4gamers.be

Anonieme uitgever klapt uit de biecht

Door papfles, 17-07-2012 15:50, bron: kotaku

Bij Kotaku zijn ze er in geslaagd om een werknemer van een grote uitgever te strikken voor een interview met de community, maar dan wel op voorwaarde dat hij of zij anoniem kon blijven en dat niemand specifieke vragen zou stellen over de plek waar hij of zij werkte. Wat volgt is een behoorlijk interessant gesprek tussen mensen uit de community en deze insider. We zetten voor jullie de belangrijkste uitspraken op een rijtje.

Vraag: Is het moeilijk om met alle verwensingen en galspuwerij om te gaan, komende van mensen die niet begrijpen hoe de zaken werken en waarom je bepaalde beslissingen neemt als bedrijf?

Antwoord: Veel van de negativiteit komt uit onwetendheid, onbegrip en dat soort zaken. [...] We kunnen ook gewoon boosaardig zijn, maar het hangt wat van de situatie af.

Vraag: Wat vind je van recente gebeurtenissen, waarbij bepaalde groepen van de gaming community druk zet, zoals bij Mass Effect 3. Is dat krachtdadig gedrag of een recht dat de gamer zich toeëigent?

Antwoord: Gamers eigenen zich absurd veel rechten toe, maar ik denk dat dat komt omdat we zoveel geld vragen voor alles. Niemand vraagt een nieuw einde voor The Matrix omdat het maar 10 dollar heeft gekost om die te zien. Soms denk ik dat we vergeten wat het is om 60 dollar te betalen voor een stukje entertainment. Buiten downloadable games krijg ik namelijk zelf alles gratis. We zijn zelf wel bezorgd over wat Bioware heeft gedaan, want het kan een precedent vormen.

Mass Effect 3 screenshot

Over (nieuwe) franchises en hun slaagkansen


 
Vraag: Hoeveel echt interessante nieuwe franchises heb je vanaf het begin al afgemaakt omdat ze niet winstgevend leken?
Antwoord: Veel en je zou hetzelfde doen als je in mijn positie zat. Het is eenvoudig om een leuk idee in elkaar te boksen, maar als het om jouw geld gaat, ga je er anders tegenaan kijken. [...] Op dit moment in de consolecyclus steek je je geld niet in nieuwe franchises.

Vraag: Hoeveel moet je van een product zien om te weten of je de uitgever wil worden? Moet je het afgewerkte product hebben, enkel een basis of een concept met een aantal definitieve beslissingen?

Antwoord: Ik heb alle extreme situaties al meegemaakt. Zo was er een product dat bijna klaar was en we enkel nog moesten helpen op het einde (verdeling, marketing, Q&A, ...) en ook projecten waarbij er enkel wat op papier stond en er mooie plaatjes bij stonden. Het ene was van een onbekende indie ontwikkelaar en het andere was van een gekende klepper.

We moeten risico en winst balanceren. Als we je nog nooit hebben gezien of je niet kennen, ga je meer nodig hebben om ons te overtuigen. Je zal er ook nog een slechte deal bovenop krijgen.

Vraag: heb je ooit al een idee van een klepper gekregen waar je gewoon "nee" op zei?

Antwoord: Ja, omdat ze meer geld wilden dan wij wilden geven. Dat gebeurt heel vaak.

Vraag: Als je over een game beslist, hoeveel daarvan is gebaseerd op intuïtie en hoeveel op analyses van de markt?
 
Antwoord: Ik kan niet te veel in detail gaan, maar we kijken zeker naar vergelijkbare titels in de markt. Niemand gaat zo een Brutal Legend-kloon maken bijvoorbeeld. Soms wint het buikgevoel, maar om eerlijk te zijn, is dat vaak bij games die dan mislukken.

Vraag: Er wordt vaak geklaagd dat er te weinig nieuwe games uitkomen en dat er te veel geteerd wordt op sequels. Ook is er kritiek op de uitgevers omdat ze niet willen helpen om een nieuwe franchise te lanceren. Denk je dat er een kans is dat een grote uitgever iets als Kickstarter zal gebruiken om het risico te verlagen en zo nieuwe franchises te lanceren?

Antwoord: Ik zal herhalen wat ik al zei: jullie kopen geen nieuwe franchises. Je krijgt misschien het gevoel dat je het wel doet, maar geloof me. Ik bekijk de cijfers en buiten een paar uitzonderingen, die jammer genoeg breed uitgesmeerd worden in de pers, kopen jullie geen nieuwe franchises.[...] Verwacht nieuwe franchises van AAA-niveau in de volgende generatie, met een paar uitzonderingen hier en daar.

Vraag: kan je uitleggen waarom grote uitgevers pas bij een nieuwe console nieuwe franchises lanceren?

Antwoord: Omdat jullie geen nieuwe franchises kopen, tenzij er een nieuwe console is. Nieuwe consoles zijn het moment waarop gamers en het publiek het snelst een nieuwe franchise zullen kopen.

Dead Space 3 screenshot Mirror's Edge screenshot Dragon Age: Origins screenshot

Vraag: Zie je andere uitgevers hetzelfde proberen als wat EA probeerde met Dragon Age Origins, Mirror's Edge en Dead Space?

Antwoord: Mirror's Edge is enorm gefaald qua inkomsten. Dead Space heeft een hogere verkoop nodig dan wat de eerste 2 games wisten te presteren, als het wil overleven. Dat is geen goed teken.

Vraag: heb je ooit een game willen goedkeuren dat je uiteindelijk hebt afgekeurd omdat het niet zoveel geld zou opbrengen? Hoe vaak gebeurt dit?

Antwoord: Op beide vragen is het antwoord "continu".

Vraag: Hoeveel van de beslissing hangt af van het feit of het idee geld kan opbrengen?

Antwoord: Het merendeel? Kijk, we zijn geen liefdadigheid, maar een bedrijf. Als we geen geld in een idee zien, waarom zouden we het dan doen? We kunnen verkeerd zitten, maar dat is ons perspectief. We hebben prachtige voorstellingen gekregen van games die ons precies hebben uitgelegd waarom het spel winstgevend zou zijn.

Vraag: Waarom zit er precies zo'n groot gat tussen klant en uitgever? Gamers laten zich horen als iets hen dwarszit, ook al zitten er niet altijd even goede argumenten in. Zo heb je CoD. Oké, het verkoopt enorm veel en toch heb je veel mensen die klagen over de jaarlijkse cyclus en toch wordt hun mening niet overwogen, ook al wordt gezegd van wel. Het is duidelijk dat niemand naar de klanten luistert of toch niet naar de klanten die niet zomaar de games jaarlijks blijven kopen. [...] Waarom?

Antwoord: Hier zit je fout. Bij CoD is de klant niet per se een gamer. Activision doet steevast onderzoek en luistert naar de fans. Vele beslissingen worden daar genomen op basis van zulke verslagen. Volgens jou zijn er misschien duizenden mensen die er mening X op nahouden, maar de waarheid is dat miljoenen andere spelers er anders over denken. Dat zeggen de cijfers.

Call of Duty: Modern Warfare 3 screenshot

 

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.