WiiWare reviews - 17 december

Door Phazon, 25-12-2010 01:30

My Fireplace (WiiWare - Korner Entertainment – 500 Nintendo punten)

Kerstmis is de ideale gelegenheid om met het hele gezin gezellig binnen voor de open haard te zitten. Helaas heeft niet iedereen een kachel tot zijn beschikking en dus dacht ontwikkelaar Korner Entertainment zijn kans te wagen met My Fireplace. Weet dit spel gezelligheid en warmte te brengen tijdens deze koude sneeuwdagen of drijft het je tot het verbranden van je Wii?

Game of applicatie?

Je kunt My Fireplace cru gezien niet eens als een game beschouwen, het is eerder een applicatie. My Fireplace is eigenlijk gewoon een screensaver die vanuit enkele gezichtspunten te bekijken is en een realistische open haard zou moeten voorstellen. Je kunt kiezen uit drie verschillende kachels: klassiek, Kerstmis en sfeervol. Eigenlijk is elke kachel gewoon exact dezelfde, want in kerstmodus worden enkel wat cadeautjes langs de open haard toegevoegd, terwijl de romantische modus dan weer een fles champagne en rode kaarsen bevat. Je kan kiezen uit twee 'spelmodi', automatisch of manueel. Bij automatisch krijg je al direct een voorgemaakt vuurtje gepresenteerd. De manuele stand laat je echter zelf hout plaatsen, het hout aansteken, het vuur aanwakkeren met telkens een druk op de A-knop. Dit is eigenlijk het enige wat er actief te doen is in My Fireplace. De ontwikkelaar had op zijn minst moeite kunnen doen om ons deze stappen met bijhorende motion controls uit te laten voeren... We kunnen best begrijpen dat men het zo eenvoudig mogelijk wil houden, maar zelfs een klein kind zal uit verveling zijn/haar wiimote door het scherm willen gooien.

Burn, baby burn!

Audiovisueel is My Fireplace ook niet veel soeps. Hoewel men dit ‘spel’ beschrijft als iets wat gezelligheid en sfeer moet brengen, is dit beoogde effect toch ver zoek. De vlammen zien er niet realistisch uit en tonen bij het veranderen van het camerastandpunt onafgewerkte textures. Er is tevens niet veel variatie of realistisch gedrag in het vuur te bespeuren. Ook het knetteren van de vlammen is een voorgeprogrammeerde opname die zich merkbaar om de halve minuut opnieuw herhaalt. De sfeervolle stand kent dan wel cadeautjes langs de open haard, maar een ‘game’ die tenminste leuk is om te spelen was een leuker cadeau voor ons geweest.

My Fireplace is één van de weinige Wiiware-games die nooit had mogen verschijnen. Op vlak van sfeer en afwerking stelt het  geheel enorm teleur. Je betaalt ongeveer vijf euro voor dit 'spel', terwijl er zelfs op Youtube gratis en betere alternatieven beschikbaar zijn. Als gratis kerstcadeautje van Nintendo zou het een leuke geste geweest zijn, maar als betalende download is het gewoon een enorme smet op het blazoen van WiiWare. We raden je dan ook aan om de vijf euro die dit gedrocht moet kosten te doneren aan Music for Life, zo krijg je een warmer gevoel dan dit 'spel' je ooit zal geven.