Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

Opleiding Netwerkbeheerder/PC-technicus + Opmaak/layout CV.

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 17:49

Hey,

Ik ben al enige tijd op zoek naar werk, maar ik heb meer zin om een opleiding te volgen. Bij deze ben ik bij de opleiding 'Netwerkbeheerder Windows-Ondersteuning' terecht gekomen via de VDAB in Antwerpen. De opleiding interesseert me wel, alleen kan ik mij er niet veel bij voorstellen. Zijn hier mensen die een gelijkaardig iets hebben gevolgd, aan het volgen zijn of een job hebben in die branche en mij wat informatie kunnen geven?

http://vdab.be/mijnv...ess=12&id=13418

Verder ben ik ook geïnteresseerd in een PC-technicus opleiding. Ik heb hier al achter gezocht maar het enigste wat ik kan vinden is een Syntra opleiding in Mechelen en dat is in avondschool te doen. Een opleiding in Antwerpen met daguren zou ideaal zijn. (Ik beschik momenteel nog niet over een rijbewijs B.)

Wat mijn CV betreft zou ik graag wat hulp hebben ivm met de opmaak/layout. Wat je er zeker niet in vermeld en wat je er wel in vermeld enz. Het moet duidelijk en in orde zijn.

Alvast bedankt!

Elegy

(Mocht de link niet werken ga dan naar hier: http://vdab.be/opleidingen/ Vervolgens typ je het nummer '750421' bij 'trefwoorden' en vink je het vakje 'werkzoekende' aan. De eerste opleiding die je ziet is de juiste.)

Edited by Elegy, 22 March 2012 - 18:10.

Beter scheef erin als recht er neffe.

#2 piedii

piedii

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 489 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:03

linkje werkt niet.

#3 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:11

Bericht bekijkenpiedii, op 22 March 2012 - 18:03, zei:

linkje werkt niet.
En nu? Bij mij werkt het in ieder geval wel :s Ik heb ook een andere link geplaatst. Mss dat het zo beter gaat.

Edited by Elegy, 22 March 2012 - 18:12.

#4 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 876 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:29

Ik heb die gevolgd :)
is best wel een interessante link en ja heb erna ook werk gevonden in de netwerkbeheer sector.

Je moet je dat voorstellen dat je vanaf 0 begint te leren wat een server is, doet, wat je in windows xp en windows 7 zoal kan instellen en waar.
Hoe je een cisco routerke (zo 1tje da je thuis kan zetten) moet instellen.
Eigenlijk stelt het niet veel voor buiten het eindproject.
Daarin moet je namelijk een volledig eigen netwerk opstellen (TMG, exchange server, SQL, AD, ...)

Goede cursus, hoewel ik hem in Genk gevolgd heb.

Proud clan leader of the Special Infantry Licensed Killers (www.silkclan.com) our teamspeak: teamspeak.silkclan.com

Geplaatste afbeelding

#5 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:36

Bericht bekijkenBulletGoof, op 22 March 2012 - 18:29, zei:

Ik heb die gevolgd :)
is best wel een interessante link en ja heb erna ook werk gevonden in de netwerkbeheer sector.

Je moet je dat voorstellen dat je vanaf 0 begint te leren wat een server is, doet, wat je in windows xp en windows 7 zoal kan instellen en waar.
Hoe je een cisco routerke (zo 1tje da je thuis kan zetten) moet instellen.
Eigenlijk stelt het niet veel voor buiten het eindproject.
Daarin moet je namelijk een volledig eigen netwerk opstellen (TMG, exchange server, SQL, AD, ...)

Goede cursus, hoewel ik hem in Genk gevolgd heb.
Thx! Ik neem aan dat jij eerst op gesprek bent gegaan?

#6 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 876 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:43

Bericht bekijkenElegy, op 22 March 2012 - 18:36, zei:

Thx! Ik neem aan dat jij eerst op gesprek bent gegaan?

Bij de VDAB? ja :) eerst gesprek (daarna nog korte tijd op wachtlijst, aangezien da zeer popu blijkt te zijn :D)
Daarna stage die ook half geregeld wordt vanuit de VDAB buiten dat je zelf een plaats moet zoeken.
En dan je best doen op stage en hopelijk zo binnen geraken. Ook al is dat voor mij beetje anders uit gepakt heb ik nu wel werk dat zeer leuk is.
Er is wel een verschil tussen netwerkbeheerder en pc-technicus eh.

Proud clan leader of the Special Infantry Licensed Killers (www.silkclan.com) our teamspeak: teamspeak.silkclan.com

Geplaatste afbeelding

#7 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:50

Bericht bekijkenBulletGoof, op 22 March 2012 - 18:43, zei:

Bij de VDAB? ja :) eerst gesprek (daarna nog korte tijd op wachtlijst, aangezien da zeer popu blijkt te zijn :D)
Daarna stage die ook half geregeld wordt vanuit de VDAB buiten dat je zelf een plaats moet zoeken.
En dan je best doen op stage en hopelijk zo binnen geraken. Ook al is dat voor mij beetje anders uit gepakt heb ik nu wel werk dat zeer leuk is.
Er is wel een verschil tussen netwerkbeheerder en pc-technicus eh.
Hmm, wel interessant. In Antwerpen zul je ongetwijfeld wel iets vinden in de Netwerkbeheer branche. En ja i know ;) Ik ben aan het twijfelen tussen de 2. Alleen vindt ik niets in Antwerpen wat PC-technicus betreft.

Edited by Elegy, 21 May 2012 - 15:14.

#8 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 876 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:53

Bericht bekijkenElegy, op 22 March 2012 - 18:50, zei:

Hmm, wel interessant. In Antwerpen zul je ongetwijfeld wel iets vinden in de Netwerkbeheer branche. En ja i know ;) Ik ben aan het twijfelen tussen de 2. Alleen vind ik niets in Antwerpen wat PC-technicus betreft.
Antwerpen is meer programmeren. Je gaat dat wel zien dat er meer jobs zijn in programmeren dan in netwerkbeheer.
Ze zijn er wel maar je moet eigenlijk gewoon dan de bedrijven af gaan en zorgen dat je een eigen auto hebt want das best wel een vereiste :)

Geplaatste afbeelding

#9 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:56

Bericht bekijkenBulletGoof, op 22 March 2012 - 18:53, zei:

Antwerpen is meer programmeren. Je gaat dat wel zien dat er meer jobs zijn in programmeren dan in netwerkbeheer.
Ze zijn er wel maar je moet eigenlijk gewoon dan de bedrijven af gaan en zorgen dat je een eigen auto hebt want das best wel een vereiste :)
Daar wordt aan gewerkt ;) Toch al een dikke merci voor je info!

#10 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 876 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:57

Bericht bekijkenElegy, op 22 March 2012 - 18:56, zei:

Daar wordt aan gewerkt ;) Toch al een dikke merci voor je info!
het kan wel zijn dat je een bedrijfswagen kan krijgen in het begin al eh :D (niet op stage maar erna)

Geplaatste afbeelding

#11 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 18:59

Bericht bekijkenBulletGoof, op 22 March 2012 - 18:57, zei:

het kan wel zijn dat je een bedrijfswagen kan krijgen in het begin al eh :D (niet op stage maar erna)
:D Alles stap per stap ;) Ik ben momenteel volop bezig met mijn rijbewijs te behalen. (21 dagen geleden ben ik voor de 1e keer geweest maar ik was spijtig genoeg gebuisd :p)

Edited by Elegy, 22 March 2012 - 19:11.

#12 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 876 berichten

Posted 22 March 2012 - 19:23

Bericht bekijkenElegy, op 22 March 2012 - 18:59, zei:

:D Alles stap per stap ;) Ik ben momenteel volop bezig met mijn rijbewijs te behalen. (21 dagen geleden ben ik voor de 1e keer geweest maar ik was spijtig genoeg gebuisd :p)
was ik ook :D
tweede keer gaat da gelijk niks :D

Geplaatste afbeelding

#13 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 19:32

Bericht bekijkenBulletGoof, op 22 March 2012 - 19:23, zei:

was ik ook :D
tweede keer gaat da gelijk niks :D
Laten we hopen :D

#14 InFerNo

InFerNo

Crew

• Crew
  • 2101 berichten

Posted 22 March 2012 - 20:27

Ik volg programmeren in het CVO Antwerpen-Zuid, maar het is eigenlijk een keuze die je moet maken. Of programmeren of netwerkbeheer. Of beide als ge tijd hebt :p

Tis wel een graduaatsopleiding dus ni een cursuske..
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#15 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 22 March 2012 - 21:53

Bericht bekijkenInFerNo, op 22 March 2012 - 20:27, zei:

Ik volg programmeren in het CVO Antwerpen-Zuid, maar het is eigenlijk een keuze die je moet maken. Of programmeren of netwerkbeheer. Of beide als ge tijd hebt :p Tis wel een graduaatsopleiding dus ni een cursuske..
Ja daar kom ik niet voor in aanmerking denk ik? Ik heb enkel een studiegetuigschrift van mijn secundair onderwijs :)

Programmeren is gewoon zoals het woord zegt programma's en dergelijke in orde maken?

#16 switchblade

switchblade

Crew

• Supermoderator
  • 1552 berichten

Posted 22 March 2012 - 22:15

Als je nog niets kent van informatica op bedrijfsniveau, is die vdab cursus een goede basis. Verwacht niet dat je als netwerkbeheerder (system engineer) aan het werk zal kunnen, of je zou in een bedrijfje moeten terecht komen dat snel onder de indruk is.
Na die cursus kan je perfect aan de slag als 2nd line helpdesk medewerker (support engineer is de fancy term), maar meestal zal je eerst ingezet worden als first line, om de werkwijze en procedures van het bedrijf te leren kennen.

In die cursus wordt aangeleerd hoe je een volledig  netwerk opzet, inclusief installaties van servers. Maar bedrieg jezelf niet: dat is basiskennis. Wanneer je gaat solliciteren, wees ambitieus maar overschat jezelf niet :p
(tenzij je echt een natuurtalent bent uiteraard :p)

Het is ondanks de moeilijkheid wel enorm tof om dit vak aan te leren! Ga ervoor als je de motivatie hebt.  

In verband met je cv: als je een vdab cursus volgt zit er één verplichte module in over sollicitatie training. Daar tonen ze voorbeelden van cv's en helpen ze je ook om er een op te stellen.
Één goeie tip: vooraleer dat je echt gaat solliciteren die je beter enkele"valse" sollicitaties. Zo is de spanning er af en kan je al wat meer op je gemak zitten bij één echt gesprek. Ook weet je al wat ze ongeveer vragen en kan je aan hun gezicht zien of jouw antwoord een goed antwoord was of niet.
in sommige gevallen herschrijven zij ook je cv. Vraag hen om dat te emailen naar je, zo kan je die layout enigszins overnemen. Ze vertellen ook wat je beter herformuleert of weg laat op je cv. Zo ben je beter gewapend tegen de "echte" sollicitatie gesprekken.
En als je aangenomen wordt tijdens een "vals" gesprek, des te beter toch?
PSN/Steam: tngninja

#17 valies

valies

Crew

• Crew
  • 3765 berichten

Posted 22 March 2012 - 22:31

Bericht bekijkenElegy, op 22 March 2012 - 17:49, zei:

Wat mijn CV betreft zou ik graag wat hulp hebben ivm met de opmaak/layout. Wat je er zeker niet in vermeld en wat je er wel in vermeld enz. Het moet duidelijk en in orde zijn.

Zie dat al wat het meest belangrijk is, zo hoog mogelijk staat. En zie ook dat het duidelijk verdeeld is en aanspreekt tot lezen. Geen wall of text dus, maar wel overzichtelijke puntjes.

Meestal ziet het er qua structuur zo ongeveer uit
- contactgegevens en foto
- werkerving
- diploma's/opleidingen
- talen (meestal verdeel je deze ook nog 's onder lezen / schrijven / praten ofzo en geef je een 'score' bv. basis, goed, zeer goed en bij Nederlands zet je uiteraard moedertaal)
- verder kan je ook nog aangeven of je ergens relevante kennis in hebt (bv. computerkennis: MS Office, etc...)
- hobbies/interesses (hier wel niet te onnozel in doen, maar dat spreekt voor zich)

Heb je echter nagenoeg geen werkervaring, en zijn je diploma's/opleidingen dus relevanter, zet deze dan boven de werkervaring.

Zie dat je een algemene CV hebt voor op jobsites, maar zie dat je daarnaast je CV altijd aanpast aan de vacature waarvoor je wil meedingen. Leggen ze de nadruk in de vacature op bv. vlot met de pc omgaan, Frans en sociaal zijn, zie dan - in de veronderstelling dat je er aan voldoet - dat je deze zaken zeker in je CV hebt staan.

En vergeet natuurlijk ook je sollicitatiebrief niet als je zelf je vacature doorstuurt :)

Op de meeste vacature sites vind je overigens voorbeelden van CV's en sollicitatiebrieven, check deze zeker ook 's.
PSN valies   -   Twitter
"Lightning. It flashes bright, then fades away. It can't protect. It only destroys."
Baka!

#18 thijs_g

thijs_g

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 28 berichten

Posted 23 March 2012 - 13:28

CV:

http://europass.cede...urriculum-vitae

Simpel en handig.

#19 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 24 March 2012 - 17:58

Hmmm ok :) Iedereen bedankt voor de info!

Edited by Elegy, 24 March 2012 - 17:58.

#20 Elegy

Elegy

Impressive man...

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 1988 berichten

Posted 04 April 2012 - 13:57

En voila, ik sta geregistreerd :) Nu enkel nog wachten op een uitnodiging.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users