Opgedoekte third-person Call of Duty uit de doeken
Het is bekend dat er bij Activision op een bepaald moment werd gewerkt aan een third-person game in de Call of Duty-reeks, maar dat project is uiteindelijk opgedoekt geweest en veel informatie is er niet over bekend. Nu echter krijgen we een handvol informatie toegestopt van insiders. Een klein team van voormalige EA-ontwikkelaars zou in 2007 bezig geweest zijn aan een third-person spinoff in de Call of Duty-reeks. De game zou zich afspelen in het Italië van de Tweede Wereldoorlog en zou de ondertitel Devil's Brigade meekrijgen. Activision besloot echter al snel om de stekker uit het project te halen, waardoor we nu enkel nog een beeld kunnen scheppen aan de hand van enkele afbeeldingen en informatie afkomstig van insiders. De game zou het vooral moeten gehad hebben van tragere en strategischere gameplay, inclusief quad commands, iets dat niet meteen een raakpunt is met de rest van de Call Of Duty-games. Let wel: dit project uit 2007 mag niet verward worden met een gelijkaardig project van Sledgehammer, dat ook aan een third-person Call of Duty zou hebben gewerkt tot het met Infinity Ward aan Modern Warfare 3 begon.
Een demo van de game zou aanvankelijk positieve feedback hebben gekregen en het project zag er zelfs goed uit, maar desondanks werd het in de prullenmand gesmeten. De hoge kosten van het ontwikkelen in San Francisco zou een van de redenen zijn geweest, maar ook het feit dat het team zich nog niet bewezen had, speelde mogelijk mee, evenals het feit dat zo'n nieuw concept risico's inhoudt. Tot slot zou het ook kunnen dat het project werd afgevoerd om Activision een netter en gezonder profiel te geven. De uitgever stond destijds namelijk op het punt om te fuseren met Vivendi en een klein, ietwat onduidelijk en risicovol project als een third-person Call of Duty staat dan niet meteen mooi.
Scott bandy en Trevor Jalowitz, twee van de drie voormalige EA-ontwikkelaars, werken nog steeds bij Activision terwijl een derde persoon, Jason VandenBerghe, creative director werd bij Ubisoft, waar hij aan Far Cry 3 werkt. Een van de designers, James Schomer, werkt dan weer aan Starhawk. Lead designer Kyle Brink heeft zich tenslotte bij Sega gevoegd.
Screenshots van het project zijn te vinden op de tweede pagina van dit bericht.