Er zou een 'geëikte' interpretatie van de score moeten zijn bij elke review, zoals dat in veel magazines gebeurt.
Als je 90+ geeft aan een onderdeel, wat bedoelt de reviewer of de site daar dan mee. Zijn de graphics grensverleggend, zijn de graphics gewoon af zonder meer, ...
Als een site, magazine, de lezer informeert met dat bedoelen we met die bepaalde score dan kan de lezer ook een betere waarde plakken aan de review.
Zo zie ik bij de laatste Forza review een 95% voor graphics en dat voor een spel die geen nieuwe engine biedt, geen grote stap voorwaarts biedt tegenover zijn voorganger. Welke interpretatie geeft de reviewer daarbij? Is dit volgens hem het beste dat de console kan produceren, is dit bijna perfectie en neigt het constant naar het fotorealisme (voor 95% dus), gebruiken ze nieuwe technieken (nieuwe soorten shaders, ...), hoe zijn de physics, hoe zijn de weerseffecten, ...
Geluid is moeilijker, maar daar ook zo'n enorme scores, ook bij uncharted bv,
Ik wil als lezer weten waar die score vandaan komt, waarop baseert de reviewer zich om een spel in een bepaalde categorie hoog of laag te laten scoren.
Zijn dit zijn eigen ervaringen of probeert hij zich louter op objectieve feiten te baseren (wat quasi onmogelijk is natuurlijk).
Over vergelijkingen ga ik me minder uitspreken. Zolang ze binnen genres gebeuren dan ok. Bij een Football Manager zijn graphics nauwelijks belangrijk, moet dit zich dan vertalen in een eindscore als je die dan vergelijkt met een Crysis 2 of Battlefield 3? BF en COD vergelijken zal sowieso gebeuren, want het zijn de 2 grootste spelers op de markt die beiden azen op hetzelfde klanten potentieel. Het mag wel niet de basis van een review worden en de reviewer mag zijn fanboyisme niet van de daken schreeuwen, hij heeft als eerste doel de lezer te informeren, niet uit te roepen hoe geweldig een reeks wel is en waarom die beter is dan alle andere, dan gaat hij zijn doel voorbij en weet je dat het spel niet accuraat genoeg zal beoordeeld zijn.
Edit: Fun heb ik altijd een vreemde categorie gevonden. Hoort dit niet een deel van de Gameplay te zijn of op zijn minst het grote gevolg ervan? Fun is daarnaast puur subjectief en hangt echt af van de persoon die het speelt. Als iemand die altijd COD speelt plots Shogun 2 in zijn handen gaat hebben, dan zal die daar in eerste instantie weinig fun aan beleven. De leercurve is imo enorm, maar wil dat dat zeggen dat het spel daardoor slecht is?
Edited by Black Mass, 26 October 2011 - 16:25.