Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Naming conventions variables

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 InFerNo

InFerNo

Crew

• Crew
  • 2479 berichten

Posted 01 December 2013 - 00:49

Ik pols graag eens bij collega programmeurs naar wat hun naming conventions zijn voor variables, classes en andere zooi.

Zo gebruik ik steevast een prefix van 3 letters (not really, soms past het niet binnen 3 letters :p) om dingen duidelijk te onderscheiden.
Een string wordt strString
Een integer wordt intInteger
Een boolean wordt booBoolean
Een class wordt clsClass
Een textbox wordt txtTextbox
etc.

Voor databases gebruik ongeveer hetzelfde, maar zet ik er een underscore tussen om zo het onderscheid beter te kunnen maken tussen code variabelen en database namen
Een table wordt zo een tbl_Table
Een een varchar met lengte 50 wordt zo een vc50_VarcharFifty
Een tiny integer wordt zo een tint_TinyInteger
etc.

Ook kleine dingen typ ik meestal voluit, voor een teller wordt vaak i gebruik, maar ik kies toch steeds voor intTeller hoewel ik dat al wat vaag vind (wat wordt er geteld?). Je hoeft het tegenwoordig maar 1x te typen en de rest wordt meestal door de IDE aangevuld. Hierdoor heb ik een redelijk goed overzicht op oudere code.

Wat zijn jullie conventions, al dan niet opgelegd door het werk? De mijne zijn natuurlijk persoonlijk en niet opgelegd. Misschien zie ik hier wel betere passeren of extra (ik maak nu geen onderscheid tussen public en private en constanten zijn altijd constConstant)
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#2 smitske

smitske

Wannabe-Spambear

• Member
  • PipPipPip
  • 4298 berichten

Posted 01 December 2013 - 10:06

Afgezien van de gewoonlijke hoofdletter/kleine letter verschillen heb ik er niet echt, ik kies gewoon voor de hand liggende namen, maar ja ik studeer nog dus echte conventions krijgen wij ook niet want ik kan me wel inbeelden dat bij grote projecten het inderdaad handig is dat je ziet aan de naam welke klasse het is, hoewel erover hooveren ook werkt bij IDEs om dat te weten :p
  • 0
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." Albert E.

#3 Sharpless...

Sharpless...

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 510 berichten

Posted 01 December 2013 - 14:36

Zelf gebruik is geen naming conventions aangezien dat extra werk is om te typen :p Maar het kan zeker handiger zijn in grotere projecten
  • 0

#4 MiniJeffrey

MiniJeffrey

Crew

• Administrator
  • 8007 berichten

Posted 01 December 2013 - 17:55

gewoon de standaard conventions, geen speciale zaken. Die drie letters vooraf vind ik nogal vervuilend :p
  • 0

- 4Gamers Forum Administrator -

#5 InFerNo

InFerNo

Crew

• Topic Starter
  • Crew
  • 2479 berichten

Posted 01 December 2013 - 21:21

gewoon de standaard conventions, geen speciale zaken. Die drie letters vooraf vind ik nogal vervuilend :p

Maar mijn code is wel altijd leesbaar zonder te gaan loeren hoe ze gedeclareerd zijn :p
  • 0
InFerNo
4Gamers Nights organisator samen met Jejskov en Curze!
Livestreaming via www.ground-zero.tv.

#6 Zavulon

Zavulon

Gettin warmed up?

• Member
  • PipPip
  • 185 berichten

Posted 09 December 2013 - 19:56

in PLC programmatie gebruik ik minimum-letter id's:

bool = bVar, int = iVar, dint = diVar, uint = uVar, udint = udVar, word = wVar, string = sVar, FB = fbVar, struct = stVar, ... enz

In C# echter laat ik dit vallen omdat je dan mooiere variables krijgt zonder prefix, de IDE geeft na een hoover snel het type door. Als variable type probeer ik ook zoveel mogelijk 'var' als type te gebruiken.

Ook ga ik zo weinig mogelijk afkortingen gebruiken (uitgezonderd de i's in for lussen), en de usual casing-regels:

function = ThisIsFunction, classeVars = _globalVar, Class = SomeClass, param = paramVar, property = NiceProperty, ... enz

echter voor ui-stuff, hou ik nog aan de Hungarian naming style die een 3-letter prefix voorstelt, dit omdat het soms moeilijk is om elk element een unieke naam te geven, dan kan je simpel:

txtGuiElement, lblGuiElement, cboGuiElement. (een textvak met bijhorend label en checkbox)
  • 0

#7 basketfreak0

basketfreak0

On a roll

• Member
  • PipPip
  • 746 berichten

Posted 12 December 2013 - 23:39

Afgezien van de gewoonlijke hoofdletter/kleine letter verschillen heb ik er niet echt, ik kies gewoon voor de hand liggende namen, maar ja ik studeer nog dus echte conventions krijgen wij ook niet want ik kan me wel inbeelden dat bij grote projecten het inderdaad handig is dat je ziet aan de naam welke klasse het is, hoewel erover hooveren ook werkt bij IDEs om dat te weten :p

Same for me!
  • 0
Twitter: @Gurdis

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users