Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

PC hapert bij spelen van games, lag of pc probleem?

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 MysticTeka

MysticTeka

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 35 berichten

Posted 14 June 2012 - 19:54

Hallo iedereen,

tijdens het spelen van BF3 begint het soms te haperen of te laggen.
Ik denk dat mijn systeem goed genoeg is om dit spel te spelen en ik heb er totaal geen idee van
waar het aan kan liggen.
Ik heb een ping van 20 tijdens het gamen.
Dit zijn mijn specs:

Moederbord Gigabyte p55 ud3
Processor intel Core i5 750 @2,66Mhz
Grafische kaart Nvidia MSI GTX560 TI Hawk
12 GB kingston ram
Voeding 650 W Antec
HD 250 GB Seagate

Ik speel het spel op Medium, resolutie 1920 x 1080
Ik heb ook al alle nieuwe drivers gedownload enz..

Groetjes MysticTeka

#2 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1672 berichten

Posted 14 June 2012 - 20:02

Hmm dacht eerst internetverbinding, maar als je een ping van 20 hebt...
Kijk eens naar de temperaturen van je grafische kaart?

#3 neinneinnein

neinneinnein

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 June 2012 - 20:19

-Hoe lang staat het spel al op je computer (heb je het spel nog maar pas, heb je het onlangs opnieuw geïnstalleerd)?
-Hoeveel plek heb je nog op je harde schijf?
-Welk type harde schijf is het net?

Mijn gok is eerlijk gezegd in de richting van een trage harde schijf gecombineerd met serieuze fragmentatie door het mogelijke plaatsgebrek waardoor je lagspikes krijgt als hij nieuwe data naar het geheugen moet lezen.

Edited by neinneinnein, 14 June 2012 - 20:20.

#4 Tivun

Tivun

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 189 berichten

Posted 14 June 2012 - 20:23

Bericht bekijkenQuinten, op 14 June 2012 - 20:02, zei:

Hmm dacht eerst internetverbinding, maar als je een ping van 20 hebt...
Kijk eens naar de temperaturen van je grafische kaart?

Overhitting is inderdaad vaak een oorzaak van dit probleem. Heb ik zelf ook al voorgehad.
Ctrl + Alt + Delete... Oh yeah, that's the stuff.

#5 MysticTeka

MysticTeka

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 35 berichten

Posted 14 June 2012 - 20:32

Bericht bekijkenneinneinnein, op 14 June 2012 - 20:19, zei:

-Hoe lang staat het spel al op je computer (heb je het spel nog maar pas, heb je het onlangs opnieuw geïnstalleerd)? -Hoeveel plek heb je nog op je harde schijf? -Welk type harde schijf is het net? Mijn gok is eerlijk gezegd in de richting van een trage harde schijf gecombineerd met serieuze fragmentatie door het mogelijke plaatsgebrek waardoor je lagspikes krijgt als hij nieuwe data naar het geheugen moet lezen.

Als ik mijn temperaturen bekijk, ligt het voor mijn cpu meestal rond de 70 graden en voor mijn gpu rond de 65..
Ik heb er geen idee van als dit hoog is of niet.

Het spel staat er nu een maandje op en ik heb nog ongeveer de helft van mijn harde schijf vrij.

De schijf is:Seagate Barracuda 7200 12 250 GB

groetjes

#6 neinneinnein

neinneinnein

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 June 2012 - 20:35

Hmm, de harde schijf zou dan geen probleem mogen vormen (als je automatisch defragmenteren niet hebt uitgezet uiteraard).

CPU-temperatuur lijkt mij wel aan de serieus hoge kant voor een Intel. De temperatuur van de grafische kaart is in orde.

#7 MysticTeka

MysticTeka

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 35 berichten

Posted 14 June 2012 - 20:41

Bericht bekijkenneinneinnein, op 14 June 2012 - 20:35, zei:

Hmm, de harde schijf zou dan geen probleem mogen vormen (als je automatisch defragmenteren niet hebt uitgezet uiteraard).

CPU-temperatuur lijkt mij wel aan de serieus hoge kant voor een Intel. De temperatuur van de grafische kaart is in orde.

Zou ik mijn HD en processor op 1 of andere manier kunnen testen. Mijn pc defragmenteert wel niet automatisch.
Mijn internet werkt wel via Devolo bakjes van 200mb/s, maar heb er nog nooit geen problemen mee gehad.
Als ik de bakjes test versturen ze ook effectief rond de 198 mb.

#8 neinneinnein

neinneinnein

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 June 2012 - 21:01

http://www.hdtune.com/ voor de harde schijf. Maar daar ligt het niet aan vermits je nog de helft vrij hebt en de schijf op 7200 rpm draait.

De processor testen is niet echt nuttig lijkt mij vermits je hem al op belasting test tijdens het spelen. Als ik google naar de maximum temperatuur, kom ik rond de 72°C uit. Vermits jij daar vlak onder zit, zullen de beveiligingen in gang treden en het aantal berekeningen naar beneden halen om de hitteproductie te verminderen.

Heb je onlangs in je case iets veranderd waardoor de luchtstroom verstoord is? Heb je hem recent nog uitgekuist (zoniet: zeker eens doen, kan wonderen verrichten)?

#9 MysticTeka

MysticTeka

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 35 berichten

Posted 15 June 2012 - 14:25

Bericht bekijkenneinneinnein, op 14 June 2012 - 21:01, zei:

http://www.hdtune.com/ voor de harde schijf. Maar daar ligt het niet aan vermits je nog de helft vrij hebt en de schijf op 7200 rpm draait.

De processor testen is niet echt nuttig lijkt mij vermits je hem al op belasting test tijdens het spelen. Als ik google naar de maximum temperatuur, kom ik rond de 72°C uit. Vermits jij daar vlak onder zit, zullen de beveiligingen in gang treden en het aantal berekeningen naar beneden halen om de hitteproductie te verminderen.

Heb je onlangs in je case iets veranderd waardoor de luchtstroom verstoord is? Heb je hem recent nog uitgekuist (zoniet: zeker eens doen, kan wonderen verrichten)?
Heb niets veranderd in de case hoor, misschien een andere koeler op processor zetten?
Momenteel doe ik het met de standaard koeler van intell..

Grtz

#10 neinneinnein

neinneinnein

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 15 June 2012 - 14:46

Bericht bekijkenMysticTeka, op 15 June 2012 - 14:25, zei:

Heb niets veranderd in de case hoor, misschien een andere koeler op processor zetten?
Momenteel doe ik het met de standaard koeler van intell..

Grtz

Als je de processor niet overclockt is de stock-koeler ruim voldoende. Ik vind het gewoon raar dat die processor zo heet wordt zonder dat je iets in de case veranderd hebt.

#11 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1672 berichten

Posted 15 June 2012 - 15:23

Wat voor case heb je?

#12 GoldenNathan

GoldenNathan

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 829 berichten

Posted 15 June 2012 - 15:26

Ik had dit probleem wel toen ik 2 schermen op mijn pc had aangesloten. Het ging om een gewoon beeldbuis scherm en een klein hd tv scherm. Speelde dus alleen op de monitor en dat ging dus niet samen :) Weet niet of je op meerdere schermen speelt maar dat zal wel niet..

Always put yourself in others shoes. If you feel that it hurts you, it probably hurts the other person, too.

#13 leeghoofd

leeghoofd

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 116 berichten

Posted 15 June 2012 - 16:08

Probeer 1600 x 1200 resolutie, medium detail en Vsync uit... zo speel ik ook op men GTX480...  en check met bijvoorbeeld fraps of ie nog dipt onder de 30FPS...

#14 MysticTeka

MysticTeka

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 35 berichten

Posted 16 June 2012 - 09:40

Bericht bekijkenQuinten, op 15 June 2012 - 15:23, zei:

Wat voor case heb je?

Ik heb een thermaltake case met 7 koelers, alleen weet ik niet hoe ze juist moeten zitten..
Mijn case staat nochtans constant open, of is dit niet goed?

Bericht bekijkenleeghoofd, op 15 June 2012 - 16:08, zei:

Probeer 1600 x 1200 resolutie, medium detail en Vsync uit... zo speel ik ook op men GTX480...  en check met bijvoorbeeld fraps of ie nog dipt onder de 30FPS...

ik ben nogal een leek in deze dingen, waar kan ik die fraps vinden?

groetjes en bedankt

#15 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1672 berichten

Posted 16 June 2012 - 09:46

Bericht bekijkenMysticTeka, op 16 June 2012 - 09:40, zei:

Ik heb een thermaltake case met 7 koelers, alleen weet ik niet hoe ze juist moeten zitten..
Mijn case staat nochtans constant open, of is dit niet goed?

ik ben nogal een leek in deze dingen, waar kan ik die fraps vinden?

groetjes en bedankt

http://www.fraps.com/download.php

Hmm, het zou wel kunnen dan dat je hardware stof zit te vreten, maar dat zou je dan ook weer aan de temperaturen moeten kunne zien

#16 medalofkoen

medalofkoen

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 346 berichten

Posted 16 June 2012 - 10:18

Ik denk niet datbhet temperatuur gerelateerd is, al is 70°c voor cpu vrij hoog. Ik zou het eens herinstalleren en zien wat dat geeft. Is het op bepaalde mappen dat je dat probleem ziet of is het bij alle mappen zo? Ik zat eigenlijk in eerste instantie te denken aan een memory leak, maar ik weet niet of er nog in het spel zitten. Ik weet dat er in het begin kleine memory leaks waren op bepaalde mappen, maar ik denk dat die allemaal weggewerkt zijn. Ik heb wel gemerkt dat er in de close quarter map Scrapmetal een memory leak is.
Maar als het gewoon framerate dips zijn, dan denk ik eerder dat je kaart het even niet aankan en is er volgens mij geen probleem.
It's the choices we make that define us.

#17 mkkillah

mkkillah

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 169 berichten

Posted 16 June 2012 - 11:26

Misschien zijn ze al gezegd maar ik geef gewoon wat dingen die  je kan proberen:

1: stofzuigen stof zorgt voor een slechte airflow en daardoor is het mogelijk dat hij oververhit wordt
2: zorg ervoor dat er maar 1 scherm is aangesloten
3: herstart de pc en na het opstarten druk op: ctr-alt-delete --> taakbeheer --> prestaties --> check vervolgens of de cpu niet te veel belast wordt in rust en of de 12gb ram ook herkent wordt
4: zorg ervoor dat je tenminste 5gb ruimte over hebt op je hardeschijf
5: defragmenteer je hardeschijf een keertje. (dit kan lang duren maar je kan gewoon weg gaan)
6: heb je de nieuwste Nvidia drivers (niet van MSI)
7: portforward je poorten een keer van je router (http://portforward.c...routerindex.htm)
8: speel je draadloos? probleem gevonden, zorg voor een draad.
9: geen download programma's zoals utorrent of emule aan hebben staan (in het hele huis)
10: mijn pc loopt ook niet altijd even soepel bf3 zijn het niet gewoon dips bij plekken waar wat extra grafische kracht nodig is?
11: download fraps voor wat meer objectiviteit
12: zet vsync uit (dit kan namelijk problemen veroorzaken)

Edited by mkkillah, 16 June 2012 - 11:29.

#18 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1672 berichten

Posted 16 June 2012 - 11:36

Bericht bekijkenmkkillah, op 16 June 2012 - 11:26, zei:

Misschien zijn ze al gezegd maar ik geef gewoon wat dingen die  je kan proberen:

1: stofzuigen stof zorgt voor een slechte airflow en daardoor is het mogelijk dat hij oververhit wordt
2: zorg ervoor dat er maar 1 scherm is aangesloten
3: herstart de pc en na het opstarten druk op: ctr-alt-delete --> taakbeheer --> prestaties --> check vervolgens of de cpu niet te veel belast wordt in rust en of de 12gb ram ook herkent wordt
4: zorg ervoor dat je tenminste 5gb ruimte over hebt op je hardeschijf
5: defragmenteer je hardeschijf een keertje. (dit kan lang duren maar je kan gewoon weg gaan)
6: heb je de nieuwste Nvidia drivers (niet van MSI)
7: portforward je poorten een keer van je router (http://portforward.c...routerindex.htm)
8: speel je draadloos? probleem gevonden, zorg voor een draad.
9: geen download programma's zoals utorrent of emule aan hebben staan (in het hele huis)
10: mijn pc loopt ook niet altijd even soepel bf3 zijn het niet gewoon dips bij plekken waar wat extra grafische kracht nodig is?
11: download fraps voor wat meer objectiviteit
12: zet vsync uit (dit kan namelijk problemen veroorzaken)

Als hij windows 7 home premium heeft kan zijn 12gb ram nooit herkend worden geloof ik? 8gb is de limiet daar denk ik.

#19 mkkillah

mkkillah

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 169 berichten

Posted 16 June 2012 - 11:48

Bericht bekijkenQuinten, op 16 June 2012 - 11:36, zei:

Als hij windows 7 home premium heeft kan zijn 12gb ram nooit herkend worden geloof ik? 8gb is de limiet daar denk ik.

Owja? dat wist ik niet eens... 64 bit versie van home premium ook?

#20 Quinten

Quinten

Impressive man...

• Member
  • PipPipPip
  • 1672 berichten

Posted 16 June 2012 - 12:14

Bericht bekijkenmkkillah, op 16 June 2012 - 11:48, zei:

Owja? dat wist ik niet eens... 64 bit versie van home premium ook?

Jep, heb het opgezocht.

4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users