Welkom op het 4Gamers Forum
Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
|
ACTA for Dummies
Posted 24 January 2012 - 21:07
Groot feest, iedereen blij, maar het is nog niet gedaan. Er is ook nog ACTA, de internationale bastaardzoon van SOPA en PIPA waar er door de familie nooit gesproken wordt. Hij werd zorgvuldig achtergehouden, maar is uiteraard uitgelekt. Het idee dat ik in mijn vorige blog beschreef om een 'SOPA for Dummies' te schrijven, trek ik nu door naar een 'ACTA for Dummies' (zoals de titel al zegt.).
Het filmpje (1) dat je hieronder in vindt, is een redelijk goede uitleg over wat ACTA precies inhoudt. Omdat mijn blog echter niet zo veel waard zou zijn als ik gewoon een filmpje link, leg ik het ook nog allemaal even zelf uit.
Censuur.
Als ACTA eenmaal is doorgevoerd, zal alles wat er gezegd wordt op het internet controleerbaar zijn. De overheid heeft het recht om alles wat er gepost, gezegd, getweet, ... wordt op het internet te bekijken en, als zij dit willen, offline te halen. Ze mogen bijvoorbeeld de mail die jij naar een vriend stuurt doorlezen en de stukken die zij er niet in willen er uit knippen. Ik zou nu bijvoorbeeld aangeklaagd kunnen worden (onder ACTA) omdat ik '... for dummies' in deze blog gebruik.
Dit is niet de enige vorm van censuur, want alles wat ooit al eens gezegd of geschreven wordt, mag jij niet meer zomaar gebruiken. Het is een soort 'This username is already taken' doorgetrokken over de hele taal.
Hierbij gaat ook de 'Freedom of Speech' verloren, want de overheid kan constant beslissen wat wel of niet op het internet mag staan.
Het vrije neutrale internet.
Het vrije neutrale internet, zal ophouden met bestaan. Waarom niet meer neutraal? Omdat alles wat op het internet komt gecontroleerd wordt. Het is als een filmopname waarin geknipt wordt, zodat alleen de pro-stukjes er in blijven.
Vrij is het al zeker niet meer, want er zullen steeds meer regels volgen. Als je je niet aan die regels houdt, kun je van het internet worden afgesloten, geldboetes krijgen en hoogst waarschijnlijk een gevangenisstraf oplopen.
Een praktisch voorbeeld.
We nemen twee concurrerende nieuwssites en noemen ze X en Y. Nieuwssite Y post een nieuwtje sneller dan X en X gebruikt de post van Y als bron om haar tekst te schrijven. Als ACTA van toepassing is, dan zou nieuwssite Y de andere kunnen aanklagen. Deze heeft immers gebruikt gemaakt van de post van nieuwssite Y om er zelf beter van te worden, zonder hier eerst toestemming voor te vragen aan nieuwssite Y.
Concreet.
Als ACTA het haalt, mag je niets meer zeggen dat al gezegd is. Geen youtube filmpjes meer maken met stukjes van andere filmpjes in of liedjes die je als soundtrack wil gebruiken. Grappige foto's delen waar toevallig een coca-cola blikje op staat mag ook niet meer, want coca-cola kan je daarvoor aanklagen. Sowieso, grappige foto's delen mag niet meer zonder de toestemming van de eigenaar.
Nog niet volledig begrepen, bekijk dan zéker het filmpje onderaan. Heb je dan nog een vraag, stel hem dan gerust!
Filmpje over ACTA:
Posted 24 January 2012 - 21:53
TankFest 2012 photo album :D http://imgur.com/a/858ir
Posted 24 January 2012 - 22:13
Posted 24 January 2012 - 22:27
wolferick, op 24 January 2012 - 22:13, zei:
Ze zeggen dat het de Europese versie van SOPA/PIPA is, maar het heeft sowieso een internationaal effect. Ik denk ook dat de regels van de ACTA nog net iets strakker zitten dan die van SOPA/PIPA.
Posted 25 January 2012 - 02:38
Posted 25 January 2012 - 08:27
Posted 25 January 2012 - 09:29
Ik vind dit allemaal zo dom waarom nu ineens? Wat is er gebeurt dat het nu ineens zo hard opkomt?
3DSXL | HTC Wildfire S | Tower PC | Laptop | Netbook
Raptr: XaeonBE | Steam: xaeonbe | Origin: XaeonBE | Xfire: xaeonbe | 3DS friendcode: 3566-2738-0665
Posted 25 January 2012 - 09:49
- 4Gamers Forum Administrator -
Posted 25 January 2012 - 09:52
moeten rellen zoals ze in amerika deden degen SOPA/PIPA
'http://bertenburny.d...ntart.com/'
Posted 25 January 2012 - 10:26
"wij gaan ons niet, zoals amerika, laten beï¨nvloeden door de poolse betogers??"
Door wie gaan ze zich dan wel laten beinvloeden?? het is volgens mij nog steeds de bevolking dat op hen stemt en zo te kennen geeft dat ze willen dat door die persoon hun mening wordt duidelijk gemaakt op vlak van politiek in binnen en buitenland... Dus als ze niet naar de bevolking zullen luisteren? Dan vrees ik dat ze niet goed weten wat een democratische verkiezeing inhoud.
Gaan we voor een arabische lente in het westen?
Posted 25 January 2012 - 12:13
Posted 25 January 2012 - 12:30
bobby123, op 25 January 2012 - 08:27, zei:
Youtube gebruikt een zelfde systeem.
Op het moment dat jij bv bepaalde "songname - Artist " In de responsebar gooit, kunnen ze letterlijk tracken dat jij inbreukmakend materiaal gebruikt, en daarop een video bannen.
uiteraard hebben ze het al voor geluid daar, maar heb vernomen dat ook tekst tegenwoordig al een effect heeft.
Activeer het op google of wat ook, zo'n zelfde systeem. En op sites als facebook. And there you have it. Totale controlle.
Posted 25 January 2012 - 12:54
Vissen of zo.
Ik vind 't echt wel straf da een paar mensen over de toekomst van het internet kunnen beslissen terwijl dat er miljoenen tegenstanders zijn.
Clementinnekes zen goe veu de deirme.
Posted 25 January 2012 - 13:10
Waar zijn de black-outs om deze travestie proberen tegen te houden? Waar zijn de acties die genomen worden om ACTA tegen te houden? Wat gaat 4Gamers doen, bijvoorbeeld?
You're right. I'm no Batman. But I'm close enough to shut you down.
Posted 25 January 2012 - 13:15
Nightwing, op 25 January 2012 - 13:10, zei:
Waar zijn de black-outs om deze travestie proberen tegen te houden? Waar zijn de acties die genomen worden om ACTA tegen te houden? Wat gaat 4Gamers doen, bijvoorbeeld?
Alle krachten zijn al opgedaan met SOPA & PIPA I guess.
Posted 25 January 2012 - 13:15
Posted 25 January 2012 - 13:18
MiniJeffrey, op 25 January 2012 - 13:15, zei:
De grote media hoeft er ook voor niks tussen te zitten. Het zijn de effectieve gebruikers die hiertegen moeten protesteren. Den eerste die in Brussel staat zal ik volgen, maar ik zal niet den eerste zijn die daar naar toe gaat.
Edited by BlueSmiley, 25 January 2012 - 13:18.
2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users