"JRPG's draaien meer om verhaal dan vrijheid"
Hironobu Sakaguchi, maker van Final Fantasy en de baas van ontwikkelaar Mistwalker, is van oordeel dat zowel Westerse als Japanse RPG's hun waarde hebben en dat een keuze maken tussen de twee gewoon een kwestie van smaak is. Zo meent hij dat Westerse RPG's vaak meer aandacht besteden aan het creëren van een wereld waarin de speler een hoop vrijheid kan gegeven worden, waardoor het verhaal wat op de achtergrond verdwijnt. Dit in tegenstelling tot Japanse RPG's, waar het verhaal centraler staat, maar waar het geheel dan wel wat geregisseerder kan overkomen.
Toevallig of niet lijkt The Last Story, de recente Wii-exclusieve RPG van Mistwalker, het niet al te nauw te nemen met dat verhaal en enkele andere typische kenmerken van JRPG's. De speler krijgt bijvoorbeeld de mogelijkheid om cutscenes over te slaan en ook grinding is achterwege gelaten. Toch is volgens Sakaguchi het genre van de JRPG zeker niet aan het uitsterven en volgens de man is het zeker en vast mogelijk om nog een leuke game te maken met de traditionele RPG-elementen, al kan wat innovatie natuurlijk geen kwaad.
Sakaguchi lijkt wel niet helemaal te vinden voor alles wat de Westerse RPG's te bieden hebben. Vooral de soms enorm grote werelden voelen voor hem wat overbodig aan en in plaats daarvan biedt hij de speler liever een iets sneller tempo, zodat de game als een rollercoaster aanvoelt. Hij staat daarentegen weer wel erg positief tegenover de technische capaciteiten van Westerse games. Vroeger hadden Japanse 3D-titels, zoals Final Fantasy VII, nog een voorsprong, maar volgens Sakaguchi zijn het tegenwoordig vooral Westerse titels die de mooiste graphics afleveren.
Tot slot had Sakaguchi het nog even over de toekomst van gaming, waarbij hij een verdere verschuiving verwacht van consoles naar meer mobiele platformen. Een gelijkaardige verschuiving als van de arcadetoestellen naar consoles, aldus Sakaguchi.