Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

CPU koel houden

• Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 nevenskie

nevenskie

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 34 berichten

Posted 25 February 2013 - 15:42

Hello

Ik vraag me af wat het beste is om mijn CPU (Ivy Bridge i5-3570K) lekker koel te houden. Hierbij hou ik overclocken in het achterhoofd, want dat zit er wel in voor de toekomst. Ook let ik wel een beetje op mijn budget.

Optie 1;
De goeie ouderwetse optie, met fans. Cooler Master HAF-XM case, met 1x vooraan en 2x bovenaan 200mm fans, en 1x achteraan 140mm fan en als CPU koeler de Cooler Master Hyper Evo 212.

Optie 2;
All-in-one waterkoeling, zoals bijvoorbeeld Corsair of NZXT die aanbieden.
Qua grootte van de radiators past er wel vrij veel in de case, aangezien er bovenaan plaats is voor 2x 200mm fans.

Optie 3;
Allemaal aparte onderdelen zoeken om een waterkoeling-set te bouwen (als er iemand daarvan een goede site weet).

Wat denken jullie dat de beste optie is, qua prijs voor performantie? Wat zijn zo de voor- en nadelen van elke optie, want zoveel ervaring met cpu koeling heb ik nog niet..
  • 0

#2 Perkouw

Perkouw

Trial Crew

• Trial
  • Pip
  • 28 berichten

Posted 25 February 2013 - 16:15

Optie 1: Goedkoop, beperkt qua overclock mogelijkheden. Mogelijk ook betere koelers op de markt, zal je zelf even moeten uitzoeken.
Optie 2: Duurder, meer overclock potentieel. Zoek wel goed uit wat je wilt halen door wederom te googlen, met name die Hydro series van Corsair zijn leuk maar ga wel even op zoek naar hoe deze setjes performen. Genoeg informatie over te vinden.
Optie 3: Duurst, nog meer overclock potentieel omdat je alles naar je eigen hand kan zetten.

Persoonlijk zou ik in jou geval gaan voor optie 2. Zoek wel goed uit welke je het best kan halen, ik gok de wat grotere jongens zoals de H100/H110 etc. van Corsair.

Dit lijkt me, wederom persoonlijk, de beste keus voor jou geval en ook qua prijs/performance verhouding.
  • 0

#3 nevenskie

nevenskie

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 34 berichten

Posted 25 February 2013 - 16:34

Optie 1: Goedkoop, beperkt qua overclock mogelijkheden. Mogelijk ook betere koelers op de markt, zal je zelf even moeten uitzoeken.
Optie 2: Duurder, meer overclock potentieel. Zoek wel goed uit wat je wilt halen door wederom te googlen, met name die Hydro series van Corsair zijn leuk maar ga wel even op zoek naar hoe deze setjes performen. Genoeg informatie over te vinden.
Optie 3: Duurst, nog meer overclock potentieel omdat je alles naar je eigen hand kan zetten.

Persoonlijk zou ik in jou geval gaan voor optie 2. Zoek wel goed uit welke je het best kan halen, ik gok de wat grotere jongens zoals de H100/H110 etc. van Corsair.

Dit lijkt me, wederom persoonlijk, de beste keus voor jou geval en ook qua prijs/performance verhouding.

Ja inderdaad, de H100 past wel in mijn case.
Denk je dat het mogelijk is om de 2 120mm fans van Corsair te gebruiken voor binnenin de case en de 2 200mm case-fans aan de buitenkant van de case? Of moeten ze allemaal 120mm zijn..
  • 0

#4 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3773 berichten

Posted 25 February 2013 - 18:31

optie 1: indien toch wat geld geïnvesteerd (100,-), vaak even goed als waterkoeling :)
optie 2: leuke oplossing, maar haalt het toch niet bij zelfgebouwde waterkoeling
optie 3: Highflow is een goede winkel met een zalig forum, ik zit daar ook en je wordt daar echt rap geholpen :) het is heel leuk om zelf te doen en je kan zo ver gaan als je wilt. je zal evengoed en vaak zelf beter presteren dan luchtkoeling, hoewel deze ook zeer goed presteert :)

ikzelf zou voor 1 of 3 gaan, zelf ook optie 2 gehad, maar zelfgemaakte waterkoeling is beter en fijner ^^
let wel, zelfgemaakte waterkoeling heeft onderhoud nodig (bij doorzichtige tubes moet je die spoelen of vervangen na +- een jaar, hetzelfde met de vloeistof)
  • 0
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Valar morghulis

#5 Perkouw

Perkouw

Trial Crew

• Trial
  • Pip
  • 28 berichten

Posted 25 February 2013 - 19:11

@Unexpected

Voor dat bedrag (van optie 1) heb je een gesloten watercooling systeem van Corsair of nu ja, bijna dan.
En optie drie wordt heel duur in verhouding met de rest wil je het significant beter doen. De TS is, althans zo begreep ik het, op zoek naar een niet al te dure oplossing.

Bovendien wordt het zelf ''maken'' van waterkoeling pas interessant als je dan ook je grafische kaart mee gaat nemen. Dan is het bedrag ook wat beter te verantwoorden. Alleen de CPU is erg duur, CPU en grafische kaart is in verhouding dan ''goedkoper''.

Ja inderdaad, de H100 past wel in mijn case.
Denk je dat het mogelijk is om de 2 120mm fans van Corsair te gebruiken voor binnenin de case en de 2 200mm case-fans aan de buitenkant van de case? Of moeten ze allemaal 120mm zijn..

Ik zou eerst opzoeken welke versie van Corsair of een andere fabrikant het meest gunstigst is in jou situatie. Ook qua prijs en prestatie verhouding. Zodra je daar uit bent kan je gaan kijken of je fans kan vervangen/verplaatsen etc.
  • 0

#6 vendemm

vendemm

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 29 berichten

Posted 26 February 2013 - 09:59

Er is lucht koeling dat vaak evengoed werkt als een gesloten waterkoeling setje. Maar met een wat zwaarder waterkoeling setje zoals hier al aangehaald (h100) lukt het ook al lekker het overklokken. Zo heb ik een i7 2600k stabiel en niet te warm +- 35° op 4.7ghz draaien met de h100. Maar wat je koopt hangt zeker en vast ook van je budget af. Maar voor een waterkoeling setje opteer je in mijn ogen wel het best voor een 240 mm radiator (zoals de h100)
it-service is ook nog een winkel waar je aankopen kunt doen i.v.m. waterkoeling. zelf heb ik er nog geen ervaring mee.

mvg
  • 0
Geplaatste afbeelding

#7 MooseTheStampede

MooseTheStampede

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 262 berichten

Posted 26 February 2013 - 10:13

als je kist groot genoeg is kun je misschien heatsinks overwegen? moet je eens Varengas vragen, die kent daar ook heel wat van
  • 0
Chinese Haiku in English:  Man who loses watch in toilet has shitty time.

PSN: Spikey556 // Steam: MooseTheStampede

#8 nevenskie

nevenskie

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 34 berichten

Posted 26 February 2013 - 20:16

Ik ga eens een kijkje nemen op die Highflow winkel. Inderdaad, zo'n all-in-one van Corsair is makkelijk, en kan volgens mij wel voor een stabiele overclock zorgen, maar de uitdaging van zo zelf een setup te bouwen zie ik ook wel zitten ^^.
Al weet ik niet wat dat allemaal kost, zo een eigen setup, daar moet ik ook wel rekening mee houden.

Alvast bedankt voor jullie hulp! ^^
  • 0

#9 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3773 berichten

Posted 26 February 2013 - 21:52

een eigen set kost wel wat meer :)
  • 0
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Valar morghulis

#10 Silly Walker

Silly Walker

Crew

• Crew
  • 663 berichten

Posted 26 February 2013 - 22:02

.
  • 0

#11 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3773 berichten

Posted 27 February 2013 - 06:10

ho ho was daar al een benchje van? gemist dan, zal er straks ook maar eens naar zien :p
als deze effectief zeer goed is kan je ook hiervoor gaan dan imo
  • 0
Valar morghulis

#12 Silly Walker

Silly Walker

Crew

• Crew
  • 663 berichten

Posted 27 February 2013 - 10:59

.

Edited by Silly Walker, 03 July 2014 - 14:01.

• 0

#13 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3773 berichten

Posted 27 February 2013 - 14:48

inderdaad wel zeer handig dat ge kunt uitbreiden :o
  • 0
Valar morghulis

#14 nevenskie

nevenskie

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 34 berichten

Posted 27 February 2013 - 15:35

Dat ziet er inderdaad wel een zeer goed setje uit! Zijn er release-datums en/of prijzen bekend?
  • 0

#15 Silly Walker

Silly Walker

Crew

• Crew
  • 663 berichten

Posted 27 February 2013 - 17:59

.

Edited by Silly Walker, 03 July 2014 - 14:01.

• 0

#16 nevenskie

nevenskie

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 34 berichten

Posted 27 February 2013 - 18:46

Prijs rond de $130 dacht ik, release is nog niet bekend voor zover ik weet. Waarschijnlijk niet al te lang meer, ik gok op 1 of 2 maanden.

Edit: even mijn bronnen gecheckt, op de officiële website staat hij aan $139,95 en ETA is eind februari. Dus heel snel :)

Eind februari, m.a.w overmorgen ^^.
En zouden ze die 140 dollar braaf omzetten naar 107 euro volgens de huidige wisselkoers, of gewoon het dollar teken vervangen door een euro teken? :p
  • 0

#17 Silly Walker

Silly Walker

Crew

• Crew
  • 663 berichten

Posted 27 February 2013 - 18:55

.
  • 0

#18 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 3773 berichten

Posted 01 March 2013 - 16:52

te koop bij highflow! http://www.highflow....cpu-cooler.html
  • 0
Valar morghulis

#19 Silly Walker

Silly Walker

Crew

• Crew
  • 663 berichten

Posted 01 March 2013 - 18:40

.
  • 0

#20 nevenskie

nevenskie

First baby steps

• Topic Starter
  • Member
  • Pip
  • 34 berichten

Posted 02 March 2013 - 20:01

En de review door LinusTechTips

http://www.youtube.com/watch?v=XVNuN0UcYUQ

Precies niet zo enthousiast over de stock-fans. Ben niet zeker of ik daar rekening mee moet houden. Zo'n review op youtube gaat steeds voor het beste van het beste, dat heb ik nu ook niet nodig :)
  • 0

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users