Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Golf

• Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 8007 berichten

Posted 25 August 2013 - 10:23

Geplaatste afbeelding

Golf

Blijkbaar zit de golf-sport serieus in de lift en is het zelfs de sport van het jaar 2013. Tijd dus om eens te peilen welke 4G-members de sport volgen of zelf beoefenen of ambitie hebben? Ik ben zelf een weekje begonnen en moet zeggen dat het echt zeer leuk is. Het imago van een sport voor gepensioneerde bankdirecteurs is ook stilaan aan het keren: de clubs maken de sport toegankelijker voor het brede publiek. Ook jongeren vinden blijkbaar makkelijk hun weg naar de Golfsport als ik zo zie hoeveel jonge mensen er in mn club afslaan.

Het doel
Het doel in het golfspel is het balletje in zo weinig mogelijk slagen vanop de afslagplaats (de tee-box) in de hole krijgen. Daarbij poogt de speler altijd om via de fairway te spelen en zo de bal op de green te doen belanden, vanwaar de bal geput kan worden. Op het parcours kunnen verschillende hindernissen liggen zoals bunkers (zand), waterpartijen, bomen en andere vegitatie.

De speler heeft verschillende clubs ter beschikking om zijn slag te slaan, gaande van een driver (om grote afstanden vlak mee te slaan) tot een SW (om minder ver, maar in een erg hoge boog te slaan) en de putter om op de green de bal te putten.

Handicap
Elke speler heeft een handicap die zijn niveau weerspiegelt. De handicap wordt berekend volgens de prestaties van de speler op het terrein. Een volledig golfparcours bestaat normaal gezien uit 18 holes (2x9) die gespeeld moeten worden. Daarbij heeft elke hole een PAR (professional average result), dit is het aantal slagen die een professionele speler gemiddeld nodig heeft om die hole uit te spelen. De handicap van de speler betekent het aantal slagen die een speler boven PAR slaat op het gehele parcours van 18 holes. Dus hoe lager de handicap, des te dichter de speler tegen PAR-speelt. Iemand met handicap 18 heeft dus gemiddeld 18 slagen meer nodig gehad dan PAR op een parcours van 18 holes (of ook: 1 extra slag per hole). Een officiële hcp start vanaf 36, maar er is ook een club handicap die gaat tot 54 (maar enkel geldt in je eigen club), officieel heb je dan nog geen handicap.

De uitverkorenen die erin slagen om hcp 0 te behalen krijgen de status pro.

De baan
De baan of het parcours bestaat uit verschillende holes, die elk verschillende onderdelen bevat:
Geplaatste afbeelding
1. De Tee-box of afslagplaats vanwaar de spelers afslaan. Afhankelijk van je handicap sla je op verschillende plaatsen af.
2. Een waterpartij die als hindernis optreedt.
3. De Rough is de plaats buiten de fairway waar het gras minder goed of zelfs niet gemaaid wordt. Soms is er ook een semi-rough, waar het gras gemaaid wordt, maar niet zo kort als op de fairway.
4. Out of Bounds is de zone waar je je bal niet mag in slaan. Je bal is dan buiten bereik en moet herspeeld worden.
5. De Bunker is een uitgegraven deel van de hole met zand in die als hindernis optreedt.
6. Een waterpartij die als hindernis optreedt.
7. De Fairway is het kort gemaaid gras die alshetware het te volgen parcours van afslagplaats tot green.
8. De Green is het gedeelte met het zeer kort gemaaid gras waarop het putten plaatsvindt.
9. De Flag geeft aan waar de hole zich bevindt.
10. De Hole is het eindpunt waar het balletje in gespeeld moet worden.

Hoe begin ik eraan?

Start 2 Golf
Natuurlijk moet je om te golfen lid worden van een golfclub. Golf is namelijk niet echt een sport die je in je eentje kan uitvoeren in je tuin. Je zou ergens in een groot open veld wel wat ballen kunnen gaan afslaan, maar op die manier ga je wel erg veel geld uitgeven aan golfballen die je hoogstwaarschijnlijk niet meer terugvindt.

Golfclubs bieden sinds het explosief populair worden van de sport speciale starterspakketen aan om mensen kennis te laten maken met de sport. De zogenaamde Start 2 Golf-paketten omvatten meestal enkele lessen bij een Golf Pro, enkele maanden lidmaatschap van de Driving Range en het bruikleen van een ijzer en putter. De lessen laten je toe je techniek te verbeteren zodat je je GVB (zie verder) kan behalen. Op de Driving Range kan je zoveel oefenen als je wil met gratis ballen inbegrepen in je pakket. En gezien je een club mag lenen moet je nog niet meteen investeren in een set ijzers.

Overzicht van de formules die de clubs aanbieden vind je op: http://www.golfvlaan..._STG_2013_5.pdf

GVB
Eenmaal je je lessen gehad hebt, wil je natuurlijk proeven van het echte spel op het terrein. In Europa is golf echter strenger gereglementeerd waardoor je niet zomaar op het terrein mag. Dit omdat er risico's verbonden zijn aan het toelaten van beginners op het parcours. Allereerst is er grote kans op ernstige beschadiging van het gras, maar er is ook gevaar voor letsels door ballen die alle kanten opgaan wanneer beginners nog geen goede techniek hebben. Vooraleer je op het terrein mag moet je je GolfVaardigheidBewijs (GVB) behalen. Dit bewijs is zoals je rijbewijs voor de auto: het stelt dat je goed genoeg kan golfen om wereldwijd toegelaten te worden tot golfbanen.

Het GVB bestaat uit twee zaken: allereerst zal je Golf Pro na je lessen bepalen of je techniek goed genoeg is om op het terrein te mogen spelen. Daarnaast moet je ook slagen voor een theoretisch open boek-examen betreffende golfregels en etiquette. Wanneer je voor beide items slaagt verkrijg je je GVB en mag je op het terrein.
Opgelet: Start 2 Golf omvat soms toelating tot het terrein na behalen GVB, soms moet je echter full member worden om het terrein te mogen betreden.

Het echte werk - golfmateriaal
Na je proefpakket Start 2 Golf kan je beslissen om ermee te stoppen of je kan voor het echte werk gaan en full member worden. Zodra je op het terrein gaat zal je geleende ijzer en putter echter niet meer volstaan en zal je moeten investeren in golfmateriaal (schoeisel, een golfzak, clubs, ballen).
  • Schoeisel: hoewel er speciale golfschoenen bestaan kan elke beginner gerust met eigen schoenen spelen. Enige vereiste is dat ze een platte zool hebben.
  • Clubs: Clubs bestaan in alle soorten en prijzen. Voor een beginner is het aangewezen om een beginners-starterskit te kopen. Deze omvatten ofwel een volledige of halve uitrusting of enkel de ijzers (5 - SW). Voor enkele honderen euro (200-300) heb je al een erg goede kwalitatieve startersset van gekende merken zoals Wilson met vaka een golfzak erbij. Clubs kan je kopen met een stalen of grafieten shaft. Grafiet is lichter, maar geeft iets minder gevoel. Door het lagere gewicht is grafiet aangewezen voor beginners.
  • Een golfzak: je clubs kan je moeilijk met de hand meesleuren, dus een comfortabele golfzak is aangewezen om je clubs, ballen, handschoen, regenjas, etc. in op te bergen. Tassen vind je ook in alle kleuren, maten en prijzen. Soms worden bij starterssets clubs + golfzak aangeboden.
  • Ballen: het is verboden om Driving Range Ballen mee te nemen op het parcours. Je moet dus je eigen ballen voorzien. Golfballen zijn niet goedkoop, dus goed uitkijken is belangrijk. De goedkoopste ballen vind je voor ongeveer €0,5 per stuk, maar kwalitatieve ballen kosten snel twee tot vijf euro per stuk. Sommige sites bieden gebruikte balls aan tegen zeer voordelige prijzen (zie bvb. lakeballs.nl). Voorzie ook tee's om op af te slaan.
  • Allerlei: Andere zaken die je nodig hebt als golfer zijn: een paraplu (regen is geen reden om het spel te onderbreken), een golf-handschoen, reserve-kledij en regenkledij, pitchfork (om schade aan het gras te herstellen), etc.

The sky is the limit
Net zoals zowat elke andere sport of hobby kan je bij de aankoop van uitrusting zo ver gaan als je wil. Topclubs kosten bijvoorbeeld al snel duizend euro en dan heb je enkel een set ijzers. Vergeet echter niet dat dit voornamelijk een mentaal spel is. Denk niet dat je door het aankopen van duurdere ijzers plots veel beter zal gaan spelen. Werk eerst aan je swing en techniek en voorzie duurdere ijzers wanneer je daar ook klaar voor bent. Vergeet namelijk ook niet dat duurdere ijzers vaak minder vergevingsgezind zijn, waardoor ze voor beginners moeilijker te hanteren zijn.
  • 0

- 4Gamers Forum Administrator -

#2 valies

valies

Crew

• Crew
  • 8818 berichten

Posted 26 August 2013 - 15:23

In oktober heb ik een golfinitiatie (HR activiteit). Gras gaat afzien :p
  • 0

PSN valies - 3DS 1908-2322-5163 - twitter @valies
As long as people continue to pursue the meaning of freedom, they will never cease to be o/
Baka!

#3 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 26 August 2013 - 17:22

In oktober heb ik een golfinitiatie (HR activiteit). Gras gaat afzien :p

Veel succes. Ik ben ook ooit met een initiatie begonnen en het is zo dat ik de microbe wat te pakken kreeg. Ook gewoon hoe die parcours prachtig zijn aangelegd met water, groen, bunkers. Een oase van natuur en rust terwijl je sport, zalig.

Enkele tips: je ogen altijd goed op de bal houden, wat door je knieën zakken en je heupen achteruit steken terwijl je je swing voorbereidt en uitvoert. De manier hoe je je armen en club moet houden zeggen ze je wel op het moment zelf en dan hopelijk sla je eens een goede bal. Ik heb op initiatie mensen toch al 50 meter zien slaan dus dat kan jij ook! :)

En initiatie is meestal op van die afslagmatten hoor, dus gras ga je niet beschadigen. Normaal gezien ga je ook wat mogen oefenen op putten op een putting green, dan krijg je wat het echte gevoel van op de baan te staan. Die putting greens zijn echt zalig en dat gras is superkort en zacht. Zorg dat je platte schoenen aanhebt.

Geplaatste afbeelding
  • 0

#4 valies

valies

Crew

• Crew
  • 8818 berichten

Posted 26 August 2013 - 18:39

Ok :D
  • 0

PSN valies - 3DS 1908-2322-5163 - twitter @valies
As long as people continue to pursue the meaning of freedom, they will never cease to be o/
Baka!

#5 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 26 August 2013 - 22:16

Gisteren mn eerste les gehad van een pro, techniek aangeleerd. Wel niet simpel, maar sla met een ijzer 7 nu toch makkelijk 75-100 meter (als ik de bal goed raak, wat nog steeds <50% is van al de slagen atm :D.
  • 0

#6 quinten7055

quinten7055

Unstoppable

• Clan Rookie
  • 2014 berichten

Posted 04 September 2013 - 03:54

Overweeg sinds vroeger eigenlijk al om de sport zelf ook te gaan doen, maar denk eerst dat ik eens naar de lessen ga gaan kijken... Nu ik namelijk 50 % korting op lessen heb :)
  • 0
<p><span style="color:#ff0000;">Psn: Fred_wemel,</span> <span style="color:#40e0d0;">Friendcode: 2380-3632-052</span><br><span style="color:#ff0000;">"Oh look, another visitor. Stay awhile... Stay FOREVER!" kamiccello</span>

#7 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 08 September 2013 - 12:09

Praktisch examen geslaagd XD. Bij mn eerste afslag op een PAR-3 lag ik meteen op de green, perfect dus :D. Nu nog het theoretisch examen over de regels, pfff :p

Overweeg sinds vroeger eigenlijk al om de sport zelf ook te gaan doen, maar denk eerst dat ik eens naar de lessen ga gaan kijken... Nu ik namelijk 50 % korting op lessen heb :)

Zeker doen, is echt een zalige sport. Gewoon al de prachtige natuur die u omringt is fantastisch. Ik heb al bijna een eend meegehad, dat was iets minder haha :p
  • 1

#8 Pudish

Pudish

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4769 berichten

Posted 08 September 2013 - 21:23

Praktisch examen geslaagd XD. Bij mn eerste afslag op een PAR-3 lag ik meteen op de green, perfect dus :D. Nu nog het theoretisch examen over de regels, pfff :p

Zeker doen, is echt een zalige sport. Gewoon al de prachtige natuur die u omringt is fantastisch. Ik heb al bijna een eend meegehad, dat was iets minder haha :p

Ge moet een examen doen om te kunnen golfen?
  • 0
Al schudt men nog zo kloek, de laatste druppel valt toch altijd in de broek.
Twitter

#9 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 08 September 2013 - 22:37

Om op het terrein te mogen wel ja. Je moet je bij dat examen niet te veel voorstellen hoor. Je gaat het terrein op en moet spelen terwijl de pro helpt en kijkt hoe je het doet. En het theoretisch zijn een 20 tal vragen over de regels.
  • 0

#10 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 12 September 2013 - 11:51

In actie met een ijzer 7 ^^

Geplaatste afbeelding
  • 0

#11 quinten7055

quinten7055

Unstoppable

• Clan Rookie
  • 2014 berichten

Posted 12 September 2013 - 12:45

Schone foto, zeker op het kleur balans welke camera ?
  • 0
<p><span style="color:#ff0000;">Psn: Fred_wemel,</span> <span style="color:#40e0d0;">Friendcode: 2380-3632-052</span><br><span style="color:#ff0000;">"Oh look, another visitor. Stay awhile... Stay FOREVER!" kamiccello</span>

#12 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 12 September 2013 - 13:01

Mijn smartphone... Nokia Lumia 920 :p. Trekt wel goede foto's, maar de scherpte laat soms afweten.

Geplaatste afbeelding
  • 0

#13 quinten7055

quinten7055

Unstoppable

• Clan Rookie
  • 2014 berichten

Posted 12 September 2013 - 13:45

Ja is niet mis, zal eens langskomen met de Nikon xp... denk op de golf wel nog schone foto's kunt maken. Begin inspiratie te krijgen ;)
  • 0

#14 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 12 September 2013 - 14:28

Ja je kan er zeer mooie natuurfoto's schieten, het probleem is dat je als niet-golfer normaal gezien niet op de baan mag.
  • 0

#15 quinten7055

quinten7055

Unstoppable

• Clan Rookie
  • 2014 berichten

Posted 12 September 2013 - 14:33

Ja je kan er zeer mooie natuurfoto's schieten, het probleem is dat je als niet-golfer normaal gezien niet op de baan mag.

Jammer, leek me inderdaad een vrij leuk project om te doen. Ach ja, zoals ik eerder zei misschien mij toch eens wagen aan de lessen met mijn korting. Jammere eraan is dat ik op helemaal voor naar Nederland trekken. Later de week eens achter informeren.
  • 0

#16 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 13 September 2013 - 11:19

Jammer, leek me inderdaad een vrij leuk project om te doen. Ach ja, zoals ik eerder zei misschien mij toch eens wagen aan de lessen met mijn korting. Jammere eraan is dat ik op helemaal voor naar Nederland trekken. Later de week eens achter informeren.

Misschien dat er wel iets te regelen valt hoor :)
  • 0

#17 quinten7055

quinten7055

Unstoppable

• Clan Rookie
  • 2014 berichten

Posted 13 September 2013 - 11:20

Misschien dat er wel iets te regelen valt hoor :)

Just let me know ^^
  • 0

#18 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 13 September 2013 - 11:22

Voorbeeldje (ook wel weer met de Lumia 920, ik neem binnenkort mn spiegelreflex eens mee op de baan) van een hole:

Geplaatste afbeelding
  • 0

#19 quinten7055

quinten7055

Unstoppable

• Clan Rookie
  • 2014 berichten

Posted 13 September 2013 - 11:29

niet mis, Bij goed weer kan je inderdaad wel prachtige natuurfoto's maken... Icl wat sportieve foto's :) Jaloers :)

Welke camera heb je ? Canon/Nikon ?
  • 0

#20 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Topic Starter
  • Administrator
  • 8007 berichten

Posted 13 September 2013 - 11:37

Nikon D3200 met 18-105 mm
  • 0

8 user(s) are reading this topic

0 members, 8 guests, 0 anonymous users