Springen naar inhoud

4gamers.be

Welkom op het 4Gamers Forum

Welkom op het forum van 4Gamers Forum. Om te kunnen deelnemen aan onze community moet je even registreren, dit is een eenvoudig en kortstondig proces. Daarna ben je officieel een 4Gamer en kan je deelnemen aan het forum. Door te registreren kan je:
  • Nieuwe topics openen en reageren op andere topics
  • Abonneren op topics die je interessant vindt om constant up to date te blijven
  • Reageren op de front-page artikelen
  • Deelnemen aan de 4Gamers-wedstrijden

probleem met het assembleren van pc

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 09:37

hey mensen

ik ben gisteren vor de aller eerste keer begonnen met het assembleren van een pc, maar ik zit enorm vast bij de bekabeling
mijn moederbord, voeding en cpu en me ram zitten al in de case
maar ik snap de ballen van al die kabeltjes en de handleidingen helpen mij ook niet
verder zit ik ook met een probleem met het aansluiten van de videokaart
ik heb namelijk 4 slots
-pcix16
-pcix1 (heb ik zo te zien nodig voor mijn netwerkkaart erop aan te sluiten)
-pcix4
-pcix8

het probleem is: in de x16 kan ij nie gestoke worden want dan geraakt me netwerkkaart nie in de x1 sleufje
en in de x8 gaat het ook wer nie want dan heb ik geen plaats meer over voor mijn bekabeling te steken dus drm dak ook eerst met de bekabeling begin om te zien of ik er hem achteraf toch inkrijg
dus is de enige mogelijkheid in de x4 maar dan is de snelheid al weer veel trager heb ik gehoord

dit is alles wat ik heb

moederbord: gigabyte G1.Sniper M3

Microsoft / Windows 7 Home Premium, DVD,
OEM, 64bit, NL
GFC-00598

339085 Samsung / SH-222BB/BEBE
SH-222BB/BEBE

12558 Samsung / 1000GB HDD
HD103SJ

298070 TP-LINK / TL-WDN4800
TL-WDN4800

350341 Intel / i5-3450
BX80637I53450

355992 Sapphire / HD7850 2GB GDDR5
11200-00-20G

111427 Team / TED38192M1333HC9DC
TED38192M1333HC9DC

85566 Cooler Master / HAF 912 Plus
RC-912P-KKN1

298944 Samsung / MZ-7PC064D
MZ-7PC064D

360636 Cooler Master / RS-600-ASAB
RS-600-ASAB

ik geraak er allerzins nie meer aan uit maar ik wil dak da zelf kan doen dan heb ik daar meer voldoening van ^^

#2 mactox

mactox

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 615 berichten

Posted 14 August 2012 - 09:57

je kan de netwerkkaart ook gewoon in de x4 of x8 slot steken, en de videokaart bovenaan in de x16

Citeren

A PCIe card fits into a slot of its physical size or larger (maximum ×16), but may not fit into a smaller PCIe slot (×16 in a ×8 slot). Some slots use open-ended sockets to permit physically longer cards and negotiates the best available electrical connection. The number of lanes actually connected to a slot may also be less than the number supported by the physical slot size.

Moto: Suzuki GSF600S Bandit
Wagen: BMW 118d '08 - Opel Astra '95
Asus Maximus IV Extreme - i5 2500k @ 5GHz - Corsair H80 - 4x4GB Corsair Dominator DDR3-1600 CL8 - 2x Asus GTX580 DirectCUII - OCZ Vertex 3 120GB - Cooler Master HAF X

#3 mdgf.mike

mdgf.mike

Trial Crew

• Trial
  • PipPip
  • 351 berichten

Posted 14 August 2012 - 10:46

Citeren

maar ik snap de ballen van al die kabeltjes en de handleidingen helpen mij ook niet
Welke kabels vind je niet?

#4 'Soul

'Soul

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 556 berichten

Posted 14 August 2012 - 10:53

Bericht bekijkenmdgf.mike, op 14 August 2012 - 10:46, zei:

Citeren

Welke kabels vind je niet?

Vraag ik me ook af, vaak past zo'n kabel maar op 1 bepaalde aansluiting. Tevens stond in mijn handleiding wel welke connectors dat waren en wat er op moest aangesloten worden.
GW 2 ID: Soul.8317

#5 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 12:04

wel om een voorbeeld te geven: ik zit hier met een kabel hd audio en een ac'97 en die hangen een beetje samen aan elkaar maar waar moeten die in? de enige mogleijkheid die ik op het moederbord zie is audio (en da's maar 1 mogelijkheid om aan te sluiten
ma de welke moet er dan op en wa moek dan doen met die andere?

en op alle kabeltjes van de voeding staat er niks op dus de welke is voor wat?

nog een vb
ik heb hier ne 20+4 zitten en ne 4+4
die 20+4 zit erin en die 4+4 ook
maar wa moek doen met die andere 4 van die 4+4?
die moest vanboven links op mijn mobo maar daar is maar plaats om een deel van die 4+4 erin te steken dus wat te doen met da ander stuk gewn los laten hangen ofzo??

nog eentje:
op de poorten voor de front panel me power switch enzovoort.....
staat er ook iets op van msg op het moederbord maar ik zie nergens iets van een kabel met msg op
en wa isda eigelijk?

Edited by dimi859, 14 August 2012 - 11:57.

#6 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 12:09

ook spreken ze van speaker (bij die powerswitch,....) maar daar vind ik ook geen kabels voor
en ook van chassis intrusion panel
en ook iets an cl

Edited by dimi859, 14 August 2012 - 12:40.

#7 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 12:28

heb me nu wel al ne keer geaffetuurd om hem op te starten(wel zonder monitor die heb ik misschien vanavond)
en ik zie dat de voeding werkt aangezien de led aan de front brandde en mijn processorkoeler draaide (dat duurde eventjes leek alsof hij probeerde maar nie kon maar na paar seconden ging ie perfect
nu enkel nog het mysterie van de kabels in bovenstaande vragen

#8 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 12:39

nog vragen: die sata kabels die bij me moederbord zaten wa moek daarmee doen?
die batterij die erin zit (die ronde platte) moet er daar iets mee gebeuren?

#9 Carambola

Carambola

Crew

• Crew
  • 54 berichten

Posted 14 August 2012 - 13:11

Audio: ac'97 is een oude standaard nog, HD audio is degene die je moet aansluiten op je moederbord.

SATA kabels: moet je aan de ene zijde aansluiten op je moederbord op de SATA poorten, zitten meestal aan de rechterzijde. De andere zijde moet in je Harde schijf of SSD. Een CD/DVD brander of speler moet je ook aansluiten met een SATA kabel.
Om de harde schijf/SSD/DVD brander van stroom te voorzien moet je ook nog een stroomkabel van de voeding aansluiten op harde schijf/SSD. Dit is meestal een lange kabel waar heel veel van dezelfde brede connectors verdeeld zitten over de kabel.

Processor: Meestal zit linksbovenin een 4 pin of 4+4 aansluiting op je moederbord waar je een 4 of 4+4 pin stekker van de voeding op aan moet sluiten om de processor van stroom te voorzien

Ook is er nog een grote dikke connector van 20+4 pins van de voeding, die moet in je moederbord en bevindt zich meestal aan de rechterkant.

Videokaart: hangt er een beetje vanaf welke aansluitingen deze heeft. Waarschijnlijk heeft deze 1 PCIe 6 pin kabel van de voeding nodig of 2x 6 pin of 1x6pin + 1x 8pin (of 6+2).

Alle kabeltjes die vanuit de voorkant van je behuizing lopen (Power led, HDD led, power switch, etc) moet je aansluiten op één aansluiting op je moederbord. In de handleiding staat meestal uitgelegd welk kabeltje precies op welk deel van die aansluiting moet.

Ventilatoren: er zijn aansluitingen te vinden op je moederbord met 3 pinnetjes of 4 pinnetjes, meestal staat hier ook iets van fan1, 2, 3 of sysfan1, 2, 3 bij. Op deze aansluitingen kan je ventilatoren op aansluiten.

Misschien dat je aan deze guide wat hebt: http://nl.hardware.i...igde-onderdelen staan wat foto's bij om het te verduidelijken
Rig: MSI P67-GD65 | i7 2600k | Thermalright HR-02 Macho | XFX HD 6870 black edition | 8gb Corsair vengeance 1600mhz | OCZ Agility 3 120gb | Samsung Spinpoint f3 1tb | CM Storm Scout |

#10 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 13:24

Bericht bekijkenCarambola, op 14 August 2012 - 13:11, zei:

Audio: ac'97 is een oude standaard nog, HD audio is degene die je moet aansluiten op je moederbord.

SATA kabels: moet je aan de ene zijde aansluiten op je moederbord op de SATA poorten, zitten meestal aan de rechterzijde. De andere zijde moet in je Harde schijf of SSD. Een CD/DVD brander of speler moet je ook aansluiten met een SATA kabel.
Om de harde schijf/SSD/DVD brander van stroom te voorzien moet je ook nog een stroomkabel van de voeding aansluiten op harde schijf/SSD. Dit is meestal een lange kabel waar heel veel van dezelfde brede connectors verdeeld zitten over de kabel.

Processor: Meestal zit linksbovenin een 4 pin of 4+4 aansluiting op je moederbord waar je een 4 of 4+4 pin stekker van de voeding op aan moet sluiten om de processor van stroom te voorzien

Ook is er nog een grote dikke connector van 20+4 pins van de voeding, die moet in je moederbord en bevindt zich meestal aan de rechterkant.

Videokaart: hangt er een beetje vanaf welke aansluitingen deze heeft. Waarschijnlijk heeft deze 1 PCIe 6 pin kabel van de voeding nodig of 2x 6 pin of 1x6pin + 1x 8pin (of 6+2).

Alle kabeltjes die vanuit de voorkant van je behuizing lopen (Power led, HDD led, power switch, etc) moet je aansluiten op één aansluiting op je moederbord. In de handleiding staat meestal uitgelegd welk kabeltje precies op welk deel van die aansluiting moet.

Ventilatoren: er zijn aansluitingen te vinden op je moederbord met 3 pinnetjes of 4 pinnetjes, meestal staat hier ook iets van fan1, 2, 3 of sysfan1, 2, 3 bij. Op deze aansluitingen kan je ventilatoren op aansluiten.

Misschien dat je aan deze guide wat hebt: http://nl.hardware.i...igde-onderdelen staan wat foto's bij om het te verduidelijken

audio: is nu aangesloten
sata kabels: 1tje vande front panel want de ssd en hdd en dvd writer moek nog aansluiten
processor: is al in orde + die dikke connector ook
videokaart: euh....... :blink:
alle kabeltjes zijn nu aangesloten maar op moederbord is er plaats voor msg,cl en speaker maar daar zie ik geen kabels van
ventilatoren: wel die heb ik nu net aagesloten op voeding +mobo en toen ik mijn pc nog eens probeerde op te starten,deed die dit niet
hij deed het dan ineens wel toen ik het van de mobo haalde (zo'n kabelte met 4 kleine pinnetjes) en de ventilators draaiden mooi mee

#11 Carambola

Carambola

Crew

• Crew
  • 54 berichten

Posted 14 August 2012 - 13:31

Dus je hebt geen kabeltje lopen vanuit je voeding naar videokaart? Als het goed is moet er een stekker 6 pin stekker zijn die erin past. Die CI en Speaker hoef je niet aan te sluiten als je daar geen kabeltjes van hebt vanuit de voorkant van de behuizing
Rig: MSI P67-GD65 | i7 2600k | Thermalright HR-02 Macho | XFX HD 6870 black edition | 8gb Corsair vengeance 1600mhz | OCZ Agility 3 120gb | Samsung Spinpoint f3 1tb | CM Storm Scout |

#12 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 13:37

wel van mijn voeding zie ik wel ne 6+2 kabel lopen  (2x)
maar bij me videokaart zit er zo eentje van 6 met aan de andere kant dan iets met 3 pinnen kwn oe dak da moet uitleggen
dus kwn welke dak moe nemen?
ik neem aan die 6+2 van de voeding?
de poort op de videokaart is maar 6 pinnekes

Edited by dimi859, 14 August 2012 - 13:40.

#13 Carambola

Carambola

Crew

• Crew
  • 54 berichten

Posted 14 August 2012 - 13:45

Die 6+2 kabel kan je dus gebruiken als een 6 pin of als een 8 pin, in jouw geval heb je dus alleen maar de 6 pinnetjes nodig van die kabel voor je videokaart. mocht je ooit een andere (zwaardere) videokaart te nemen, dan kan je met die twee 6+2 kabels videokaarten aansluiten die maximaal twee 8 pins nodig hebben.

#14 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 13:46

ok dan zal ik dat nu direct doen :D
thx man

#15 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 13:57

ok heb hem nu ook al eens gestart en dat werkt nu ook :D
maar kan het geen kwaad dat de processorkoeling niet direct start?
hij hapert eerst eens en dan begint em

en die andere ventilatoren moeten die nu nie op het mobo aangezien ze niet draaien als ik die kabel op de mobo steek?

#16 Carambola

Carambola

Crew

• Crew
  • 54 berichten

Posted 14 August 2012 - 14:05

Die andere ventilatoren moet je op de sys_fan 1,2, 3 etc aansluiten (welke je over hebt). Wat betreft de processorkoeler, deze blijft naderhand wel gewoon draaien? Je kan altijd nog proberen de aansluiting van processorventilator nog even goed aan te duwen.

#17 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 14:17

ke
en ja die processorkoeling blijft daarna continu draaien
die sata kabels is da dan om van ssd,hdd en dvd writer naar mobo te connecteren?

#18 mactox

mactox

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 615 berichten

Posted 14 August 2012 - 14:31

ja klopt, op eerste zicht heeft je moederbord maar 1 SATA controller dus maakt niet echt uit waar je ze insteekt. Als je SSD al wat recenter is kan je die best wel in een van de witte poortjes steken (6Gbit/s) voor optimale performantie. De rest maakt niet zoveel uit, een gewone HDD komt niet aan de bottleneck van een 3Gbit/s SATA poort :)
Moto: Suzuki GSF600S Bandit
Wagen: BMW 118d '08 - Opel Astra '95
Asus Maximus IV Extreme - i5 2500k @ 5GHz - Corsair H80 - 4x4GB Corsair Dominator DDR3-1600 CL8 - 2x Asus GTX580 DirectCUII - OCZ Vertex 3 120GB - Cooler Master HAF X

#19 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 14:42

kdenk wel dat alles recent is anders moet je eens kijke in het begin want daar staat mijn lijst van onderdelen
kheb 2 sata aansluitmogelijkheden op moederbord (een wit en eenzwart helemaal rechts bijna helemaa onderaan) dus ik neem aan 1 voor de ssd, 1 voor hdd en de writer naar de hdd connecteren met ook zo'n sata

maar tis nie gemakkelijk om me hdd in me case te krijgen

tis alsof me hdd te klein is want ik zit met zo'n ding dak kan draaien en eruithalen in me case en daar kank dan een hdd steken maar de gaten voor de vijsjes komen nie overeen

#20 dimi859

dimi859

Gettin warmed up?

• Topic Starter
  • Member
  • PipPip
  • 234 berichten

Posted 14 August 2012 - 15:35

ok nevermind da probleem heb ik zelf kunnen vinden kwas nog iets op de zijkanten vergeten steken
maar nu zit ik echt wel met een probleempje
ik heb 3sata poorten op me mobo (een wit, een zwart en nog een ergens een beetje verder op het mobo)
die da een beetje verder zit is aangesloten voor het front panel want daar zit een E sata poort (voorwat weet ik nie)
dan heb ik er nog 2 over
MAAR
ik heb er 3 nodig want de ssd, de hdd en de dvd writer hebben er alle 3 een nodig toch?
op mijn hdd zit ook nog een aansluiting met 4 pinnen ma kwn of dat dat nodig is.....
het is allerzins niks om de writer aan te sluiten aan de hdd om zo er maar 2 nodig te hebben
heb er ook geen nog kabel voor gezien

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users