Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

Misbruiken laatste trend: Kickstarter voor games.

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Dae Jim

Dae Jim

Crew

• Crew
  • 2532 berichten

Posted 12 May 2012 - 02:58

Dankzij Tim Schafer echt populair geworden, laatste nieuwe kickstarter is Carmageddon: Reincarnation.
Bedoeling van dit alles is dat gamers de ontwikkelaars steunen zodat ze ' zogezegd ' hun game kunnen maken/afwerken.

Nu vraag ik mij af, dit is toch wel erg snel te misbruiken? Stel dat studio X al geld genoeg heeft, maar toch puur uit winsthebberigheid een zogezegde Kickstarter doet voor zijn game. Wie gaat dit nu ooit te weten komen?
Een leuke €400.000 recht in de winstzak.

Edited by Dae Jim, 12 May 2012 - 02:59.

Geplaatste afbeelding Dae Jim op Xbox Live.  Twitter  

#2 Taxandrian

Taxandrian

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 130 berichten

Posted 12 May 2012 - 06:09

Mjah, maar is het ook echt winst wat ze maken? Tenslotte zullen ze de game nog altijd moeten maken voor ze hun geld krijgen.Misschien hebben ze het geld wel, maar zien ze het bvb niet als rendabel om een bepaalde game te maken omdat er geen groot publiek voor is. Met kickstarter hoeven ze zich geen zorgen te maken of hun game wel verkoopt.
Het is dus niet zozeer €400.000 winst, maar het voorkomen van €400.000 verlies. Hetzelfde soort winst als wanneer ze de game gewoon niet gemaakt hadden dus.

Waar ik me meer zorgen om maak is om de creativiteit. Zeker, grote uitgevers kunnen de creativiteit fnuiken, maar bij het Mass Effect 3-ending-debacle hebben we allemaal gezien hoe veeleisend gamers kunnen zijn. Hoe veeleisend gaan ze zijn als ze hun geld in de ontwikkeling hebben gestoken?

Edited by Taxandrian, 12 May 2012 - 06:10.

#3 Rastaman2302

Rastaman2302

Crew

• Crew
  • 1374 berichten

Posted 12 May 2012 - 13:16

Bericht bekijkenTaxandrian, op 12 May 2012 - 06:09, zei:

Mjah, maar is het ook echt winst wat ze maken? Tenslotte zullen ze de game nog altijd moeten maken voor ze hun geld krijgen.Misschien hebben ze het geld wel, maar zien ze het bvb niet als rendabel om een bepaalde game te maken omdat er geen groot publiek voor is. Met kickstarter hoeven ze zich geen zorgen te maken of hun game wel verkoopt.
Het is dus niet zozeer €400.000 winst, maar het voorkomen van €400.000 verlies. Hetzelfde soort winst als wanneer ze de game gewoon niet gemaakt hadden dus.

Waar ik me meer zorgen om maak is om de creativiteit. Zeker, grote uitgevers kunnen de creativiteit fnuiken, maar bij het Mass Effect 3-ending-debacle hebben we allemaal gezien hoe veeleisend gamers kunnen zijn. Hoe veeleisend gaan ze zijn als ze hun geld in de ontwikkeling hebben gestoken?
Als je op voorhand je vertrouwen in een developer laat zien door hem al geld te geven voor er concreet iets te zien valt, lijkt mij dat je toch vrij veeleisend mag zijn. Het gebeurt nu vaak genoeg dat je (na 60 euro neer te tellen) een half werkende, veel te korte, kortom crap game in handen krijgt. Dus lijkt mij dat de developers op kickstarter wel net ietsje meer hun best mogen doen.

Je zal nooit iedereen tevreden stellen, er zullen er altijd zijn die om het minste geringste details een honderdtal websites gaan volspammen om hun ongenoegen te uiten, maar als je pakweg 70% van de gamers kan overtuigen is het toch een succes.
Ik hoop maar dat praktijken zoals Dae Jim of developers die er hun spreekwoordelijke voeten aan vegen niet te vaak voorvallen, want dan zou het wel eens snel gedaan kunnen zijn met Kickstarter, wat op zich een mooi initiatief is :)

Playing FPS on consoles is like jerking off with rubber gloves.

Tweetie | Blabla | CatVideos | Zork

#4 hatetn

hatetn

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2179 berichten

Posted 12 May 2012 - 16:45

er is al 1 bedrijf die blijkbaar gelogen heeft en zich voordeed onder een andere naam. al het geld was natuurlijk mee
een ander heeft het project geannuleerd maar van refunds is er natuurlijk geen sprake.

en degene die het wel eerlijk doen zullen wel een compensatie geven als ze geld over hebben. bij carmageddon zijn ze bezig over hoe meer geld hoe meer content. er is zelfs een internetsite die doordat ze geld teveel hebben gekregen hebben besloten om met de overschot indiedevs te sponsoren die het zelf niet kunnen betalen.

dan heb je nog degene ertussen die het extra geld in hun zakken gaan steken, maar als het spel goed is en degene die geld gegeven hebben krijgen wat ze gingen krijgen dan is er toch niet echt een probleem?

#5 Taxandrian

Taxandrian

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 130 berichten

Posted 12 May 2012 - 17:13

Bericht bekijkenRastaman2302, op 12 May 2012 - 13:16, zei:

Als je op voorhand je vertrouwen in een developer laat zien door hem al geld te geven voor er concreet iets te zien valt, lijkt mij dat je toch vrij veeleisend mag zijn. Het gebeurt nu vaak genoeg dat je (na 60 euro neer te tellen) een half werkende, veel te korte, kortom crap game in handen krijgt. Dus lijkt mij dat de developers op kickstarter wel net ietsje meer hun best mogen doen.

Precies, en dat is ook net wat ik bedoel: in plaats van één veeleisende uitgever ga je honderden/duizenden veeleisende 'aandeelhouders' hebben die je tevreden moet stellen. Kickstarter kan ontwikkelaars misschien verlossen van uitgevers maar het zal daarom niet noodzakelijk tot meer creativiteit leiden omdat ze toch bepaalde verwachtingen zullen moeten inlossen. En échte creativiteit kan je pas hebben als je kan doen wat je zelf wil, niet wat iemand verwacht dat je doet. ;)

P.S.: en op voorhand je vertrouwen geven aan een developer door hem geld te geven gebeurt nu ook al in de vorm van pre-orders. :p

Edited by Taxandrian, 12 May 2012 - 17:15.

#6 hatetn

hatetn

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2179 berichten

Posted 12 May 2012 - 18:18

Bericht bekijkenTaxandrian, op 12 May 2012 - 17:13, zei:

Precies, en dat is ook net wat ik bedoel: in plaats van één veeleisende uitgever ga je honderden/duizenden veeleisende 'aandeelhouders' hebben die je tevreden moet stellen. Kickstarter kan ontwikkelaars misschien verlossen van uitgevers maar het zal daarom niet noodzakelijk tot meer creativiteit leiden omdat ze toch bepaalde verwachtingen zullen moeten inlossen. En échte creativiteit kan je pas hebben als je kan doen wat je zelf wil, niet wat iemand verwacht dat je doet. ;)

P.S.: en op voorhand je vertrouwen geven aan een developer door hem geld te geven gebeurt nu ook al in de vorm van pre-orders. :p

dunno hoe jij het doet maar ik geef geen geld voor mijn pre order. als je geld geef nog voor de ontwikkeling echt begonnen is geef je geld aan een concept. een pre order plaats je pas als je al iets van het spel gezien hebt of vorige delen hebt gespeeld

#7 Taxandrian

Taxandrian

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 130 berichten

Posted 12 May 2012 - 18:39

Bericht bekijkenhatetn, op 12 May 2012 - 18:18, zei:

dunno hoe jij het doet maar ik geef geen geld voor mijn pre order. als je geld geef nog voor de ontwikkeling echt begonnen is geef je geld aan een concept. een pre order plaats je pas als je al iets van het spel gezien hebt of vorige delen hebt gespeeld

Ik doe geen pre-orders:p

#8 Rastaman2302

Rastaman2302

Crew

• Crew
  • 1374 berichten

Posted 13 May 2012 - 13:12

Bericht bekijkenhatetn, op 12 May 2012 - 18:18, zei:

what he said, bij een pre-order heb je al een vrij goed idee hoe het spel er zal gaan uitzien, in dit geval staan er enkel beloftes op papier met eventueel wat concept art :)

Playing FPS on consoles is like jerking off with rubber gloves.

Tweetie | Blabla | CatVideos | Zork

#9 Tomba

Tomba

Crew

• Crew
  • 176 berichten

Posted 13 May 2012 - 14:05

Bericht bekijkenDae Jim, op 12 May 2012 - 02:58, zei:

Dankzij Tim Schafer echt populair geworden, laatste nieuwe kickstarter is Carmageddon: Reincarnation.
Bedoeling van dit alles is dat gamers de ontwikkelaars steunen zodat ze ' zogezegd ' hun game kunnen maken/afwerken.

Nu vraag ik mij af, dit is toch wel erg snel te misbruiken? Stel dat studio X al geld genoeg heeft, maar toch puur uit winsthebberigheid een zogezegde Kickstarter doet voor zijn game. Wie gaat dit nu ooit te weten komen?
Een leuke €400.000 recht in de winstzak.

Heb je al ooit een kickstarter pagina gezien? Of heb je ook maar enige basiskennis over wat "winst" is? Wie geld doneert krijgt er vrijwel altijd een exemplaar van het spel voor in de plaats. De bedragen die hiervoor betaald worden zijn vrijwel altijd aanzienlijk minder dan de uiteindelijke retail prijs. Dus als een ontwikkelaar genoeg geld heeft om het spel zelf te maken, zouden ze nogal stom zijn om 800 000 euro aan omzet voor 400 000 euro te verkopen...
Veel mensen zien kickstarter dan ook als een maner om games goedkoop te pre orderen. Voor die korting neem je wel een risico, maar je kan niet alles hebben natuurlijk...

#10 Tomba

Tomba

Crew

• Crew
  • 176 berichten

Posted 13 May 2012 - 14:14

Bericht bekijkenTaxandrian, op 12 May 2012 - 17:13, zei:

Bij Kickstarter heb je geen enkel recht op inspraak of eisen van eender welke vorm (tenzij bij die reward tiers waarvoor je hier effectief voor betaalt natuurlijk). Je kan het concept van het spel bestuderen, en als je het hier niet mee eens bent, doe je niet mee. Het is nooit de bedoeling dat kickstarters de ontwikkeling van het spel mee bepalen. Als iemand niet tevreden is met het resultaat, is dat pech voor die persoon. Het hele Kickstarter concept draait net om het feit dat 'het volk' de creatieve visie van een studio wil steunen en dat ze van het resultaat kan genieten.

#11 Black Materia

Black Materia

Crew

• Crew
  • 289 berichten

Posted 13 May 2012 - 16:30

Bericht bekijkenhatetn, op 12 May 2012 - 16:45, zei:

er is al 1 bedrijf die blijkbaar gelogen heeft en zich voordeed onder een andere naam. al het geld was natuurlijk mee
een ander heeft het project geannuleerd maar van refunds is er natuurlijk geen sprake.

Informeer u alstublieft vooraleer ge uw punt maakt met klinkklare onzin. :rolleyes:

Ik vermoed dat je het over de zaak Mythic: The Story of Gods and Men hebt. Dit was inderdaad een ontwikkelaar die in zijn videopitch beeldmateriaal gebruikte dat niet van hen was, en ook de foto's van hun zogenaamde kantoren waren fake. Oplichters natuurlijk die snel een zakcentje probeerden bij te verdienen op de rug van goedgelovige gamers die echt dachten dat het team bestond uit ex-Blizzard medewerkers met contacten binnen Pixar.

Anyway, de zwendel was zo duidelijk dat het Kickstarter snel ter ore kwam en de hele handel werd dan ook afgeschoten vooraleer het doelbedrag van 80.000 dollar bereikt werd. Projecten die hun doelbedrag niet bereiken worden niet uitbetaald (Kickstarter werkt met kredietkaarten en die worden niet gecrediteerd zolang het target niet is behaald). Er is dus niemand benadeeld en er hoeft helemaal geen sprake te zijn van "refunds" omdat niemand geld is kwijtgeraakt.

Het blijft een achilleshiel dat Kickstarter op geen enkele manier garanties biedt en het valt af te wachten hoe er wordt gereageerd wanneer een vooraanstaande ontwikkelaar om één of andere reden (meer budget nodig, interne strubbelingen, faillissement door andere projecten,...) zijn gesponsorde game niet, of niet naar behoren, zal afwerken. Maar laten we dit nieuwe model een eerlijke kans geven vooraleer we het afschieten met vooroordelen en ongefundeerde kritiek.

Edited by Black Materia, 13 May 2012 - 16:35.

#12 Black Materia

Black Materia

Crew

• Crew
  • 289 berichten

Posted 13 May 2012 - 16:44

Bericht bekijkenDae Jim, op 12 May 2012 - 02:58, zei:

[ [/font]Stel dat studio X al geld genoeg heeft, maar toch puur uit winsthebberigheid een zogezegde Kickstarter doet voor zijn game. Wie gaat dit nu ooit te weten komen? [/size] Een leuke €400.000 recht in de winstzak.

Het merendeel van de ontwikkelstudio's (uitzonderingen zijn Blizzard, Valve, ...) hebben zelden uit zichzelf kapitaal genoeg om de volledige ontwikkeling van een spel te dragen. Gevolg: men moet investeerders zoeken en die worden meestal gevonden in de vorm van een uitgever. Uitgevers willen veel verkopen dus doen aan marketing. Die marketing heeft tot doel een zo groot mogelijk publiek bekend te maken met de game. Ooit al een trailer gezien waar het logo van de uitgever niet in voorkomt, bijvoorbeeld?

Wie het gamenieuws dus een beetje volgt (en ik heb niet de indruk dat Kickstarter zich richt op casual gamers die weinig of niets van games kennen) zal dan ook de wenkbrauwen fronsen wanneer een spel dat al een grote uitgever achter zich heeft, zich plots komt aandienen op Kickstarter. En omgekeerd, de uitgever in kwestie zal er niet om kunnen lachen dat hun ontwikkelaar zich op een platform als Kickstarter, dat nu zoveel succes kent net omdat er zoveel onvrede jegens publishers is, begeeft.

Afgezien daarvan is het allicht ook verboden in de overeenkomst die ge met Kickstarter sluit wanneer ge een project online plaatst, maar doordat de controle vanuit Kickstarter op dit moment verwaarloosbaar is, vormt dit (momenteel) niet echt een hinderpaal voor op geld beluste individuen.

Bottom line: not gonna happen. Wat niet betekent dat er geen andere vraagtekens zijn (zie vorige post)

Edited by Black Materia, 13 May 2012 - 16:47.

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users