4gamers.be

CEO Epic: "enkel krachtige next-gen nog relevant"

Door Jay, 14-03-2012 15:55, bron: gamesindustry

Het zijn best interessante tijden voor de game-industrie. Nieuwe modellen als F2p zijn aan een opmars bezig en intussen is het de vraag hoe traditionele hardware als consoles en handhelds zich moeten positioneren tegenover opkomende gaming hardware zoals smartphones en tablets. Voor Tim Sweeney, CEO van Epic, is het alvast duidelijk: de volgende generatie consoles zal vooral krachtpatsers moeten leveren om nog relevant te zijn.

Volgens Sweeney is het vooral de (grafische) kracht van een nieuwe generatie consoles die maakt dat ze nog bestaan. Door hun aanzienlijke processing power zijn ze namelijk in staat ervaringen af te leveren die veel verder gaan dan minder krachtige toestellen, zoals smartphones en tablets. Volgens Sweeney is het dan ook belangrijk dat een volgende generatie telkens opnieuw blijft inzetten op meer kracht, omdat ook de kleinere toestellen telkens weer krachtiger worden. Daar een voorsprong op behouden is dan ook de beste garantie op een relevante toekomst, zo meent Sweeney.

Epic is overigens volop bezig met next-gen technologie. Op de Game Developers Conference werd de Unreal Engine 4 uit de doeken gedaan achter gesloten deuren, maar later dit jaar zou er ook een publieke onthulling zijn.

Reacties

  • Nightwing

    Of wat dacht je van betere games? Randdebiel.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 16:20
  • Gemini Nightwing

    Ook grappig hoe sommige gasten die zelf wsl nog niks in het leven bewezen hebben, hoog aangeschreven mensen met ervaring afschilderen als randdebielen.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 17:30
  • bertenburny Nightwing

    auwch
    okee break it up you 2, I said I want a nice clean fight, no low blows

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 17:33
  • Gemini Nightwing

    Is not low, is truth. Die kerel heeft Epic opgestart toen hij nog studeerde en ondertussen leidt hij een bedrijf dat technisch nog altijd toonaangevend is in de gamesbiz. Je kan even goed pakweg Miyamoto een randdebiel gaan noemen dan.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 17:39
  • Enzime Nightwing

    Maar in de huidige tijd releasen ze naar mijn smaak: crap.

    Als men iedereen moet behandelen voor wat ze AL hebben gedaan, dan is Molyneux ook nog ne god en moeten we zelfs Kotick nog aanbidden voor het uitgeven van prachtige games in de jaren 90 tot 2003.

    Reactie aangepast door Enzime om 2012-03-14 om 17:55

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 17:55
  • Gemini Nightwing

    Gears, Infinity Blade en Shadow Complex zijn dus crap volgens jou? Dat zijn namelijk hun laatste 3 games en voor het overige zijn ze vooral met hun engine bezig. (Bulletstorm is een samenwerking en hoewel niet fantastisch zeker geen crap)

    Echt wel een crap-bedrijfje ja. De wereld gaat verder dan de punt van je neus m'n beste. Of ben je gewoon pissed dat ze PC en PS3 wat links laten liggen momenteel?

    • Geplaatst op 2012-03-15 om 10:10
  • Enzime Nightwing

    Ik vind dat crapgames ja, daarom dat ik zei naar mijn smaak. Er zijn genoeg oudere games die het beter deden, net zoals ik Halo ook een crapshooter vind maar naar het schijnt ook hoog scoort/goed verkoopt.

    • Geplaatst op 2012-03-15 om 16:54
  • Gemini Nightwing

    Verlicht me dan eens met uw fantastische smaak zou ik zo zeggen.

    • Geplaatst op 2012-03-15 om 17:05
  • Enzime Nightwing

    Is dat zelf nodig? Je noemt enkel Gears of War op, dat is hersendood van cover tot cover lopen. Aan iOS doe ik niet mee.

    • Geplaatst op 2012-03-16 om 00:54
  • Gemini Nightwing

    Basic reading skills my friend. Ik noem er DRIE op plus haal ik ook Bulletstorm aan. Dat jij niet mee doet aan iOS doet niks af van het bestaan van deze games. Shadow complex is trouwens een XBLA-game.
    Hersendood van cover tot cover is toch zo grappig niwaar. Speel eens op deftig niveau en loop dan hersendood van cover tot cover. Same for Halo, laat je gerust hersendood flanken door de AI.
    Of we kunnen natuurlijk hersendood de wereld van Warcraft inkruipen en elf-en-dertig keer dezelfde instance doorlopen in de hoop dat een bepaald stukje loot deze keer wel valt voor jou.
    Diablo? Same overrated crap, gewoon dungeons doorlopen en wat hakken en toveren. Of anders superintelligent terroristje of contraterrorist spelen in counterstrike, ook zo boeiend he. En bovendien moet je er super bij nadenken.
    P.S. bij de crap van Bioware van de laatste 10 jaar (andere reactie van jou) kan je ondere andere ook Knights of the Old Republic en Neverwinter Nights rekenen. Als dat crap moet voorstellen stel ik voor dat je misschien een andere hobby zoekt want dan ga je niks vinden dat niet crap is.

    • Geplaatst op 2012-03-16 om 09:52
  • Enzime Nightwing

    Bulletstorm was dan ook verrevan een succes tho. Neverwinter Nights is zo goed als 10 jaar oud en oei sorry, the old republic is nog maar 9 jaar... Wat een fout!

    Dat WoW en Diablo overrated zijn wist iedereen al tho en CS ben ik beu sinds 1.6 (shield added, cmon :')) Oh en hackende bots maken een spel niet minder hersendood, nóg meer coveren. Woohoo.

    • Geplaatst op 2012-03-16 om 17:37
  • Gemini Nightwing

    Waarbij 'k nog altijd van u geen game te horen kreeg dat je niet crap vindt WoW-spelertje :p

    • Geplaatst op 2012-03-16 om 17:46
  • Enzime Nightwing

    De laatste jaren? Buiten een paar Valve games heb ik me amper kunnen amuseren. FO3 & skryim zijn ook wel goed maar verrevan top door de bugs. Ik ben bijna rond met "goede" games van de laatste jaren denk ik... Oh op het moment eigenlijk massas plezier met een "crap"game van 15 euro: Gotham City Impostors. Beter balanced dan BF3 en CoD tesamen gvd en 10x meer content dan een DLC van die games:p

    + WoW suckt even goed maar er is geen alternatief, heb Rift een kans gegeven maar dat was ook gene vette dus nu is het wachten op Guild Wars 2. Ben WoW al lang beu maar heb me in den tijd laten vangen door die Annual pass dus amuseer me maar af en toe met AH bussiness ipv te spelen :p Goldwhoring is eigenlijk het enige waar ik plezier van heb in WoW :p

    Geeft mij maar de oude games zoals de Zeldas, HL1+2, FFVII, Doom, Quake; Chrono Trigger, goldeneye, MGS :p Ik ben bang voor vernieuwing denk ik (/me kijkt naar Doom 3 en Quake IV misbaksels). -_-'

    Edit: En jup ik ben ne zeer moeilijke, er zijn genoeg games waar ik besefte dat het niet "slecht" was maar toch afgedaan hadden door een paar tegenvallers :p

    Reactie aangepast door Enzime om 2012-03-16 om 18:25

    • Geplaatst op 2012-03-16 om 18:17
  • Gemini Nightwing

    Je lijkt me iemand die niet meer kan genieten van de kleine goeie kantjes van een game en zich te veel blind staart op de minpunten. Elk game heeft minpunten, en zeker ook die oude waar je het over hebt, maar daar mag je je niet laten door afleiden. Zoals jij bezig bent verlies je gewoon al het plezier in gaming en ga je focussen op kleine dingen die je niet bevallen. Die dingen vergroot je dan uit tot zogezegd het grote minpunt van het game. Bvb het zogenaamde hersendood van cover tot cover lopen in Gears. Lighten up en geniet terug wat meer.

    • Geplaatst op 2012-03-17 om 20:38
  • bertenburny

    kstel mij die kerel voor als zo'n creepy bleke gast met veel te wild haar :p
    http://www.movietrailers.net.au/images/sweeney-todd-the-demon-barber-of-fleet-street1.jpg

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 16:30
  • Gemini bertenburny

    klopt wel ongeveer op het wilde haar na :p

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 17:30
  • Jay

    Hij heeft uiteraard een punt dat consoles die zich specifiek richten op games nood hebben aan krachtige technologie en hardware om een streepje voor te hebben op bijvoorbeeld tablets. Ik denk echter dat consoles niet alléén relevant kunnen zijn wanneer ze krachtpatsers zijn. Innovatieve gameplay (die losstaat van de kracht van een console) kan consoles bijvoorbeeld ook relevant maken en ontwikkelaars zelf spelen ook een belangrijke rol. Je mag dan misschien de krachtigste console hebben, als je geen ontwikkelaars hebben die er creatief mee aan de slag gaan, dan is je console niet "relevant".

    Daarnaast hebben tablets en smartphones zo ook hun voordelen, al worden die tegenwoordig ook meer en meer in handhelds gestopt. Het touch screen is daarvan een goed voorbeeld. Angry Birds speel je bijvoorbeeld liever op je tablet dan met een controller. Dus hoe "relevant" een toestel is, hangt van meer af dan van de kracht alleen imo, al speelt die kracht sowieso een belangrijke rol.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 16:35
  • Bloodywolf Jay

    Eigenlijk, hoe krachtiger de console, hoe origineler de gameplay die jij zo graag wilt hebben. De huidige consoles kunnen niets te superspectaculairs doen, omdat devs deadset in nextgen graphics zijn op current graphic toestellen. Waardoor de gameplay versimpeld moet worden omdat het anders teveel berekeningen nodig heeft.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 17:46
  • skywarior Jay

    Sinds wanneer is originele gameplay te koppellen aan een krachtige console? Probleem met originaliteit licht eerder in het feit dat veel games alleen maar mainstream blijven. Niet voor niets dat indie games me de laatste tijd relatief meer boeien. En ik draai nu meer naar andere games toe omdat de westerse markt me ietwat verveelt.

    Daarnaast is niet alles in de tijd uit consoles gehaald, wie had ooit voor mogelijk gehouden dat The Last Story op de wii er zo zou gaan uitzien?

    I agree consoles moeten krachtiger worden, en breder in mogelijkheden. Maar originaliteit van games komt vanuit de creativiteit van de maker. Daarnaast helpt uiteraard hoeveel kennis je hebt van je productie/console.
    Wat meer nieuwe creatieve soorten games zouden wat mij betreft welkom zijn. zoals er nieuw leven kwam door games als dota, leage of legends etc destijds. Nu weer een inovatieve en originele game zoals Journey.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 18:01
  • Bloodywolf Jay

    Physics, ai, en al die dingen, gebruiken ook proccesorkracht he. En niet eens een klein beetje. Ik ga het hele verhaal niet nog is uitschrijven maar het komt een beetje samen tot: Huidige consoles worden nu al bijna "misbruikt" als het op hun hardware gebruiken gaat. Om een huidig console game te kunnen runnen wordt een heleboel tricks gebruikt om het toch nog op je scherm te kunnen toveren. Als dat nu nog maar net lukt, waar is er dan nog plaats over voor de originele elementen die nog meer processor kracht vereisen. Mensen die programmeren weten waar ik over praat, alles vebruikt geheugen en proccesorkracht, de dag van vandaag wordt er niet zo super veel naar gekeken omdat huidige proccesors voor bv javaprogrammas meer dan genoeg beschikken. Maar zodra je met heel beperkt geheugen zit te kampen, heb je een probleem. En bij consoles is het nu al norm dat zowat alles al onder stress zit.

    Je hebt dat natuurlijk first parties zoals Naughty Dog met uncharted die dan net dat kleiner beetje meer eruit kunnen pompen door heel goed geprogrammeerde colde te gebruiken, maar dit is niet weggelegen voor veel 3rd party devs.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 18:12
  • skywarior Jay

    Maar dat maakt een game nog altijd niet origineler if i am right? Snap niet waarom alles er uberhardcoreHD uit moet zien tegenwoordig, gameplay veranderd al heel wat. Make it addictive and you have got yourselve a winner. (al valt dat niet mee)

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 18:15
  • medalofkoen

    Ik ga volledig akkoord met Jay/ De volgende generatie MOET een pak krachtiger zijn, anders is er gewoon geen nood aan een nieuwe generatie. Ze kunnen die kracht dan ook gebruiken voor bv physics based puzzle games (zoals Angry Birds) op een volledig ander niveau dan hetgene dat mogelijk is op smartphones of tablets. Anderzijds heb je bij smartphones ook een hindernis die consoles niet hebben. Er zijn een hele hoop verschillende smartphones en tablets met verschillende rekenkracht. Dus als een ontwikkelaar een game maakt voor smartphones moet die ook rekening houden met minder krachtige toestellen, tenzij ze exclusief voor bv de iPad 3 ontwikkelen, maar welke ontwikkelaar wil ontwikkelen voor zo een beperkt segment?
    Ik speel graag games op mijn smartphone en op mijn ipad 2, maar niet voor lange duur en enkel games die innovatief en fun zijn. Maar mijn grootste interesse blijft bij AAA-games en daar gaat geen enkele tablet mij in tegemoet kunnen komen door de beperkte control mogelijkheden en het te kleine scherm. PC en console blijven op 1 en 2 staan.

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 17:17
  • Rastaman2302

    Zou ook fijn zijn mochten ze de technologie ontwikkelen om met minder meer te doen. De laatste 10-20 jaar is het op vlak van pc en console altijd maar "meer is beter" geweest. Als je dan ziet wat sommige slimme devs uit een smartphone of tablet weten te persen (of Naughty Dog uit de ps3), denk ik dat daar meer de focus op moet liggen.

    Natuurlijk is grafische kracht en realistische graphics leuk, maar dat gaat te vaak ten koste van verhaal en/of gameplay en zal dus enkel voor een select groepje effectief betere games betekenen. De rest gaat zich waarschijnlijk volledig storten op de grafische pracht om mee te kunnen met de grote jongens, maar dan andere aspecten verwaarlozen.

    Ik ben dus eerder nieuwsgierig naar wat er op de mobiele markt gebeurt (en of OnLive gelanceerd raakt).

    • Geplaatst op 2012-03-14 om 19:41