Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

ACTA for Dummies

• Please log in to reply
52 replies to this topic

#1 Carnivorious

Carnivorious

Crew

• Crew
  • 1184 berichten

Posted 24 January 2012 - 21:07

PIPA en SOPA zijn voorlopig van de kaart verdwenen. Na massaal protest van internetgebruikers en grote bedrijven, is de geniale bedenker van deze twee wetsvoorstellen bezweken onder de 'vox populi' en heeft hij laten weten dat SOPA en PIPA ingetrokken werden.

Groot feest, iedereen blij, maar het is nog niet gedaan. Er is ook nog ACTA, de internationale bastaardzoon van SOPA en PIPA waar er door de familie nooit gesproken wordt. Hij werd zorgvuldig achtergehouden, maar is uiteraard uitgelekt. Het idee dat ik in mijn vorige blog beschreef om een 'SOPA for Dummies' te schrijven, trek ik nu door naar een 'ACTA for Dummies' (zoals de titel al zegt.).

Het filmpje (1) dat je hieronder in vindt, is een redelijk goede uitleg over wat ACTA precies inhoudt. Omdat mijn blog echter niet zo veel waard zou zijn als ik gewoon een filmpje link, leg ik het ook nog allemaal even zelf uit.

Censuur.

Als ACTA eenmaal is doorgevoerd, zal alles wat er gezegd wordt op het internet controleerbaar zijn. De overheid heeft het recht om alles wat er gepost, gezegd, getweet, ... wordt op het internet te bekijken en, als zij dit willen, offline te halen. Ze mogen bijvoorbeeld de mail die jij naar een vriend stuurt doorlezen en de stukken die zij er niet in willen er uit knippen. Ik zou nu bijvoorbeeld aangeklaagd kunnen worden (onder ACTA) omdat ik '... for dummies' in deze blog gebruik.

Dit is niet de enige vorm van censuur, want alles wat ooit al eens gezegd of geschreven wordt, mag jij niet meer zomaar gebruiken. Het is een soort 'This username is already taken' doorgetrokken over de hele taal.

Hierbij gaat ook de 'Freedom of Speech' verloren, want de overheid kan constant beslissen wat wel of niet op het internet mag staan.

Het vrije neutrale internet.

Het vrije neutrale internet, zal ophouden met bestaan. Waarom niet meer neutraal? Omdat alles wat op het internet komt gecontroleerd wordt. Het is als een filmopname waarin geknipt wordt, zodat alleen de pro-stukjes er in blijven.

Vrij is het al zeker niet meer, want er zullen steeds meer regels volgen. Als je je niet aan die regels houdt, kun je van het internet worden afgesloten, geldboetes krijgen en hoogst waarschijnlijk een gevangenisstraf oplopen.

Een praktisch voorbeeld.

We nemen twee concurrerende nieuwssites en noemen ze X en Y. Nieuwssite Y post een nieuwtje sneller dan X en X gebruikt de post van Y als bron om haar tekst te schrijven. Als ACTA van toepassing is, dan zou nieuwssite Y de andere kunnen aanklagen. Deze heeft immers gebruikt gemaakt van de post van nieuwssite Y om er zelf beter van te worden, zonder hier eerst toestemming voor te vragen aan nieuwssite Y.

Concreet.

Als ACTA het haalt, mag je niets meer zeggen dat al gezegd is. Geen youtube filmpjes meer maken met stukjes van andere filmpjes in of liedjes die je als soundtrack wil gebruiken. Grappige foto's delen waar toevallig een coca-cola blikje op staat mag ook niet meer, want coca-cola kan je daarvoor aanklagen. Sowieso, grappige foto's delen mag niet meer zonder de toestemming van de eigenaar.

Nog niet volledig begrepen, bekijk dan zéker het filmpje onderaan. Heb je dan nog een vraag, stel hem dan gerust!

Filmpje over ACTA:

Blog: Carnivorious | A spicy view on the world!

#2 Dr.Gordon

Dr.Gordon

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2406 berichten

Posted 24 January 2012 - 21:53

IT ALL MAKES SENSE NOW :tongue:
Steam ID: [SPECTRE]Dr. Gordon Xbox Live gamertag: MCReetmann666
TankFest 2012 photo album :D http://imgur.com/a/858ir

#3 wolferick

wolferick

Crew

• Crew
  • 1526 berichten

Posted 24 January 2012 - 22:13

Dus eigenlijk is ACTA gewoonweg SOPA/PIPA maar met een andere naam? Want dat verandert dan wel niet veel aan de zaak.

#4 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 24 January 2012 - 22:27

Bericht bekijkenwolferick, op 24 January 2012 - 22:13, zei:

Dus eigenlijk is ACTA gewoonweg SOPA/PIPA maar met een andere naam? Want dat verandert dan wel niet veel aan de zaak.

Ze zeggen dat het de Europese versie van SOPA/PIPA is, maar het heeft sowieso een internationaal effect. Ik denk ook dat de regels van de ACTA nog net iets strakker zitten dan die van SOPA/PIPA.
Posted Image

#5 Von_Hess

Von_Hess

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 218 berichten

Posted 24 January 2012 - 23:01

pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
Geplaatste afbeelding

#6 skywarior

skywarior

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 118 berichten

Posted 25 January 2012 - 02:38

Moeten we die gasten omleggen ofzow voordat ze stoppen met dit soort debiele voorstellen.... Wie heeft nu eigenlijk precies deze wet genaamd acta bedacht? Still nott not sure about that.

#7 bobby123

bobby123

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 172 berichten

Posted 25 January 2012 - 08:27

is dat eigenlijk wel mogelijk? Je zegt dat alle dingen die gepost worden op het internet kunnen worden gecontroleerd. Hoe is het nu mogelijk om die miljoenen posts per dag te controleren?? om nog niet te spreken van de posts die er al op stonden. Natuurlijk kan het mensen wel afschrikken (mss zoals een bobtest, hier kunnen ze ook niet iedereen controleren?) Maar hoe je het ook draait of keert hoe kan je als gebruiker van het internet dit ooit goedkeuren?
BAZINGA!!

#8 XaeonBE

XaeonBE

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 262 berichten

Posted 25 January 2012 - 09:29

Ja waarom zou ik dan nog betalen voor internetgebruik als toch niet alles erop staat wat ik nodig kan hebben?
Ik vind dit allemaal zo dom waarom nu ineens? Wat is er gebeurt dat het nu ineens zo hard opkomt?

@XaeonBE

3DSXL | HTC Wildfire S | Tower PC | Laptop | Netbook

Raptr: XaeonBE | Steam: xaeonbe | Origin: XaeonBE | Xfire: xaeonbe | 3DS friendcode: 3566-2738-0665

#9 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 5971 berichten

Posted 25 January 2012 - 09:49

Ik denk niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen. Het is imo ook weel enorm overdreven.

- 4Gamers Forum Administrator -

#10 bertenburny

bertenburny

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1114 berichten

Posted 25 January 2012 - 09:52

pff wat een zever de laatste tijd he
moeten rellen zoals ze in amerika deden degen SOPA/PIPA
GW2:  Shiva Snowblade (Norn Thief) - Haze Hawkeye (Asura Warrior) - Mashira Barbarois (Charr Engi)

'http://bertenburny.d...ntart.com/'

#11 bobby123

bobby123

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 172 berichten

Posted 25 January 2012 - 10:26

Ik heb net het artikel van  'polen protesteert tegen acta' gelezen waarin de poolse regering zegt:
"wij gaan ons niet, zoals amerika, laten beï¨nvloeden door de poolse betogers??"
Door wie gaan ze zich dan wel laten beinvloeden?? het is volgens mij nog steeds de bevolking dat op hen stemt en zo te kennen geeft dat ze willen dat door die persoon hun mening wordt duidelijk gemaakt op vlak van politiek in binnen en buitenland... Dus als ze niet naar de bevolking zullen luisteren? Dan vrees ik dat ze niet goed weten wat een democratische verkiezeing inhoud.

Gaan we voor een arabische lente in het westen? :D
BAZINGA!!

#12 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 4689 berichten

Posted 25 January 2012 - 11:36

Bericht bekijkenMiniJeffrey, op 25 January 2012 - 09:49, zei:

Ik denk niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen. Het is imo ook weel enorm overdreven.

Net vernomen dat Europa het morgen gaat ondertekenen (straks op de front)

#13 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 5971 berichten

Posted 25 January 2012 - 12:13

spannend :p

#14 papfles

papfles

Crew

• Administrator
  • 4689 berichten

Posted 25 January 2012 - 12:14

Bericht bekijkenMiniJeffrey, op 25 January 2012 - 12:13, zei:

spannend :p

Staat er al nu :p

#15 skywarior

skywarior

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 118 berichten

Posted 25 January 2012 - 12:30

Bericht bekijkenbobby123, op 25 January 2012 - 08:27, zei:

is dat eigenlijk wel mogelijk? Je zegt dat alle dingen die gepost worden op het internet kunnen worden gecontroleerd. Hoe is het nu mogelijk om die miljoenen posts per dag te controleren?? om nog niet te spreken van de posts die er al op stonden. Natuurlijk kan het mensen wel afschrikken (mss zoals een bobtest, hier kunnen ze ook niet iedereen controleren?) Maar hoe je het ook draait of keert hoe kan je als gebruiker van het internet dit ooit goedkeuren?

Youtube gebruikt een zelfde systeem.
Op het moment dat jij bv bepaalde "songname - Artist " In de responsebar gooit, kunnen ze letterlijk tracken dat jij inbreukmakend materiaal gebruikt, en daarop een video bannen.
uiteraard hebben ze het al voor geluid daar, maar heb vernomen dat ook tekst tegenwoordig al een effect heeft.

Activeer het op google of wat ook, zo'n zelfde systeem. En op sites als facebook. And there you have it. Totale controlle.

#16 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2233 berichten

Posted 25 January 2012 - 12:54

Wegens die ACTA er nu toch zoekt aan te komen ga ik maar een andere hobby zoeken.
Vissen of zo. :facepalm:

Ik vind 't echt wel straf da een paar mensen over de toekomst van het internet kunnen beslissen terwijl dat er miljoenen tegenstanders zijn.

Clementinnekes zen goe veu de deirme.

#17 Nightwing

Nightwing

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 165 berichten

Posted 25 January 2012 - 13:10

We weten nu allemaal wel wat ACTA is, dus nu is mijn vraag ... waar blijft iedereen?

Waar zijn de black-outs om deze travestie proberen tegen te houden? Waar zijn de acties die genomen worden om ACTA tegen te houden? Wat gaat 4Gamers doen, bijvoorbeeld?

You're right. I'm no Batman. But I'm close enough to shut you down.

#18 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2233 berichten

Posted 25 January 2012 - 13:15

Bericht bekijkenNightwing, op 25 January 2012 - 13:10, zei:

We weten nu allemaal wel wat ACTA is, dus nu is mijn vraag ... waar blijft iedereen?

Waar zijn de black-outs om deze travestie proberen tegen te houden? Waar zijn de acties die genomen worden om ACTA tegen te houden? Wat gaat 4Gamers doen, bijvoorbeeld?

Alle krachten zijn al opgedaan met SOPA & PIPA I guess. :)

#19 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 5971 berichten

Posted 25 January 2012 - 13:15

Wij zijn allemaal te braaf (het krijgt ook niets van aandacht in de grote media...)

#20 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2233 berichten

Posted 25 January 2012 - 13:18

Bericht bekijkenMiniJeffrey, op 25 January 2012 - 13:15, zei:

Wij zijn allemaal te braaf (het krijgt ook niets van aandacht in de grote media...)

De grote media hoeft er ook voor niks tussen te zitten. Het zijn de effectieve gebruikers die hiertegen moeten protesteren. Den eerste die in Brussel staat zal ik volgen, maar ik zal niet den eerste zijn die daar naar toe gaat.

Edited by BlueSmiley, 25 January 2012 - 13:18.

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users