4gamers.be

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Door Phazon, 22-11-2011 14:00

Na vijf lange jaren van hard werken is The Legend of Zelda: Skyward Sword eindelijk klaar. Deze titel zou laten zien waartoe een Zelda-game op de Wii echt in staat is. Hoewel Twilight Princess zeker geen slechte game was, zag men het eerder een verderzetting van de franchise, gebaseerd op Ocarina of Time. Met Skyward Sword neemt Nintendo het concept grondig onder handen, wat resulteerde in een grote verrassing bij het zien van de eerste beelden. Stilaan werd duidelijk dat dit spel wel eens de zwanenzang voor de Wii zou kunnen worden, maar het is zelfs meer dan dat geworden. Hebben we hier opnieuw te maken met een klassieker die de lat voor de komende jaren weer wat hoger legt?

Het nieuwe avontuur wordt ingeleid door een sfeervolle beginscène die zowel het grimmige als het kleurrijke en humoristische aspect van de game benadrukt. Al snel wordt duidelijk dat onze held Link zich mag voorbereiden op gebeurtenissen die een gewone sterveling niet voor mogelijk acht. Maar voor dit allemaal plaatsvindt, moet hij eerst zijn eigen problemen oplossen. Niet iedereen kan het namelijk hebben dat Zelda en onze held het goed met elkaar kunnen vinden. Uiteindelijk komt alles wel op zijn pootjes terecht, maar dan slaat plots het noodlot toe.

Zelda wordt meegesleurd door een tornado, opgewekt door de kwaadaardige Lord Ghirahim, en dus is het onze taak om naar haar op zoek te gaan. Niet bepaald omdat je al een held bent, maar eerder omdat Zelda nauw aan Links hart ligt. Gelukkig staan we er niet alleen voor en krijgen we hulp van Fi, de geest in je Skyward Sword. Fi doet ons onmiddellijk denken aan Midna uit Twilight Princess. Net zoals Midna vervult ook zij de rol van begeleider in de uitgestrekte wereld en biedt ze op tijd en stond tips en hints over onze voortgang in het avontuur. Nadat alle nodige voorbereidingen zijn getroffen, trekt Link er op uit in een zoektocht die niet op één-twee-drie klaar zal zijn.

De zoektocht start hoog in de lucht, in het stadje Skyloft. Dit rustiek eiland, gelegen tussen talloze andere zwevende oppervlakten, is de plaats waar deze Link geboren en getogen is. In het begin leren we hem wat beter kennen en worden we vertrouwd gemaakt met de controls, al zit dit zeer mooi vermomd in het verhaal zelf, waardoor we niet de indruk hebben met een saaie tutorial bezig te zijn. Al snel wordt het duidelijk dat er onder de wolken een heel aardoppervlak schuilgaat, bruisend van activiteit. Het is dan ook hier dat onze held zijn zoektocht naar Zelda verderzet. Deze tweeledigheid, Skyloft met zijn eilanden enerzijds en het aards oppervlak met zijn onheilspellende gebieden en kerkers anderzijds, verdeelt het spel in twee grote delen.

Wanneer je je voorraad moet bijvullen of je voornamelijk op side-quests en dergelijke wil focussen, zal dit voornamelijk hoog in de lucht plaatsvinden. De aanleiding tot en het voltooien van kerkers is dan weer een gelegenheid die op de begane grond gebeurt. Uiteraard zul je vaak moeten schakelen tussen beide omgevingen om bepaalde informatie te verkrijgen of verder te kunnen, dus de twee elementen zijn vrij mooi in evenwicht gehouden doorheen het verhaal. Een ander groot voordeel is dat het luchtruim ook vrij compact gehouden is, waardoor je meestal maar minder dan een minuut van de ene plaats naar de andere moet vliegen. Nintendo heeft dus goed rekening gehouden met de kritiek die The Wind Waker indertijd kreeg te verduren, namelijk het eindeloos zeilen in lege wateren om ergens te geraken.

Vliegen en verkennen

In zekere zin kan je Skyloft als het equivalent zien van de stad Hyrule, maar dan zonder een groot en typisch kasteel. Het viel ons wel op dat Skyloft toch heel wat groter en uitgebreider is dan de meeste steden die we in voorbije Zelda-games hebben zien voorbijkomen. Er is vanalles te zien en ook te doen, want bewoners hebben vaak hun eigen problemen waarbij je hen een handje moet helpen. Tijdens het slenteren of het spurten doorheen de stad valt het oog vooral op de kleurrijke omgevingen en gebouwen. Skyward Sword is een spel dat nog een stapje verdergaat dan Wind Waker op dat vlak. Van pastelblauwe wateren tot feloranje pompoenen en paarse muren, alles voelt enorm vrolijk en levendig aan dankzij dit uitgebreid kleurenspectrum.

Eén van de belangrijkste gebouwen in Skyloft is de Bazaar, een klein shoppingcentrum waar je onder andere diverse potions kunt kopen en je voorwerpen kan laten upgraden. Inderdaad, voor het eerst in de serie zullen zaken als schilden en belangrijke voorwerpen voorzien worden van functies die het desbetreffende voorwerp beter maken. Ook potions kunnen krachtiger gemaakt worden door ze te vermengen met gevangen insecten. Na Twilight Princess heeft Link immers nog steeds de smaak van het insectenvangen te pakken. Verwacht zeker geen uitgebreide opties in het upgrade-systeem zoals je in de betere RPG ziet, maar wat er is, is meer dan degelijk uitgewerkt en legt een solide basis voor een betere uitwerking in de komende Zelda-games.

Legend of Zelda: Skyward Sword Legend of Zelda: Skyward Sword

Nu we heel Skyloft verkend hebben wordt het tijd om er eens op uit te trekken met onze Loftwing, een rode vogel waarmee we ons van eiland naar eiland kunnen verplaatsen. Het besturen van de Loftwing is een vrij eenvoudige bedoening. Je Wiimote is als het ware de vogel zelf, dat wil zeggen dat hij naar links, rechts en onderen beweegt als je je Wiimote in deze richtingen helt. Stijgen doe je door de afstandbediening van een stevige zwaai te voorzien. De eerste minuten voelt dit misschien wat onwennig, maar na een tijdje scheur je als een ware luchtpiloot doorheen de wolken van Skyloft, op zoek naar andere eilanden. Deze eilandjes zijn vaak heel klein en herbergen een schat, één van de vele minigames of een bepaalde side-quest. Als je dus even geen zin hebt om de wereld te redden, kan je je uren zoethouden door deze optionele zaken te voltooien, zoals je intussen wel gewend bent van de serie.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam