"Online Passes zijn een gimmick"
Niet iedereen is een fan van de nieuwe strategie om tweedehandse verkoop tegen te gaan, de Online Pass. Obsidian Entertainment, makers van onder meer Fallout: New Vegas, ziet er echter geen oplossing in. "Ik denk dat je dit soort gimmicks moet vergeten en dat je moet zoeken naar een manier om ervoor te zorgen dat de gebruiker je spel in de kast laat", laat Feargus Urquhart (CEO van Obsidian) weten.
"Elk genre heeft zijn eigen manier. Call of Duty en Battlefield hebben hun multiplayer, met mappen, rankings, levels en unlocks. Er zijn andere zaken, maar het geeft de gebruiker wel het idee dat er een reden is om verder te blijven spelen. Bij een RPG is het gelijkaardig. Wij komen op de proppen met zaken om spelers aan de slag te houden", zegt hij. Daarvoor verwijst hij naar de twee speelwijzes bij Knights of the Old Republic II of het toevoegen van aantrekkelijke DLC na de lancering van een game.
"Als ik Fallout: New Vegas vijftig uur speel en nog steeds quests heb of gebieden waar ik nog niet ben geweest en online ook hoor over zaken die je anders kan aanpakken, dan voelt het aan alsof ik het spel kan blijven spelen. Dat is ook waarom uitgevers nu al DLC aankondigen op de dag dat het spel verschijnt. Als je dan nog niet alles hebt gedaan, weet je wel al dat er nieuwe verhalen zijn en dat je je personage beter kan maken en nieuwe uitrusting kan vinden. Dan zal je het spel sneller in je kast laten in plaats van het terug naar Gamestop te brengen."