Controverse rond Tomb Raider "buiten proportie"
In de nasleep van E3 zorgde de trailer van Tomb Raider voor enige controverse, vooral dan omwille van een interview dat executive Ron Rosenberg had gegeven. Hij liet immers vallen dat Lara Croft in het nauw gedreven werd en dat men trachtte haar te verkrachten, waarna haar overlevingsinstinct wordt aangewakkerd. Al snel stond het internet vol met berichten over een mogelijke verkrachtingsscène, waarna ontwikkelaar Crystal Dynamics zich genoodzaakt voelde om in te grijpen en duidelijk te maken dat er van een seksuele gewelddaad geen sprake is in het spel. Ook Ian Livingstone, topman bij Eidos, heeft daar nog eens op gewezen en hij voegde er meteen aan toe dat de controverse rond de trailer "nogal extreem" en "buiten proportie" was.
Volgens Livingstone is de hele zaak een typisch voorbeeld van een live interview waarbij een uitspraak verkeerd werd geïnterpreteerd en al snel een eigen leven is gaan leiden. Voorts is hij van mening dat ontwikkelaars een verantwoordelijkheid hebben. "Films kunnen met deze thema's omgaan, maar het is anders in games wanneer spelers de actie controleren." Als we hem goed begrijpen, vindt hij dus dat iets als verkrachting niet thuis hoort in een game. Nogal vreemd als je voor de rest geen probleem maakt van een dode meer of minder en een stevige karakterontwikkeling beoogt, maar ach.