"Mooiere games gaan industrie niet redden"
Meer, beter, mooier, sneller, vlotter en nog tal van comparatieven zijn termen die velen verwachten van een nieuwe consolegeneratie, maar Christofer Sundberg (baas van Avalanche Studios) waarschuwt wel dat "mooiere games bij de volgende consoles de gamesindustrie niet zullen redden".
Hij stelt dat zowel Microsoft als Sony de sterke punten van de Xbox 360 en PS3 moeten zien te verzoenen met nieuwe zakenmodellen, waarbij zij die investeren ook een mooie opbrengst kunnen vergaren. "Traditionele zakenmodellen zijn dood en als je als onafhankelijke studio wil overleven, moet je buiten de lijnen durven tekenen. [...] Ikzelf geloof niet in free-to-play en consoles zijn helemaal niet dood. Hoe we die consoles kunnen combineren met nieuwe zakenmodellen zal de sleutel tot het succes zijn, niet ofwel het ene ofwel het andere. Iedereen is op zoek naar die gouden remedie om de gamesindustrie te redden en springt daarom op elke mogelijke kans: een koddige XBLA/PSN-game of een eigen free-to-play game. Dat is zelfmoord."