Beelden en info Halo 4 gelekt
Gisteren raakte bekend dat de volgende editie van Game Informer een hoop info omtrent Halo 4 zou brengen en vandaag lijkt het artikel al gelekt te zijn. Daarin zijn enkele beelden van de game terug te vinden, evenals een hoop info. De authenticiteit van de info valt echter moeilijk te controleren tot de volgende Game Informer officieel is verschenen, dus onderstaande info is nog onder voorbehoud. Sommige details waren eerder trouwens ook al bekend geraakt, en lijken nu nog eens bevestigd te worden. Overigens: voor de volledigheid waarschuwen we voor kleine spoilers.
Spartan Points
Spartan Points zijn het nieuwe betaalmiddel van Halo 4. Ze worden gebruikt om zaken als armor, armor abilities, Spartan Ops-missies en meer aan te schaffen.
Spartan Ops
Spartan Ops kan je blijkbaar het best vergelijken met Spec Ops van call of Duty, alleen mag je er bij Spartan Ops nog een aanzienlijke verhaallijn bij denken. De missies zouden zich uitstrekken over verschillende maanden, wat ervoor moet zorgen dat spelers regelmatig zullen willen terugkeren naar het spel. Volgens Game Informer is de omvang van Spartan Ops te vergelijken met die van de singleplayer.
Waarom Red en Blue Spartans vechten
Halo 4 zou een reden geven voor het feit dat Red en Blue Spartans elkaar bekampen. Fans hadden al een hoop vermoedens en Game Informer bevestigt nu dat hun strijd kadert in een trainingsprogramma. Ze vechten op de UNSC Infinity, een 3 kilometer lang schip dat de ruimte werd ingestuurd voor een missie. Het schip bevat een virtual reality-sector die de multiplayerervaring nabootst.
Sprint
Het was al bekend dat er een sprintfunctie aanwezig zou zijn in Halo 4, maar nu blijkt het ook een standaardfunctie van het armor te zijn. Je hoeft het dus niet op te rapen of aan te schaffen met je Spartan Points en je bent er altijd mee uitgerust.
Forerunner Vision
Halo 4 introduceert Forerunner Vision waarmee je door muren kan kijken. X--ray vision dus, maar dan een andere naam.
Terugkerende armor abilities
Naast nieuwe zal Halo 4 ook enkele oude bekende armor abilities bevatten. Denk hierbij aan hologram, jetpack en active camo. Het zou kunnen dat deze enkele kleine aanpassingen hebben ondergaan, maar vermoedelijk zullen ze nagenoeg identiek zijn aan de abilities uit eerdere delen.
Elites niet speelbaar
De Elites zullen niet speelbaar zijn in de multiplayer van Halo 4. Waarom dit precies is, werd niet echt uitgelegd. Game Informer meldt dat "de multiplayer zich richt op de Spartan IV's" en dat "Elites niet speelbaar zullen zijn."
Granaten
Over granaten werd niets verteld in het artikel van Game Informer, maar uit de afbeeldingen valt wel wat af te leiden. Zo zijn er vier granaatopties te zien en op een screenshot lijkt een plasma granade te ontploffen. Daarnaast zou ook de frag granade alvast terugkeren, wat eerder al af te leiden viel uit een van de vrijgegeven video's van Halo 4.
Geen Firefight
Firefight, de mode die werd geïntroduceerd door Halo 3: ODST, zal niet beschikbaar zijn in Halo 4. Er werd niet vermeld waarom deze keuze werd gemaakt.
Campaign co-op
Wie zou vrezen dat Spartan Ops de co-op van de singleplayer vervangt, kan met een gerust hart aftellen naar de release. De singleplayer campaign valt online immers nog met vier spelers in totaal te spelen.
Nieuwe mode: Rigicide
Rigicide lijkt een variant van free-for-all en VIP. De speler met de meeste punten wordt tot "king" gemaakt en elke kill van de koning voegt zich bij zijn bounty. De andere spelers moeten de king doden om de prijs te verzilveren.
Distraction en Revenge Medals
Halo 4 introduceert nieuwe medals. De Distraction Medal beloont spelers die een "afleiding" vormen voor de tegenstander, al is het niet geheel duidelijk wat als een afleiding wordt gezien. De Revenge Medal dan weer is voor spelers die wraak nemen en de tegenstander doden door wie ze net zelf gedood waren.
Geen "weapon camping" meer
Een van de "problemen" van eerdere Halo-games was de mogelijkheid om aan "weapon camping" te doen. Veteranen konden in de multiplayer goed timen wanneer ergens op de map opnieuw een krachtig power weapon zou verschijnen, een vaardigheid die minder ervaren spelers niet hebben. In Halo 4 zou dit verleden tijd moeten zijn. Wapens vallen immers in pods uit de lucht en dat op random locaties op de map. Dit maakt dat de beste wapens niet altijd op dezelfde locatie terug te vinden zijn.
Geen respawn-vertraging meer
Blijkbaar zou ook de "respawn delay" verleden tijd zijn. Wanneer je sterft, kan je meteen op X drukken om zo meteen weer in het spel gedropt te worden.
In-progress games vervoegen
Halo 4 zal de mogelijkheid bieden om games die reeds in progress zijn te vervoegen.