Firefall-maker: "Consoles ten dode opgeschreven"
Mark Kern, die zijn strepen verdiend heeft bij World of Warcraft en nu bij Firefall, ziet weinig toekomst in het consolemodel en denkt zelfs dat "consoles ten dode zijn opgeschreven". Hij voorspelt dat de onhoudbare situatie bij console-ontwikkeling uiteindelijk ervoor zullen zorgen dat free-to-play games de macht zullen overnemen, games waarbij de ontwikkelaar centraal staat.
"Het model schuift weg van deze grote retailreleases waar honderden miljoenen dollars ingestoken worden. [Bij free-to-play games van de ontwikkelaar uit] heb je de uitgever niet nodig, dus kan je meer geld in het spel steken, in plaats van in marketing en je kan stap voor stap groeien me tje spelers. Omdat er geen barrière is om mee te doen, gaat het om fun en niet om marketing. Dat is het gebied waar we als ontwikkelaars in zouden moeten zitten."
"We zouden moeten strijden op basis van onze ideeën en de gameplay, niet op basis van franchise of de licentie of de grootte van de marketingcampagne. [...] Er moet dus iets veranderen. Consoles zijn volgens mij ten dode opgeschreven. [...] Is het niet belachelijk dat je fantastische games kan kopen op iPad, maar dat je dan een uitgever hebt zoals Square-Enix die enorm veel geld vraagt voor een port van een oud spel? Die snappen het niet."