DLC op launch is belangrijk voor EA
DLC heb je tegenwoordig in verschillende vormen, waarbij sommige varianten door velen worden aanzien als de reïncarnatie van het kwaad. Toch lijkt er voor uitgevers en ontwikkelaars weinig reden om DLC achterwege te laten, daar het concept betrekkelijk winstgevend blijkt. Dat is tenminste wat Peter Moore, COO van Electronic Arts, liet uitschijnen op de Bank of America Merrill Lynch 2012 Global Technology Conference. Toegegeven: zijn uitspraken dateren al van 9 mei en gingen vooral over het belang van retail, maar zijn beladen uitspraak over DLC op de dag van lancering wilden we jullie niet onthouden.
"De andere sleutelrol is het verkopen van digitale content op de dag van lancering ... Wanneer we in maart Mass Effect 3 verkochten, zagen we in de eerste week een attach rate van 40% voor de DLC bij GameStop in de VS. Niet alleen verkoop je een game van $60 ... je verkoopt $20 DLC, dus de verkoop wordt $80."
Moore wilde in de eerste plaats duidelijk maken dat retailers een belangrijke rol te spelen hebben om digitale content ingang te laten vinden bij gamers, maar tegelijk laat hij dus blijken dat DLC met een prijskaartje op de dag van lancering erg winsgevend kan zijn, waardoor EA niet meteen een reden heeft om ermee te stoppen. Of een dergelijk DLC-model naar de toekomst toe hanteerbaar blijft, valt natuurlijk nog af te wachten.