Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

Nieuwe laptop? Nieuwe desktop of een Macbook Pro?

• Please log in to reply
115 replies to this topic

#1 Aspharanx

Aspharanx

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 758 berichten

Posted 11 June 2012 - 21:51

Nu ik ander werk heb heb ik vaker nood aan mijn laptop maar helaas is het misschien het moment om die na bijna 7 jaar trouwe dienst eens op zij te schuiven, zijn 512 MB Ram zijn wat aan de lichte kant voor de moderne toepassingen. En ook mijn desktop pc klokt binnenkort zijn vijfde jaar af en mag wel eens worden vervangen.

Nu zit ik met een aantal dilemma's, in de eerste plaats zit ik op dit moment in verbouwingen en spendeer ik mijn centen liever aan mijn woning, aan de andere kant wordt ik gewaar aan mijn apparatuur dat het langzaamaan tijd wordt op deze te vervangen.

Ik heb dus een aantal mogelijkheden. Ik kan natuurlijk niets doen en mijn centen in mijn woning stoppen, klinkt leuk maar vooral het gebruik van die oude laptop en mijn computer begint me parten te spelen. Nu heb ik nog de centen, na mijn renovatie heb ik ze misschien niet meer ;) En in worst case scenario kan je nog altijd bv. goedkopere binnendeuren nemen, of het bad niet meteen installeren, ... (douche wel natuurlijk).

Stel dat ik dan toch iets aankoop dan is er natuurlijk de vraag: wat? Een goedkope laptop zorgt ervoor dat ik wel opnieuw vlot kan werken op het werk, maar dat vervangt nog niet meteen echt mijn desktop die ik nodig heb voor bv. photoshop en heel zelden videobewerking. Dus dan zou ik later toch nog een nieuwe, krachtigere, desktop moeten kopen. Een andere mogelijke oplossing is natuurlijk om een dure laptop te kopen die meteen krachtig genoeg is voor ook die taken tot een goed einde uit te brengen. Voor mij zelf is dat natuurlijk ook handig, waar ik nu vaak bestanden moet overzetten tussen mijn pc en laptop heb je dan enkel je laptop waarop alles staat, dan kan je zowel thuis als ergens anders makkelijk verder werken. Natuurlijk moet je inboeten aan kracht ten opzichte van een desktop.

Nu heb ik al enkele maanden geleden mijn oog laten vallen op een Macbook Pro. Een Mac zou, ik zeg zou want heb daar nog te weinig ervaring mee, sneller werken dan een pc met dezelfde specs en ik zou hem vooral gebruiken om te surfen op internet, word en excel en photoshop. En en niet voor niets werkt de grafische wereld met macs. Oké, ik speel ook games maar dat zijn vooral oudere games die wel via bootcamp (of hoe heet dat programma) moeten kunnen draaien op een mac zonder problemen. En als ik dan eens een recent spel koop is het via steam, die tegenwoordig ook heel wat mac games hebben. Gamen is minder belangrijk maar toch ook noodzakelijk, al primeert dus productiviteit.

Daarnet is de nieuwe macbook pro voorgesteld en ik moet toegeven, hiervoor vond ik die heel duur in vergelijking met de specs, maar nu is die plots een stuk betaalbaarder geworden in vergelijking met de specs, al blijft het natuurlijk nog altijd duur.

Scherm: Retina display: 15.4 inch LED blacklit 2880x1800 pixels
CPU: 2.3 GHz quad-core Intel Core i7 processor (Turbo Boost up to 3.3 GHz) with 6 MB shared L3 cache
Geheugen: 8GB 1600 MhZ DDR3L
Opslag: 256 GB SSD
Grafisch: Intel HD Graphics 4000 + nVidia GeForce GT650M met 1 GB GDDR5 memory
Batterij: 95wH (7 uur)
2115,08 euro (tot het einde van dit schooljaar ben ik nog student en kan die dus kopen met 183 euro korting)

Heb op dit moment al een iPhone en ben daar heel tevreden over dus waarop dan geen Mac om nog makkelijker te kunnen synchroniseren met mijn iPhone. Iemand die me iets anders kan adviseren of aanraden?

Ohja, en ik heb geen nood aan een flamewar tussen pc fanaten en apple fanboys of whatever. Ik ben bereid om eventueel de overstap te maken van pc naar apple, zeker met de koers die Microsoft nu vaart (Windows 8 met Metro) dus als je me wil aanraden om bij pc (en dus windows) te blijven graag met goede argumenten.

#2 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 5982 berichten

Posted 11 June 2012 - 22:06

No offense maar ge zijt maar goed zot om 2115 euro uit te geven voor die pro... wat je ervoor terugkrijgt rechtvaardigt die prijs nooit!

- 4Gamers Forum Administrator -

#3 Aspharanx

Aspharanx

Big Poster

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 758 berichten

Posted 11 June 2012 - 22:25

Nen Dell XPS15 met min of meer gelijkaardige specs kost standaard (zonder korting) meer dan 1600 euro. Maar die heeft wel een minder goede CPU, heeft trager geheugen en heeft ook een slechtere videokaart plus maar een maximale resolutie van 1366x768. Is een betere CPU, sneller geheugen en een betere grafische kaart, en vooral die hoge resolutie van dat scherm zijn 500 euro extra waard? Gooi daarbij dan nog de naam Apple zelf en het design (ik moet toegeven, het is echt wel een knap design plus die macbooks voelen ook zeer degelijk aan, terwijl je bij veel andere fabrikanten het gevoel hebt dat je een brok plastic in je handen hebt). Maar het is nu eenmaal apple en daar betaal je vooral veel voor de naam en het design. De vorige macbook vond ik zijn geld zeker niet waard, wat die maar gaf aan specs voor die prijs. Maar deze komt nu wel heel wat dichter omdat het het laatste nieuwe van het nieuwe is. Maar ik ben me er va bewust dat je natuurlijk goedkoper af bent met een windows laptop, maar de vraag is dan ook of je daar beter mee bent?

#4 Elkano

Elkano

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 121 berichten

Posted 11 June 2012 - 22:48

What about Asus? den nieuwe N6 serie komt ook met een deftig gfx card en is ook redelijk goedkoop en heeft een deftig design a la macbook.

http://www.amazon.co...39451163&sr=8-2

http://www.amazon.co...39451163&sr=8-1
"I am like a boulder in the tide, steadfast and immobile, watching the world as it changes around me."
~Elkano~

#5 Phazon

Phazon

Crew

• Crew
  • 7086 berichten

Posted 11 June 2012 - 23:38

Zolang er al sowieso een SSD in zit, dàt is imo het onderdeel dat het grootste verschil zal maken.

Guild Wars 2: Calista Arganan (Guardian, 80), Lady Calista (Warrior, 80), Adept Jenna (Elementalist, 80)

3DS-friendcode: 5026-4413-7898 / Wii U ID: Phazon4G / PSN: Phazon_4G

Wii (U) | PS3 | XBOX360 Elite + Kinect | 3DS | PSV | Dingoo A-320 | LG Optimus 2X (Jelly Bean) | iPod Classic 80GB

#6 Rastaman2302

Rastaman2302

Crew

• Crew
  • 1374 berichten

Posted 12 June 2012 - 02:47

waarom per se een macbook pro? Lijkt me serieuze overkill voor wat je wil bereiken. Een macbook air is al meer dan genoeg :)

Die nieuwe macbook met de retina display lijkt me niet veel toe te voegen tbh, dat scherm is gewoon te klein om er iets aan te hebben (al is de prijs gelijk, je zal gewoon wat langer moeten wachten).
Dus als ik jou was zou ik eens naar de macbook air kijken (mispak je daar niet aan, die beestjes kunnen heel wat) of een andere ultrabook. Lijkt me beter geschikt voor wat je ermee wil doen :)

Een andere mogelijkheid is een imac (ook een serieuze prijs door het scherm) of een mac mini (= imac zonder scherm) Die mini's zijn niet al te duur en ogen ook mooi, moet je er alleen wel een degelijk scherm bijkopen, maar gezien de prijs kan dat er dan nog wel af :)

Playing FPS on consoles is like jerking off with rubber gloves.

Tweetie | Blabla | CatVideos | Zork

#7 Vnze

Vnze

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 639 berichten

Posted 12 June 2012 - 06:53

Een mac is imo altijd een slecht idee als je je geld liever op iets anders spendeerd. Een Dell XPS 15 geeft even veel prestaties voor minder geld om nog maar te zwijgen over desktop pc's.

Macs zijn mooie systeempjes als je er je geld echt aan wilt uitgeven en ze presteren inderdaad beter dan een pc met dezelfde hardware maar ze kosten niet even veel voor gelijkbare hardware (integendeel) en zoals je zelf zegt zit je met verbouwingen en dan ben je imo beter af met een 15 inch Dell van 700 euro en die kan ook photoshop draaien. Eventueel extern scherm er op en gas!

Edit: had je reactie over de dell niet gelezen en moet dus deze post blijkbaar aanpassen maar eerst een examen gaan afleggen :p

Edited by Vnze, 12 June 2012 - 06:55.

#8 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1663 berichten

Posted 12 June 2012 - 10:09

Ik ben zelf erg anti-mac, en dat zal ook zo blijven.
Maar de nieuwe Mac met retina display heeft toch wel een sterk staaltje neergezet.
Dit is het enige product van apple waarvoor een rechtvaardige prijs gevraagd wordt.
Dat scherm in een laptop is naar mijn mening revolutionair en is alleen al een hele hoop geld waard.
TOCH zou ik hem niet kopen. Waarom niet?
Ook al is de prijs naar mijn mening gerechtvaardigd, is dit iets dat je absoluut niet nodig hebt. Een 15 inch scherm in FullHD is RUUIM voldoende en zo'n laptop kan voor de helft van het geld gekocht worden met de zelfde specs (desnoods stop je er zelf een SSD in <- veel goedkoper)
Nu blijft de vraag of je een laptop of een desktop nodig hebt.
Aangezien dat je zegt dat je wat krap bij kas zit door grote verbouwingen, zou mijn keuze logischerwijze dichter aanleunen bij de aankoop van een desktop, omdat die prijs/prestatie-gewijs veel beter is.
Maar aangezien gamen voor jou minder belangrijk is, en de mobiliteit misschien wel handig uitkomt, zou je ook de keuze voor een laptop kunnen rechtvaardigen.
Je moet zelf even uitmaken wat je wil.
Voor die apple zou ik niet gaan.

Om daarop verder te bouwen.
Prima laptops zijn de DELL XPS 15's. Zo eentje in combinatie met een ssd (die je apart koopt -NIET BIJ DELL- en er zelf in steekt) zorgt voor een erg snelle en relatief goedkope laptop.

@ wat je gisteren postte over de specs van de dell xps15
Die kloppen niet, voor 1000 euro heb je ongeveer dezelfde specs + een full hd scherm.

Edited by Quinten, 12 June 2012 - 10:17.

#9 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 5982 berichten

Posted 12 June 2012 - 10:42

Oké, het scherm is misschien revolutionair, maar zoals je zegt: wie heeft in godsnaam een 220dpi-scherm nodig op een 15,4"-scherm? Dat is net zoals die compact-camera's met 15MP, niemand heeft voor gewoon gebruik 15MP nodig, tenzij je al affiches van 3 op 2m wil gaan afdrukken... Hetzelfde met dat scherm, full HD op een dergelijk klein scherm is echt meer dan voldoende. Heck, zelfs op grote tv's is het beeld al fantastisch met full HD, heel dat retina-gedoe vind ik dan ook zwaar overroepen en eigenlijk een technologie die niet nodig is, maar die toch veel geld uit de zakken slaat...

Dus het retina-display daar even gelaten, die specs in die pro zijn niet slecht, maar ook niet top. Je kan een Dell XPS-Z (ook een supperdunne laptop) kopen met een snellere processor voor 1199 euro atm. Als je er dan nog zelf een SSD insteekt kom je misschien op 1.500 euro. Dat is nog altijd 700 (!) euro minder dan die mac en je laptop zàl sneller zijn, alleen heeft hij dan niet dat retina-display, maar of je dat echt nodig denkt te hebben moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk.

Altijd heel die bullshit ook over mac werkt veel sneller op dezelfde hardware. Dit is al jaren achterhaald, ondertussen zijn pc's net zo snel en efficiënt geworden. Er zijn ook al een pak grafische bedrijven die gewoon op pc draaien, photoshop draait even goed op pc als op mac bvb.

En mac OS X is zeker niet heilig, mijn pro laat het toch ook wel eens afweten met momenten, het oneindig kleurwieltje, zeer trage boot, backlit keyboard dat plots niet meer werkt, programma's die crashen en zelfs kernel panic (de mac-versie van BSOD). Ik heb het allemaal gehad. Mijn Windows 7-pc werkt minstens even stabiel als mijn mac, dus ik ben een tevreden gebruiker van beide platformen.

Maar 2.299 euro voor een laptop, no way...

conclusie: wil je persé een pro, koop dan de 'gewone' pro, die is nog steeds duur voor wat je krijgt, maar het is tenminste niet belachelijk overpriced en wel goede kwaliteit voor zn geld dan. Of koop een dell-XPS bijvoorbeeld, dan krijg je voor dezelfde prijs hardware die echt een pak sneller zal zijn...

#10 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1663 berichten

Posted 12 June 2012 - 11:21

Wat hij zegt! :p

#11 mactox

mactox

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 614 berichten

Posted 12 June 2012 - 12:12

koopt mij een macbook en je krijgt mijn pc ;)
Moto: Suzuki GSF600S Bandit
Wagen: BMW 118d '08 - Opel Astra '95
Asus Maximus IV Extreme - i5 2500k @ 5GHz - Corsair H80 - 4x4GB Corsair Dominator DDR3-1600 CL8 - 2x Asus GTX580 DirectCUII - OCZ Vertex 3 120GB - Cooler Master HAF X

#12 bertenburny

bertenburny

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1115 berichten

Posted 12 June 2012 - 12:45

wat je natuurlijk wel hebt bij een macbook is kwaliteit, alles werkt optimaal samen met elkaar, en blijft werken,
mijn macbook is na zo'n 5 jaar fzo gecrashed (omdat ie ook 24/7 opstond, harde schijf had t begeven) maar daarbuiten nooit problemen gehad, nieuwe harde schijf & t ding blijft maar bollen, dat moet k niet met enige andere laptop proberen, om de zoveel maanden dat de prul crasht, & langer als 3 jaar geef k t ding zowiezo niet
GW2:  Shiva Snowblade (Norn Thief) - Haze Hawkeye (Asura Warrior) - Mashira Barbarois (Charr Engi)

'http://bertenburny.d...ntart.com/&#39;

#13 mastinator

mastinator

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 598 berichten

Posted 12 June 2012 - 12:59

Ik heb mijn hp nu toch al 4 jaar -intussen van vista naar 7 gegaan- en het ding is nog maar 1 keer gecrashd en dat was nog toen hij vista had.
Hp werkt nog altijd even snel als vroeger, opstarten is een beauty, gamen gaat ook nog perfect behalve the witcher 2 is er geen enkel spel dat ik nog niet heb kunnen draaien. Fotoshop geen probleem...

Enfin gewoon om te zeggen: het hoeft geen mac te zijn om prima te draaien.

#14 MystDisc

MystDisc

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2582 berichten

Posted 12 June 2012 - 13:17

Voor minder dan 2300 euro heb je ook zowat de beste pc die je kunt krijgen + een netbook/ultrabook. Het overdragen van bestanden zou echt niet zo moeilijk moeten zijn en desnoods koop je nog een externe harde schijf die je dan meeneemt met je netbook/ultrabook.
Posted Image

#15 steez

steez

Crew

• Crew
  • 609 berichten

Posted 12 June 2012 - 13:23

Gaan voor die next gen macbook! Zeker als je graag je iPhone gebruikt geldt hier de som van de delen = groter dan het geheel!

Paar jaar terug kostte een onnozele Vaio nog 2000+ en nu gaat iedereen klagen over de prijs van zo een schitterende machine? Ik zou het wel weten! :)

Als je niet zulke hoge specs nodig hebt kan je ook niet misdoen met een MB Air. yummy!

#16 valies

valies

Crew

• Crew
  • 3724 berichten

Posted 12 June 2012 - 13:28

Je moet niet alleen zien naar kwaliteit, maar ook naar je budget. Als je 2000+ euro over hebt voor een laptop why not. Maar weet gewoon dat er een groot prijsverschil is met laptops die wellicht even goed zouden werken voor wat je vereisten zijn. Als die meerprijs je echter niet deert, go for it.

Ik zou het gewoon bij een Dell XPS houden denk'k. Of toch voor het volle budget gaan, maar dan een desktop en notebook kopen.
PSN valies   -   Twitter
"Lightning. It flashes bright, then fades away. It can't protect. It only destroys."
Baka!

#17 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1663 berichten

Posted 12 June 2012 - 13:35

Bericht bekijkenbertenburny, op 12 June 2012 - 12:45, zei:

wat je natuurlijk wel hebt bij een macbook is kwaliteit, alles werkt optimaal samen met elkaar, en blijft werken,
mijn macbook is na zo'n 5 jaar fzo gecrashed (omdat ie ook 24/7 opstond, harde schijf had t begeven) maar daarbuiten nooit problemen gehad, nieuwe harde schijf & t ding blijft maar bollen, dat moet k niet met enige andere laptop proberen, om de zoveel maanden dat de prul crasht, & langer als 3 jaar geef k t ding zowiezo niet

Dit soort fanboyisme lokt alleen maar ongenoegen van windowsgebruikers uit, dus laat het achterwege, want het is absoluut niet waar.
Wij hebben hier thuis genoeg laptops staan die het meer dan 5 jaar hebben uitgezongen zonder noemenswaardige problemen.
Niks aan te merken op de kwaliteit van een apple laptop, maar evenmin op een andere. Daar tegenoverstaande dat die andere je de helft minder kost.

Zoals hierboven al ergens vermeld staat :
Als je 2300 euro over hebt voor een laptop.
Koop dan een laptop van 1000 euro (dell xps15 + zelfingebouwde ssd) en een desktop van 1000 euro (custom made) en je hebt twee schitterende apparaten voor verschillende doeleinden. Bovendien komt dit je zelfs GOEDKOPER uit.

Ik kan ook niet genoeg blijven hameren op het nut van een ssd in een laptop.
Je kan veel zeggen over cpu' en gpu's die de performance versnellen. Als je echt merkbare snelheid wil, dan koop je een ssd.
En ook niet op het feit dat je hem er zelf moet insteken, om zo honderden euro's te besparen.

#18 bertenburny

bertenburny

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1115 berichten

Posted 12 June 2012 - 13:58

Bericht bekijkenQuinten, op 12 June 2012 - 13:35, zei:

Dit soort fanboyisme lokt alleen maar ongenoegen van windowsgebruikers uit, dus laat het achterwege, want het is absoluut niet waar. Wij hebben hier thuis genoeg laptops staan die het meer dan 5 jaar hebben uitgezongen zonder noemenswaardige problemen. Niks aan te merken op de kwaliteit van een apple laptop, maar evenmin op een andere. Daar tegenoverstaande dat die andere je de helft minder kost. Zoals hierboven al ergens vermeld staat : Als je 2300 euro over hebt voor een laptop. Koop dan een laptop van 1000 euro (dell xps15 + zelfingebouwde ssd) en een desktop van 1000 euro (custom made) en je hebt twee schitterende apparaten voor verschillende doeleinden. Bovendien komt dit je zelfs GOEDKOPER uit. Ik kan ook niet genoeg blijven hameren op het nut van een ssd in een laptop. Je kan veel zeggen over cpu' en gpu's die de performance versnellen. Als je echt merkbare snelheid wil, dan koop je een ssd. En ook niet op het feit dat je hem er zelf moet insteken, om zo honderden euro's te besparen.

whatever you say dude,
kheb al genoeg pc's laptops gehad, en ookal genoeg gezien bij andere mense,
heb het hier niet over fanboyisme, maar eigen ervaring

nuf said
GW2:  Shiva Snowblade (Norn Thief) - Haze Hawkeye (Asura Warrior) - Mashira Barbarois (Charr Engi)

'http://bertenburny.d...ntart.com/&#39;

#19 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 5982 berichten

Posted 12 June 2012 - 13:59

Bericht bekijkensteez, op 12 June 2012 - 13:23, zei:

Gaan voor die next gen macbook! Zeker als je graag je iPhone gebruikt geldt hier de som van de delen = groter dan het geheel!

Paar jaar terug kostte een onnozele Vaio nog 2000+ en nu gaat iedereen klagen over de prijs van zo een schitterende machine? Ik zou het wel weten! :)

Als je niet zulke hoge specs nodig hebt kan je ook niet misdoen met een MB Air. yummy!

Hoe onderbouwd zeg...zo een schitterende machine..., maar dat ze dubbel zo duur is als de gemiddelde marktprijs en wss nog geen 800 euro in productie kost, daar zwijg je over? De vaio was inderdaad ook duur, maar sony heeft er wel uit geleerd. Apple blojft zijn absurde prijsstrategie voor hun (dated) high-endlijnen hanteren en ze blijven ermee weg komen.

#20 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1663 berichten

Posted 12 June 2012 - 14:08

Bericht bekijkenbertenburny, op 12 June 2012 - 13:58, zei:

whatever you say dude,
kheb al genoeg pc's laptops gehad, en ookal genoeg gezien bij andere mense,
heb het hier niet over fanboyisme, maar eigen ervaring

nuf said

Komop zeg, ik krijg het echt op mijn heupen van zulke reacties. 'Whatever you say dude'
Really? Whatever I say, is dat een ervaren gebruiker van Windows die een beetje oppast met zijn spullen geen merkwaardige problemen zal tegenkomen. ALTHANS geen problemen die hij niet evengoed bij Apple zou kunnen tegenkomen.
Dat jij in het dagelijkse leven meer voorbeelden kent van problemen met windows laptops heeft veelal te maken met
1. het feit dat er veel meer windows laptops gekocht worden en dan loopt het aantal problemen dus evenredig omhoog.
2. het feit dat gewone laptops bestaan in een zeer uiteenlopend budget. Het lijkt me logisch dat laptops van 400-600 euro vaker voor problemen zorgen dan eentje van 800 euro. En zelfs daarin zit verschil. Maar als je weet waar je moet kijken, dan heb je voor 800 euro wel degelijk een laptop waar je uiterst tevreden van kan zijn. Kies ik een laptop met hetzelfde budget als een apple laptop, dan kom ik al helemaal geen problemen meer tegen en zullen de prestaties waarschijnlijk beter zijn, omdat, het mag gezegd worden, apple zeer overpriced is.

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users