Ex-militair: "Geweld door games? Onzin"
Andy McNab is een voormalige SAS-officier en heeft dus zijn deel aan strijd al mogen meemaken. Bij Battlefield 3 was hij adviseur en hield hij mee een oogje in het zeil bij wat er in het spel gepropt werd en dat het ook allemaal realistisch was.
"Normaal gezien probeert een gamesbedrijf je enkel in te zetten als marketingtool of als motion capture. DICE leek het echter door te hebben, zij wilden het verhaaldeel doen evolueren. Je moet tegenwoordig immers meer hebben dan enkel schieten, je wil ook betrokken worden", laat McNab weten. Zelf had hij inspraak in het realisme van de omgevingen, de wapens en zelfs de uitspraken. Volgens hem is militaire praat heel progressief en positief. "Niemand zegt dat ze zullen proberen om er tegen 9u te zijn. Het gaat allemaal om zaken die je 'zal' doen, 'ik zal dit doen', 'dit zal er gebeuren'. De reden daarvoor is dat als je het niet doet, je begint te twijfelen en dat kan omslaan in een mislukking. Je moet positief zijn vanaf het begin. Ook moet het kort zijn. Militaire taal is niet zo formeel als gedacht."
Hij vindt het ook onzin dat er zo negatief gedaan wordt over oorlogsgames. "Mensen zijn altijd al geïnteresseerd geweest in oorlog. Games zijn gewoon een ander medium. Vanaf dat de film bestond, waren er al oorlogsfilms. Je kon naar de bioscoop gaan en John Wayne 100 Japanners zien doden in 10 minuten. Het is allemaal deel van hetzelfde. De grote discussie of games geweld zouden oproepen, is pure onzin. Geweld is er altijd al geweest. Misschien is de reden dat de misdaadcijfers in de Verenigde Staten nu zakken wel omdat mensen nu thuis zitten en geweld in games ervaren in plaats van naar buiten te gaan en mensen overhoop te kloppen."