CD Projekt: gamepiraten geen verloren verkoop
Er zijn al jarenlange discussies aan de gang omtrent het illegaal downloaden van games. Zo vindt de ene dat het geen schade toebrengt aan de industrie omdat die mensen het spel sowieso niet hadden gekocht, terwijl anderen stellen dat het gewoonweg diefstal is. Een van de middelen om dit probleem te verhelpen, is tegenwoordig om DRM aan het spel toe te voegen.
Ook CD Projekt heeft dit geprobeerd en nadien besloten om het niet meer toe te passen. Men ziet er immers geen voordeel in. "We hadden verwacht dat de versie op GOG.com meteen verspreid zou worden voor illegale downloads, maar dat is niet gebeurd. Ik gok dat een onbeschermd spel niet het probleem is, want dat je het moet "kraken" om respect te krijgen. Dan kan je schrijven 'gekraakt door XYZ'. Het zou een beetje stom klinken als je dat erop zet als er niks te kraken viel. Het illegale circuit draait vooral om het spel en de glorie. Wie zal namelijk de eerste zijn om het spel aan te bieden," stelt Marcin Iwinski (CEO van CD Projekt). Hij ziet dan ook geen toekomst in DRM, want hij vindt dat deze technologie de kloof tussen verkoper en klant enkel maar groter maakt.
Van de enorme hoeveel illegale versies die er van The Witcher II ronddwalen, ligt Iwinski minder wakker dan gedacht. "Het verbaast me hoe serieuze softwarebedrijven elke illegale kopij als een verloren verkoop kunnen aanschouwen. Het ziet er misschien mooi uit in een officieel rapport om te benadrukken hoe gevaarlijk piraterij is, maar het ligt ver van de waarheid. Ik bekijk een deel van de illegale games als een trialversie of demo. Sommigen zullen het spel gaan kopen nadat ze het hebben uitgeprobeerd. Dat hebben we gezien bij de eerst Witcher-game, die nu nog steeds goed verkoopt, ook al is 'ie al vijf jaar oud."