Springen naar inhoud

4gamers.be

Foto

Regering Michel I

• Please log in to reply
265 replies to this topic

#261 rafbanaan

rafbanaan

Crew

• Crew
  • 12696 berichten

Posted 11 October 2017 - 19:49

True, heb ooit eens de fout gemaakt om in discussie te gaan met mijn neef die bij de liberale vakbond zit. De conclusie was dat ik een racist en egoist ben. Die zei me toen letterlijk: Vinde gij da normaal da wij nimeer op pensioen mogen op 55 ?

Ik zeg: Tuurlijk da, in de privé is het ook al 60+, enkel de ambetantenarij moet haar eigen weer een goede naam geven en belachelijk doen

Ja ma eh wij zijn ambtenaren wij doen zwaar werk, das erkend door de overheid bla bla bla...

=> kunt ge dus niets tegen inbrengen en confrontatie helpt niets. De NVA weet dit ook en laat hen gewoon doen, ze rijden zichzelf in de vernieling en via wetgeving worden hun posities en macht ingeperkt. Win win voor iedereen.

Toch eens goed gelachen, mag ik hopen?

• 0

PSN ID/STEAM ID/ORIGIN ID: Tha_soh

Xbox Live ID: Tha soh

The 4Gamers PC-build generator

#262 Wh1teC

Wh1teC

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 45 berichten

Posted 11 October 2017 - 19:51

Toch eens goed gelachen, mag ik hopen?

Niet echt, lach niet graag met mentaal achtergestelden in alle eerlijkheid. Als ge als treinconducteur van uw eigen vindt dat uw job een zwaar beroep is, tjah, serieus kunt ge die mensen dan niet meer nemen als ze zo praten.

Nog een goeie was: Geen tijd voor ticketcontroles door vertraging van de trein, ze gaan niet extra uren doen.

Maar tijd om tijdens de uren met een groepje naar een bepaald station te gaan omdat er "racisme"gemeld was, dat hebben ze wel natuurlijk. Doen ze ook enkel tijdens de uren, da's hun recht. Gaan voetballen na het werk moet ook betaald worden door de werkgever, net als hun outfit. Als vakbondsmensen hebben ze daar ook recht op, de NMBS verdient al genoeg.

Echt hullcinante zever gewoon, leven in een eigen wereld of zitten dagelijks aan de paddo's, kan niet anders.

Edited by Wh1teC, 11 October 2017 - 19:54.

• 0

#263 Limskaya

Limskaya

Event Manager

• Crew
  • 2471 berichten

Posted 11 October 2017 - 19:52

Dit hangt imho ook samen met werkwillend zijn en het aantal vluchtelingen in t land. We hebben als ik me niet vergis een recordaantal aanvaard, maar als die niet werken (welke reden dan ook, taal/diploma/...), dan is dit ook te zien in de cijfers.

Bovendien merk ik steeds meer dat mensen in armoede niet willen werken. 

Vluchtelingen worden volgens mij niet meegeteld in die statistieken, toch zeker niet zolang hun asielaanvraag niet voltooid is (aangezien ze toch niet mogen werken).

Wat betreft de werkwillendheid van mensen in armoede, vraag ik me af hoe je dat geobserveerd hebt? Want ik zie eerlijk gezegd in de praktijk het omgekeerde. Wij moeten bij onze afdeling voor begeleiding naar werk van personen in kansarmoede mensen weigeren omdat er te veel zijn. Die zich in alle bochten willen wringen om toch maar werk te hebben. Die de vuilste jobs willen doen of dagjobs met véél onzekerheid. Die minder verdienen met hun werk dan aan de dop, maar het toch maar doen want ze willen niet thuiszitten. Hetzelfde zie ik in projecten in samenwerking met de instellingen voor Nederlands als tweede taal in Brussel. Maar het vraagt veel inspanningen om hen aan het werk te krijgen en vooral te houden, want bijna alles zijn zeer tijdelijke jobs of worden op het laatste moment afgezegd. Om nog maar te zwijgen over discriminatie bij de werving.

Er wordt veel gepraat over mensen die niet willen werken en liever willen doppen. Maar wanneer ik in mijn dagelijks werk met mensen praat, willen ze vooral graag menselijke waardigheid en zekerheid via werk.

Ik besef dat dit ook anekdotisch is, maar ik hou écht niet van het huidige discours over het 'profitariaat' en 'luie vreemdelingen'.

• 0

#264 Unexpected

Unexpected

Wannabe-Spambear

• Clan Legend
  • 6166 berichten

Posted 11 October 2017 - 20:07

Vluchtelingen worden volgens mij niet meegeteld in die statistieken, toch zeker niet zolang hun asielaanvraag niet voltooid is (aangezien ze toch niet mogen werken).

Wat betreft de werkwillendheid van mensen in armoede, vraag ik me af hoe je dat geobserveerd hebt? Want ik zie eerlijk gezegd in de praktijk het omgekeerde. Wij moeten bij onze afdeling voor begeleiding naar werk van personen in kansarmoede mensen weigeren omdat er te veel zijn. Die zich in alle bochten willen wringen om toch maar werk te hebben. Die de vuilste jobs willen doen of dagjobs met véél onzekerheid. Die minder verdienen met hun werk dan aan de dop, maar het toch maar doen want ze willen niet thuiszitten. Hetzelfde zie ik in projecten in samenwerking met de instellingen voor Nederlands als tweede taal in Brussel. Maar het vraagt veel inspanningen om hen aan het werk te krijgen en vooral te houden, want bijna alles zijn zeer tijdelijke jobs of worden op het laatste moment afgezegd. Om nog maar te zwijgen over discriminatie bij de werving.

Er wordt veel gepraat over mensen die niet willen werken en liever willen doppen. Maar wanneer ik in mijn dagelijks werk met mensen praat, willen ze vooral graag menselijke waardigheid en zekerheid via werk.

Ik besef dat dit ook anekdotisch is, maar ik hou écht niet van het huidige discours over het 'profitariaat' en 'luie vreemdelingen'.

Ik weet dat er een zeer grote groep werkwillend is, maar vaak niet kunnen omwille van een taalbarriere, of omdat hun diploma zoveel beter is dan het werk ze aangeboden krijgen. En de werkonwillendheid komt eigenlijk echt niet van vreemdelingen. Maar je moet eens in wallonie en brussel rondrijden. 

Op het werk ook, de vrouw moet werken zodat de man thuis op t gemak kan zitten (zeggen ze zelf)

• 0

“...a minority is only thought of as a minority if it constitutes some kind of threat to the majority, real or imaginary. And no threat is ever quite imaginary...” Christopher Isherwood
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... Even if you win, you're still retarded."

#265 Wh1teC

Wh1teC

First baby steps

• Member
  • Pip
  • 45 berichten

Posted 11 October 2017 - 20:28

Respect voor wat je doet, maar wat is kansarmoede en dat ze bij u moeten komen kloppen om werk te vinden? Gaat het dan om mensen die niet weten hoe een CV op te stellen of gewoon de taal niet machtig zijn?

Er zijn toch talloze instanties als de VDAB en Actiris die ook mensen op weg helpen? Vind dat toch altijd raar dat er mensen zijn die zeggen dat ze zoeken zoeken zoeken, maar niets vinden.

Een goede vriend van me is getrouwd met een braziliaanse, heeft die hierheen gebracht en na 7 maand had ze werkt, ze spreekt vloeiend Frans en vrij goed Nederlands, begrijpt zo goed als alles in het Nederlands. Als iemand uit een vreemd land dat na nog geen jaar kan, de taal leren, werk zoeken,... Hoe is het mogelijk dat iemand die hier geboren en getogen is dat niet kan? Imo wordt er te weinig naar het individu zelf gekeken en gekeken naar de foute keuzes die mensen maken en daarna over komen klagen.

• 0

#266 Limskaya

Limskaya

Event Manager

• Crew
  • 2471 berichten

Posted 13 October 2017 - 20:08

Respect voor wat je doet, maar wat is kansarmoede en dat ze bij u moeten komen kloppen om werk te vinden? Gaat het dan om mensen die niet weten hoe een CV op te stellen of gewoon de taal niet machtig zijn?

Er zijn toch talloze instanties als de VDAB en Actiris die ook mensen op weg helpen? Vind dat toch altijd raar dat er mensen zijn die zeggen dat ze zoeken zoeken zoeken, maar niets vinden.

Een goede vriend van me is getrouwd met een braziliaanse, heeft die hierheen gebracht en na 7 maand had ze werkt, ze spreekt vloeiend Frans en vrij goed Nederlands, begrijpt zo goed als alles in het Nederlands. Als iemand uit een vreemd land dat na nog geen jaar kan, de taal leren, werk zoeken,... Hoe is het mogelijk dat iemand die hier geboren en getogen is dat niet kan? Imo wordt er te weinig naar het individu zelf gekeken en gekeken naar de foute keuzes die mensen maken en daarna over komen klagen.

We hebben een zeer diverse werking eigenlijk. Gaande van jongeren die geen job vinden (onder de 30) tot en met senioren. Er zitten Nederlandstalige en Franstalige Brusselaars bij, mensen van Turkse, Marrokaanse of andere origine, Roma, ...

Over het algemeen zijn de grootste barrières Nederlands leren (velen spreken enkel Frans of kunnen geen Nederlands schrijven), nooit geleerd hoe te solliciteren (cv opmaken, gesprek,...) en gebrek aan digitale vaardigheden. Ook bij veel 'jongere' mensen die we zien, komen we heel wat mensen tegen die nog moeten leren hoe een computer werkt, laat staan hoe ze naar een jobsite surfen en online solliciteren.
Cursus of opleiding volgen is voor hen vaak ook niet gemakkelijk, aangezien ze nooit echt goed hebben 'leren leren' (zeker bij de oudere generatie). Dus herscholen is niet altijd meteen een optie.

Het grootste probleem is echter dat dit vaak mensen zijn zonder of met een zwak sociaal vangnet. Zij krijgen weinig ondersteuning van hun omgeving, zijn vaak laaggeschoold (en geraken niet wijs uit de rompslomp die het soms kan zijn bij Actiris), hebben financiële problemen of issues met woning, opvang vinden voor kinderen wanneer ze een opleiding moeten volgen... Wanneer zij dus een 'foute' keuze maken, heeft dit vaker en zwaardere gevolgen voor hen, omdat er niemand hen kan opvangen.

Hoe ze bij ons kansarmoede definiëren, zou ik eens moeten navragen van mijn collega's op de Werk afdeling. Ik weet dat we verschillende projecten hebben die heel specifiek doelgroep gericht zijn (Roma's, analfabetisme, jongeren, 50+ ...), maar ook een algemene werking. Kuregem en Anderlecht hebben een zeer hoge werkloosheidsgraad.

In mijn eigen werking zie ik vooral veel kinderen en jongeren. Daar gaat het vaak over problemen met taal (Nederlands is meestal pas de derde taal in Brussel), schoolse problemen (zoals het aanleren van schoolcultuur en schooltaal, gebrekkige begeleiding bij planning en huiswerk, ...) en ook digitale vaardigheden. Heel wat van de kinderen waarmee we werken leven thuis in armoede. Dat zelfs €10 euro voor een week kamp moeilijkheden kan opleveren.

Ik hoop dat ik hier meer info heb kunnen geven :) Het is geen gemakkelijke werking en we komen ook wel mensen tegen waarbij we vraagtekens hebben qua motivatie. Maar dat is een minderheid denk ik. Natuurlijk bereiken we nog altijd een heel deel mensen niet en kan ik geen uitspraken doen over hen.

• 1

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users