DICE: "Moderne FPS-achtergrond wordt saai"
Een hele tijd geleden was het de mode om een shooter in de Tweede Wereldoorlog te laten plaatsvinden, met links en rechts een kleine zijstap naar de Eerste Wereldoorlog of Viëtnam. Korte tijd later begon iedereen de omgeving wat beu te worden en begon men stilletjes aan naar de moderne tijd over te stappen, een achtergrond die in quasi elke shooter te vinden is.
"Ik denk dat we gaan zien dat mensen beginnen weggaan van die moderne setting. Af en toe merk je dat achtergronden en thema's saai beginnen worden en dat iedereen dan overstapt. Op een bepaald moment zijn dino's enorm populair en maakt iedereen er games over. Eerst was het WO II, recent was het de moderne tijd en nu gaan we naar de nabije toekomst," meldt Karl Magnus Troedsson van DICE.
"Het is wel wat gemakkelijk om naar het verleden of de toekomst te springen en te beweren dat dat vernieuwend is. Het zal een franchise of game wel vooruit stuwen, maar het is geen echte vernieuwing. [...] Als ontwikkelaar kan je nu eenmaal maar een bepaald aantal games in eenzelfde tijdperk maken vooraleer je het zelf wat saai begint te vinden. Onze verantwoordelijkheid als ontwikkelaars is om onszelf te blijven voorstuwen als het op game-ervaringen aankomt." Zien we hier een inherente toegeving in van Battlefield 2143 of hopen we iets te veel?