Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

Heb hulp nodig voor PC configuratie

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 gHOST

gHOST

Member

• Member
  • Pip
  • 78 berichten

Posted 13 May 2012 - 17:13

Ik ben van plan een gloednieuwe gaming PC te kopen. Vrienden hebben mij aangeraden om een custom PC te kopen, één die je zelf samenstelt, maar het probleem is... Ik heb dat nog nooit gedaan! :p
Ik weet wel wat van PC hardware maar niet genoeg om te weten welke de nieuwste, beste, goedkoopste, ... is. En hoe je weet of ze compitabel zijn met het moederbord, voeding, ...

Kunnen jullie me helpen een PC samen te stellen en/of misschien een site geven waar je betrouwbaar één kan laten samenstellen? Het zou me een grote hulp zijn, dank je! :)
Het bedrag mag om en rond de €1500 liggen.

#2 Phazon

Phazon

Crew

• Crew
  • 7054 berichten

Posted 13 May 2012 - 18:02

Met of zonder scherm en randapparatuur?

Om te gamen of ook zware foto- en videobewerking?

Guild Wars 2: Calista Arganan (Guardian, 80), Lady Calista (Warrior, 80), Adept Jenna (Elementalist, 80)

3DS-friendcode: 5026-4413-7898 / Wii U ID: Phazon4G / PSN: Phazon_4G

Wii (U) | PS3 | XBOX360 Elite + Kinect | 3DS | PSV | Dingoo A-320 | LG Optimus 2X (Jelly Bean) | iPod Classic 80GB

#3 gHOST

gHOST

Member

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 78 berichten

Posted 13 May 2012 - 19:18

Bericht bekijkenPhazon, op 13 May 2012 - 18:02, zei:

Met of zonder scherm en randapparatuur?

Om te gamen of ook zware foto- en videobewerking?
Ja, vergeten te melden. Ik heb ook nog geen scherm en toetsenbord (k'werk op een laptop nu), een deftige geluidsysteem en muis heb ik al.
Ik gebruik zeer regelmatig Photoshop, InDesign, Illustrator maar geen videobewerking. Tot nu toe kan zelf mijn 3 jaar oude laptop de CS5 nog aan dus ik denk dat daar niet zoveel aandacht aan moet besteed worden? :) Het is vooral voor te gamen, maar beeldbewerking zal er ook veel op gebeuren.

#4 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 15 May 2012 - 21:24

Dit topic staat niet volledig juist, het moet eigenlijk in het subforum van aankoopadvies staan. Vandaar dat hier zo weinig respons op komt.

Anyway, op dit moment zou ik zelf nog een build aanraden zonder ivy bridge, vanwege de soms toch wel ernstige warmte-problemen (hangt van processor tot processor af), maar je kan dus gewoon een i5 3570k in onderstaand systeem steken, moest je dat willen.

CPU: i5 2500k ~200 euro
Mobo: ASRock Z77 Extreme4 ~130 euro
CPU koeler: Scythe Mugen 2 ~40 euro
RAM: 2 x 4GB 1600Mhz ~45 euro
Grafische kaart: AMD Radeon HD7870 ~320 euro
SSD: Crucial M4 128GB ~110 euro
HDD: 2TB (goed voorbeeld: WD Caviar Green WD20EARX) ~110 euro
Voeding: Corsair AX650 ~135 euro
Kast: Corsair 600T ~150 euro
Scherm: Dell U2312HM ~200 euro

Totaal: 1440 euro

Ik heb geen rekening gehouden met een eventuele aankoop van Windows 7, maar deze zou je dan nog eens een kleine 100 euro kosten.
Posted Image

#5 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1659 berichten

Posted 16 May 2012 - 12:58

Kast zou ik vervangen door
Corsair Carbide 500R Black - 95 euro
Grafische kaart lijkt me ook geen 320 euro waard, aangezien ze slechts iets beter presteert dan een hd6950 die 180euro kost.
Mobo zou ik vervangen door een Gigabyte GA-Z77X-D3H. Kost evenveel en heeft net dat ietsje meer.

#6 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 16 May 2012 - 13:52

Bericht bekijkenQuinten, op 16 May 2012 - 12:58, zei:

Kast zou ik vervangen door Corsair Carbide 500R Black - 95 euro Grafische kaart lijkt me ook geen 320 euro waard, aangezien ze slechts iets beter presteert dan een hd6950 die 180euro kost. Mobo zou ik vervangen door een Gigabyte GA-Z77X-D3H. Kost evenveel en heeft net dat ietsje meer.

- Case is persoonlijke voorkeur, dus het kan goed zijn dat jij die 500R beter vindt. Van de 600T weet ik dat het een zeer degelijke case is met net wat meer plaats en luxe dan die 500R, vandaar de meerprijs.

- De 7870 is zeker zijn geld waard, maar een 7850/6950 biedt inderdaad wat meer prijs/prestatie. Een gtx680 heeft ook minder goede prijs/prestatie dan een 7850/6950, zo werkt dat nu eenmaal met dure kaarten. Ik raad ook gewoon de 7870 aan omdat een systeem van 1500 euro echt wel wat meer grafische kracht mag krijgen dan het doorsnee game systeem.

- Ik zie niet wat jij bedoelt met 'dat ietsje meer'? Het zijn vergelijkbare moederborden, maar de ASRock Extreme4 biedt 2x PCI-E 3.0 x16-slots terwijl de GA-Z77X-D3H er zo maar één heeft.
Posted Image

#7 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1659 berichten

Posted 16 May 2012 - 14:14

Bericht bekijkenMystDisc, op 16 May 2012 - 13:52, zei:

- Case is persoonlijke voorkeur, dus het kan goed zijn dat jij die 500R beter vindt. Van de 600T weet ik dat het een zeer degelijke case is met net wat meer plaats en luxe dan die 500R, vandaar de meerprijs.

- De 7870 is zeker zijn geld waard, maar een 7850/6950 biedt inderdaad wat meer prijs/prestatie. Een gtx680 heeft ook minder goede prijs/prestatie dan een 7850/6950, zo werkt dat nu eenmaal met dure kaarten. Ik raad ook gewoon de 7870 aan omdat een systeem van 1500 euro echt wel wat meer grafische kracht mag krijgen dan het doorsnee game systeem.

- Ik zie niet wat jij bedoelt met 'dat ietsje meer'? Het zijn vergelijkbare moederborden, maar de ASRock Extreme4 biedt 2x PCI-E 3.0 x16-slots terwijl de GA-Z77X-D3H er zo maar één heeft.

- Persoonlijke keuze? Ok ja, het design is een persoonlijke keuze, maar 55 euro meer voor wat onnuttige features? In een Carbide 500R past al wat de serieuze gamer er maar in wil steken.
- Ik vind niet echt degelijke benchmarks waarbij ik kan vergelijken, maar hij lijkt mij geen 320 euro waard, als je nog 2 maanden kan wachten tot de 670'ers goed leverbaar zijn, zal je daar veel meer deugd van hebben en die zal ongeveer 350euro gaan kosten.
- Ik verwijs je graag door naar tweakers.net (http://tweakers.net/...vergeleken.html) waar deze 2 moederborden als eerste uit de bus kwamen, maar Gygabite toch met dat 'ietsje meer' waar ik op doelde.
Het verschil tussen moederborden is vaak zeer klein, dus je kan je in dit geval evengoed door design laten leiden.

#8 gHOST

gHOST

Member

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 78 berichten

Posted 16 May 2012 - 18:03

Oke, bedankt al voor de configuratie. Maar mag ik misschien wat meer informatie waarom deze een goeie keuze zijn?
Ook, hoord er geen DVD en/of Blu-Ray lezer bij of zit dat bij de kast?

EDIT: En welke site raad je me aan om dit te bestellen?

Edited by gHOST, 16 May 2012 - 18:03.

#9 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1659 berichten

Posted 16 May 2012 - 18:33

- Een dvd-brander is volgens de meeste mensen niet meer echt nodig, omdat alles digitaal te verkrijgen is, ik schaar me wel niet achter deze menigte... Er geldt gewoon dat je best de goedkoopst mogelijke neemt, dat zou tussen de 15 en de 20 euro moeten liggen.
- Als je hem zelf samenstelt kijk je gewoon even op tweakers.net in welke winkel het jou het goedkoopste gaat uitkomen. Voor mij was dat Afuture.nl. Als je er nog assemblage bij moet, weet ik het niet zo.

En hoe bedoel je met waarom deze een goede keuze zijn?
Simpelweg omdat ze de beste kwaliteit bieden voor de aangegeven prijs...

#10 InFerNo

InFerNo

Crew

• Crew
  • 2087 berichten

Posted 16 May 2012 - 19:05

Bericht bekijkenMystDisc, op 15 May 2012 - 21:24, zei:

Anyway, op dit moment zou ik zelf nog een build aanraden zonder ivy bridge, vanwege de soms toch wel ernstige warmte-problemen (hangt van processor tot processor af), maar je kan dus gewoon een i5 3570k in onderstaand systeem steken, moest je dat willen.
Dat zou komen door het feit dat de meegeleverde koeler op geen zak trekt en aan de kwaliteit van de koelpasta. Zoveel kan dat niet kosten om dat er apart bij te nemen :)
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#11 gHOST

gHOST

Member

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 78 berichten

Posted 16 May 2012 - 19:13

Bericht bekijkenQuinten, op 16 May 2012 - 18:33, zei:

En hoe bedoel je met waarom deze een goede keuze zijn? Simpelweg omdat ze de beste kwaliteit bieden voor de aangegeven prijs...
Ik twijfel er niet aan dat dit een slechte configuratie is, het is gewoon, ik ken niets van de onderdelen die jullie mij aanbieden dus weet ik ook niet echt waarom 'dit' beter is dan een 'ander'. :p

#12 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 5353 berichten

Posted 16 May 2012 - 19:29

Bericht bekijkenInFerNo, op 16 May 2012 - 19:05, zei:

Dat zou komen door het feit dat de meegeleverde koeler op geen zak trekt en aan de kwaliteit van de koelpasta. Zoveel kan dat niet kosten om dat er apart bij te nemen :)

Komt door het feit dat Intel koelpasta gebruikte in de CPU ipv soldeersel [wat alle andere reeksen wel hadden] voor de warmtegeleiding naar buiten. Daardoor worden ze veel warmer dan anders.

Qua moederbord zou ik idd gaan voor de Asrock Z77 Extreme 4

Voor te bestellen, blijf ik vaste klant bij Azerty.nl :p
I miss you, where are you hiding?
Miss you, your soul’s not lighting up now
I miss you and the hope once shining through you

#13 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 16 May 2012 - 19:38

Bericht bekijkenInFerNo, op 16 May 2012 - 19:05, zei:

Nee, het is niet alleen dat. De connectie tussen headspreader en processor is veranderd bij de overgang van Sandy Bridge naar Ivy Bridge en zo is het 'soldeersel' vervangen door vrij slechte koelpasta. Deze koelpasta vervangen gaat wel, maar dat is niet simpelweg bovenop je processor smeren hoor.

EDIT: Wat rafbanaan zegt dus.

@gHOST:
Ik zou de Best Buy Guide van 4Tech eens doornemen als je wat uitleg wilt bij de componenten. De componenten gaan niet 100% hetzelfde zijn in de guide als in mijn voorgestelde systeem, maar je gaat hier toch heel wat aan hebben. (Bij het schrijven van die guide waren z77 mobo's en Ivy Bridge bijvoorbeeld nog niet uit.)

Voor winkel ga je inderdaad best eens vergelijken in één of andere prijsvergelijker en dan zien waar het het goedkoopste uitkomt, al zal je waarschijnlijk op winkels als azerty.nl, afuture.nl en dergelijke komen.

Edited by MystDisc, 16 May 2012 - 19:38.

Posted Image

#14 gHOST

gHOST

Member

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 78 berichten

Posted 19 May 2012 - 15:53

Bericht bekijkenMystDisc, op 16 May 2012 - 19:38, zei:

Nee, het is niet alleen dat. De connectie tussen headspreader en processor is veranderd bij de overgang van Sandy Bridge naar Ivy Bridge en zo is het 'soldeersel' vervangen door vrij slechte koelpasta. Deze koelpasta vervangen gaat wel, maar dat is niet simpelweg bovenop je processor smeren hoor.

EDIT: Wat rafbanaan zegt dus.

@gHOST:
Ik zou de Best Buy Guide van 4Tech eens doornemen als je wat uitleg wilt bij de componenten. De componenten gaan niet 100% hetzelfde zijn in de guide als in mijn voorgestelde systeem, maar je gaat hier toch heel wat aan hebben. (Bij het schrijven van die guide waren z77 mobo's en Ivy Bridge bijvoorbeeld nog niet uit.)

Voor winkel ga je inderdaad best eens vergelijken in één of andere prijsvergelijker en dan zien waar het het goedkoopste uitkomt, al zal je waarschijnlijk op winkels als azerty.nl, afuture.nl en dergelijke komen.
Door de week heen heb ik meer dan ooit geleerd over pc's. De guide heeft geholpen. :')

Kan er mij iemand helpen om deze configuratie in Power4Pc te krijgen? Ik zou het graag daar bestellen maar ofwel hebben ze een aantal onderdelen niet ofwel vind ik ze gewoon niet. :/
Eenmaal de winkelkar compleet is kun je op 'Directe Link' klikken zodat je hem hier kan posten, het zou een grote hulp zijn, bedankt! :)

#15 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 19 May 2012 - 16:10

Bericht bekijkengHOST, op 19 May 2012 - 15:53, zei:

Door de week heen heb ik meer dan ooit geleerd over pc's. De guide heeft geholpen. :') Kan er mij iemand helpen om deze configuratie in Power4Pc te krijgen? Ik zou het graag daar bestellen maar ofwel hebben ze een aantal onderdelen niet ofwel vind ik ze gewoon niet. :/ Eenmaal de winkelkar compleet is kun je op 'Directe Link' klikken zodat je hem hier kan posten, het zou een grote hulp zijn, bedankt! :)

Ik heb een vergelijkbare build gemaakt bij power4pc want ze hebben inderdaad sommige onderdelen niet. Zo hebben ze het scherm daar ook niet en daar zijn niet zomaar alternatieven voor dus die zou ik dan ergens anders nog bestellen. (kijk hier voor prijzen: http://tweakers.net/...hm-(zwart).html)

Build

Ik heb er nu een gtx670 in gestoken eigenlijk puur omdat Quinten die had aanbevolen, maar met een 7870 doe je zeker ook geen miskoop.
Posted Image

#16 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1659 berichten

Posted 19 May 2012 - 17:35

Bericht bekijkenMystDisc, op 19 May 2012 - 16:10, zei:

Ik heb een vergelijkbare build gemaakt bij power4pc want ze hebben inderdaad sommige onderdelen niet. Zo hebben ze het scherm daar ook niet en daar zijn niet zomaar alternatieven voor dus die zou ik dan ergens anders nog bestellen. (kijk hier voor prijzen: http://tweakers.net/...hm-(zwart).html) Build Ik heb er nu een gtx670 in gestoken eigenlijk puur omdat Quinten die had aanbevolen, maar met een 7870 doe je zeker ook geen miskoop.

<3 :p

Om eerlijk te zijn, heb ik wel gezegd dat de 670 wel interessant zal worden, maar door zijn slechte bevoorrading nog iets te duur lijkt. Misschien heeft Phate, of iemand anders van de hardwarecrew, hier nog iets interessants over te zeggen?
Ik denk echt dat als de prijs nog een 40-50 euro zakt het een regelrechte dealkiller wordt, maar voor 400 euro... Ik weet het niet.

#17 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 19 May 2012 - 18:03

Bericht bekijkenQuinten, op 19 May 2012 - 17:35, zei:

<3 :p

Om eerlijk te zijn, heb ik wel gezegd dat de 670 wel interessant zal worden, maar door zijn slechte bevoorrading nog iets te duur lijkt. Misschien heeft Phate, of iemand anders van de hardwarecrew, hier nog iets interessants over te zeggen?
Ik denk echt dat als de prijs nog een 40-50 euro zakt het een regelrechte dealkiller wordt, maar voor 400 euro... Ik weet het niet.

Ik denk persoonlijk dat je op het moment het beste gaat voor 2x 7850 in CF, maar dan betaal je wel nog meer dan voor een gtx670. Spijtig genoeg zijn hier bijna geen benchmarks van terug te vinden.
Posted Image

#18 gHOST

gHOST

Member

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 78 berichten

Posted 20 May 2012 - 13:02

Bericht bekijkenMystDisc, op 19 May 2012 - 18:03, zei:

Ik denk persoonlijk dat je op het moment het beste gaat voor 2x 7850 in CF, maar dan betaal je wel nog meer dan voor een gtx670. Spijtig genoeg zijn hier bijna geen benchmarks van terug te vinden.
Ik heb een budget tot of iets boven €1500, is het dan misschien niet iets interessanter om die twee 7850 in CrossFire te kopen? Wat zou het verschil zijn tussen die en de GTX670? :p

#19 gHOST

gHOST

Member

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 78 berichten

Posted 20 May 2012 - 13:11

Zou ik ook de SSD beter niet vervangen door deze Samsung?
Ik heb er positieve dingen over gelezen en ben wel bereid voor er een 20 tal extra euro's voor te betalen.

#20 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 20 May 2012 - 13:20

Bericht bekijkengHOST, op 20 May 2012 - 13:02, zei:

Ik heb een budget tot of iets boven €1500, is het dan misschien niet iets interessanter om die twee 7850 in CrossFire te kopen? Wat zou het verschil zijn tussen die en de GTX670? :p
Wel, zoals ik al zei zijn er heel weinig benchmarks van terug te vinden, maar uit degene die ik gevonden heb op kitguru, kan je concluderen dat 7850 CF net iets minder presteert dan GTX580 SLI, met dus een miniem prestatieverschil.
Spoiler

Als we dan de prestaties van GTX580 SLI met die van een gtx670 gaan vergelijken (http://www.anandtech...duct/584?vs=598), dan zien we toch wel een serieus verschil in prestaties, dus in principe is 7850 CF ook een heel stuk beter dan een gtx670, maar je moet natuurlijk wel de moeilijkheden van CF-opstellingen in het achterhoofd houden. Zo mag je met CF wel eens verwachten dat bij nieuwe game releases de prestaties gedurende de eerste weken soms gelijk aan die van één enkele 7850 kunnen zijn. Dit wordt daarna dan wel weer opgelost door drivers van AMD.

Bericht bekijkengHOST, op 20 May 2012 - 13:11, zei:

Zou ik ook de SSD beter niet vervangen door deze Samsung?
Ik heb er positieve dingen over gelezen en ben wel bereid voor er een 20 tal extra euro's voor te betalen.
Op het moment dat de Best Buy Guide geschreven werd waren er wat problemen met de Crucial M4's en daarom werd er in de guide voor een Samsung 830 gekozen. Deze problemen werden echter binnen de week nog opgelost door Crucial en de prestaties van beide SSD's zijn ongeveer gelijk. Ga dus gewoon voor de goedkoopste ;)

Edited by MystDisc, 20 May 2012 - 13:29.

Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users