer genoeg weet men dat maar al te goed.
Pay strict attention to what I say because I choose my words carefully and I never repeat myself.

#15 Dantonse

Dantonse

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1984 berichten

Posted 08 March 2012 - 17:04

juist nog heel veel mensen vast in brussel, Nmbs..., triestig
Banana + Wodka = BananaWodka!
"It's-a Me, Mario!"
Proud leader of 4XG! Co-Leader: (JorisG)

#16 Dae Jim

Dae Jim

Crew

• Crew
  • 3213 berichten

Posted 09 March 2012 - 19:14

Het is natuurlijk wel allemaal moeilijker dan het lijkt, je hebt zoveel verschillende redenen waarom een trein te laat kan zijn.
Oké er zijn veel problemen maar ik vind dat je er begrip voor moet hebben. Communicatie is een geheel ander ding natuurlijk, als een trein te laat is/komt moet dat goed gecommuniceerd worden, in de meeste gevallen is dit wel maar niet altijd.

Grotendeels van de vertragingen die ik al heb gehad (neem ong. een twintig keer de trein per maand, niet veel dus) zijn oftewel een zielige mens die springt of mankementen waaraan de NMBS niet kan aan doen. (toch niet bewust) langste tijd dat ik in een trein heb vast gezeten was bijna één uur. De treinbegeleider was toen HEEL vriendelijk en informeerde ons heel goed. Is iedereen persoonlijk komen excuseren en heeft meermaals ons op de hoogte gehouden via de intercom.

#17 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2654 berichten

Posted 09 March 2012 - 19:19

Bericht bekijkenDae Jim, op 09 March 2012 - 19:14, zei:

Het is natuurlijk wel allemaal moeilijker dan het lijkt, je hebt zoveel verschillende redenen waarom een trein te laat kan zijn.
Oké er zijn veel problemen maar ik vind dat je er begrip voor moet hebben. Communicatie is een geheel ander ding natuurlijk, als een trein te laat is/komt moet dat goed gecommuniceerd worden, in de meeste gevallen is dit wel maar niet altijd.

Grotendeels van de vertragingen die ik al heb gehad (neem ong. een twintig keer de trein per maand, niet veel dus) zijn oftewel een zielige mens die springt of mankementen waaraan de NMBS niet kan aan doen. (toch niet bewust) langste tijd dat ik in een trein heb vast gezeten was bijna één uur. De treinbegeleider was toen HEEL vriendelijk en informeerde ons heel goed. Is iedereen persoonlijk komen excuseren en heeft meermaals ons op de hoogte gehouden via de intercom.

iemand die zelfmoord pleegt is niet zielig. :huh:

Edited by Dr.Gordon, 09 March 2012 - 19:21.

Steam ID: [SPECTRE]Dr. Gordon Xbox Live gamertag: MCReetmann666
TankFest 2012 photo album :D http://imgur.com/a/858ir

#18 Dae Jim

Dae Jim

Crew

• Crew
  • 3213 berichten

Posted 09 March 2012 - 19:21

Bericht bekijkenDr.Gordon, op 09 March 2012 - 19:19, zei:

kalm eh. iemand die zelfmoord pleegt is niet zielig. :huh:

Tuurlijk niet maar doe het dan op een manier zodat er weinig mensen last van hebben.

#19 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 6179 berichten

Posted 09 March 2012 - 19:44

Als treinbegeleider zijnde kan ik de problemen misschien even toelichten zodat er misschien wat meer begrip komt voor de belgische spoorwegen.

Eind jaren negentig werd het vervoersplan voorgesteld en ingevoerd. Het was ambitieus, met lange IC-verbindingen en frequente IR- en stoptreinen om zoveel mogelijk mensen op het spoor te krijgen. Het was enorm succesvol: de punctualiteit ging naar ongeziene hoogtes in België en de reizigersstromen namen enorm toe. Dat gaf meteen als probleem dat er te weinig zitplaatsen en treinmateriaal was om de toenemende stroom reizigers op te vangen.

Wat deed men dan in Brussel: het invoeren van de P-treinen (P van piekuur) om de mensen in de spitsuren van en naar hun werk te krijgen. Die piekuurtreinen moeten natuurlijk ergens inpassen, dus begon het puzzelen. Trein x zal 5 minuutjes vroeger moeten vertrekken en trein Y 5 minuutjes later zodat piekuurtrein P er nog tussen kan. In het begin ging dat nog, maar op den duur kwam er nog een P-trein en nog één en nog één. Het zal al wel duidelijk zijn dat er op een bepaald moment gewoon teveel treinen per uur op bepaalde lijnen kwamen te zitten. Neem daar nog eens bij dat een enorm pak van die treinen door Brussel moeten (omdat er nu eenmaal een gigantische reizigersstroom is van/en naar Brussel) en je weet al snel dat het gevaarlijk wordt.

Brussel is namelijk een bottleneck in de Belgische spoorweginfrastructuur. Brussel-Zuid heeft 21 bruikbare sporen, Brussel Noord 12 en Brussel Centraal amper 6. Je hebt in Centraal dus drie sporen richting Zuid en drie richting Noord en dat is gewoon te weinig om de 1200 treinen te slikken die daar dagelijks passeren. De N-Z-as is de druks bereden treinverbinding ter wereld. Het is zelfs zo erg dat de AVG-tijd (de tijd die de treinbegeleider heeft om na het aanvragen van vertrek terug in zijn trein te zijn) van 10 seconden naar 7 teruggebracht werd. Daarnaast mogen treinen zonder formaliteiten rode seinen overschrijden aan rit op zicht, alles om het verkeer daar zo snel mogelijk te laten passeren. Je moet maar eens op perron 3/4 gaan staan in Brussel Centraal om 7-8 uur 's ochtends. Het aantal treinen dat daar passeert is niet te tellen. Als alles goed gaat komen de meeste treinen met aanvaardbare vertragingen (-5) uit de N-Z-as, maar zodra er iets misgaat dan loopt het mis.

Elke trein heeft namelijk een rijpad gekregen, van zodra je van dat rijpad afgaat dan zijn je nodige baanvakken niet meer gereserveerd en kom je tussen andere rijpaden te zitten en hou je dus ook vaak de treinen achter je op. Hoe vaak gebeurt het niet dat een trein die perfect op tijd is in een bepaald station geen toelating tot vertrek krijgt omdat het spoorvak nog bezet is door een andere trein die daar eigenlijk al niet had mogen zijn. Door de grote verzadiging van het spoornet is er geen marge meer om dergelijke probleempjes vanzelf te laten oplossen.

Maar vanwaar komen die vertragingen dan? Dit zijn de meest uiteenlopende redenen:

Verouderd materieel: Bij de invoering van de P-treinen moest het materiaal frequenter ingezet worden en was er dus minder tijd voor onderhoud etc. Het nieuw aangekocht materiaal (de M6-dubbeldekkers en de nieuwe locomotieven) kwam traag binnen waardoor de hoge leeftijd van het materiaal problematisch werd. Nu de nieuwe Type-18 locomotieven er zijn, zou de technische betrouwbaarheid al een pak moeten toenemen (wat ook blijkt uit de hogere stiptheid in januari: 90%). Vanaf midden dit jaar wordt de uitrol van het nieuwe treintype 'Desiro' gestart, dat zou ook een pak moeten schelen.

Infrastructuur: Storingen aan de seingeving, overwegen, etc. zijn ook een reden van vertragingen, alsook geknapte bovenleidingen of defecte wissels. Er wordt momenteel veel geïnvesteerd in de vernieuwing van het ganse spoornet (de vele spoorwerven overal te vinden) om dit te verhelpen.

Externe redenen: Zelfmoorden gebeuren ook iets te vaak, alsook storingen in Nederland (de afgeschafte beneluxen) en Frankrijk. Iets minder vaak, maar gebeurt wel eens: bommeldingen, agressies tegenover treinpersoneel, stroomstoringen, etc.

Men wil de druk op het spoornet ook verlichten door laagbezette treinen te schrappen, wat ik ergens wel normaal vind...

#20 smitske

smitske

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2774 berichten

Posted 09 March 2012 - 19:48

Bericht bekijkenDr.Gordon, op 09 March 2012 - 19:19, zei:

iemand die zelfmoord pleegt is niet zielig. :huh:

Maar iemand die voor nen trein springt om het te doen is ne lompe egoïst. (en dan doel ik niet op de vertragingen die het oplevert)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."
Albert E.

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users