"Bioscoopschutter geïnspireerd door games"
Games die eens niet de schuld krijgen van een bloedblad aangericht door een psychopaat, het is een nogal naïeve gedachte waar waarschijnlijk weinigen onder ons in geloven. Ook nu weer, in het kader van de "bioscoopshutter" die 20 juli het vuur opende en twaalf mensen doodde in een bioscoop waar de première van The Dark Knight Rises plaatsvond, wordt met een beschuldigende vinger gewezen naar games. Dat gebeurde tijdens een uitzending van nieuwszender CNN, die Pat Brown, een profiler, had opgetrommeld om haar mening te geven.
"Hij heeft zich hier waarschijnlijk lang op voorbereid en was erdoor geobsedeerd, zijn wapens verzamelend. Hij spendeerde waarschijnlijk veel tijd in zijn appartement en speelde de ene na de andere videogame - schieten, schieten, schieten - terwijl hij zo zijn moed en opwinding opbouwde voor wanneer het echt zou zijn voor hem. En het heeft zijn dag gemaakt. Dit is iets geweest waar hij helemaal in op ging. En nu gaan we dat ondervinden, waarschijnlijk op Facebook of via iemand die hem kent die zal zeggen 'Ja, daar had hij inderdaad veel interesse voor. Hij speelde altijd die videogames.' En ik zeg niet dat videogames je een moordenaar maken. Maar als je een psychopaat bent, dan helpen videogames je in die modus om te kunnen moorden. Het is dus een probleem in onze maatschappij met tienerpsychopaten, dat ze hierdoor geïnspireerd worden en het echt willen maken. Het is dus een gevaar, maar het maakt je geen psycho." |
Brown probeert duidelijk om enige nuance te brengen in het verhaal, wat we wel kunnen appreciëren natuurlijk. Zo vertelt ze dat games je niet tot een moordende psychopaat maken, maar dat ze wel een middel kunnen zijn voor de psychopaat om in de juiste geestestoestand te geraken voor het moorden, een visie waar gamers niet meteen afkerig tegenover staan, lijkt ons. Die nuance lijkt ze nadien evenwel weer te verprutsen door te zeggen dat jonge psychopaten inspiratie halen uit games en dat ze die games "echt" willen maken, hetgeen een groter oorzakelijk verband suggereert dan veel gamers zullen kunnen slikken.
Voorts lijkt Brown redelijk zeker van haar stuk. Ze lijkt ervan overtuigd dat de dader gewoon beroemd wilde worden en dat games er wel voor iets zouden tussenzitten. Nogal een nauwkeurig profiel dat ze schetst voor een casus waar ze vermoedelijk amper of toch onvoldoende informatie over bezit, maar dat is onze mening natuurlijk.