Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

Case Fan Probleem

case fan probleem

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 13 August 2012 - 20:28

O Hai,

Ik heb vrijdag mijn PC naar de winkel gebracht. Elke case fan werkte nog.
Vandaag ben ik 'm terug gaan halen, maar geen enkele fan draait. Ik heb naar de winkel gebeld, maar die zijn niet aan de hardware aangekomen wegens het een software probleem was.

Ik heb daarstraks eens gekeken en alle fans zijn nog aangesloten, maar ze werken gewoonweg niet.
Maar als ik ze "op weg duw" gaan ze plots wel en blijven ze ook werken tot ik mijn PC volledig afsluit en de fans stil hangen. Als ik dan mijn PC opnieuw opstart werken ze weer niet. Als ik er dan terug met iets tegen duw gaan ze weer... 't Is hetzelfde met alle case fans..

Ideetjes? :blink:

Clementinnekes zen goe veu de deirme.

#2 Unexpected

Unexpected

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2545 berichten

Posted 13 August 2012 - 21:16

Bericht bekijkenBlueSmiley, op 13 August 2012 - 20:28, zei:

O Hai,

Ik heb vrijdag mijn PC naar de winkel gebracht. Elke case fan werkte nog.
Vandaag ben ik 'm terug gaan halen, maar geen enkele fan draait. Ik heb naar de winkel gebeld, maar die zijn niet aan de hardware aangekomen wegens het een software probleem was.

Ik heb daarstraks eens gekeken en alle fans zijn nog aangesloten, maar ze werken gewoonweg niet.
Maar als ik ze "op weg duw" gaan ze plots wel en blijven ze ook werken tot ik mijn PC volledig afsluit en de fans stil hangen. Als ik dan mijn PC opnieuw opstart werken ze weer niet. Als ik er dan terug met iets tegen duw gaan ze weer... 't Is hetzelfde met alle case fans..

Ideetjes? :blink:

stofzuigen? misschien zit er toevallig, kan wel bijna niet, een stofje die het blokkeert?
An unexpected Desk
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

#3 Carambola

Carambola

Crew

• Crew
  • 54 berichten

Posted 13 August 2012 - 23:04

Misschien hebben ze wel een beetje in het BIOS zitten rommelen, sommige moederborden hebben fancontrol functies. Een te laag voltage naar de fans zou ervoor kunnen zorgen dat ze niet spinnen, het verklaart echter niet waarom ze weer verder gaan na een zetje :p
Rig: MSI P67-GD65 | i7 2600k | Thermalright HR-02 Macho | XFX HD 6870 black edition | 8gb Corsair vengeance 1600mhz | OCZ Agility 3 120gb | Samsung Spinpoint f3 1tb | CM Storm Scout |

#4 Droflen

Droflen

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 107 berichten

Posted 14 August 2012 - 00:08

Jawel hoor, een te laag voltage kan zorgen dat ze niet opstarten maar eens ze wat draaien (door het zetje) blijven ze in gang. Ik kan dit ook doen door mijn fancontroller op laagste stand te zetten voor ik mijn pc aanzet. Ga dus best even in je bios gaan kijken :)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

*DROFLEN*

#5 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 14 August 2012 - 02:50

Dat zal het probleem inderdaad wel zijn dan... Hoe geraak ik nu juist in mijn BIOS?
Op 't boot scherm van ASRock 970 Extreme4 staat alleen iets bij van 'UEFI SETUP'. Ik heb er iets van fan control gevonden, maar ik kan de snelheid er enkel per level instellen. Ik kan dus niets van voltages veranderen.

Edit: Deze dingen staan er dus:
http://www.pcgamewar...boot-screen.jpg
(Niet op het model letten. Bij mij is het gewoon een ander model. De keuzes zijn net hetzelfde)

Edited by BlueSmiley, 14 August 2012 - 02:54.

#6 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 874 berichten

Posted 14 August 2012 - 06:08

awel F2 en je zit in de bios. Tegenwoordig noemt dat UEFI bios omdat je er je muis kan gebruiken.

als je onder advanced kijkt kan je ook dit scherm krijgen:
Geplaatste afbeelding

Kijk eens welke settings er staan bij die fans? Kan zelfs goed zijn dat daar staat disabled...

Je kan anders ook vragen aan de winkel of ze in de BIOS hebben liggen rommelen.

Edited by BulletGoof, 14 August 2012 - 06:13.

clan: www.nlbclan.co.uk

Geplaatste afbeelding

#7 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 14 August 2012 - 06:29

Die fan settings heb ik dus aangepast, maar ik zag geen verandering.
Alles staat momenteel terug op 'Full on wegens die lagere instellingen niets uithaalden.
'Over Temperature Protection' staat er bij mij niet tussen.

#8 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 874 berichten

Posted 14 August 2012 - 06:59

Bericht bekijkenBlueSmiley, op 14 August 2012 - 06:29, zei:

Die fan settings heb ik dus aangepast, maar ik zag geen verandering.
Alles staat momenteel terug op 'Full on wegens die lagere instellingen niets uithaalden.
'Over Temperature Protection' staat er bij mij niet tussen.

meh dan zou ik toch eens gaan reclameren bij diene winkel en uitleggen wat er aan de hand is... ze moeten IETS gedaan hebben als het niet meer gaat nadat het bij hun binnen geweest is.
vraag ze mor uit naar de BIOS instellingen die ze aangepast hebben en als ze da zeggen da ze daar niks aan gedaan hebben dan moede u kwaad maken en zeggen da de casefans op dit moment enkel werken nadat ge ze hebt moeten aanduwen en da ze wel degelijk iets aangepast hebben en da ge da terug wilt zetten zoals het was.
Ze moeten niet afkomen met van die praatjes :)

Moogt u gerust kwaad maken :D doet meer als afwachten enzo :)

Edited by BulletGoof, 14 August 2012 - 07:03.

Geplaatste afbeelding

#9 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 14 August 2012 - 07:29

Bericht bekijkenBulletGoof, op 14 August 2012 - 06:59, zei:

meh dan zou ik toch eens gaan reclameren bij diene winkel en uitleggen wat er aan de hand is... ze moeten IETS gedaan hebben als het niet meer gaat nadat het bij hun binnen geweest is.
vraag ze mor uit naar de BIOS instellingen die ze aangepast hebben en als ze da zeggen da ze daar niks aan gedaan hebben dan moede u kwaad maken en zeggen da de casefans op dit moment enkel werken nadat ge ze hebt moeten aanduwen en da ze wel degelijk iets aangepast hebben en da ge da terug wilt zetten zoals het was.
Ze moeten niet afkomen met van die praatjes :)

Moogt u gerust kwaad maken :D doet meer als afwachten enzo :)

Ik moet toch terug naar de winkel om mijn grafische kaart te gaan halen (woot woot, excited! =O), dus 't maakt allemaal niet zoveel uit. Toch zou 't inderdaad niet mogen.
Bon, ik zal nog wel laten weten hoe het afgelopen is. (Neen, er komen geen baseball bats en 9 millimeters in voor. Ik ga voor een keer kalm blijven!) lol :p

#10 PeacyNL

PeacyNL

Trial Crew

• Trial
  • Pip
  • 90 berichten

Posted 14 August 2012 - 08:36

Mocht het niet werken kan je even de jumper (clear CMOS) op je moederbord gebruiken. Dan worden alle instellingen gereset en zou een foutieve instelling ook hersteld kunnen worden. Doe je verder nooit wat met je bios? Want alle instellingen gaan wel verloren als je die gebruikte.

ASUS N55SF - i7 - 6 GB - GT 555M / XBMC i3 - 4 TB / Onkyo HT S3305 / HTC Desire - ICS

~ PC Gamer voor het leven ~

#11 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 14 August 2012 - 08:49

Bericht bekijkenPeacyNL, op 14 August 2012 - 08:36, zei:

Mocht het niet werken kan je even de jumper (clear CMOS) op je moederbord gebruiken. Dan worden alle instellingen gereset en zou een foutieve instelling ook hersteld kunnen worden. Doe je verder nooit wat met je bios? Want alle instellingen gaan wel verloren als je die gebruikte.

Windows staat er nog maar pas op, dus dat zou geen probleem kunnen vormen neem ik aan.
Is het safe? :p Ik wil het niet erger maken... :X Gelieve dan ook iets meer info te geven, want ik heb nog nooit van 'jumper/clear CMOS' gehoord. :blush:

Edited by BlueSmiley, 14 August 2012 - 08:50.

#12 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 874 berichten

Posted 14 August 2012 - 10:35

Bericht bekijkenBlueSmiley, op 14 August 2012 - 08:49, zei:

Windows staat er nog maar pas op, dus dat zou geen probleem kunnen vormen neem ik aan.
Is het safe? :p Ik wil het niet erger maken... :X Gelieve dan ook iets meer info te geven, want ik heb nog nooit van 'jumper/clear CMOS' gehoord. :blush:

Safe is het zeker :D je bent gewoon al je BIOS instellingen kwijt en dan kan het wel zijn dat je je boot volgorde terug moet aanpassen.
Voor de rest kan je hier absoluut niks mis mee doen. Heb hem zelf ook al meerder keren moeten gebruiken... met te overklokken :)

Geplaatste afbeelding

#13 PeacyNL

PeacyNL

Trial Crew

• Trial
  • Pip
  • 90 berichten

Posted 14 August 2012 - 11:04

Had het niet beter kunnen zeggen dan BulletGoof, als je maar 1 harde schijf hebt zullen de bootopties niet uit maken. Als hij toch niet in een keer op start kan je gewoon even de Windows 7 DVD er in stoppen en opstartherstel uitvoeren. Dan lost Windows dat zelf allemaal op. Maar gaat altijd goed ongeveer hoor, dus waarschijnlijk is het niet eens nodig.

ASUS N55SF - i7 - 6 GB - GT 555M / XBMC i3 - 4 TB / Onkyo HT S3305 / HTC Desire - ICS

~ PC Gamer voor het leven ~

#14 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 14 August 2012 - 11:42

BIOS staat terug op default. Fans werken niet.
Weten jullie hoe ik dat 'Windows Boot Manager' scherm terug weg doe? Nu moet ik steeds mijn windows kiezen.
Ik moet kiezen tussen Windows 7 en Windows 7 (hersteld) ofzoiets. Windows 7 is degene die ik kan gebruiken.

Volgens mij zijn ze daarvoor in de BIOS geweest... Dat scherm kwam er voor ik 'm binnen deed ook op.

#15 BulletGoof

BulletGoof

Big Poster

• Member
  • PipPipPip
  • 874 berichten

Posted 14 August 2012 - 11:44

Bericht bekijkenBlueSmiley, op 14 August 2012 - 11:42, zei:

BIOS staat terug op default. Fans werken niet.
Weten jullie hoe ik dat 'Windows Boot Manager' scherm terug weg doe? Nu moet ik steeds mijn windows kiezen.
Ik moet kiezen tussen Windows 7 en Windows 7 (hersteld) ofzoiets. Windows 7 is degene die ik kan gebruiken.

Volgens mij zijn ze daarvoor in de BIOS geweest... Dat scherm kwam er voor ik 'm binnen deed ook op.

msconfig.exe opstarten en dan bij computer opstarten zullen er 2 opties zijn, dan kan je 1 van de 2 verwijderen.

Ik persoonlijk had het herstel niet gedaan maar gewoon in de bios de juiste schijf terug als eerste boot schijf zetten.

wat was het software probleem?

Edited by BulletGoof, 14 August 2012 - 11:45.

Geplaatste afbeelding

#16 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 14 August 2012 - 11:55

Bericht bekijkenBulletGoof, op 14 August 2012 - 11:44, zei:

msconfig.exe opstarten en dan bij computer opstarten zullen er 2 opties zijn, dan kan je 1 van de 2 verwijderen.

Ik persoonlijk had het herstel niet gedaan maar gewoon in de bios de juiste schijf terug als eerste boot schijf zetten.

wat was het software probleem?

Merci.
Power4PC had er een illegale versie opgezet. Ik kreeg mijn eigen windows niet geïnstalleerd, dus had 'm hier maar binnen gedaan.
Soit, wegens het precies dus niet erg veel met de BIOS te maken heeft zal ik 'm wel opnieuw binnen doen. :)

#17 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 20 August 2012 - 14:15

Ik post dit allemaal zonder schaamte. (sarcasm)
Er is dus vanachter aan mijn case een knop om de fans te regelen. Ik wist dat natuurlijk weeral niet. :rolleyes:
Toch is het straf dat de knop eerst wel fatsoenlijk stond. In de winkel moesten ze er enkel Windows op gooien, dus waarom zouden ze aan die knop moeten komen? Waarschijnlijk perongeluk...
Heel raar allemaal. Maar bon. 't Was dus (voor ene keer) niets bijzonders.

Thank you, God.

#18 Unexpected

Unexpected

Unstoppable

• Member
  • PipPipPip
  • 2545 berichten

Posted 20 August 2012 - 16:34

Bericht bekijkenBlueSmiley, op 20 August 2012 - 14:15, zei:

Ik post dit allemaal zonder schaamte. (sarcasm)
Er is dus vanachter aan mijn case een knop om de fans te regelen. Ik wist dat natuurlijk weeral niet. :rolleyes:
Toch is het straf dat de knop eerst wel fatsoenlijk stond. In de winkel moesten ze er enkel Windows op gooien, dus waarom zouden ze aan die knop moeten komen? Waarschijnlijk perongeluk...
Heel raar allemaal. Maar bon. 't Was dus (voor ene keer) niets bijzonders.

Thank you, God.

bad luck brian, we found you :p
An unexpected Desk
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

#19 BlueSmiley

BlueSmiley

Unstoppable

• Topic Starter
  • Member
  • PipPipPip
  • 2240 berichten

Posted 20 August 2012 - 16:48

Bericht bekijkenUnexpected, op 20 August 2012 - 16:34, zei:

bad luck brian, we found you :p

Geplaatste afbeelding